Fórum témák
» Több friss téma |
Tisztelt Erbe A kerékpár dinamókba mindenhol gyűrű mágnes van, egy két kivétellel.Na most azért
mert a gyűrűnek hosszú a palástja, az attól még gyűrű. Dimenzió:3 vetületi kép, nem egyéb. Maga a mágnes anyag,az eltér a mágnestértől.De tudni kellene azt hogy mi az a mágnestér tükör, azt is jó lenne észre venni hogy a tükörkép az mindig ellentétes képet mutat.Kiinduló pontnak írnám azt hogy a XVl.századba, egy 55 cm hosszú 4 cm átmérőjű 5 mm falvastagságú üveg cső két végét parafa dugóval bedugóztak, a dugókba egy-egy vasszöget nyomtak bele,úgy hogy az az üveg légterével érintkezzék.Majd az üveget meg dörzsölték szarvas bőrrel,az üveg két oldalán a szegeket megfogták az akkori előkelőségek,és a hajuk az égnek állt.Ezt úgy hívták hogy dörzs elektromosság.üdv:Ernő.
Szerintem ez egy gyakorlati fórum, azért járunk ide, hogy megosszuk a tapasztalatainkat. Nyilván vannak tanultabb okosabb emberek(is) akik más irányból közelítik a témát. Ön azért regisztrált ide a fórumra,hogy folyamatosan kioktasson másokat? Szeretnénk már néhány fotót látni az évek alatt elkészült működő masinákról.! A fórumon ha egy fórumtárs hozzászólására reagálunk, a VÁLASZ funkciót szoktuk alkalmazni.
Uraim, én építettem, azaz javítottam. Áprilisban felszereltem egy elég kezdő szintű szélgépet, másik napra egy merevítés (6 mm átmérőjű drót) eltört és a gépem megment. Egészen a múlt hétig nem volt időm megjavítani (most a merevítés 12 mm átmérőjű) . Most már kész, fenn van és két napi szelet már kibírt. Mellékelem a képet is.
Jó napot kívánok! Szeretném megkérdezni, h egy fázisos aszinkron motor is jó generátornak vagy csak a 3 fázisos? Továbbá, a rotorra megéri felhelyezni a neodinium tabletta mágneseket? Állandó mágneses generátor céljából? A motorházból 3 drb. vezeték jön ki, meik lessz a fázis és meik a nulla??? A segítséget előre is köszönöm!
Meg próbálok képet feltölteni.Ernő.
Na úgy látszik valamit sikerült,még folytatom.Ernő.
Tisztelt Tar Istvánnak.Nagyon sokkféle 220 V,380 V-villany motort át lehet alakítani generátornak.
A gépeket átkel tekercselni,és állandó mágneses fogórészt kell alkalmazni. üdv:Ernő
Üdv! Három fázisút sikerült kondenzátorokkal (öngerjesztővé) tenni, és működött is Több kísérlet is sikeres volt, de túl nagy erő kellett a forgatásához, amint felgerjedt megállt a szélkerék (majd le ugrott a tetőről). Egyfázisút is próbáltam többet is de nekem nem sikerült. Akárhogy is ha nem akarsz tekercselni minél kisebb fordulatút, és három fázisút keress, a mágneses, gerjesztés jobb lenne, ha jól sikerül csak kicsit húzós a mágnes ára.
Gyakorlatilag az összes motor állórész tekercs hornyai oszthatók hárommal(is) tehát ha áttekercseljük mindegy ,hogy előtte hány fázisú volt.
Tisztelt Száraz Ernő. Szeretnék még megkérdezni egy aprócska dolgot. Fórum oldalakon olvastam a következőkről. Igen csak logikusnak hangzottak a dolgok. Még fizika órán is tanultunk róla és a csodák palotájában is bemutatták a következőket. A villany motort nézvén a tekercselés egy álló rész, úgy mond köpeny forma, melyben váltakozó elektromágneses áramlás indukálódik, a tér pedig amiben az igen csak drága neodímium mágnes-ek helyet foglalnak a forgó részen nem más mint egy váltakozó elektromágneses tér, lassuló széljárásban pedig már úgynevezett lassúlóan váltakozó elektromágneses tér. így írta körbe a negatív indokokat az illető a fórum oldalon, mely oldalt már nem találom. Tehát az illető, akinek igazat is adtak arra értvén, hogy ezek a méreg drága mágnesek kb. 1 hónap munka idő után többé kevésbé lemágneseződnek, nos tehát az illető, a magam fajta PRÓBÁLKOZÓ számára igen csak logikus, fizika törvényein nyugvó kritikával illette a rotorra felilleszthető állandó mágneses megoldást. Szép nagy teljesítményt nyújt, de nem sokáig mondotta Ő. Persze természetesen ismerjük a bicikli generátorokat, de ott is a tekercs belsejében helyezkedik el az állandó mágnes? A lemágnesezés mint eljárást ismervén a katódsugaras monitoroknál, valóban hosszútávon működőképes ez a generátor kivitelezés, nem hat rá a lemágneseződés?
Kedves szélgenerátor építők!
A tegnapi nap jó szeles volt. Egy nap mennyit termel egy sk kivitelű generátor? Kinek van adata erre?
Ha visszanéztél volna jó néhány termelési grafikont láthattál volna....
Szevasztok.Az én akkumulátorom 150 Ah le volt merülve 12 V a szélgépem kb. 12 órát ment, a jelenlegi az akkumulátor feszültsége,12,96 V.Tar István úrnak tudom mondani hogy 25 évvel
ez előtt is készítettem generátorokat,akkor is neodium és ferrit mágnesekkel, nem hogy nem mágneseződtek le inkább még az erejük nőt,még akkor sem veszít az állandó mágnes az erejéből ha az elkészült generátor évekig áll a raktárba a polcon. üdv:Ernő.
Azzal én is egyetértek, hogy a mágnes nem veszíti el a mágnesességét, legalábbis az a fajta, amilyen van az én generátoromban. Ha azt mondom, hogy a generátorom, ami most fenn az oszlopon dolgozik, több mint 50 éves. Régi román 27-es traktoron volt.
Ez úgy igaz ahogy Iszkakof István úr írta,ráadásul az a fajta generátor olcsó alniko és ferrit
mágnesekkel van megépítve.A hatásfoka 38%,de még így is jó a szélgéphez,mivel a szél erő ingyen van,jó hatásfokú rotorlapáttal,jó eredményeket lehet elérni. üdv:Ernő.
Ha néhány évet visszaolvasgatsz, több helyen leírtuk, képekkel illusztráltuk motorok generátorrá alakítását. Egyfázisú motort is át lehet alakítani. Ha éppen olyan a motorod, kétfázisú lesz, két egyforma feszültséggel. Semmivel sem rosszabb a 3fázisúnál.
Idézet: „Gyakorlatilag az összes motor állórész tekercs hornyai oszthatók hárommal(is)” kivéve a kifejezetten egy fázisra készült motoroké, ahol még a tekercselési tér is külömböző méretű a fő és a segédfázisnak.
Üdv! Nem vagyok profi a témában, sem tekercselő. Abból indulok ki amit eddig láttam. Generátornak mindenképp 3 vagy több fázisban gondolkodom.
Nem akarok válaszolni senkinek, csupán hozzá szolok,a generátorok kivitelézésénél mindig azt
szoktam figyelembe venni hogy a generátor milyen célból készül,mi lesz a felhasználási területe. Kivétel nélkül minden (jelenleg ami a kereskedelemben kapható) villanymotor és generátor elkészíthető egy vagy tetszés szerinti akár tíz fázisra is.
Jó napot kívánok! Szeretném megkérdezni, esetleg nem-e tudják, hogy mi is ez valójában és hogyan is tudnám én ezt felhasználni céljaim elérése érdekében? Ma találtam elhunyt nagyapám lomjai között... (fotót mellékelek)
Csak ne keverd össze a fázis számot a pólus számmal. Pl. egy háromfázisú kétpólusú, egy póluspárú szinkrongenerátornak 6 pólusa,3 póluspárja van, ezért csak 3000 fordulat/perc feletti fordulaton fog termelni. De ha egyfázisú 6 pólusú, 3 póluspárú szinkron generátor már 1000 fordulat/ perc felett fog termelni. Más kérdés, hogy technikai okok miatt ilyen gépek nemigen vannak, gyakoribb az egyfázisú 4 pólusú 2 póluspáros változat 1500 feletti fordulattal. Persze lehet építeni akárhány pólusút, meg is teszik, pl. autó generátor, amik már egész alacsony fordulatszámon termelnek.
Csakhát minél több pólus, annál több rézveszteség, úgyhogy leginkább optimumot kell keresni. A hozzászólás módosítva: Nov 6, 2014
Tula motor /orosz/ "dinastarterje" (dinamó+inditómotor 2:1)
Tisztelet szélgenerátor építő kollégáim!
Ugy gondoltam, Megosztom veletek a szélgenerátorom építésének lépéseit, megoldásait. 3 évig terveztem a gépet, s gyűjtöttem be hozzá a szükséges alkatrészeket. Igazából most képeket feltölteni nincs időm, de amint lesz alkalmam, felteszem a képeket lépésről lépésre! Először is a a,beton alap készítése: 1m mély s 50x50 cm gödröt vasaltam be, majd öntöttem ki betonnal. Mivel nekem egy 4 ponton lecsavarozható, 4m magas lakótelepi vaskanderláberre sikerült szert tenni, ezért értelem szerűen az alapból kiállt 4 db 70.9-es, 16-os csavar és a 65-ös kopodur gégecső a vezetéknek. Az oszlop: a 4m-es, 89-es csővégű oszlopot megtoldottam még 2m, azonos méretű csővel,s a toldás fölött 20 centivel 120 fokonként kipányváztam 4-es sodronnyal. Az oszlop tetejére felhegesztettem egy Szintén 89-es csőkarimát. Ennek a karimának a párja a szélgépen van, ezzel lesz majd felfogatva az oszlopra. A gép: mindenekelőtt szükség volt építeni egy forgózsámolyt, benne csúszógyűrűkkel, mert Ugye tudjuk, hogy ennek hiányában a vezetékek egyhamar gyönyörű sodronnyá válnának. A forgózsámolynak a méhtelepen találtam 2db 2cm vastag, 20cm átmérőjű vastárcsát. Egy 6mm vastag 30x30-as vaslemez közepére fel lett hegesztve egy 5/4-es cső. A vastárcsa közepét kiesztergáltattam ugy, hogy az 5/4-es cső pont átmenjen rajta, ne szoruljon, de ne is kotyogjon. Így már Elforgott egymáson a két fém felület (a vastárcsa és a vaslemez). Az 5\4-es cső vége meg lett menetelve, s egy 5/4-ről 3/8-ra szűkítő idom lett csavarva.A szűkítőnek 2 szerepe van: nem engedi felfele mozogni a zsámolyt, valamint a szűkítő 3/8-os végébe egy darab csövet tekertem, amire felragasztottam a csúszógyűrűket.(3/8-os cső 17mm átmérőjű, pont ráment a csúszógyűrű). Másik vastárcsa közepén lett marva egy 89-es lyuk, igy bele tudtam hegeszteni az oszlopon lévő karima párját. Ezután csináltam furatokat a két vastárcsa szélére 6-os osztókörben, s felhegesztettem a szénkefeház tartóját. Fogtam egy 10-es, 10.9-es minőségű menetesszárat, s feldaraboltam 6 egyforma darabra. Az alsó tárcsa osztókör furataiba ellenanyával beraktam a 6db menetesszárat, majd egy henger alakú palástot csináltam, ami az áramszedőket védi. A korábban elkészített forgózsámoly 6 osztókörével osszefogattam az egészet. Igy Elkészült a gép törzse. Magát a generátort egy 1,1kW-os, 960\min fordulatú motor alkotja, aminek a forgórésze, 18db neodym mágnes hasáb. Szükség volt egy gyorsító áttételre, amit nálam egy Simson 1-es sebességfikozatának fogaskerekei alkotják, bennehagyva a blokkba. Természetesen, minden más, ide fölösleges dolgot lepucoltam a blokkról. A Simson lánckereke helyére feldogattam egy Lada kormányoszlop csuklóját. A lapátok nekem egy Wartburg első kerékagyra vannak felszerelve, amibe bele lett fogatva a Lada kormányoszlop másik vége. Igy meg lett oldva a lapát hajtás átvitele az áttétel meghajtott oldalára. A generátorra s az áttétel meghajtó oldalára egy-egy 1/2 collos csőkarimát szereltem, amit összekötöttem boltívre hajtott szövetes gumiszalaggal. Ez a megoldás eldisszipálja az esetleges egytengelyűtlenséget. ezzel kész is a hajtás, a lapátoktól a generátorig. A generátoromat bekötöttem delta üzembe, s az autógenerátorokhoz hasonlóan híd diódákkal összefogtam a 3 fázist. Próba képpen rákötöttem a flexet, s a hajtást kézzel megforgatva a Flex Elindult! Hozzáteszem, a vezérlésről s a többi elektromos rendszerről a későbbiekben írok bőven A mechanikai szerelés utolsó lépéseként a szélirányba forgatáshoz szükséges, Lada lendkerék fogaskoszorúr használtam. (ennek a generátornak nincs farokrésze!) a fogaskoszorút a szintén Lada őnindítóból kioperált bolygó fogaskerék hajtja egy Lada ablaktörlő motor. (a jó öreg 1200-es Mindenre jó! ). Végül az egészet bedobozoltam egy felültöltős mosógép burkolati lemezeivel. Ebből lehet következtetni mekkora monstrumra,sikeredett... Igen ám, de ezt a monstrumot fel is kellett könyörögni az oszlopra. Állványom nem volt, csak egy 6m-es alu létrám. Gondoltam egyet, s készítettem egy felszerelhető, forgatható bitófát az oszlopra. Erre rátettem egy láncos emelőt, végül Felemeltem, s a helyére dorgattam, majd összefogattam 4db 16-os csavarral a két karimát. Lehet kicsit hosszú voltam, de remélem érthetően leirtam a mechanikai szerelést. A lapátokról, az elektronikáról, beütemelésről később, mivel az még folyamatban van! Üdv:lesliecold.
Kíváncsian várom a folytatást. Főleg a lapátokra, mert ugye neodímium mágnes és még áttételezés is. A megtermelt áramot mire használod fel?
Az én szélgépem most 18 halvány kék leddel szennyezi fénnyel az éjszakát.
Ha valaki reménytelenül keresné a szelesember weblapomat, az a régi és gyakori szolgáltatói kiesésekkel tarkított cím mellett a www.szelesember.co.nf linken is elérhető.
A 25-ös képen található szélgenerátorral kapcsolatban kérdeznék valamit.
A nagy szélkerék árnyékában található egy kis szélkerék. Egyharmad annyi szelet kap, mintha egyenesen kapná. Mi célt szolgál a kicsi szélkerék? A 24-es képen lévő szélgenerátor kormánylapátján van valami kocka alakú, mire való az?
Lapátok: Sokak számára, igy Számomra is hosszas fejtörést keltett ez a téma; széllapát... Tervezés, kísérletezés, számolgatás stb. Végül az erőfeszítés meghozta a várt sikert. (talán a vártnál jobban is sikerült). A lapátjaim alapjául a Vestas V126-3.3mW szélerőművének 40m hosszú lapátjai szolgáltak. Persze háztartási méretűre arányosan csökkentve. Lemezüzemben vágattam egy 5mm vastag, 30cm átmérőjű vas tárcsát. Ez lesz a lapátok osztótárcsája. Kiosztottam rajta a lapátok helyét, 3x120 fokba. Kifúrkáltam a lyukakat, ahova a lapátok lesznek felfogatva. Következő lépésként Kiosztottam a tárcsán annak a 4 csavarnak a helyét, ami a Wartburg kerékagy felni osztókörével egyezik. Amikor ez Elkészült, lefújtam a tárcsát hideg galvánnal, majd férretettem "pihenni". A lapátokhoz vettem egy 200mm-es KG csövet. Kiszerkesztettem rajta a lapátjaim alakját. (2000mm hosszú, 190mm ívcsúcs, 60mm hegyszéles). Vettem 20x20-as zártszelvényt, a 6 méteres szálból pont kijött a 3db merevítés. Mert Ugye tudjuk, merevítés nélkül elszáll a műanyag lapát, mint a győzelmi zászló... A lapát egyenes élét hozzácsavaroztam a zártszelvényhez úgy, hogy 2 mérettel nagyobb lyukat fúrtam a csavarok méreténél,hogy tudjon nyugodtan diletálni. Megmértem súlyra mindhárom lapátot, grammra pontosan. Az eltéréseket pótoltam ólom lapkákkal. (Max 5dkg volt az eltérés) Aztán jött a neheze. A kimerevített lapátolat beborítottam 0,8-as alu lemezzel. Sajnos elég sok horpadás lett rajta, mire becsomagoltam. A lapátok nyak részét 10x50-es laposvasból csináltam, mert Ugye valaminek bírnia kell a centrifugális erőt, ha belekap egy orkán. (Tudjuk, hogy az egész gépet orkán erejű szélre kell tervezni, hogy ne érjenek meglepetések egy vihar,alkalmával). A lapos vasakat hegesztővel hozzá hevteltem a merevítéshez, majd az alu lemezek szélei össze lettek préselve (Lásd: ahogy az ereszcsatorna csöveit végtelenítik). Ezután újra mérleg... Na itt már értek meglepetések. Egyik kapát negyed kilóval könnyebb lett a többinél. Végül sikerült orvosolni. A zárt szelvény merevítést és az alu lemez-KG műanyag közötti részt Elkezdtem kiönteni kemény purhabbal. A könnyebbik lapátnál a purhabba folyamatosan beleszórtam negyed kilónyi ólomgolyót. Amikor kezdett dagadni a hab, kinyomta szinte az összes, előbb említett horpadást Ezután szintén lemértem mindhárom lapátot. Marha nagy mákom volt, hisz egyetlen egy 2,8g-os eltérés volt. A lapátok súlya egyenként 2200g lett. Felraktam a lapárokat a tárcsára. A kész lapátsort az oszlopra felszereltem csapággyal együtt, hogy kicentírozzam. Közben megcsináltam az orrkúpot is egy piros gázvezeték jelző bólyából. Centírozás után pedig lefestettem szép stílusosan fehérre, két piros sávval a hegyén. Felemeltük a helyére. Másnap kinéztem az ablakon s szépen forgott!
Iszkakof István! A mágneses forgórészről majd teszek fel tervrajzot s képeket, hogy egyértelműbb legyen. Az áramot targonca akkumulátorokban tárolom, s a kimenő feszültségek 30 és 320V között tud ingadozni. Ehhez egy PC tápot alakítok át kicsit brutálabb kivitelre úgy, hogy 30V-320,350V között bármilyen feszültség szintről működjön, s a kimenő, ingadozó bemeneti feszültségnél is fix 24V és 36A legyen. Az inverterről később írok, mert az is egy brutál dög lett, s megér egy misét!
A PC táp átalakítási módja érdekelne, ha majd ráérsz egy pár szót szánni rá. Már foglalkoztam egy keveset átalakítással én is, főleg szélgenerátor részére. Nekem egy 220 voltos generátorhoz lett volna csatlakoztatva, de még nem állt össze a dolog. Az érdekesség az egészben az volt, hogy emelkedő feszültséget adtam a PC tápra és utána lassan csökkentettem. Abban nem volt semmi érdekes, hogy mikor indult be, de ahogy csökkent a bemeneti feszültség, egy szinttől kezdve csökkent a kimeneti feszültség és a táp nem állt le, csak ha egy bizonyos szint alá csökkent.
A te generátorodnál a 30-320 volt elég tág határ. Hány volttól kezdve fog beindulni a táp és ad töltő feszültséget? Esetleg egy-két szót ha írnál a bemeneti feszültség kezeléséről, örülnék. Az inverter, ha brutál dög lett, hát elfér az ég alatt, csak jó legyen. Lemezes vasmagja van, vagy ferrit? Szinusz vagy egyéb feszültséget ad?
Részletes leírást itt találsz az átalakításról. Én is ennek alapján építem. annyi különbséggel, hogy én nem labortápot építek belőle. Annyi, hogy én a PWM IC tápját egy külső áramforrásról biztosítom. Egyik cimborámmal már építettünk egyet, s tökéletesen működik Egyébként a tápban egy beépített szabályozható DC-DC konverter a "titok", ami miatt nem csökken a kimenő feszültségem. Jövő héten utánanézek neked a doksijaim között, s teszek fel leírást erről a tápról. Könnyebb, mint itt elmagyarázni! Az inverter egy ruhásszekrény méretű, s a Siemens Taurus villanymozdonyból származó FETE-ek és IGBT-k vannak benne. A trafó lemezes, s kb. akkora, mint 2db Hetra hergesztőtrafó Szigorúan szinusz feszültséget ad! Van benne egy áramkör, ami figyeli, hogy tiszta szinusz legyen a kimenő, mert induktív terhelés is lesz ráakasztva. Az inverter összesen 27 Amperral terhelhető.
Teszek fel pár képet, tervet a korábban leírtakról |
Bejelentkezés
Hirdetés |