Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » LED-es lámpa, meghajtó áramkör
Értem, így már nyilván való volt az okfejtésed.
Szervusztok.
Egy hete igértem,hogy megmutatom az ominózus lámpát.Eddig nem volt időm foglalkozni vele,de ma csináltam képeket.Holnap meló után prezentálom.
Nos íme.
Idézet: 6. kep felnagyitva „Írnál róla pár adatot?” A hozzászólás módosítva: Máj 27, 2014
Röviden tömören, köszönöm.
Sziasztok!
Szeretnék egy helyiséget bevilágítani Power Leddel. Vettem az ebay-ről egy 10w-os ledet driverrel, de ahogy nézem, ez kevés lesz. Vagy foncsor kellene? Egy 100W-os égőt mivel tudnék helyettesíteni? A válaszokat előre is köszönöm!
Szia
Elvileg a 10W led fényerejét a 100W-os hagyományos izzónak megfelelőnek adják meg. Kevesebb. Az e-bay-n kb. 4USD- ért tudsz hozzá rendelni foncsort, amely 360 fokban szórja a fényt.
Köszi!
Akkor 2 led a helyiség két pontjában talán elég, nem? Az Ebay-en nem találtam ilyen foncsort, ez kifejezettem ehhez a ledhez van?
Pontosabban nem foncsort találsz, hanem olyan műanyag búrát, ami így szórja a fényt. ( linket sajnos nem tudok adni.)
Sziasztok!
Hagyományos izzós elemlámpát szeretnék COB ledesre alakítani. Tudom, nem éri meg ilyennel foglalkozni sem időben sem pénzben, olcsón van sokféle power ledes lámpa kínából amik tényleg jók, de ezt most tegyük félre. A COB ledekkel jó tapasztalataim vannak, ezért gondoltam ilyenre. A lámpa vmi régi "búvárlámpa", jó nagy reflekorral aminek a helyére beférne a hűtőborda, elemből pedig 4 db góliát megy bele, erre a tágas helyre gondoltam az elektronikát és li-ion akkut elhelyezni. A gondom a led meghajtással van, nem ellenállásokat szeretnék fűteni ha lehetséges... Vmi ilyen kör alakú COB ledet szeretnék, 5 vagy 7 wattosat: COB led Ezek széles szögben világítanak, és a nagy felületük miatt fókuszálni sem lenne egyszerű, de nem is akarom fókuszálni. A bajom azzal van, hogy 300 mA kell nekik, hozzá pedig 15-17V (5 W), vagy 16-24V (7W). Hogyan lesz a lítium akkum ~3,7V-jából annyi... Ráadásul 300 mA-nél kisebb árammal szeretném hajtani a ledet (ha engedi), hogy a zárt helyen a melegedését kordában tartsam, de nem tudom pontosan hány mA kell majd, ezért vmi szabályozható dolog kellene. COB led driverből van rengeteg, ami hálózati váltóáramról megy, gondolom azért mert jelenleg főleg helyiség-világításra használatosak ezek a ledek, viszont DC-DC meghajtót nem találtam ami a feladatra jó lenne. Sokat túrtam a netet, itt a hobbielektronikán is elolvastam amit lehet, megnéztem a Skori weblapon leírtakat Skori áramgenerátorok, de pont megfelelő nincs, az én tudásom pedig efféle kitalálásához édeskevés. Amit legalkalmasabbnak találtam az ez: Step down konverter Input voltage: 7V-35V, Output voltage: 1.25V-30V, Output current: adjustable maximum 3A, Switching frequency: 150KHz. A kimenő feszültséget és áramerősséget potméterrel lehet állítani. Ezeken kívül van rajta egy harmadik potméter is, "filled indication regulator", ami nem tudom mire jó, a kitöltési tényező varázsszó beugrik, de ha a kimenő feszhez van egy külön tekerő, akkor ez minek? Nagyon hasonló kis cuccból van 1 és két potméteres változat is, az 1 tekerősön csak a kimenő fesz állítható (ez nyilván nekem nem jó), a két tekerősön fesz és áram, a filled indication regulator hiányzik: Step down egyszerűbb Árban kb ugyanaz, nem tudom melyik lenne jobb nekem. Probléma, hogy ezek step-down konverterek, a kimenő fesz csak kisebb lehet mint a bemenő. Felmerült, hogy több cellából álló akkupakkot használok, de a kívánt feszültség túl magas, és a cellák sorbakötése sem túl célszerű. Szóval én a 0 hozzáértésemmel annyit tudtam kitalálni, hogy az akkufeszültséget előbb felnyomom egy step-up konverterrel, pl ilyennel: Step up konverter aztán jöhet a fent taglalt step-down, majd a led. Működhet-e ez így, vagy teljes ökörség? Ha működik is, tudom, hogy a hatásfok nem lesz túl jó (mondjuk rossz esetben 0,8 x 0,8 = 0,64, ami kezd riasztóvá válni, de bízom benne h ennél csak jobb lehetséges). Van-e ennél jobb ötlet, akár kész, akár építendő cucc? Egy lépésben 1, esetleg 2 lítium akkut használva el lehet-e jutni a ledig? Az építéstől sem riadok vissza, bár még sosem csináltam, de el kell kezdeni vhol . Viszont az építés esetén olyannak biztos nem kezdek neki, ami azzal kezdődik, hogy "az alábbi kapcsolás jó lehet neked, csak 3 ellenállást és egy kondit kell kicserélni, és akkor talán úgy hiszem lehet hogy jó lesz". Nem lesz az. Szóval csak biztosba vágok bele. B válasz: hagyjam az egész elmebajt a fenébe, ha nagyon barkácsolni akarok, csináljam a lámpát power leddel mint minden tisztességes ember, és válasszak az ahhoz leírt és kapható kismillió meghajtó közül egyet. (?) +1 kérdés: 5 wattos led max áramon, vagy 7 wattos led <300 mA-en? A 7 wattos nagyobb átmérőjű, ezért gondoltam, hogy talán jobb lenne a hőleadás miatt. Mennyire van értelme ezzel fölfelé menni? Tehát pl egy 10 wattos olyan kis árammal hajtva, hogy a fényereje megfeleljen az 5 wattosnak, vajon kevésbé melegszik? Vagy ugyanannyi hőt termel, csak nagyobb felületen elosztva? Vagy egyre több a hő (csak nagyobb felületen), mert a fényhasznosítás hatásfoka csökken? Köszi hogy elolvastad a kisregényt, a válaszokért pedig külön hálás vagyok. A hozzászólás módosítva: Aug 3, 2014
Szia
Létezik olyan konverter, amivel a feszültséget, és az áramot is tudod szabályozni.
Ok, ez esetben tudnál küldeni egy linket? Ez a bizonyos konverter led meghajtáshoz alkalmas lesz?
Most sajnos nem tudom megkeresni, ne haragudj, de létezik!
Egyszer akarod az áramot beállítani, vagy változtathatóra akarod csinálni?
A melegedés kérdésére nehéz válaszolni. Ha zárt helyen van a hűtőborda, akkor nem sok variációs lehetőség van. Amit figyelembe kell venni, az a hatásfok, Lumen/Watt értéke. Egy COB LED 100, ritka esetben 110 Lm/W hatásfokú. Jobbfajta 1W LED 120-150 Lm/W hatásfokú. Nagyobb teljesítmények (5W és felette) felé a 80-100 Lm wattonként már szép hatásfok. Ez a szösszenet oda akar kilyukadni, hogy ha van elég helyed, akkor jobban jársz több 1W LED felhasználásával. A hozzászólás módosítva: Aug 3, 2014
Köszi a választ. Az áramot és ezzel a fényerőt nem akarom menet közben állítani, csak az elején, míg "bejátszom" azt az értéket ami megfelelő fényerőt ad elfogadható melegedés mellett. Úgy érzem ez erősen próbálgatós kategória, ezért néztem ezeket a meghajtókat amik erre lehetőséget adnak. Ez tűnt a legegyszerűbbnek, bár egy ellenállást cserélgetni egy próbakapcsolásban sem egy nagy dolog. Az elektronikát beépítve semmi ilyen jellegű kivezetést nem terveztem, az elején beállítom aztán úgy marad. A LED hatásfoka számomra üzemidő szempontjából nem annyira kritikus, ha power ledekkel ugyanarról az akkuról világítana 2 óráig, COB LED-del pedig csak másfélig, hát bánja kánya, ha a hűtést meg tudom oldani. Ettől még maradnék a COB mellett. Power LED csak azért jutott eszembe, mert a meghajtása egyszerűbb, legalábbis ami a kész megoldásokat illeti. Egyébként a vázolt agymenésem a COB meghajtásról szted működne?
Lehet saccolni kb. mekkora üzemidő lenne elérhető, mondjuk 18650-nel?
LED alapú lámpánál a hűtés megoldása az igazi kihívás. Ha nem akarod víz alatt, búvárlámpaként használni, akkor a ventillátoros hűtés is jó lehet. Ha nagyobb teljesítményt, vízálló kivitelt akarsz, akkor a lámpatestből ki kell vezetni a keletkezett hőt. Az elektronika egyszerű, XL6003 például megfelelhet a célnak. Építeni sem nagyon érdemes, anyagáron kész áramkört vehetsz. Egy ellenállás cseréjével variálhatod a kimenő áramot.
A hozzászólás módosítva: Aug 3, 2014
Nem csak a hely lesz problema, hanem az esetlegesen alulmeretezett akkuk.
Vegyunk egy extrem esetet: 3.7V akkufesz, 7W LED teljes teljesitmenyen >> a konverter hatasfoka kb 83% >> Felvett teljesitmeny ~8.4W ez 3.7V-on 2.27A-nek felel meg. Szerintem sorosan kotve ket akkut is igencsak tetemes (1.13A), vagyis a kerdes eloszor is az, hogy milyen akkut szeretnel hasznalni? Megnovekedett akkufeszultsegnel kicsivel jobb a hatasfok, de nem igazan lesz szamottevo a felvett aram csokkenese. 88%-os hatasfok esetere (ami ilyen alacsony bemeteti feszultsegnel jo ertek) a felvett aram 1.1A ami nem igazan szamottevo elteres az 1.13-hoz kepest.
Ha a "búvárlámpa" az, amire gondolok, akkor hely lesz bőven az akkuknak. Akár egy szekérderéknyi 18650 köthető párhuzamosan, ami a töltést is egyszerűsítené.
A hozzászólás módosítva: Aug 4, 2014
Köszönöm a válaszokat és a gondolatébresztő kérdéseket.
Sorban: a lámpát nem akarom víz alatt használni, de ventilátort sem építenék be (még egy fogyasztó, jó eséllyel a ledtől teljesen eltérő áram és fesz. igénnyel, nem kavarnék ezzel, a led is épp elég "baj" nekem). A lámpa jelenleg vízálló, de szeretnék egy aljzatot képezni a töltéshez, hogy ne kelljen szétszedni és kivenni az akkut / akkukat. Magyarul meg kell fúrnom a házat, a vízállóság azzal ugrott, de ez nem számít. Ezen a furaton felül viszont nem lyuggatnám ki a szellőzés miatt, csak ha nagyon muszáj. Hogy kell-e, úgyis menet közben derül majd ki. A helyről: mint írtam, 4 db góliát elem megy a lámpába, 2x2 elrendezésben. Ennyi hely van, sztem nem kevés. XL6003 és a köré épülő elektronika: köszi, ezt már láttam, korábban is linkelted. És akkor is az jutott eszembe: 3,6 V alatt nem működik, ha lehet hinni a specifikációnak. Nem túl magas fesz. ez, ha csak egy cellám lenne? Arról, hogy a lítium akkuk védelme milyen feszültségnél kapcsol le, különbözőket olvastam. Az nem lenne túl jó, ha a meghajtás már lekapcsolna, mikor az akkuban még bőven van töltés. Saggitarius: köszönöm a számítást. A legrosszabb eshetőséget vetted alapul, de ez nem baj. Ha 7 wattos ledet választanék, azt biztos h nem járatnám maxon, de ha 5 wattos lenne a befutó, vszínű azt is visszavenném. Nem tudom előre, hogy hány mA-ra, sajnos nem tudom elképzelni, hogy mondjuk a maximális 300 helyett 200 mA-rel hajtva mennyire csökken a fény. Szóval ez megint a próbálgatós kategória. Egyébként akkuból a leginkább járatos 18650-es lítiumra gondoltam, de 1 db ilyet kicsit kevésnek érzek. Vagy nem. Nemtom. Ezért is kérdeztem, hogy van-e tapasztalat, hogy kb milyen üzemidőre számíthatnék ilyen akkuval. A számított áramfelvételed megrémisztett, de utánanézve az akkuknak ezzel papíron talán még nem lenne nagy baj. Legalábbis lítium akkuból még a nem különösen nagy áramfelvételre tervezett típusokra is megadnak 5-10 ampert mint max kivehető áram. Persze a tartós terhelhetőség ennél kevesebb, de talán a számított 2 A-t azért bírják. És 2 A-nél mindenképp kisebbre számítok fentiek miatt. Akkuk sorbakötéséről azt olvastam, hogy nagyon nem javasolt, párhuzamosan kötnék mondjuk 2 db-ot kapacitásnövelés miatt, de lehet h 1 db nagyobb méretűvel (mondjuk 26650) jobban járnék, de tapasztalatom nincs, így ezt sem tudom. Egy átlagos 2000 mAh-ás 18650 papíron 2 amper mellett bírna 1 óra működést, ami bőven elég lenne nekem. Nyilván ennél a gyakorlatban kevesebbet, de az áram is kevesebb lesz. Viszont azt nem tudom, hogy ekkora árammal megszívva hogyan esik le az akkufeszültség... Nem esik-e azonnal a 3,6 V alá, ami az ajánlott meghajtás alsó értéke? Na ezért sem szimpi az az XL6003.
Sziasztok!
Az a gondom, h led-es fényvető (korábban rendesen működött) elé kötöttem 1 mozgásérzékelőt. Csak villog kb mp-ként. 0-t fázist felcseréltem, maradt a villogás. Segítséget előre is köszi! Üdv: m
Valószínűleg nem jól kötötted be, és így sorba van kötve két tápegység, azért villog.
Ha jól elolvasod akkor rá van írva a ledes fényforrások csomagolásásra,hogy alkonykapcsolóval illetve mozgásérzékelővel nem kompatibilisek.Ugye ezekben a mozgásérzékelőkben relék vannak és ez okozza a problémát.
Tényleg sorba kötöttem. Különben folyamatosan világítana a led, nem? (Asszem az erősáramhoz értek. De a gyenge a gyengém)
Ez a baj. A mozgásérzékelő tápellátása valószínűleg úgy van megoldva, hogy a terhelés képezi a feszültségcsökkentés egy részét.
Sziasztok!
van egy pár 1W-os PowerLED-del működő 230V-os lámpám. Sajnos a LED-ek sorra adják meg magukat bennük, valószínűleg túlmelegednek, szerintem nem elég a gyári hűtés neki (egy öntött Alu foglalat). Arra gondoltam, hogy más típusú ledeket használnék bennük. Persze nem nagy célra, csak pl egy kis asztali lámpának, amit nem használok olyan sokat. Viszont a meghajtó áramkör miatt akadtak kételyeim, de lenne rá ötletem: Lemértem egy működő lámpán, hogy kb. 270-320mA áram folyik és PowerLED-enként 3,1-3,4V feszültség esik. 3db PowerLED van egy lámpában. Az ötletem az, hogy 3V-os feszültséget és 20mA-es áramot adva egy helyettesítő, más típusú (pl. SMD, de inkább hagyományos tokozású) LED-nek teszek 16 sor LED-et egy-egy ellenállással, hogy kiadják az eredeti 300mA környéki áramfogyasztást természetese előtét ellenállással, soronként egy vagy két LED-del, ehhez alakított ellenállás értékekkel természetesen. Szerintetek ez megvalósítható ötlet?
3x1W LED lámpa esetén szinte lehetetlen a túlmelegedés, ha nem zárt búrában van a körte. Van elég hűtőpaszta a LED alatt, és a szerelőlap-hűtőborda között?
Hát, amikor szétszedtem azt, amelyikben tönkrement egy LED, akkor a szerelőlap és a borda között volt rendesen. Nem mondom, hogy kifolyt a széleknél, de volt elég szépen. A LED-eknél én azért többet is el tudnék képzelni, de azok se "lehelet vékonyan" voltak megkenve.
Ilyen LED lámpákról van szó. Egyszer csak elkezd villogni, azután már csak halványan ég mind a három LED. Levéve a fedlapot és a multiméter diódateszterével mérve a "beteg" LED nem világít, a többi igen. Ha kicserélem ezt a rossz LED-et utána jól működik a lámpa.
Az még elképzelhető, hogy a LED ráforrasztásakor nem szorították eléggé oda a szerelőlaphoz a LEDet.
A hűtőpaszta csak jobb mint a levegő, önmagában kevés. Ha túl sok, az sem jó. A tényleges hőelvezetést a hűtőlemeznek kell végezni, a hűtőpaszta csak javítja a hővezetést, ha nem sík az érintkezési felület. Kérdés, hogy a szerelőlap mennyire illeszkedik a hűtőbordához. Ezeknél a spot körtéknél nincs csavar, ami odaszorítja a szerelőlapot a bordához, csak a lencse támaszkodik a LEDre. Ha alulról, a meghajtó felől nézed meg a körtét, látni lehet, ha rés van a szerelőlap és a borda között. Így a laposabb powerLED esetén már nem kielégítő a hőelvezetés, valóban megsülhetnek. Én 5W körtéket raktam össze, valószínűleg ugyanekkora bordával. Az általam használt Epistar LED elég magas, hogy jó hőkontakt legyen. Ha tudsz esztergálni, a hűtőborda peremének belső feléből le lehet szúrni 0,5-1 millimétert, ott, ahol a lencse felfekszik a hűtőbordára - ez elég lehet a jobb kontaktushoz. Ha erre nincs lehetőség, meg lehet próbálni vörösréz, vagy alumínium lemezből kivágott koronggal javítani a hőelvezetést. |
Bejelentkezés
Hirdetés |