Fórum témák
» Több friss téma |
T. Kollégák!
Még soha nem volt dolgom varisztorral. Valahogy manapság már nem túl használatosak? Nem tudom... egyik haverom hozott nekem 3 db NYÁK panelt, amik szerintem 3 fázisos dimmerek, mivel egy panelon 3 egyforma áramkör van elkészítve, és mindegyiken van poti, 2 ell, 1 kondi, 1 diac (talán), 1 varisztor, és kész. a panelokon elszállt a varisztor (VR11 a jele, ezért hiszem,hogy varisztor). Mellékelek 2 képet róla, mivel 2 küldönböző kialakítás van. a gondd az,hogy választanom kellene helyette varisztort, de számomra nem jelent semmit a rá írt adat. a szürkén ez áll: 330/1 a piroson: 0V1 10 , majd alatta: 390 Netán ezek azt jelentik,hogy 1wattos,és max 330. ill. 390 voltosak? Előre is hálás vagyok a segítségért!
Szia,
"A varisztor egy olyan alkatrész, ami adott feszültség felett hirtelen vezetni kezdi az áramot. Ezt a tulajdonságát túlfeszültség korlátozására, vagyis az áramkör védelmére lehet használni: a kicsike egyszerűen eldisszipálja a túlfesz energiáját." Tehát az áramkörök valami 230v -os kütyűket dolgoztatnak meg, ahol nem akarta valaki, hogy kb 330v fölött mászkáljon a fesz,.. Ha teszel bele vmilyen más típust, akkor sztem egy 250v -os VR megfelelő neked,.. (legfejebb kiemelsz egy párat egy PC tápból,..) Udv, Imre,..
Hello
Nem lehetséges hogy a 330 és a 390 nem maga az értéke hanem úgy kell számolni mint a kondiknál? Ezesetben 33*10*E0=33volt és 39volt. (és 331 esetén lenne 33*10*E1=330volt) Vagy hülyeséget írok? Ha más nincs akkor ki kell mérni a többit, és reménykedni hogy egyformák voltak ![]()
Ez lett volna a következő kérdésem.
Hogy lehet kimérni a varisztort? Fogok egy multimétert, és?... Esetleg csak úgy lehet méricskélni,hogy ha rajta van valami nagyobb fesz. is, hogy látható legyen mikor nyit? Különben én is 330,és 390 voltosnak saccolom, mivel az egyik lába abba az ágba van kötve,ahonnan az egész elektronika kapja a tápot (valószinüleg), és a másik láb vissza is van vezetve a csatlakozóra... az biztos ,hogy ennek az alkatrésznek nincs köze a félvezető begyújtásához,ezért én is úgy gondolom,hogy nagyfeszültségű lesz... T. Valve! Ezekben a számokban van utalás a teljesítményre? nem szeretnék kisebbet választani, hátha elfüstöl...
Hello Robotech!
Tévedsz, ha azt gondolod, hogy ma már ezek az eszközöket nem használják. Szinte nem látsz kapcsolóüzemű cuccot, hogy nincs kitömve vele és ma már szinte minden az. Legfeljebb a szinük változott. (sötétkék) Olcsó egyszerű és népszerű. Az már más kérdés, hogy galibát is tudnak okozni. Ha begyújtanak, az áramot nem korlátozza semmi és a feszültség tartósan raja marad. Felrobban, és befémezi a környéket, leégeti a fóliát.... Viszont gyártanak szinte mindenféle feszültségre. Manapság ha jól emlékszem a SIEMENS jelzéseit használják előszeretettel. Persze minden gyártónak meg vannak a maga kis agymenései. Ha jól emlékszem, régebben a gyujtófeszültség könyökértékét "kódolták" bele a varázsszámaikba, manapság azt a váltófeszültséget adják meg, amire még használhatod. Ha tudod hogy üzemszerűen itt mekkora feszültség léphet fel, és mekkora impulzusáramot kell lenyelni, akkor kiválaszthatos a katalógusból. Pld.: SIOV-S10K250 : Vac=250Veff Vdc=320V Csúcsáram=2500A Kódolása: - SIOV= Metáloxid varisztor - S=formátum(tárcsa, radiális kivezetéssel) - 10=átmérő mm-ben - K= feszültség tolarencia - 250 üzemi feszültség effektív értéke Persze ezek a csúcsértékek és üzemszerűen nem nyelhet le sűrűn impulzusokat, csak ha eegy rúgás érkezne valami felől. Ha tartósan működik akkor egyszerűen eldisszipál. üdv! proli007
Helló Proli007!
Ez az érték őrület (2500A)! ha csak egy tűimpulzus, akkor is. Sajnos fogalmam sincs,hogy a varisztor mit véd a nyákon, mivel ahogy azt fentebb is írtam, az egyik nyákcsatlakozón az egyik lába, másik NYÁKcsatlakozón a másik lába... úgy gondolom hagyámonyos 230V hálózati fesznél használják, szóval a kérdésem az lenne,hogy valószínüleg helyettesíthetném-e ezt a RET elektronikánál fellelhető VDR460/0.6-ot, amelynél Pmax 0.6Watt, Ueff max=460V ?
Hello Robotech!
Ezek a kA értékek tényleg hihetetlenek, de ez egy masszív tömör félvezető eszközről vanszó, ahol az a pillanatnyi áram azért eloszlik. A terhelés, láthatóan már más. Ha mindenáron ragaszkodsz a RET-es cucchoz, akkor lehet az jó is, bár egy kicsit a feszt magasnak tartom, ha 230V-ról megy. Úgy nézem, a 400V-hoz jobban illeszkedik. (A 460V-osnak, úgy látom már 750V a "csúcsfesz" értéke, de legaláb nem durran be. :yes: ) Én csak a Conrad katalógot néztem meg, ott vannak, (2004-es) és kb. 300Ft/db. Meg, mérni elég nehézkes ezeket az eszközöket (Kb. olyan mint a gyufát kipróbálni) De hát nem minősíteni, vagy gyártani szeretnénk... Viszont a "csúcsfesz"-hez tartozó értéket megmérve lehet ellenőrizni a működőképességet. Az ajánlott doksiban az 1. ábra. Meg kell mérni azt a feszültség értéket, ahol már 1mA folyik a VDR-en. Ha az jó, akkor szerintem minden rendben van. üdv! proli007
Kérhetek egy fordított képet, tehát a forrasztási oldalról is,.. Köszi!
T. Valve!
készítettem róla 2 képet, az egyik ilyen átvilágítós, szerintem ezen igen jól látni a panel természetét. Előre is hálás vagyok ,hogy ránézel...
Csatoltan küldök egy leírást a varistorokról táblázatokkal. Nem magyar nyelvü, de a lényeg megérthető.
Köszi,
valóban érthető azért a lényeg. Igen hasznos ![]()
A Conr@d-ban időnként lehet kapni "egységcsomag" fantázianévvel egybeöntött alkatrészeket mindenféle értékekkel. (kb. 600 Ft-ért). Általában legalább 20-30 db. varisztort (140 és 275 VAC varisztort láttam eddig benne), 10-30 db. fotodiódát (vagy fototranzisztort), tranzisztorokat, IR LEDeket, ICket (SAB 825x2), SMD alkatrészeket (kondi, tranyó) tartalmaz vegyesen. Ha valaki normál 230 V-os rendszerre szeretne túlfeszvédelmet készíteni, és elég a 275 V-os védelem, akkor így a legolcsóbb csomagban venni. Átlátszó csomagban van, így lehet "csemegézni" a változó összetételű csomagokból.
Szerintem nyugodtan rakhatsz oda VDR460/0.6-ot. A varisztort a legtöbb esetben jóval a letörési fesz alatt használják, így nem kritikus a disszipálható hő mennyisége.
Üdv robotech!
A kapcsoló üzemű tápok és tirisztoros(triac) szabályzók igen sok tűimpulzust termelnek, ezeket kondik folytók és a varisztorok tartják kordában. A hálózatból érkező tulfesz ellen úgy véd, hogy mint proli007 leírásában látható hatalmás áramot tud elnyelni, ha kell bezárlatosodik és kiveri a biztosítékot. A hazai kereskedelem kicsit szegényes ezekből, javaslom rossz pc tápból való bontását. A képen látható típus 330v-os nyitófesz értékű elé g régi típus. Ha valami hálózati tápból hasonló átmérővel rendelkezőt bontasz nagy hibát nem követsz el. A tárcsa átmérő adja a teljesítményt és amint régen ráírtak a letörési küszöböt. A mostaniaknál proli007 leírása a válasz. Hali Laci
mindenkinek igazán köszönöm a segítséget, nem is gondoltam volna,hogy ilyen mélységben be lehet merülni a VDR-ek világába.
Megrendeltem a szóban forgó eszközöt az Elektroarttól (ez itt a reklám helye ![]() Ha egyetértetek, Proli007 kap 50pontot (bár gondolom nem ez volt a hajtóerő,hogy valaki is segítsen a fórumon keresztűl)...
Sziasztok!
Beírtam már egy másik topikba (számítógép tápegység) a bajomat, de ott senki nem állt elő ötlettel, ezért megpróbálkozom itt is, mert ide tartozik a kérdésem. Az egyszerűség kedvéért beszúrom a szöveget. Volna egy problémám, amivel segítségre szorulok. Szereztem egy pc tápot amit fel szerettem volna éleszteni. Annyit láttam rajta hogy meg van égve két kék izé (mint kiderült varisztornak hívják) két ellenállás, és meg van halva rajta a bizti. A két ellenállás helyett színkód alapján hirad.tech. üzletben kaptam másikat (az más kérdés hogy az eredeti méretének kb fele, de teljesítményben azt mondták megegyezik, így csereszabatos. A varisztorokkal már nagyobb volt a para. Ami szétment arra az van írva hogy SAS 241KD07. Az üzletben hosszas keresgélés után azt javasolták hogy bármilyen olyan jó helyette ami 240V közeli. Akármelyik donor tápomba belenéztem, mindben olyanok voltak hogy SEC472M FS, de ha nem is ez a típus, akkor is a 472-es szám dominált. Ezek azonban méretben is picivel nagyobbak voltak az elhunytnál. Nagynehezen találtam egy kisebbet, egy ilyet SEC 104M SF 250V X1Y2 Ezt raktam be helyette, a 250V felirat miatt. A tünet most az, hogy a táp elindul de terhelésre kikapcsol. Pl csak alaplapot procival elindítiotta, de post-nál újraindulgatott. Amint vinyót dugtam rá, egyből kikapcsolt. Tápegység teszterrel látszik legjobban a jelenség: ha a 20 pin-es, és a 12V 4 pines dugó mellett tesztelni akarom valamelyik molex csatit, akkor amint rádugom a táp kikapcsol. Úgy tűnik hogy nem bírja a terhelést. Az összes többi alkatrész, - kondikat is beleértve - kinézetre abszolút ép. Kérdés: Ha a varisztor teljesítménye nem stimmel amit beraktam, az csinálhat a fent leírt jelenséget, vagy az máshogy mutatkozna meg? Minden segítséget megköszönök! A táp egyébként egy 150w-os mini Asus cucc (mérete miatt nem egyszerű a pótlás/helyettesítés.)
Szia!
Vedd ki a varisztort, próbáld úgy. Egy varisztornak különben is csak védelmi szerepe van a hálózat felől érkező túlfeszültségekkel szemben.
Helló
A varisztorok túlfeszültségvédelem miatt vannak a tápban. A táp lefulladását nem okozhatják szerintem. Amikor a táp kipurcant megsebesült még más is abban az áramkörben. De kiszáradó kondi is lehet, vagy az áramfigyelés soros ellenálása nyúllott meg.
Köszönöm az ötletet! Amikor nagyjából mondták ugyanezt az üzletben hogy csak ilyen védelmi dolog, akkor eszemben volt hogy kipróbálom, de azóta kiment a fejemből.
Annak, hogy az ellenállás - amivel az eredetit helyettesítettem - jóval kisebb (méretben) mint a gyári, lehet jelentősége? Az az igazság hogy két üzletben jártam, mind a két helyen beazonosították a minta alapján, mondták az értékét is, aztán két félét adtak. Az egyik ez a picike "testű", de ez színkiosztásban azonos a gyárival (ezért is raktam be ezt). A másik méretre olyan mint a gyári, viszont a színkódja totál másmilyen, és maga az ellenállás sem ilyen halvány barna szerű, hanem zöld. Mint látszik totál hulla amatőr vagyok a témában, de 1-2 tápot sikerült már magához téríteni pl kondik cseréjével, tehát kb eddig terjed a tudásom, azért akadok meg ilyeneken.. ![]() Ja igen. Ha kihidalom a varisztorokat a játékból (2db), akkor a két ellenállást is kerüljem ki velük együtt?
A kiszáradó kondit ki lehet szűrni valahogy ha nem látszik púposodás? Ki lehet valahogy mérni?
Így igaz... az a két varisztor a sorosan kapcsolt két pufferkondival van párhuzamosan. Ha az egyik kondi kezd kiszáradni, akkor a rajta lévő fesz kúszik felfelé, nem féltáp lesz a közös pontjukon. Ez a működésben zavaró, így ha a fesz 180...200V fölé (elkó üzemi fesz!) emelkedik, ez a varisztor lavinaszerűen kinyit, minek hatására a másik is ugyanezt terszi és kiveri a hálózati biztosítót. Általában minden más túléli ilyenkor.
Szóval először a két pufferkondit nézd meg.
Az ötleted számomra hasznos, mert kezdem átlátni, de szomorú is vagyok, mivel a két nagy kondit amik lábánál ezek a kis nyomorultak leledzenek próbából már kicseréltem, mert az egyik mintha egy kicsit púposnak tűnt volna, meg az oldalukon kicsit megfeketedett a burkolat mikor a két varisztor elégett. Mondjuk igaz ami igaz, a két cseredarab noha tökéletes állapotúnak tűnt, azok is egy olyan tápból származnak, ami valami miatt nem kelt életre többé. Ezért is lenne jó ha meg tudnám állapítani valahogy a kondik épségét...
A kapacításmérővel meglehet mérni menyire vannnak kiszáradva a kondik. Az ellenállás alapszíne gyártótól függ, a szinkódnak viszont ugyanannak kell lennie.
Kapacitásmérő.. ez egy új fogalom nekem.
![]() ![]() Amúgy nagyon rendesek vagytok hogy segítetek!!!
Hello,
Egy mosógépben kiment egy varisztor, típusa: TVR14561. Utánajártam, de úgy néz ki, hogy Magyarországon ilyet nem lehet kapni, így helyettesítő típusra van szükségem. Tudna valaki minél hamarabb segíteni? Köszönöm előre is!! Üdv, effect
Szia!
Ez jó lesz helyette: Bővebben: Link
Hello,
Sajnos ez nem jó, mert túl kis teljesítményű. De mindenesetre kössz. Üdv, effect
De ez már azért tökösebb: Bővebben: Link
Egy kérdésem lenne, (nem találtam meg az elektronika könyveimet és nem emlékszem): a varisztoroknak van polaritása, ahogy be kell kötni őket, vagy polaritásfüggetlenek?
![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |