Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kazettás magnó (deck) javítása
 
Témaindító: damien, idő: Júl 16, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   66 / 184
(#) pittti válasza PeachMan hozzászólására (») Okt 3, 2014 /
 
Várjunk csak egy kicsit! Valamit te nagyon benézel - az, hogy egy kombináltfejen négy csatlakozó van, az magától értetődő, hiszen két fejmagot tartalmaz, magonként két - két kivezetéssel. Az előmágnesezésnek ehhez az égvilágon semmi köze nincs, az a poti leosztása után, a panelon keverődik a felvételi jelhez.

(valamikor a Tandberg gyártott olyan készüléket, ahol az előmágnesező jelet külön vezették a szalaghoz, csökkentve annak a törlőhatását - de ehhez külön előmágnesejő fejre volt szükség, ami a szalag hátoldalával érintkezett. Ez volt a Cross&Field rendszer, a gyakorlati előnye meglehetősen kétséges volt, a beállítása viszont egy rémálom - tapasztalatból beszélek)
(#) PeachMan válasza pittti hozzászólására (») Okt 4, 2014 /
 
Igen, mar kozben en is rajottem a kapcsolasi rajzot nezve, de koszonom a segitseget. Az elejen valoban megkeveredtem. A bias potik beallitasa tovabbra is gondot okoz, mert elteroen reagal a ket csatorna rajuk. Az egyiken igen latvanyosan szol bele a 10kHz szinusz jel rogzitesebe, mig a masik a masik csatornan csak alig. Pedig maga a poti jonak tunik, mert valtoztat csak alig.
(#) pittti válasza PeachMan hozzászólására (») Okt 4, 2014 /
 
Azt mondtad, van még egy elektronikád hozzá - én lehet hogy kicserélném azt a potit.
(szemre lehet hogy jó, de elöregedhetett)
(#) Phoenix82 válasza CHZ hozzászólására (») Okt 4, 2014 /
 
Minden amit átrakok a TA-2360-ban tökéletesen működik,tehát nem a kocka a hibás.
(#) PeachMan válasza pittti hozzászólására (») Okt 4, 2014 /
 
Igazad van, meg is csinalom. Van arrafele par elko is. Lehet erdemes lenne azokat is cserelni. Kulsoleg nem puposak, de kiszaradhattak gondolom. Lehet jot tenne egy ilyen frissites is a hangnak.
(#) Tomi94 válasza PeachMan hozzászólására (») Okt 4, 2014 /
 
Nekem meg ezek alapján elég gyanús, hogy féloldalasan kopott az a fej. Esetleg a szalag sem tökéletes, amivel próbálod. A monosított fejjel készített felvétel épp ezért nem igazán jó erre, mert aztán lejátszáskor szétbontod a két csatornát, lesz valami különbség a két oldal között, és megint csak nem tudod eldönteni, hogy a fej rossz (azaz azonos jelet a két oldala másképp rögzített); vagy a lejátszás elektronikája nem okés. Felcserélés informatívabb lenne.
Az igazi mono fej elvileg jó volna erre, csak azokat meg jellemzően olcsó rádiós magnókba építették, azoknak a mechanikai ,,stabilitásával" készült felvételre pedig semmiképp nem bíznám egy HiFi deck beállítását.
Amúgy ha te akarod csinálni, arról is lehet szó, hogy veszek fel a hiteles deckemmel egy próbakazettát pár perc mérőjellel, meg egy mono zeneszámmal, ami fejrés-állításra is jó. Így egyszerűbb, és nem későbbi idegen felvételeknél derül ki, ha valami mégsem lenne jó.
Tippek még a pontosabb beállításhoz:
1.) Az előmágnesezést úgy egyszerűbb beállítani (ha a multi érzékenysége engedi), hogy -20..-15 dB szinten veszel fel 10kHz-es jelet, és azt állítod pontosra. Tudom, nem addig vezérled ki zenével, de a gyárban is erre specifikálták anno. Normál szalagtól 0dB-en ne is várj azonos jelszintű 10kHz-es visszaadást semmilyen decken.
2.) A multit, mint hiteles feszültségmérőt 1kHz-es szinuszon elfelejtheted, azt 50Hz-re kalibrálták be, a legtöbbnek a használatijában meg is adják, hogy kb. 40..200 Hz között lesz biztosan hiteles a mérés. Ha mással nem tudsz mérni, és a másik elektronikát elfogadod hitelesnek, akkor esetleg azzal összemérheted, de a gépkönyvhöz képest nem lesz hiteles. Megint csak olyan, amire nekem van bejáratott módszerem, de hanggenerátor nélkül nehéz lesz..
3.) A poti cserét esetleg megpróbálhatod, a kondit viszont legfeljebb a másik panelról, mert ezek nincsenek melegnek kitéve, gyakran jobbak mint az új..
A hozzászólás módosítva: Okt 4, 2014
(#) CHZ válasza Phoenix82 hozzászólására (») Okt 4, 2014 /
 
Ha az oszcillátor a másik magnóban működött, akkor a törlőfej, vezetéke és a tápfeszültség okozhat csak problémát. Ezeket ellenőrizd.
(#) PeachMan válasza Tomi94 hozzászólására (») Okt 4, 2014 /
 
A fej teljesen újra van cserélve, sajnos más típus, ezért is szükséges gondolom az előmágnesezés beállítása. Az új fej ilyen. A szalag is teljesen új, frissen bontottam ki. Valami Maxell normal szalag. A monositás valóban nem tökéletes megoldás, kényszerűségből csináltam.

Ha készítenél egy kazettát speckó jelekkel azt nagyon megköszönném. Nem tudom mi lenne a menete, ha gondolod részleteket beszéljünk meg e-mail üzenetben. A címem az itteni nevem kukac vipmail pont magyar végződés. Előre is nagyon köszönöm a segítségedet.

Találtam a magnómról egy szervízkönyvet, ahol szépen leírják milyen módon kell az egyes részeit beállítani. Ide feltöltöttem a pdf-et. A 27. oldalon kezdődik a beállítás rész. A leaírásban említenek egy szerviz kazettát, amin a következő szignálok vannak:

1. 333Hz 0dB
2. 10kHz -20dB
3. 333Hz -20dB
4. 6.3kHz -20dB

Érdekes módon a legtöbb jelszint beállításhoz a 333Hz-et használják, nem az 1kHz-et, amit én próbáltam. Gondolom az 1kHz-et már érezhető veszteséggel kezelik a kazetták.

A félredobott panelról kiforrasztottam a trimmereket és kicseréltem a magnóban. Láss csodát, működik az állítás. Direkt nem tekergettem el és úgy tettem bele. Érdekes módon nem egyformára volt beállítva. Pedig sejtésem szerint azon a panelen nem volt semmi elállítva.

Számítógépet használok jelgenerátornak. Van a hifimhez egy külső DAC, aminek van coax és usb portja is. Nem egy labor cucc, de gondolom ekkora frekire azért megteszi. A multiméterem sem egy nagy eresztés, de ha 333Hz-el kell majd hangolni a részeit a deck-nek, akkor talán nem csal akkorát. Bár, ki tudja ...

Amit linkeltem pdf-et, azzal pontosra behangoltam a kijelzőt. Mondjuk ezzel derült ki, hogy a felvételi jelszint potik nem futnak teljesen együtt. Bár nagy eltérés nincs köztük.

Hétfőn kell vennem pár ellenállást, hogy a deck többi részét majd kalibrálni tudjam a leírás szerint.
A hozzászólás módosítva: Okt 4, 2014
(#) Tomi94 válasza PeachMan hozzászólására (») Okt 4, 2014 /
 
Megbeszélhetjük privátban a beállító felvételes dolgot, de azért pár dolgot még hozzáfűzök itt is:
1.) Az a fej Technics gyártmány, elvileg igen jó, bár sajnos találkoztam már ilyen feliratos hamisítvánnyal is, amit képtelenség volt beállítani szimmetrikusra, magnótól függetlenül..
2.) Az a Maxell új normál szalag nyilván 90-es UR, az utolsó években már csak ezt árulták. Hát, ha ezzel kevés a magas, akkor tényleg beállítás szükséges, mert amúgy tipikusan egy magasabb hangszínű szalag, a normál BASF, TDK típusokhoz képest. Amúgy viszont pontos szimmetria-mérésekre nem ajánlom, mert némelyik példány vezetőgörgői erősen hullámosak voltak egy időben, arra érzékenyebb mechanikákban ennek meglehet az eredménye..
3.) A 333Hz - 1kHz eltérésnek nincs jelentősége igazából, az átvitel ott még nem csökkenhet. A HFM például ha jól emlékszem, mindig 1 kHz-cel mért. A multiméternek viszont tényleg jobb lehet a 333.
4.) A számítógép teljesen jó hanggenerátorként, ha nem alaplapi hangkártyát használsz, egyedül az a kérdés, hogy szabványos kimeneti jelszintet ad-e vajon. A felvételi potik pedig szinte sosem teljesen pontosak, ha nem recseg, nem lesz vele gond.
(#) PeachMan válasza Tomi94 hozzászólására (») Okt 4, 2014 /
 
1. Sajnos megítélni nem tudom, hogy eredeti-e, gondolom ez majd kiderül beállítás közben. egyelőre úgy tűnik egyformán működik mindkét tekercs és az egyetlen kazetta egy számítógép kazetta, de ott a két sáv együtt fut. Bár gondolom ennél pontosabb eredmények a későbbiekben derülnek ki.

2. Igen, egy Maxell UR 90 perces a szalag. És valóban látni a szalag futása közben, hogy a két pici görgő azon az oldalon, ahol a fej is érintkezik a szalaggal eléggé lötyög és hullámzik, ahogy mondtad. Viszont a felcsévélő dob korrektnek tűnik. Figyeltem nyávogást az 1kHz-es jellel, de nagyon-nagyon picit fedeztem csak fel. Gondolom ez már a régi mechanikának tudható be. Gumigörgőt is cseréltem, de van is egy tartalék még.

3. Multi papírját nem találom már, hogy meddig hiteles, de biztos jobb a 333Hz. Majd kiderül mennyire.

4. A DAC-ot használom USB porttal. Kimeneti jelszintet tudom állítani, kijelző beállításához is sikerült pontosan beállítanom a 316mV-ot.

A felvételi potik nem recsegnek, de ha kell cserélem a másikra.
Ami viszont gondot jelent és ma vettem észre, hogy a szalagválasztó 3db kapcsolója és a dolby kapcsoló kontakthibás. Hétfőn veszek WD40-et és megpróbálom rendbetenni. Ha rajta hagyom az újamat a szalagválasztókon és mozgatom, akkor a felvételben hallatszik a különbség. A FeCr kapcsoló annyira vacak, hogy az egyik oldalról teljesen eltűnik a magas. Gondolom ott teljes szakadás lehet. Ez azért nehéz ügy lesz, mert a 3db szalagválasztó és a dolby kapcsoló gyakorlatilag egybe van szerelve.
A hozzászólás módosítva: Okt 4, 2014
(#) Tomi94 válasza PeachMan hozzászólására (») Okt 4, 2014 /
 
Az a kis nyávogás teljesen normális, hogy látható, valószínűleg hallani nem lehet majd, ha a szíjak-görgők rendben vannak. A tized százalék alatti értékeket szűrővel mérték, lényegében azért, hogy szebbnek tűnjön az eredmény - szűrő nélkül kb. 0,25..0,3 tized (plusz-mínuszban), ami elvárható egymotoros gépek esetében.
Viszont, ez a felvételi kapcsolós dolog valóban jogos, most eszembe sem jutott. De a CS-M02-vel már jártam így, hogy beragadt króm állásba, és a normál kazettára ezért nagyon magashiányosan rögzített. Amúgy a féloldalasságot is teljesen magyarázhatja. Ha nem törött, akkor Kontakt 60 (61) spray - és NEM WD40, amitől bűzleni fog, és tiszta olaj lesz a belseje! - kezelés helyre szokta hozni. De egyébként ezeket kis kézügyességgel és megfelelő szerszámkészlettel szét is lehet szedni az alapos tisztításhoz. Vagy ezt is átforrasztod egy az egyben a másik panelról.
A hozzászólás módosítva: Okt 4, 2014
(#) PeachMan válasza Tomi94 hozzászólására (») Okt 5, 2014 /
 
Erdekes jelenseg: Ma televettem egy kazettat 80-as evek zeneivel mp3 es flac forrasbol. A mostaniakhoz kepest teljesen mas studiobeallitasok voltak akkor. Nem volt a tulzott mely-magas kiemeles. Namost erdekes modon ezt szepen rogzitette es nem tunik fel a magas veszteseg. Az uj tuc-tuc zeneknel a sok magassal viszont erezheto a csillapitas. Felmerult bennem lehetosegkent, hogy nem csak az elomagnesezes lehet az okozoja, hanem az is, hogy a kazettas magnoszalagnak lehet eleve valami korlatozo tenyezoje. Lehet ebben valami vagy kizarolag magno gond okozhatja?

Mas: holnap ujra kenytelen leszek szetkapni szegenyt, mert valami halk kattogo hangot hallat szegeny mechanikaja. Tenyleg halk, de zavar. Szeretnem tokeletesre osszehozni. Ahogy egyre tobb szalag kerul a feltekero dobra egyre ritkabb lesz a kattogas igy gyanitom a felcsevelo resznel lesz valami kuplung gubanc. Szerencsere ott a masik alkatresznek. Ja, es pause eseten is latom, hogy finoman meg-meg rezdul a felcsevelo resz. Valami belekaphat a tarcsaba olyankor is.

Tudom, h sokkal profibb deckeket kapni fillerekert, de en kimondottan ezt a tipust szeretnem hasznalni alkalomszeruen korabeli zenek lejatszasahoz.
A hozzászólás módosítva: Okt 5, 2014
(#) Massawa válasza PeachMan hozzászólására (») Okt 5, 2014 /
 
Attól függ milyen a szalagod. Sajnos nagyon sok ocska szalag volt forgalomban még a nagy nevektöl is. Az mp3 alig jobb egy jo szalagos magnotol, ha minöségi a szalag. Anno én kizárolag CrO szalagokat használtam, a sima I-s tipusnak nem volt soha dinamikája, a metal meg egyáltalán nem tetszett - szerintem egy nagy zsákutca volt.
A modulácios szintek is eléggé eltértek, nemcsak a közismert 2 dB-s különbség ( europai/amerikai/japán szabvány), de sajnos kifolyolag az akkor elég kétséges szintmérés miatt is sok magno 6-10 dB-l gyengébb felvételt csinált ( mágneses fluxus volt gyengébb - müszer természetesen jo szintet mutatott). Ebböl kifolyolag a hangkép is eléggé kérdéses volt. ( egész más hangzást kapsz -6dB-n a 0 dB-hez képest.)
Az mp3 viszont nagyon szintetikus, igy magnora venni nem egyszerü, csak a legjobb szintmérök fognak neked jol mutatni, igy nem igen tudod beszintezni a felvételt, ami könnyen tulmodulálja a szalagot.
(#) Tomi94 válasza PeachMan hozzászólására (») Okt 6, 2014 /
 
Mutatós műszer amúgy is be tudja csapni az embert, mert mint írtam korábban, nem csúcsszintmérőként működik. Egyébként simán lehet, hogy a mai, fülhallgatós utcai hallgatásra, illetve mélynyomón ordíttatásra normalizált elektronikus zenében annyira sok a magasak szintje, hogy jobban hallható a szintesés. Érdekes lehet egy próba akusztikus hangszeres felvétellel.
(#) PeachMan válasza Tomi94 hozzászólására (») Okt 7, 2014 /
 
Na, tegnap próbáltam ismét foglalkozni az "öreglánnyal". Hallásra továbbra sem sikerült megfelelőre beállítani az előmágnesezést.

- ha a frekimenet megfelelőnek tűnik a középmagas részen, akkor az igazán magas hangok nagyon csillapításba mennek már

- ha a nagyon magas hangok megmaradnak (bár szerintem torzulva talán), akkor a középmagas túlzásba csap át

Ugyanez volt a régi, eredeti fejjel, amin kopás nyomai láthatóak, ezért lecseréltem egy új fejre. Azzal sincs változás. Az első deck elektronikájával amit rögtön vásárlás után próbáltam, de már szétszedtem és ezzel is ez az eredmény. Már nem tudok másra gondolni, mint arra, hogy a maxell ur 90 kazetta nem a legtutibb fajta. Picit tanácstalan vagyok.

Próbálok beszerezni kromdioxid-os kazettát. Hátha.

Tegnap apró darabokra szedtem a mechanikát is. Nem volt egyszerű eset. Összesítve kb. 1 órát azzal töltöttem, hogy a tengelyek végén lévő 3mm körüli gyűrűket kerestem, mert minden levételkor és visszahelyezéskor elrepültek. A lényeg, hogy megtaláltam a kattogás okát. Egy csigakerék hajtott egy fogaskereket, ami figyeli, hogy a felcsévélő tengely mozgásban van-e. Ha nincs kikapcsol a deck. Na az a fogaskerék a csigatengelyen minden körben megugrott. Kicseréltem a tönkrement mechanikában lévőre, ugyanis abban pont ez ép volt. Gondolom azelőtt tönkrement más benne, hogy ez elkopott volna. Azóta csak a szalag hangját hallani.

Vettem Kontakt 60 spray-t és befújtam vele a dolby, szalagválasztó, play/rec kapcsolókat. Jó sokat nyomtam szegényekbe, folyt is ki belőlük. Jó sokat kellett várni, mire be mertem kapcsolni. Viszont a dolby-nak tuti jót tett, már nem túnik kontakthibásnak.
(#) elektrorudi válasza PeachMan hozzászólására (») Okt 7, 2014 /
 
Szia,
Csak annyit tennék hozzá azt itt elhangzottakhoz, hogy nem csak generátorként érdemes használni a számítógépet, de szintmérőként is. Van egy régi progim, ami egy komplett mérőstandot helyettesít, még egy átlagos hangkártyával is. Lehet vele szintet és torzítást is mérni. Négy karakterisztikát tud egyszerre tárolni, tehát könnyen láthatod, hogy milyen változást hoz az állítgatásod. A hangkártya frekvenciamenet egyenetlenségét a progi "automatikusan" kikompenzálja. Valószínű, hogy ebből fejlesztették ki a manapság nagyon népszerű ARTA nevű progit. Sok funkciója ingyen használható. A multiméterrel történő szintmérést felejtsd el, hacsak nincs TRMS funkciója (de akkor is utána kell nézni a frekvencia határának, mert nem mindegyik tud 100kHz-et). A 10kHz-en mérhető csatornák közötti szintkülönbséget okozhatja a tökéletlen szalagfelfekvés, de még inkább az előmágnesezés beállítása. A szalagsebesség ingadozás mérésére is van progi, de nem Windows alatt fut (talán Linux, vagy okostelefon?).
A hozzászólás módosítva: Okt 7, 2014
(#) PeachMan válasza elektrorudi hozzászólására (») Okt 7, 2014 /
 
Megtudhatom ennek a programnak a nevét? Megpróbálnám beszerezni.
(#) elektrorudi válasza PeachMan hozzászólására (») Okt 7, 2014 /
 
Idézet:
„manapság nagyon népszerű ARTA nevű progit.”
?
(#) PeachMan válasza elektrorudi hozzászólására (») Okt 7, 2014 /
 
Oké, én az eredetire gondoltam, amiből kifejlesztették, de oké. Az arta ugyanis fizetős és gondoltam az eredeti talán nem.
(#) elektrorudi válasza PeachMan hozzászólására (») Okt 7, 2014 /
 
Az "eredetinek" nincs "shareware" verziója, csak fizetős, azért nem ajánlottam itt a fórumon.
Szerintem az ARTA pontosan úgy működik, ahogy a korábbi levelemben leírtam:
Idézet:
„ARTA Software is classified as "shareware". To use it you have to pay for the user license key. If you have no license key, you can freely use this software only in a demo mode. The demo mode of programs is fully functional except loading and saving of files.”
A hozzászólás módosítva: Okt 7, 2014
(#) PeachMan válasza elektrorudi hozzászólására (») Okt 7, 2014 /
 
Koszi, letoltottem. Meglatom mire megyek vele.
(#) PeachMan válasza PeachMan hozzászólására (») Okt 7, 2014 /
 
A nemjóját! Vettem gyorsan pár darab CrO2 kazettát két különböző típusból (TDK és Memorex) és csináltam egy rövid próbafelvételt. Azonnal megjelentek a hiányolt magas hangok és kellő hangerővel. A tüc-tüc zenék eltúlzott magasai sem jelentenek problémát úgy látom. Szegény magnó előmágnesezését napok óta próbálom beállítani és már minden hibára gondoltam csak a vacak Maxell UR kazettára nem. Értem én, hogy normál típus, de emlékeimben azért tudtak azok jobb felvételt is hordozni. Ez a típus viszont valahogy nem az igazi. Azt hiszem kénytelen leszek még CrO2 kazettákból betárazni
(#) pazozo válasza PeachMan hozzászólására (») Okt 7, 2014 /
 
Szia! Kérdésem lenne, hogy hol sikerült venned CrO2 kazettákat?
Köszi!
Zoli
(#) PeachMan válasza pazozo hozzászólására (») Okt 7, 2014 / 1
 
Apróhirdetési oldalakon, aukciós oldalakon van 1-2 db bontatlan. Horror áron, de akad.
(#) Tomi94 válasza PeachMan hozzászólására (») Okt 7, 2014 /
 
Normál kazettából Sony EF-et, vagy HF-et próbálj beszerezni, lehetőleg még az eredeti japán, vagy az EU-ban gyártott (talán francia?) szériából. Azokkal szokott lenni rendesen magashang, ha a magnó jól működik. A legutolsó Taiwan-i szériát inkább ne, a szalag ugyanaz, csak hajlamos megszorulni és emiatt hullámossá válni..
A hozzászólás módosítva: Okt 7, 2014
(#) PeachMan válasza Tomi94 hozzászólására (») Okt 7, 2014 /
 
Köszönöm a tippet. Képek alapján anno szerintem sok ilyen típust használtam. Valóban korrekt lehetett mert semilyen probléma nem jut eszembe velük kapcsolatban.
(#) elektrorudi válasza PeachMan hozzászólására (») Okt 7, 2014 /
 
Az általam használt Spectralab+ névre hallgat. Több, mint 10 éves, és fizetős. Ezért ajánlottam inkább az újabb, nem fizetőset.
(#) bela1946 hozzászólása Okt 9, 2014 /
 
Üdv, szevasztok!

Érdeklődöm, hogy Akai GXC-706 D decknél mi lehet a probléma, amikor lejátszásnál és előretekerésnél 10-15 mp. múlva kikapcsol, leáll? Visszatekerésnél ez a hiba nem jelentkezik, normálisan működik a készülék.

Van valami tippetek, mielőtt szakemberhez fordulnék?
Köszönettel várom a segítségeteket.
(#) PeachMan válasza bela1946 hozzászólására (») Okt 9, 2014 /
 
Nem ismerem belülről, de elképzelhetőnek tartom, hogy a felcsévélő tengelynél van egy érzékelő, ami azt nézi, hogy forog-e. Ha nem forog kikapcsol. Lehet az nem működik megfelelően. Bár ebből csak egyet szoktak beszerelni és hatással lenne a visszatekerésre is, hacsak oda nem tettek külön egyet.
(#) bela1946 hozzászólása Okt 9, 2014 /
 
Keresek Akai GXC-706 D deckhez szervíz kittet (szíjak, görgő)
Van tippetek, hol keressem? Köszönöm.
Következő: »»   66 / 184
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem