Fórum témák
» Több friss téma |
sziasztok
a köv,segitséget kérném tőletek: adott egy háro fázisú motor,hajtómővel és hozzá való megható lánckerékkel azt szeretném elérni,hogy a motor szakaszosan mindig egy bizonyos fokot lépjen,és persze mindezt időre valami ötlet?
Legelőször is meg kell határoznod a póluspárok számát, azután a hajtómű áttételét,továbbá,hogy milyen pontosságra van szükséged...?
Egyáltalán: mi a végcél ? A konkrét feladat? Azután hozzáfogunk gondolkozni-ha nem zárolódik...
Hm.. Érdekes a kérdés.
Ha éppen nem "lépteted", el tud fordulni a lánckerék, mert csak a mechanikai súrlódás akadályozza, /bár egyenáramot küldve a tekercsbe fékezhető /, viszont kérdés, egy "léptető" ciklusban felpörög-e, ellenkező esetben igen nagy, a névlegest akár 10-20* szorosan is meghaladó áramlökésekre kell számítani. Még egy: éppen a nagy indítási áramlökések miatt /igen nagy a melegedés/, kevesen tudják, de a motoroknak korlátozott az óránkénti indítás száma. Ha meg fel se pörög, akkor a ventillátora nem tud hűteni. Ne veszítsd el kisérletező kedved! Üdv: StMiklos
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni egy háromfázisú motornak a fordulatszám szabályozásában. Mivel nem vagyok otthon ilyen téren, minden véleményre tapasztalatra majd ha megoldható egy bevált kapcsolásra is szükségem lenne.
Szia!
Ezt frekvenciaszabályzóval tudod korrekten megoldani.
Szia!
Fordulatszám változtatására induljunk ki a 3 fázisú motor fordulatszám képletéből: n=(60*f)/p 1. megoldás: (f) A fordulatszámot a frekvencia megváltoztatásával tehetjük. Ehhez egy frekvenciaváltóra van szükség Ezek nem olcsók ~30.000Ft a kis teljesítményű motorokhoz. 2. megoldásp) A póluspár változtatása. Ezt csak egyedi felépítésű motoroknál lehet megcsinálni. Ilyen például a régi mosógépek motorja (Dahlander motor). 3. csószógyűrűs motor: Aztán ha nem kalickás, hanem csúszógyűrűs motorod van, akkor a forgórész körbe ellenállásokat tehetsz, de ez nem egy elegáns megoldás, mivel teljesítmény esik az ellenállásokon. Ez ellenállásokat is nehéz beszerezni, nem is beszélve a biztonságról. Én a frekvenciaváltót ajánlom mindenképpen. Ott nem csak a sebességet tudod állítani, hanem a motorod forgásirányát, indulási nyomatékát, felfutási idejét, féküzemet stb. zsocaman: szerintem neked is egy frekvenciaváltóban kellene gondolkodnod. A frekvenciaváltó indítását meg külső vezérléssel el lehet intézni. Akár még PC-ről is. Üdv: MaGor
Szamóca, Magor - köszönöm válaszaitokat!
Akkor a megoldás számomra egy frekvenciaváltó lessz. Mindjárt megérdeklődöm mekkora motorról is van szó és-hogy mekkora a fordulatszáma. Valami ötleted arra vonatkozóan, hogy milyen kapcsolást lenne érdemes megépíteni?
Nem egy egyszerű feladat egy frekiváltó megépítése, de van itt egy pár topik amiben érdemes körülnézned.
Én inkább vennék az apróból egyet.
Üdv!
A templomunkban háromfázisú motorok hajtják a harangokat, mégpedig úgy, hogy jobbra lendülésnél is húz a motor az egyik irányba, illetve balra lendülésénél a másik irányba. Ezt két relével oldották meg. Azonabn képzelhetitek hányszor kell szegényeknek ki, illetve be kapcsolgatniuk (kb. másodpercenként üt egyet a harang). Azon gondolkodtam, hogy nincs-e valamilyen nem elektromechanikus megoldás a motor mindhárom fázisának megszakítására? A technológia nem mai gyerek, hiszen egyetlen egy harangszerelő van bácskában, aki már majdnem nyugdíjas. Tisztelem az időseket, csak nem kéne olyan gány munkát csinálnia, ami miatt egy műanyag doboz konkrétan elfolyósodik.... Szóval van valami félvezetős megoldás a problémára, vagy még mindig a relé a legolcsóbb mulatság?
Ha venni akarsz, akkor valamilyen irányváltós lágyindítót kellene keresned. Mellékelek egy Moeller-es katalógust, abban találsz ilyet, az MR illetve MXR végű típusok ilyenek.
Ha építeni akarsz, az már nagyobb kihívás. A katalógusban találsz főáramköri elrendezéseket, de a spórolós megoldásokban (ahol az egyik fázis fixen át van vezetve egy dróttal) a tirisztorok vezérlése macerás, ha lágyindítást szeretnél.
Nem kell szerintem lágy indítás, nem olyan nagyob azok a motorok, a legkisebb elfér a két tenyeremben.... Körülbelül.
A lényeg az volna, hogy a kontakorok nélkül tudjam egyszerre kapcsolni a fázisokat. Ezt triackal meg lehet oldani?
Szia! Nem kell félvezetős megoldás szerintem, bár létezik megoldás csak jóval drágább. Sokkal gyorsabb megoldást tudsz csinálni 3 fázisú mágneskapcsolók és segédérintkező(k) valamint egy gyári időrelé segítségével.
A mágneskapcsolók kiválóan bírják a kiképzést, keresztretesz feltételeket kell megadni, és soha nem égnek le ilyen pici motoroknál( nagyoknál is ritka) Kell neki egy fém doboz, valamint tömszelencés vezetékelés, áram védelem, és akkor tűz sem lesz. Ha teszel fel pár képet a helyszínről a motorról a betápról és a (harangról ) szívesen rajzolok egy lehetséges megoldást a fenti problémára. Biztos hogy 3 fázisú és nem egyfázisú kondi váltással? Üdv Joe
Szia!
Biztosan 3 fázisú, ma cseréltem mágneskapcsolót benne. Szét volt égve a középső érintkező, ami miatt kiesett egy fázis. Visszarajzoltam a kapcsolást, csak még nem rajzoltam be multisimbe, de majd megteszem. A lényeg, hogy 4 higanykapcsoló tartozik egy haranghoz. Három keresztirányban (kikapcsolás utáni fékezésekhez) illetve egy vízszintes a bekapcsoláshoz. Bekapcsoláskor a motor meglendíti egy picit, ekkor a higany elfolyik, megszakítja az egyik mágneskapcsolót, de ezzel egyidejűleg bekapcsol egy másikat, ami igazából csak megfordít egy fázist, tehát ellenkező irányba kezd forogni a motor, de csak akkor, ha már túllendült az egyensúlyi helyzeten, hiszen különben fékezné. Kikapcsoláskor pedig ellenkezőleg működik. A gond az, hogy forrpontos bakelit nyákra lett rágányolva egy 12V-os relé, aminek a 12V-ot ellenállással oldotta meg az alkotója, és ráadásul egy diódával.... Mondanom sem kell, el volt olvadva a műanyag burkolata, természetesen az egész még bent van egy fém dobozban. Terveztem nyákot, holnap marom kifelé. Kondenzátoros megoldással sokkal kisebb a hőveszteség, mint ellenállással.
Elvileg lehet triakkal, de 400Vos hálózatra 1200V-os triak kellene, az pedig nem könnyű beszerezni, és nem is olcsó. A legolcsóbb diszkrét tirisztorokból összeépíteni. A lágyindítás azért lenne jó, még ha csak néhány tized másodperces is, mert a bekapcsolási áramlökések jelentősek lehetnek annélkül, és a tirisztorokat a legnagyobb áramlökésre kell méretezni.
Könnyebb volna válaszolni, ha tudnám a motorok adatait, teljesítményét, feszültségét, névleges áramát.
Sziasztok!
Segítséget kérek a következő problémám megoldásához. Egy szuterén helyiség szellőzését szeretném megoldani egy 3-fázisú 50cm átmérőjű ventilátorral. Vezérelni szeretném egy időrelével, melyet beállítva naponta szabályos időközönként bekapcsol. Milyen lehetőségeim vannak a biztonságos üzemeltetéshez? Köszönöm, Nonimus
Szia!
Talán a legegyszerűbb, ha moduláris elemekből rakod össze. Semmi különleges nem kell. Egy megfelelő teljesítményű mágneskapcsoló (230 vagy 400 V műk. tekercsel), egy időzítő ami vezérli a mágneskapcsolót, egy egyfázisú kismegszakító a vezérlésbe, egy háromfázisú kismegszakító a motorhoz, esetleg egy hővédelem, meg egy kapcsoló. Mindezt egy IP-44-es dobozba\szekrénybe szerelve. Persze csak akkor, ha semmi extra nem kell.
http://www.mixvill.hu/1/products/494 egy ilyen
http://www.mixvill.hu/1/products/80 egy egyfázisú és egy háromfázisú (megfelelő árammal) http://www.mixvill.hu/1/products/349 egy ilyen http://www.mixvill.hu/1/products/41 egy ilyen 4p 0-1 állású http://www.mixvill.hu/1/products/525 esetleg egy ilyen mindezt ebbe http://www.mixvill.hu/1/products/346 Én ezt tartom biztonságosnak, de megoldható nyílván egy mágneskapcsoló és egy 555-el működő időzítő házasításával is.
Sziasztok!
Elég sok témát végig néztem, de nem találtam semmit ami segítségemre lenne. Szóval... van egy 3 fázisú villanymotorom (Deltába kötve), ami egy kompresszort hajt. A nyomáskapcsolóm csak 1 fázisú. Meg lehetne úgy oldani, hogy 5 eres vezetékkel bekötöm direktbe a kompresszort (3 fázis, nulla, föld), tehát 220 menne a nyomáskapcsolóra, a nyomáskapcsoló pedig mágneskapcsolót kapcsolgatna, ami pedig értelemszerűen a 3 fázist. Szép, meg jó, meg minden, de kellene egy olyan megoldás, amihez csak 3 fázis és föld elég (ha létezik egyáltalán ilyen). Milyen megoldások léteznek erre? Előre is köszönöm a segítségeteket!
Igen. Olyan mágneskapcsolót kell beépíteni, aminek 380(400) V-os a behúzótekercse. Ha esetleg bonyolultabban akarod megoldani, létezik 400/230 V-os illetve bármilyen más behúzótekercs feszültséghez illesztő trafó.
Találtam itthon 380 -as tekercsű mágneskapcsolót, úgyhogy megoldva!
Üdv!
Lenne egy olyan problémám hogy egy 3 fázisú motorhoz kéne bekötni egy mágneskapcsolót ami 240V-ról megy de a csatlakozóba csak 4 érintkező van a 3 db fázis a 4. elvileg a földelés idáig úgy volt kötve ,hogy a 3 fázis meg a a mágnes kapcsolón keresztül a motorhoz a mágneskapcsoló vezérlése meg az egyik fázis és föld közé volt köve ami gondolom nem egészséges neki + a földelés rá volt kötve a berendezésre ugyanis ez egy nagy fémszerkezeten található az lenne a kérdésem, hogy hogyan lehetne bekötni ezt a mágneskapcsolót hogy biztonságos legyen meg a berendezés is földelve legyen és az egész ne vágjon agyon senkit?
Szevasztok,
a megoldás - egy ellenálással megtoldani a mágneskapcsoló tekercsét, hogy 400Voltnál a tekercsen 230Volt legyen... Amikor "belőtted" az ellenálás értékét, könyű lessz kiszámolni a diszipációt rajta, az működés során hővé alakul... Érdemes 20% nagyobb teljesítményű ellenálást használni...
Szia!
Három lehetőség van: - vagy teszel be egy 400/230V-os transzformátort a két fázis közé. - vagy kicseréled a mágneskapcsolót 400VAC-ra. - vagy csak a mágneskapcsoló tekercsét cseréled ki 400VAC-ra.
Bocs, de ezt kipróbáltad már?
köszönöm a segítséget az első gondolatom nekem is a 400V os tekercs volt de ebből adódik egy másik gond hogy a nyomás érzékel kibírja e ez a feszültséget ugyanis ez az egész egy kompresszoron van?
A hozzászólás módosítva: Júl 15, 2014
Igen,
vannak 110V AC jelfogóim amelyeket soros ellenáláson keresztül (5.6K,3W) használok évek óta AC 230Voltra...
400V os tekercsű mágnes kapcsolót hol lehet venni? Mert nem találok sehol de lehet hogy csak el kerüli a figyelmem de idáig mind 240v-os.
Bármelyik villamossági boltban kapsz hozzá 400 V-os tekercset. Hacsak nem valami kifutott egzotikus típus.
Akkor majd meg nézem de az még mindég kérdéses, hogy 400V ot meg bír e szakítani a nyomásérzékelője meg a hőkapcsolója sajnos azt nem tudtam megnézni mert nincs rajta.
A hozzászólás módosítva: Júl 16, 2014
|
Bejelentkezés
Hirdetés |