Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapcsolóüzemű tápegység
Témaindító: Rendszer, idő: Feb 18, 2006
Témakörök:
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni a kapcsolóüzemű tápok lelki világának a megértéséhez. 1. Ha van egy ilyen táp, melyben a trafó primer tekercsén megvan az egyenirányított hálózati fesz, azaz a 325V, de a secunderen semmi. 2. Az otptokapu fototranzisztor részét atkötöttem egy 22ohmos ellenállással, hogy kizárjam az opto hibáját, sajnos ekkor sem volt fesz. a secunderen. 3. A MosFet-ig eljut a +, és a - Ekkor szerintetek a MosFet a rossz? Illetve ha jól működne a táp, akkor egy ilyen táp úgy működik, hogy ha az opto led-e világít, akkor a primer oldalon lévő MosFet felfelé stabályozza a trafó gerjesztését, ha az opto led nem világít, akkor meg lefele? Köszönettel A hozzászólás módosítva: Feb 12, 2014
Szia!
Rajz van erről a tápegységről, vagy milyen készülékben van ez? Van benne vezérlő IC? Ha van, akkor annak mi a típusa? Mert ugye a nevében is benne van, hogy a FET-et kapcsolgatni kell ki-be, méghozzá eléggé gyorsan ahhoz, hogy a szekunder oldalra feszültség transzformálódjon.
Ez egy Alcor HD2600 földfelszini beltéri egységben van.
A táp duál a secunderen 12v és 5v-nak kell lennie. Az Alcor szervíz nem adhat ki service manual-t, de a vezérlő IC: TNY176PN. Ennek IC-nek a datasheet-jét beletettem a mellékletbe. Lerajzoltam az alcor HD2600 tápját a vezérlő IC környezetében, remélem érthető a rajz, melyet szintén a mellékletbe tettem.
Először cseréld ki a TNY melletti 10µF-os elkót. Ha ettől nem javul meg, akkor folytasd a kondenzátorcserét a szekunderen. Ha így sem indul, akkor a TNY-t kell cserélni. Az optó akkor szokott tönkremenni, ha felrobban a TNY IC. Persze nem árt átméregetni a primer oldali alkatrészeket és kizárni a szekunder oldali zárlatot.
Az 1W a 200V-os ágon nem jött be, 1,8W-al terheltem és 2sec alatt ott volt a 340V a 250V-os kondin. Ezt a tápot nem lehet 2-3W-os terheléssel kordában tartani.
Van néhány biztosabb lehetőség.
1. Keresel egy erősebb szupresszor diódát, ami az általad választott feszültség felett levágja a felesleget. Esetleg nagyobb vagy több sorbakapcsolt Zener is megfelelt. 2. Készítesz egy söntstabilizátort, ami precízen tartja az eltervezett értéket. Soros stabilizátor nem megoldás, mert a fölös teljesítményt sajnos el kell fűteni. Nem próbáltad a kis potméterrel lejjebb venni?
Az optóval soha ne köss párhuzamosan ellenállást. Ha el is indul az áramkör, könnyen le tudja gyilkolni a szekunder oldalt. Normálisan a LED mindig világít, a fényereje jelzi vissza a szabályzás felé, hogy mi a helyzet a szekunderen.
Egyenlőre reménykedek benne, hogy a kondi és a kapcsolótranzisztor nem károsodott.
A potmétert nem próbáltam lejjebb tekerni, de már korábban kérdeztem, hogy mit szabályoz feszültséget-e vagy frekvenciát? De ezek szerint feszültséget. Ha mondjuk lejjebb venném, közel minimumra, akkor elég lenne 2W terhelés? És mondjuk 20-30W-os terhelést kibírna 5-10%-on belüli feszültség eséssel?
Az optóval párhuzamosan kötött 22 Ohm-os ellenállás "nemes egyszerűséggel" megakadályozza a táp működését. Tilt.
Feszültséget szabályoz, hiszen ott van a tranzisztor emitterkörében az SZX21/7,5-ös zener.
Egy potmétert nem illik csak úgy tekergetni. Tedd rá a tervezett értéknek megfelelő műterhelést és aszerint állítsd be a kimenő feszültséget. A képből nem derül ki, hogy a valóságban merre kell tekerni, így akár nagyobb is lehetne a feszültséged. Egyébként az R04-es 330 Ohm-os ellenállás felé kell tekerni, hogy csökkenjen. Idézet: „mondjuk 20-30W-os terhelést kibírna 5-10%-on belüli feszültség eséssel?” Fogalmam sincs. Ehhez elő kellene venni egy ilyen tápegységet és méregetni különböző beállításokban változó terhelésekkel. A kondi még az egyszerűbb dolog. TV, monitor tápból ennél csak jobbat tehetsz bele. A kapcsolótranzisztor elég sokat bír, nem zavarja a szekunderen túlnőtt feszültség. De mint írtam, folyamatos, nagyjából egyenletes terhelésre méretezték, ezért nincs benne szélsőséges esetekre szóló védelem.
Szia!
amikor párhuzamos kötöttem a 22ohmos ellenállást, akkor az optót kikötöttem. Illetve a 22ohmot e képlet szerint számoltam: Vout/5 x 22 = R Az optó LED nem világíthat, mert a trafó sec-en nincs fesz. A primeren van. Igazából ezt nem értem, hogy mi gerjeszti a sec feszültséget? Meg hogy miért nincs fesz a secen? A trafó jó, nem szakadt. Elkok jók.
Az optót tilos kikötni, mert az korlátozza a szekunder feszültséget. Ha nincs, akkor a feszültséget csak az áttétel határozza meg, ami jóval több, mint az elvárt fesz. Ha nem indul a primer oldal, más az oka. Trafó a legritkább esetben szakad meg. A számításod meg olyan, mint a kapitány-gépész vicc. " -Mi harminc? -Há' mi mennyi?"
A hiba oka valószínűleg a tokban lévő FET halála. A működési elvre kérdeztél rá. Elindul az IC. Addig megy az rezgés, amíg a szekunder oldalon eléri a beállított feszültséget, ekkor felvillan a LED az optóban. Ez a túloldalon lezárja a FET-et. Ez akár impulzusonként is megtörténhet. Terhelés nélkül a zárás-nyitás között hosszabb idő is eltelhet, ez nem másodpercekben, hanem impulzusokban számolandó, mert a szekunder puffer kisülése csak az opto LED-jén keresztül történik. A bekötött ellenállásod letiltotta a FET-et. A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2014
Valami hiányzik még a rajzodról a primer oldalon.
Én az ellenállást azután kötöttem be miután meggyőződtem, hogy nem működött a táp, és próbáltam a hibát lokalizálni.
Tudom leírtad a működési elvet, de akkor sem értem, ha a trafó primer oldalán van fesz, akkor a sec-en miért nincs? Vagy csak bizonyos freki után (amit a FET rezegtet) lesz fesz a sec-en? Egyébként én is a FET-re gondoltam, hogy rossz, így Kínából a sós tengeren már hajózik is felém, bár inkább repcsivel jön free shippinggel. Igen, a rajz nem teljes, a FET környezetét rajzoltam. Még van egy tekercs a pri trafón, van mégegy a sec részen, stb.
Most néztem meg a TNY PDF-jét. Hülyeséget írtam, ez tényleg úgy működik, ahogy te is írtad. Ezesetben az ellenállás sem olyan veszélyes.
A TNY úgy tud elindulni, hogy amíg az opto zárt, addig a primer tápfesz megjelenésétől kezdve rezegni kezd, mindaddig, amíg ki nem nyit az opto.
Tehát szerinted is TNY rossz, mert nem rezegtet, és így nincs seccen fesz?
Igen. Meg esetleg a snubbert (R-C-D tag a TNY felett, a trafóval párhuzamosan) meg kéne vallatni, hogy mi a helyzet az alkatrészeivel, illetve jó ötlet még a primer oldali pufferkondit kiszedni, megnézni a lába tövét, megmérni kapacitását, ESR értékét.
Méregettem, lejjebb tekertem a potit, 25W-os izzóval terhelve 185V. 22kOhm-al terhelve 325V.
Ha jól számolom az izzón olyan 16W lehet így, az ellenálláson meg 4,8W. Iszonyatosan teljesítményfüggő a táp.
Sziasztok.
Adott egy Medion MD31132 típusú LCD-tv! A tápba kiment a bizti!Ez után nekiáltam átnézni a tápot és találtam egy tranzisztor ami kiment a primer részbe eszt kicseréltem most már nem üti ki a biztit a készenlét meg van de nem kapcsol be és csiripelés jön a tápból hol keressem a hibát? A 2 csatlakozón 3.2voltot mérek a többin nincs semmi !A primer vagy a szekunder oldalon keressem a hibát?(a trafó primer oldalán mérek 320 volt körüli értéket de ez változik és a szekunder oldalon nincs semmilyen feszültség! Előre is köszönöm! A hozzászólás módosítva: Feb 18, 2014
Ha nincs semmilyen feszültség, a készenlétet hol méred? 3,2 V hol van pontosan? A "2 csatlakozó" nem mond semmit, nem ülök melletted. A csiripelés mit jelent, milyen hangot pontosan? Mi a PWM vezérlő, a tranzisztoron kívül mást nem is cseréltél? Tranzisztort miről és mire cserélted? Ha az elrobban, akkor megnyúlik az emitter/source ellenállása is és ekkor a PWM vezérlő, pár ellenállás és dióda is vele hal.
Üdv.! Szerintem a segéd tápról jön a 3.2 volt ! Csak egy tranzisztort cseréltem benne ( STP6nk90ZFP)! Délután rakok fel képet hogy hol mértem a 3.2 voltot! A ciripelés pedig olyan szerintem hogy elakarna indulni csak valami vissza fogja!
A hozzászólás módosítva: Feb 19, 2014
Helló! Elvittem a tápot egy szerelőhöz mert úgy gondoltam jobb ha egy olyan foglalkozik vele aki ért is hozzá nemcsak hobbiból foglalkozik ilyennel és aszt mondta hogy gazdaságtalan a javítása! Aszt szeretném meg tudni hogy hogyan tudnám aszt meg hogy melyik csatlakozón milyen feszültségnek kellene lenni mert valahogy jó lenne meg tudni hogy működik e a tv mert ha jó akkor vennék hozzá gyári tápot! Esetleg ebben tudna nekem valaki segíteni?
Előre is köszönöm!
Gazdaságtalan ami három dolgot jelenthet:
1, Tényleg gazdaságtalan. 2, Nem ért hozzá. 3, Inkább nem akar vele foglalkozni. Ha a primer körben a fet elszáll akkor általában viszi magával a gate maghajtó körben levő dolgokat. Pl szokott lenni gate zener az szokott bezárlatosodni. Előfordult már hogy a visszacsatoló optó is meghal ...
Szia!
Megjött Kínából a cucc. smd-t ki, hagyományos tokozásút be (ki vannak neki hagyva a furatok). Működik. Köszi
Üdv! Azt szeretném kérdezni hogy a mellékelt kapcsolást hogyan kellene kiegészíteni ahhoz, hogy akár 4A-t is leadjon. Addig eljutottam hogy külső teljesítmény tranzisztor vagy fet kellene, de hova tegyem azt és mit kellene még módosítani. A kapcsolásban szereplő értékeket a kalkulátor dobta ki 4A-es terhelésre, és 15-30V közötti bemenő feszültségre. A kimenő feszültség 14V. A tekercs értékét mekkora határok között lehet változtatni?
Köszi!
Sikerült elindítanom a tápot!A csatlakozókon a bal alsó vagyis a rövid lábat és a felső sor hetes lábat(balról jobbra nézve)összekötjük.És megy!Max 12,47V-ot ad a VR501-es potival lehet szabályozni.
Remélem sikerül.Ha érdekel van egy szerverem kettő táppal A hozzászólás módosítva: Márc 21, 2014
Sziasztok!
Ismét egy problémával fordulnék hozzátok! Ma van testvérem születésnapja, és nálam van javításon egy ALESIS M1 MK2 studio aktiv monitorhangdoboza. Gondoltam ezt adnám neki ajándékba. Vagyis megjavítva, működőképesen. Előzmények: 1 hónapja a másik párjából kijött a füst. Odaadta javításra valakinek pestre, állítólag összedrótozták. Az egyik kondi valószínű zárlatba ment. Csúnya lett.. Múlt héten a másik is elkezdett villódzni, de "még időben kikapcsolta" Nem volt égésnyom, táp szűrőkondi extra pupos vot benne. Tegnap felmentem pestre direkt ezért, hogy cserélek mindent benne. Már 4 órája ezt forrasztom. Kicseréltem minden kondit benne lépcsőzetesen ( csere-bekapcs). de a "led" nem világít. Akármit mérek a kimenetén nem jön ki semmi. Megvágott már kétszer. Szóval a hálozati szűrőig kijön a fesz, mintha félig egyenirányítva, mintha csak az egyik nagyfesz kondit használná. A két darab IRF 840 megkapja a vezérlőt, tovább is küldi. Utána nem tudok boldogulni. Egyszerűen elvesztem az áram utját. Ha az IRF zászlója és, a kimenetek közt mérek váltakozó feszültség látható. Kétoldalas nyák. Elég rosz minőségű. Átforrasztottam minden pontot hátha.. Már lassan feladom. Pedig egy üveg bort is vettem neki, hogy este átadom.. Kapcsolás után már a netet szétkutattam.- A hozzászólás módosítva: Ápr 12, 2014
Állítólag kattant egyet a táp, mikor bekapcsolt.
Lehet összerakom és visszaadom neki. Elkeseredtem A hozzászólás módosítva: Ápr 12, 2014
Ez így kevés, olyan ember kell, aki ért a kapcsolóüzemű tápokhoz. Én nem nagyon.
Ha a kondi púpos volt, akkor az egyenirányítást kellene megmérned (feltételezem, hogy a MUR-ok alkotják a hálózati oldal egyenirányítását). Ki kellene őket venni és egyesével megmérni. Vagy szkóppal megnézni a pufferkondikon a jelalakot, de hangsúlyozom, hogy ezekhez kuka vagyok. |
Bejelentkezés
Hirdetés |