Fórum témák
» Több friss téma |
A FET ellenőrzéséhez kell egy 9V-os elem, egy poti, megy egy LED az előtétjével, a rajzot legalább háromszor csatoltam már a fórum topikjaiba. A potival emeled-csökkented a gate feszt, a LED fényéből meg látod ahogy kinyit-lezár.
A diódák egyik lábát pedig ki kell billenteni a nyákból a mérés során, amihez a multiméter nem mindig elég. Ha visszáramos a dióda (4148-nál gyakran előfordul), nagy ritkán akkora feszültségen csinálja ezt, ami magasabb a multi mérőfeszültségénél, vagy nagyon a határon van. Tehát a multi jónak fogja mutatni, közben meg rossz. Majd csinálok egyszer egy ilyen videót, csak most nincs mivel mert az összes ilyen diódám ki lett dobva. Általában az is segít ilyenkor, ha az azonos típusú diódák mért nyitófeszültségét összehasonlítod. Ha akad olyan amelyiké jobban eltér a többitől, azt ki kell cserélni még akkor is ha egyébként jónak méred, mert ez is a rendellenes állapotra utaló jel lehet.
Szia!
Nekem lenne pár észre vételem. 1. Például rögtön a szekunder oldalon elég lenne két egy darabos (kétlábú) és egy két darabos (háromlábú) dióda. Nem kell áganként Graetz kötés. Ott egyre van szükség, ahogy leírtam. Olcsóbb, és nem dolgozik akkora veszteséggel, valamint nem lesz ennyi kesze-kósza alul-felül hosszú vezetékelgetés. Az sokkal jobb a kondiknak is. 2. Érdemes olcsóbb és könnyebb pici kapcsitápot alkalmazni a vezérlésnek (de ez csak egy javaslat). Ettől nem lesz jobb, de pénztárca és helykímélőbb megoldás. Ráadásul a tömege 40%-át a kistrafó fogja adni. Ha nem muszáj (márpedig miért ne lenne más) akkor alkalmazz valami teló töltőt. Elhajtja az is a 494-et. (Amúgy a csavarka helye pont egy 230V-os sáv alatt lesz átfúrva) 3. Meghajtásnál a BD-k helyett tégy be 2N2222A / 2N2907A párt. 4. Szekunder oldalnál a kondik lábai "kilógnak" a sávokból, de a meghajtó panelon is a 220µF-os elkó (negatív) is mehetne másként. 5. A kimenetre (+, G, -) közé tégy 1-1 darab 10k ohm-os ellenállást. 6. Nincs lágyindítás? Így mezitláb le fogja vágni a kismegszakítót. Ráadásul olyan szikrát fog húzni, hogy szétrobban a relé. NTC vagy valami pár ohm-os nagyteljesítményű ellenállás jót tenne. Mondjuk 2 darab 5W-os... Bár ez attól függ hány µF lesz a primeren. Egyenlőre ennyi.
Szia!
Azt szeretném kérdezni, hogy a BD-k egyáltalán nem lesznek jók, mert már ilyet rendeltem.
Lapozz vissza, amiket vooddo mond neked, azokat kb én, katt és Ge Lee na meg a többiek mondtak neki, mert ugyanebben a cípőben járt mint te.
Ge lee a BD-re esküszök, dehát ha fogsz egy szimullátort, vagy próbapanelet és cserélgetsz, akkor könnyen belátható, hogy közel nem ideálisak. Mi kell ide: - olyan tranzisztor, ami képes rövid ideig (kb 100ns) nagy áram leadására - átlagos áram nem nagy, így nem kell nagyot disszipálnia - legyen nagy erősítése, de legyen baromi gyors Ezeknek leginkább a Diodes (régebben Zetex) tranzisztorai feleltek meg igazán, a BD-sorozatnál sokkal jobb választás a 2N2222A és 2N2907A, pláne To-92 tokból. Nem számoltam még disszipációt erre a kapcsolásba, de nálem akár 200-300nC gate töltésű FETeknél is bőven jók a SOT-23 tokú tranyók (kicsit nagyobb padokkal). A legjobb könnyedén (LOMEX) beszerezhető PNP tranyó ide az FMMT549, az NPN-nél nem feltétlen kell oylan gyorsnak lenni, de az MMBT2222A (korábbinak az SMD verziója) az egyik legjobb választás. Ez a páros nálam már vizsgázott, tettem fel mérési képeket is, eszméletlen gate áramot tudtak produkálni.
