Fórum témák
» Több friss téma |
Jujj, ha tudnád, hogy az autó töltője milyen durván bánik az akkuval. A töltőáramot csak a generátor belső ellenállása korlátozza. A szabályzó csak a kapocsfeszültséget állítja be a gerjesztő tekercs áramával, egy bizonyos fordulatszám felett. Ez se valami pontos dolog.
Csatlakozom az előttem szólóhoz. Egy kicsit hosszabb önindítózás után lazán megküldi 30-40 A-es töltőárammal is ! Nem értek a feszültségszabályozókhoz, de úgy tudom, hogy csak olyan 14-14.2 V-nál veszi le a generátor gerjesztését, az előtte való szakaszban nem sok mindent csinál.
Anno a pályafutásomat autóvillamosság szerelőként kezdtem. A régebbi típusú feszültség szabályzók valóban egyszerű szerkezetek. Ha a generátor feszültsége elérte a beállított értéket lekapcsolt a gerjesztés, amitől a feszültség lecsökkent, majd újra bekapcsolt a gerjesztés. A feszültség tartomány 13,8 - 14,4V ig volt elfogadott a tankönyvek szerint. Pucukának igaza van, az áramot a generátor szabályozza, de nem a belső ellenállással. Az állórész árama - ami terhelés hatására alakul ki - által keltett mágnesesség visszahat a forgórész gerjesztő tekercse által létrehozott mágnesességre és lerontja azt. (Lenz törvény) Mivel a generátor nemcsak az akkut tölti, hanem az egész rendszert látja el árammal, valóban extrém nagy töltő áramok tudnak kialakulni. Hozzáteszem a gépjármű akkuk igénytelen jószágok (szélsőséges hőmérséklet, és nagy áramok) nem hasonlíthatóak minden szempontból a szünetmentesekben található műszer akkumulátorokhoz. Mindent összevetve a régebbi gépjárművek töltése nem követendő példa szerintem. Az újabb fejlesztésű gépjármű szabályzókról és töltésvezérlőkről nincs infóm.
A régiebbi háromfázisú generátorok két utas egyenirányítás után töltik az akkut ehhez jön még a gerjesztő tekercs ki-be kapcsolása okozta lüktetés. A hozzászólás módosítva: Jún 13, 2014
Sziasztok!
Van egy 12v/75Ah-ás aksim, amin terheletlenül 13,2v-ot mérek. Viszont ha leterhelem kb 4-5A-rel / izzó /, akkor rohamosan esik le a feszültsége. 10 perc múlva már 10,6v volt. De ha a terhelést leveszem, akkor vissza áll 13v fölötti feszültségre. Ezt mi okozhatja? Érdemes vele foglalkozni, pl párszor kisütni és újra tölteni? Kb 2 éves aksi.
Szia!
Értem. Szerinted próbálkozzak a szulfát oldóval nála, érdemes, vagy hagyjam a fenébe?
A cellazárlat sokmindentől keletkezhet. Ha túlterhelés miatti deformálástól, akkor menthetetlen. Ha ólomiszaptól, akkor egy átmosás újrasavazás segíthet, de az ólomiszap már azt jelenti, hogy az akku kapacitása jelentősen csökkent. Az ólomiszap, lehet pl. a szulfátoldás következménye is. Maga a "szulfátoldási" folyamat, legalábbis elektromos eszközökkel az ólomszulfát eltávolítását jelenti a lemezekről, amiből lesz az ólomiszap.
Bármit teszel, az akkumlátor nem lesz a régi. Ha fontos az üzemkészsége, és az eredeti céljára szeretnéd használni (autóba) erősen javalt a cseréje. Lehet, hogy működni fog a nyáron, de szinte biztos, hogy az első hűvösebb őszi napon futkosnod kell akku ügyben.
Szia!
Igazából úgy kaptam ezt az akkut, "horgászlámpához jó lesz" jelszóval. De mikor rátettem a lámpát és mértem a feszültséget, akkor az rohamosan elkezdett csökkenni. Meg próbálom kicsit meglöketni a regenerátorral, aztán vagy jó lesz, vagy nem. Sokat nem akarok vele bajlódni, legfeljebb megy a MÉH-be . Köszönöm.
Sziasztok!
két savas akkumulátor összekötésével kapcsolatban szeretnék javaslatot kérni. Az akkuk egyformák, 12 voltosak. Inverterrel használnám őket áramszünet esetére. Az invertert most venném meg. Ha 12 voltosat vennék, akkor párhuzamosan kötném őket (ezt sokan nem ajánlják), ha 24 voltosat, akkor sorosan. Ez utóbbival van valami gond? Mi a véleményetek?
Ha sorosan kötöd őket, akkor külön figyelni kell, hogy a két akku mennyire mászik el egymástól, különben károsodhatnak (valamelyik túlzottan lemerülhet). Ha párhuzamosan kötöd, akkor óvatosan kell eljárni, hogy a kiegyenlítődéskor ne legyen túl nagy az áram, ezentúl csak akkor kell figyelni, ha érezhetően lecsökken a kapacitás.
A hozzászólás módosítva: Szept 15, 2014
Idézet: „a kiegyenlítődéskor ne legyen túl nagy az áram,” Erről tudnál részletesebb magyarázatot adni? Nem értem.
Az alacsonyabb feszültségű akkumulátort tölti a magasabb feszültségű.
Igazad van. Nem fog áram folyni... Vagy mégis?
Nem hiszem, hogy elmásznának, elég nehéz jószágokról van szól. De most komolyan, mi az hogy elmászik az akku? (lehet, hogy ez egy szakkifejezés, de sajnos nem ismerem, és akkor elnézését és felvilágosítást kérek).
A másik töltögetése/merítése gondolom csak addig tart párhuzamos kötés esetén, amíg azonos nem lesz a feszültség. Tehát akkor célszerűbb a párhuzamos kötés?
A sorba kötött akkuk nem azonos feszültségre töltődnek fel. Ezt akarja jelenteni az elmászás.
Idézet: „Tehát akkor célszerűbb a párhuzamos kötés?” Én is inkább erre szavaznék. Bár létezik a soros kapcsoláshoz is töltéskiegyenlítő. További előnye a sorossal szemben, hogy az egyik akku hibája esetén félgőzzel még mehet a rendszer, sorosnál ez bukta. Idézet: „Mert én már igen és bizony a ráakasztás pillanatában, odaaolvadt a bikázó kábel csipesze egy nagy szikra kíséretében.” Hát nem tudom, én is bikáztam már néhányszor, mégsem volt akkora szikra sosem, hogy az különösebben meglepett volna. Legtöbbször észre sem venni, csak ha az ember direkt figyeli. Mindig álló motornál kapcsoltam össze, te esetleg járónál? Egyébként érdemes lemérni, mekkora áram folyik ilyen lemerült-feltöltött akkuk összekötését követően néhánytíz másodperc múlva. Meglepően alacsony lesz!
Én is a párhuzamos kötésre szavazok. Soros kötésnek az az előnye, hogy kisebb áram folyik azonos teljesítményhez. De ha az áram szempontjából nem gond, akkor amúgy a párhuzamos kapcsolás célszerű. Sok járművön a hálózat 12V-os, és ott is csak az indítás idejére kapcsolják sorba a két akkut az indítómotor számára, majd normál üzemben párhuzamosan vannak, nem véletlenül, ugyanis így tudják az azonos töltöttséget egyszerűen biztosítani.
Ha esetleg meg tudod oldani, hogy párhuzamosan töltöd az akkukat, és sorosan meríted, akkor nyerhetsz valamennyit az inverter hatásfokán.
Akkor nem tudom. Pedig kötöttem már rá 75Ah indításképtelenre merült akkura 55Ah feltöltöttet, aztán nem volt semmi különös. Olyankor hegedt nekem inkább picit oda, amikor az indítózás folyt. Rácsíptetéskor kicsit meg szoktam mozgatni a csipeszt, hogy jobb legyen az érintkezés, csak feltűnne, ha odatapad már akkor.
Nem a bikázástól hal meg az akku, hanem attól, ami miatt bikázni kell. Nevezetesen, hogy valami lemeríti. Az ólomakku, annál gyorsabban szulfátosodik, minél jobban le van merülve. Ha egyszer lemerül pl. egy éjszakára rajta felejtett világítástól, majd reggel bebikázod, és a töltés rendben van a járművön, akkor ettől az egy alkalomtól még nem lesz baja. Ha ezt hetente előadod, vagy mondjuk csak egy hét után töltöd fel, akkor már lesz baja.
Ebből is látszik, hogy akkor van gond, ha túl nagy áram folyik, egy általános merült akkus helyzetnél nagyon hamar kiegyenlítődnek a feszültségek és alig folyik áram (ahhoz képest, amik itt rohangászhatnak).
Nem szokott gond lenni, bikáztam én is párszor már. Ami biztosan olvaszt az a fordított polaritás. A második csipeszt mindig csak érintem először és csak aztán csíptetem.
Olyankor fordulhat elő csattanás, ha cellazárlatos a hibás akku. Előfordult már velem is, de nem csattant feltünően. A generátor viszont tüzes volt, mire az akkushoz értem, de kibírta.
Szép estét!
Nem igazán találtam meg a kérdésemre a választ és ugyanakkor remélem, hogy ebbe a topik-ba be is illik. Ha nem akkor elnézést kérek de valahogy nem akadtam megfelelőbb topikra Nincs nagy jártasságom autó akkumulátorok terén viszont nem rég lettem én is autó tulajdonos ami néhány kérdést is maga után vont. Felvázolom az esetem: Az akkumulátor egy savas 70Ah-ás GM gondozásmentes akkumulátor. Elméletben mindössze 1 éves. A kocsi viszont kb 1-2 hónapot szinte nem is volt használva és sajnos még egy elektronikus hiba is rásegített az akkumulátor mélykisülésére. A "mágikus szem" szerint az akku csak le van merülve. Rákötöttem egy töltőre (igen, az olcsó bevásárlóközpontból vásárolt 1 diódás egyenirányítósra) majd vártam. A töltőáram valahol 1,5A-nél stabilizálódott elég hamar. Az első 24 óra alatt semmi se történt. A feszültség lassan nőtt és az akku csendben és hidegen pihent. Aztán 24 óra után rámérve a feszültség (töltővel) 13V körül volt (az akku szeme továbbra is fekete volt és az olcsó töltő is azt mutatta, hogy nincs még kész). Így hát gondoltam hagyom míg a feszültség 13,8V felé emelkedik rákapcsolt töltővel. Az történt, hogy kb 28 óra elteltével az akku picit langyos lett (az eddigi hideghez képest észrevehetően langyosabb, de távol a meleg fogalmától) és pezsgést kezdtem hallani. A töltőt lekapcsoltam azonnal. Végeredmény: kb 28 óra elteltével az akkun a feszültség 13,4V körül (töltővel), a szem fekete (vagyis merült állapot), épp hogy észrevehető hőmérséklet emelkedés és síri csendben 1 méterről is pezsgés hallatszott. Ez normális? Az internet csak összezavart mivel, hogy sokan a pezsgést normálisnak mások pedig határozottan bajjóslónak könyvelték el. Hagyhatnám még a töltőt rajta míg eléri a 13,8V feletti feszültséget? Az akkumulátor gondozásmentes, a hallható gáztermelés 24 óra után jelenthet gondot (károsodás, tűz, púposodás stb)? A szem állítólag 80%-os töltöttség alatt nem vált zöldre. Bármiféle tanácsot nagyon szívesen látok. Előre is köszönöm. Dávid. A hozzászólás módosítva: Okt 12, 2014
Szia!
Köszönöm válaszod és egyben eléggé el is szomorodtam. A szem viszont miért maradt fekete? Miért nem fehéredett ki? Ha épp a a "szemes" cellával lenne a baj akkor nem kéne fehér legyen? Viszont ha a szem épp egy egészséges cellát felügyel akkor miért nem zöldül ki amellett, hogy egy másik cella zárlatos?
Elég sok helyen azt olvastam, hogy a szem csak egy cellát felügyel és nem az összeset. Gondolom, hogy ezt már se vízpótlás se semmi nem menti meg. Szomorú vagyok mert egy GM akkumulátor kb 2-szer annyi mint egy átlagos (tudom nem csak ugyanilyenre lehet cserélni) és ráadásul fizettem egy márkaképviseletnek (nevet nem írok), hogy leellenőrizzék a kocsit vásárlás előtt. A bizonylatban meg az is benne van, hogy az akkumulátor jó.
A hozzászólás módosítva: Okt 12, 2014
Nekem a gyári GM pár héttel 6 hetes kora előtt adta be a kulcsot, igaz a kocsit kb előtte 2 héttel rakták össze... Most Varta van benne, de nem tudom, az mennyit fog kibírni.
Mikori a kocsi amúgy? Mert lehet csak rábökte, hogy jó. De bele nem lát. A motoromba az új noname akksi amivel vettem, jó ha 2-3 hónapot kibírt, majd cellazárlatos lett... |
Bejelentkezés
Hirdetés |