Ha a hegesztőmbe jók (ugyanez az elrendezés csak árammódú a vezérlés) ahol 120-140A-ek is röpködnek a szekunderen, akkor ebbe is jó lesz.
Nem arra esküszöm, csak az enyémben olyan kicsi volt a gate trafó mágnesezési induktivitása, hogy a TO tok 1 perc után szétnyílt volna. A BD-ken is volt olyan disszipáció, hogy nem is nagyon lehetett kézzel megfogni.
A mágnesezőáramot ( vagy ha úgy tetszik az induktivitást ) mindig kell ellenőrizni, mert az ilyen kis trafók meglepően nagy mágnesezőáramot vehetnek fel. Emelni kell a menetszámokat. Szerencsére a menetszámmal négyzetesen nő az induktivitás. ( meg a szórási induktivitás is... )
Tehát a gate trafónak mekkora induktivitásúnak kell lennie? A szekunder ágait hány ohm-mal zárjam le a méréshez? Én egyenlőre 10 menetet próbálnék meg.
Milyen tápot csinálsz? Valahogy nem tudtam követni.
A menetszámokat ugyanúgy ki lehet számolni, mint a főtrafó esetében. Ismered a feszültségeket? Igen... Vaskeresztmetszet? Igen... Frekvencia? Igen...Akkor? A menetszám egyenesen arányos a bekapcsolási idő alatt a primerre jutó feszültséggel és a bekapcsolási idővel valamint fordítottan arányos a vaskeresztmetszettel, és a megengedett indukcióval. N = (integrál udt)/Am/Bm ( ez akkor érvényes, ha a számológépbe ebben a sorrendben pötyögöd be az adatokat) Az integrál udT nem más, mint a tekercsre jutó feszültség- és idő szorzata! Vagyis, megy egy trafó 50 kHz-en és tiszta négyszöget kap, mondjuk 10 V-ot. Akkor a fesz-idő terület: 10 V x 10 us, ami 100uVs területnek felel meg. Nyilván, ha a freki 50 kHz, de nem 50-50%-os kitöltéssel megy, akkor kisebb lesz a feszültség-idő terület, tehát a trafóban is kisebb indukció lesz, ha ugyanaz a tekercselés. De méretezni mindig a maximálisan előforduló fesz-idő területre illik. ( Ha tudod, hogy néha valamiért ez nagyobb is lesz, akkor legfeljebb kicsit telíteni fog a vasmag. Nyilván, ekkor jobban is melegszik, de ha ez nem tart sokáig, akkor lehet ezzel a módszerrel egy kis veszteséget spórolni, hiszen kevesebb menet kell, kisebb rézveszteség, stb.) Az induktivitását vagy megméred, vagy kiszámolod, ha ismered az Al-t. Nem annyira lényeges az induktivitás, csak túl kicsi ne legyen, mert akkor nagy lesz a mágnesezőárama a trafódnak. Az meg egészségtelen a meghajtásra. Ha tudod az induktivitást, akkor a frekvenciából, meg a feszültségből ki tudod számolni, hogy max. kitöltésnél mekkora áram fog folyni a kikapcsolás pillanatában. Aztán ezt vagy tolerálják a tranyók, vagy választasz valami mást, nagyobb primer menet, vagy nagyobb tranyó, hűtöd a tranyót, stb.
Szia! Még mindig a bikázót építgetem és kérdeznék ezt-azt
IRFP 460 fetem van 8 db, a gate-trafós híd meghajtásod jó lenne hozzájuk (kettesével parallel) ? Vagy inkább vegyek hozzá combosabb IGBT-ket? A parallel feteknek feteknek külön tekercs kell? Egyébként teszteltem az M2000T (U-52) magot, 70-80 kHz-ig megfelelőnek bizonyult. Ebből 8 párt összefogva fogok próbálkozni, ha mégsem jó akkor beszerzek egy modernebb, jókora toroidot. A segédtápot és a lágyindítót már megcsináltam. Egy Epcos 4700µF/400V a primer puffer, 51 Ohm/100W az ellenállás és állítható komparátor figyeli a puffer töltöttségét, akkor húz be a 30A-es relé, ha elérte a beállított 300V-ot.
- A 2db párhuzamos IRFP majdnem tud annyit melegen mint egy IGBT, csak nagy a gate töltése (egy 2SK2837-nek kb. fele ennyi), tehát ugyanazzal a meghajtással valamivel jobban fognak melegedni, mert lassabb lesz a ki-be kapcs. Ez rövid, szakaszos üzemben talán nem is lesz gond, de tehetsz kisütő tranyót is a szekunder oldalra, és akkor a kikapcsolás gyorsabb lesz.
- Külön tekercs nem kell, azzal már 9 tekercs lenne szegény trafón. Persze láttam már olyan elvetemült megoldásokat is, ahol a hidat külön, azaz 4db gate trafóval hajtották, de olyat is ahol 2-vel. - Nem emlékszem a keresztmetszetre, de a 8 pár U vas az rengeteg, a fele is bőven elég. Vagy bontsál ferritgyűrűt egy nagyobb képcső nyakáról (eltérítőtekercs), abból egy is elég. - Kondiból is elég lett volna egy 2200 vagy egy 3300µF körüli. A hegesztőmben 2db 680µF van, és ment már 155A-el is. - A lágyindítást veheted lassabbra is, és akkor elég egy 5W-os ellenállás is, vagy egy megfelelő NTC. A hozzászólás módosítva: Ápr 9, 2014
Oké köszi, akkor 8 fetesre tervezem egy gate-trafóval.
Azért egy kicsit megnyugtató, hogy sikerült mindent alaposan túlméreteznem A szekunder oldalt hogyan alakítsam ki? 80CNQ45A diódáim vannak hozzá. A fojtó után mennyi puffert adjak neki? A trafó elkészült most már ezzel építem fel, remélem jó lesz. Íme: A hozzászólás módosítva: Ápr 9, 2014
Sziasztok lenne egy kérdésem, csereberéltem egyik fórumozóval egy Ge Lee féle tápot ami +-100.5V ami egy kicsit sok olyan +-96 kellene úgy hogy ne a főtrafót keljen megbontani.
Lehet le maradtam, de hol van ebbe fojtó?
Szerintem nem kell bele.
Szia!
Végfokhoz kell gondolom, annak olyan mindegy az a +/- 5%...
Szia erről a végfokról van szó csak 5-5 fet ven benne és IRFP240-ek szerinted ha rajt lesz a végfok, esik azonnal a kimeneti fesz?
A képen azok szekunderek, vagy egyforma vastag a primer és a szekunder sodrat?
A szekundert úgy csináld hogy 2db tekercs, kétutas egyenirányítással, és 2-2 vagy 3-3db párhuzamos diódával, az áram függvényében. Nekem a hegesztőben 3-3db 60A-es van párhuzamosan. Puffer nem kell, a fojtó majd simogatja az áramot, az lényegesebb mint a feszültségesés (az áramot kell adott értéken tartani, a feszesés meg annyi lesz amennyi, a trafó szórásának függvénye). Olyan kondit úgy sem tudsz odarakni ami tudná tárolni a töltést, miközben 150-200A-t húzol ki a kimeneten. Esetleg egy kisebb értékű fóliakondit lehet oda tenni egy ellenállással ami megeszi a nagyobb tüskéket, hogy kevesebb zavar legyen a kimeneten.
Ha helyileg elfér, akkor tekerj rá pluszban 1 menetet (vagy kettőt) a primerre, és lehet hogy pont jó lesz. A 100V (illetve 200V) már a határon van az elkónak (ha 100V-os) is meg a fetnek is, de nem annyival hogy emiatt bármi bajuk lenne. A fetek esetében inkább a disszipációval lehetnek gondok ekkora tápfesznél.
Valamelyest. De arra figyelni kell, hogy a konstrukció mondjuk 4 ohm-os. Ha a bemeneti tápfeszültség nő, akkor a kimeneti terhelhető (minimális) impedancia növekedni fog. Mondjuk 6-8 vagy akár 16 !!! ohm-ra. Ilyenkor vagy hőmegfutás jön létre, vagy ideje se lesz rá, és Pakk! Ezért a végeredmény képp valami 5w 4 ohm ellenállással kis hangerőn próbálnám (vagy valami kis próbahangszóróval) mennyire langyosodik esetleg melegszik? Bírja-e ha a táp 100V-os... Viszont nem hiszem, hogy baj lesz belőle.
De szerintem az "Erősítő mindig és mindig" topicba megkeresed reloop kollégát, szivesen segít neked. Ő nagyon pró ebbe a témába. Megmondom őszintén annyira nem értek az erősítőkhöz. Végülis Te nyitottad. A hozzászólás módosítva: Ápr 10, 2014
A trafón még csak a primer tekercs van rajta, négy kivezetése van mert két 3mm-es szálat tekertem fel bifilárisan. A szálak 0,4-es huzalból vannak.
Csak azért gondoltam puffert a kimenetre, mert az önindító az első pillanatban veszi fel a legnagyobb áramot (220-260A), utána már 120-150A között mozog a felvett áram. Ami fontos hogy 12,5V alá nem eshet a feszültség, mert akkor nincs meg a minimum indítási fordulatszám (kb 120/min.) ami diesel motornál igen lényeges. Tehát két utas lesz az egyenirányítás 3-3db 80A-es diódával, ez ugye 480A lesz névlegesen. Szerinted mekkora feszültség eséssel számoljak? 2×30V -os szekunder indokolt lenne, vagy pl 2×24V is elég lehet? Gondolom a PWM stabilizálás felejtős ekkora áramnál.
Már a múltkor is azt mondtam, hogy én nem csinálnék rá fesszabályozást. A pwm az kell, mert ha nem szabályozod az áramot akkor nem fogod tudni használni. Vagy "üzembiztos" lesz de nem fogja meghajtani az indítómotort, vagy a másik lehetőség hogy szétnyílnak a kapcsolóelemek tokjai.
Ahol közel rövidzárat kell kezelni a kimeneten mint üzemi állapot, oda mindenképpen árammódú vezérlő kell, 494-el meg IR vackokkal ez nem fog menni, hidd el, csináltam már mindegyikből ezt azt. Még egy mezei TV tápba is árammódú vezérlőt tesznek, nem azért mert nem menne el egy 555-el is, hanem azért mert ott is "üzemszerűen" előfordulhat zárlat, pl. zárlat lesz a sorvégfokban, stb.
Az UCC 3808-as hegesztő kapcsolásod jó lenne erre a célra? Ha azt megcsinálom igbt-k helyett IRFP 460-akkal, akkor elvileg jó lesz bikázónak?
Ráakasztottam a végfokot és működik, hangszóró nélkül is csak a végfokkal visszaesett a fesz 90V-ra ez már bőven jó, újra beállítottam a nyugalmi áramot és úgy néz ki minden ok.
Igen. A kezdetek kezdetén is arra gondoltam, eszembe sem jutott hogy mondjuk 494-el akarod megcsinálni. A feszültségesésével szerintem nem lesz gond, de tekerd inkább szorosabbra a trafót (a primerből egy kicsit a szekunderen kívülre is), és akkor tutira jónak kell lennie.
Az akkor egy remekül elkészített példány lehet, ha csak a végfok nyugalmi áramától 10% fesz esés van. Az enyémen teljes kivezérlésnél volt kb. 4,5% fesz esés, a 2x400W-os végfokkal.
Így cseréltem egy itteni felhasználóval. A főtrafó magja olyan 30fokos alapesetben és a diódák is langyosak. Lehetséges hogy lenne rajta mit egyengetni.
Egy végfok van rajta és 4ohm-on fél gáznál 15V-ot is esik e fesz. Mi miatt lehet?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |