Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Multiméter - miért, milyet?
Pedig néztem, de nem láttam
![]() Szóval szerintem ezt lehet úgy próbálták "bolondbiztosra" ![]()
Az OK. De néhány tized ohm átmeneti ellenállástól még forognia kéne a ventinek. Kb 10 ohm nagyságrendű hiba kell, hogy észrevehetően lassabb legyen! Azért azt te se hiszed, hogy 10 ohm a zsinór ellenállása!
Egyrészt kitudja, hogy a kolléga mit ért "alig forgott" alatt, lehet "csak" érezhetően lelassult... és amúgy vannak bőven drágább multiméterek, ahol pl 1V fesz esés van az árammérés végkitérésénél, sőt én láttam olyat is, ahol még ettől is több volt...
Ha ehhez még hozzájön az, hogy nem nyomja oda eléggé a mérőcsúcsot, meg ugye tényleg a dolog szubjektivitása miatt is, kitudja, hogy pontosan miről is van szó itt most ![]() Kéne egy másik multiméter és megmérni a fesz esést... és abból minden kiderülne...
Nálam járt már olyan multiméter (nem saját) aminek a gyári vadi új zsinórjának az ellenállása 30-40 ohm volt! 23V-ot tévedett feszültségmérésnél. Az árammérést nem is néztem inkább. Barátom futott bele ebbe a gyárilag hibás multiméterbe. Visszacserélték, az üzletben még másik négy multiméter is megnéztek (ugyan olyat) és mind ilyen ramaty volt. Nagy nehezen találtak egyet ami normálisan mért. Itt is lehet ilyen hibaként. Persze nem biztos. Mert ha mást jól mér akkor a vezetékek rendben vannak. Viszont még mindig lehet hiba a söntben. Van egy olyan érzésem, hogy mivel alacsony a méréstartomány ezért a sönt vékony drótból van tekerve plusz hozzájön az esetlegesen hibás forrasztás és ez így már nagyon magas átmeneti ellenállást okoz.
A hozzászólás módosítva: Jan 4, 2015
Nem hagyott nyugodni ez az egész, ezért szétkaptam a multimétert, és kivettem a biztosítékot. Ez 0.2A-s. A biztosítékot ideiglenesen áthidaltam egy vékony dróttal, és így kipróbálva nem esett le a fordulatszám, és közel 140mA áram folyt rajta.
![]() Na mi a hiba? Rámértem a biztosítékra és 0 ohm az ellenállása. Kezdené megadni magát a biztosíték?
Inkább a foglalat. Próbáld összébb nyomni a szorító füleket, hogy erősebben fogják a biztosítót. Esetleg megpróbálhatod kicsit megcsiszolni is, hátha oxidos.
Ezt ki fogom próbálni hátha csak ez a baja, bár nem volt oxidos a felülete.
Találtam itthon egy 250v 250ma biztosítékot. Ezt be rakhatom helyette? Az a plusz 50ma nem fog neki gondot jelenteni ha túl erős áramot kap? A 200ma biztosíték mennyire van túlméretezve? Pont 200ma-nál kiold vagy akár 10-20%-ot is elvisel?
Nem, hogy 10-20, hanem akár 50%-kal is "túl van méretezve", legalábbis, ha pl megnézed ezt: Bővebben: Link a biztosíték adatlapot, látszik, hogy 150%-os túlterhelést értéktől függően MINIMUM 30, vagy kisebb érték esetén 60 percig elvisel...
Viszont 210%-on "már" 2 percen belül kiolvad, "MAXIMUM", ahogy az adatlap írja ![]()
Köszönöm, ez az adatlap nagyon jól jött! Nem gondoltam volna, hogy ekkora tűrések megengedettek.
Inkább nem játszok vele, veszek bele egy 0.2a biztosítékot, így akkor ez is bőven túl van méretezve. ![]()
Amúgy viszont ezzel a multival lehet nem tanácsos áramot mérni, legalábbis olyan cuccot tuti nem, ami érzékeny lehet arra, ha valamiért megszakad egy pillanatra az áramellátása, hiszen itt elég csak egy pillanatra elengedni a mérőcsúcsot és már meg is történt.. Szóval egyszerű cuccok áramfelvételének a méréséhez jó lehet, viszont olyannál ami érzékeny a fentebb leírt dologra ott esetleg úgy, hogy a mérőcsúcsra valamilyen krokodilcsipeszes zsinórt csiptetsz, vagy valami hasonlót, mondjuk az is "le tud ugrani" könnyen a mérőtüskéről... de persze nem a kedvedet akarom elvenni a kísérletezéstől
![]()
Hát igen, tisztában vagyok azzal, hogy ez egy elég alap multiméter, de tanulásra elég ennyi, mert ha ezt tönkre vágom, akkor nem történt semmi, de egy tízezer forintos műszernél már nem mondanám ezt.
![]() ![]()
Ne két menetet tekerj rá, hanem vegyél olyan csokiszvorkát amibe belemegy a mérőtüske, a másik oldalába rögzíted a drótot, most gyere ki ha tudsz!
![]()
Tudsz linket adni, hogy mi az?
Más néven sorkapocs:Bővebben: Link
Jah, ezt tudom, szoktam is használni.
![]() Nézegetem közben a multimétereket, lehet, hogy beruházok egy olcsóbb darabra. A 10A részt miért nem védik biztosítékkal? Egyikben sincs ilyen védelem?
Az, hogy a 10/20A-es méréshatárt nem védik biztosítékkal, általában a nem túl drága multiméterek egyik tulajdonsága, bár a valamivel drágább cuccoknál is sokszor amúgy ráírják pl, hogy nagyobb áram mérése csak 10-30másodpercig, aztán a műszer kb 15 perces pihentetése ajánlott... (a sönt amúgy valószínű túlmelegedne, meg a körülötte lévő részek...)
Ha áramot akarsz mérni, amúgy akkor ez egy új lakatfogó, egészen baráti áron: Bővebben: Link Ami miatt ez egy jó vételnek tűnik, az az, hogy nem csak AC áramot tud mérni, mint a kb 15-20ezer Ft alatti lakatfogók nagyrésze, hanem DC mérésen kívül, van benne egészen kis áramú méréshatár is (legalábbis lakatfogóban elég kicsinek számító) 2A-es... ezen kívül még egy nem tudom mennyire használható, de 20000µF-ig mérő kondimérő is van benne... (Azért írom erre, hogy nem tudom mennyire használható, mert bár én nem használtam még multiméteres kondimérőt, de láttam a neten valahol pár tesztet, hogy általános multikra hiába van ráírva, hogy mondjuk 10000µF-ig mérnek, egy 4700u-s kondi mérésére már akár elég furcsa eredményeket is adhatnak..) Szóval, ha áramot akarsz mérni, akkor lehet ezzel jársz a legjobban, az árammérés végülis szerintem általában "hozzávetőleges" dolgokra jó... meg amúgy itt egy teszt is: Bővebben: Link-UT-210E-teszt látható, hogy 9mA-t is gond nélkül kijelez... ami lakatfogónál tényleg nagy szó... És ebbe nem is kell biztosíték ![]() Mert amúgy a nagyon drága multimétert és a közepes árút az különbözteti meg, ahogy én látom, hogy a nagyon drágát, akár 8000V-os tüskék ellen is védik, vagy a kezelő hibája ellen, ha pl árammérés módban valami nagyenergiájú hálózatra kapcsolja (pl bedugja a konnektorba véletlenül), hogy ne robbanjon fel a kezében, hanem ilyenkor csak a biztosíték menjen ki. Ezekben speciális nagy-árammegszakítóképességű (HRC) biztosítékok vannak, homok töltettel, hogy az nyelje el a biztosíték kiolvadásakor az energiát meg hasonló megoldások, meg ezek a műszerek tele vannak mindenféle túlfeszültségvédő alkatrészekkel, hogy eközben a műszer ne menjen tönkre... Az "egyel olcsóbb" műszerekben, amiket akár 10ezer Ft környékén is megkaphatsz pl az ebay-ről ezektől kevesebb a védelem, viszont pl ha Ohm állásban dugod a konnektorba véletlenül attól se kellene, hogy tönkremenjenek, nem úgy, mint a legeslegolcsóbb műszerek, amik néhány10V-tól is ilyen esetben füstölhetnek... Ilyen az, amikor szándékosan, nagyfeszültséget "sütnek" multiméterekre: Bővebben: Link ![]() Amúgy ezen a helyen van elég sok multiméteres videó, ha tudsz angolul:Bővebben: Link-EEVBLOG Meg ha megnézed pl ezt:Bővebben: Link vagy a folytatását, vagy valamelyik másik tesztet az oldalon, látszik, hogy pl pontosságban akár az olcsóbb műszerek is pont ugyanazt mutathatják, mint a papíron jóval pontosabb, és amúgy jóval drágább műszerek, vagy ha van is eltérés a mért értékben, az minimális... De pl egy olyan műszer, ami a teszt szerint 5000V-ot is túlélt a bemenetén: Bővebben: Link és pl ez az ebay-en olyan 12000Ft-tól kapható... De amúgy, ha te nem akarsz nagyfeszültségű dolgokat méregetni ![]() A hozzászólás módosítva: Jan 5, 2015
Ja és persze a 10500Ft-ba kerülő Uni-t lakatfogó egyébként egyszerű multiméternek is használható, bár a kijelzője oldalrafordítottsága miatt lehet kényelmetlenebbül, mint egy normál multi
![]()
Köszi a részletes leírást. Asszem gyűjtök még rá egy kicsit, és veszek egy olyat amibe a nagy amperos csatlakozást is biztosítékkal védik, mert ha elnézek valamit akkor ne kelljen az egész műszert cserélni, hanem jó esetben megúszom egy bizt. cserével.
![]()
Azokat se kapod meg 10ezer alatt kb... és a lakatfogóba, meg működési elvénél fogva nem kell biztosíték
![]() És ha ráadásul egy olyan multiban "lövöd ki" a biztosítékot, akkor abba 3000Ft is lehet egy biztzi a drágábbik, és gyorsabbik fajtából... pl, mint amiket itt láthatsz: Bővebben: Link-Brymen-805 vagy vannak kisebbfajta, de a normál üvegbiztosítéktól valószínű gyorsabb, nagyob-megszakítóképességű biztik, szintén homoktöltettel, pl mint ebben a műszerben (belsejéről kép az oldal alja felé) Bővebben: Link -UT61E vagy ha meg "sima üvegbizti" van benne, az a nagykönyv szerint meg nem biztos, hogy túl szerencsés, valószínű azért se, mert ahogy láttad az adatlapot, amit linkeltem(az egyik korábbi hsz-omban), az a "sima" bizti elég nagy túlterhelésre olvad csak ki, meg elvileg az szét is robbanhat, ha túl nagy teljesítményt kellene megszakítania, bele a multiméterbe, és nincs benne töltet, ami elvileg azért van, hogy az utána jövő esetleges átívelést megakadályozza a biztosítékban, amivel a biztosíték elveszti a funkcióját, mivel az áram utána ugyanúgy tovább folyik ![]() De amúgy, ha csak olyan max1-2 A-t akarsz mérni, és tudod, hogy úgysincs olyan tápod, ami ettől nagyobb áramot tud, akkor bármilyen, még akár biztosíték nélkül 10-20A-es méréshatárral rendelkező multi jó lehet... (a legtöbb labortáp, a gyáriak is 1,2,5A-esek esetleg 10, ha a multid tud 20A-t akkor nem valószínű, hogy kiégeted benne a biztit egyébként... ![]() ![]() ![]() Tehát célszerű leginkább nem túlterhelni a műszert, persze a drótból készült 10/20A-es sönt valószínűleg enyhébb túlterhelést rövidebb ideig amúgy is elvisel... A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2015
Sőt nyilván, ha az adott labortápban van áramkorlát, és az működik is, vagy ha a trafója még zárlatban se igazán tud 10/20A-t akkor közvetlenül rákapcsolva sincs semmi gond... Persze amúgy jobb a biztonság, meg a drágább cuccokba raknak biztit- az egyszerűbbekből, meg kispórolják..., pl amúgy abban is van, amit a korábbi hosszabb hsz-omban linkeltem az a Digitek műszer(amit a szigetelésvizsgálóval is próbálgattak a videóban)...
Sőt, hogy mutassak egy érdekeset, a kb "etalonnak tartott" Fluke 87V adatlapja: Bővebben: Link -2. oldal, lábjegyet 4-es pont: "10 A continuous up to 35 °C; < 20 minutes on, 5 minutes off at 35 °C to 55 °C. 20 A for 30 seconds maximum; > 10 A unspecified." tehát ezt is elviekben , ha 10A-t mérsz vele 20 percen át, akkor 5 percet pihentetni kell, és 20A-t max 30másodpercig mérhetsz vele... A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2015
Úgyhogy ezek miatt, kézi multiméter, mindegy, hogy piaci, vagy éppen az egyik legdrágább, nem igazán alkalmas nagyobb áramok mérésére... (Az asztaliakban meg van, amelyikben nincs is árammérés
![]() Ha pl megnézed ezt: Bővebben: Link -innen: Béka-oldala "Szétszedtem projekt" ![]() Vagy megnézed ezt: Fluke 187 Sönt innen: EEVBLOG Vagy épp ezt: FLUKE 107 Vagy ezt: Fluke 87V sönt A Fluke 87V kivételével ugyanaz a drótból készült sönt van mindegyikben ártól függetlenül... a 87V-ben annyi a különbség, hogy ott valamiért egy kis lemezt használtak ![]() Na ez elég hosszú lett, meg több hozzászólás is, de így, ha esetleg másokat is érdekel a söntök világa, akkor itt találhat egy egy egész hosszú és bőséges válogatást a témában ![]() A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2015
Köszi a részletes leírást.
Ha multimétert veszek, és 1A fölött mérek, akkor a panelnak nem lesz baja? Gondolok itt arra, hogy a vékony vezetőréteg nem fog elolvadni? Mennyire vannak ezek túlméretezve? Nekem képek alapján úgy tűnik, hogy elég vékonyka a vezetősáv mindegyiknél. A lakatfogó teljesen megegyezik a multiméterrel annyi különbséggel, hogy nagyobb árammérője van, és a kis értékeket nem tudja olyan jól kijelezni mint egy multiméter (pár mA vagy uA)
Szia! Akkor egy kicsit még inkább az alapoktól:
A "normál multiméterekben"/árammérőkben ún. sönt (söntellenállás) van, ezt használja a műszer az áramméréshez. Ugyanis nem közvetlenül áramot mér, hanem azt a feszültséget méri meg, ami az adott ellenálláson esik. Az ellenállás be van kötve az előlapon lévő két banánaljzat közé, az átfolyó áram hatására esik rajta valamekkora feszültség, a két szélére rá van kötve a műszer belső AD átalakítója, és méri vele ezt a feszültséget, és ha mondjuk ez az ellenállás 1Ohm-os, és 1A folyik rajta, akkor azon U=R*I=1*1=1V esik... a műszer pedig "tudja", hogy ez 1A-t jelent, mert a sönt értékét a műszer processzora nyilván ismeri ![]() A lakatfogós műszerben egy vasmag van, amit szét lehet nyitni (ez a fogó "pofája"), és a vasmagban valahol van egy ún Hall-szenzor, amivel a vasmagban folyó mágneses tér nagysága mérhető... ennek a kimenete is valamilyen feszültség (vagy áram? de akkor ezt egy áramkörrel feszültséggé alakítják az AD számára ![]() Tehát a kettő teljesen más. Ami miatt mégis a lakatfogós multiméter is multiméter, az valószínűleg a gazdasági oldala, meg az értelmi oldala miatt van a dolognak ![]() Persze, ha valaki nagyon akarna egy "csak lakatfogót", olyat is csinálhatna, nyilván akár multiméterIC-vel is ![]() A lakatfogók viszont általában nagy áramokra készülnek, így ritka (és általában drága) az egészen kis áramokat mérni tudó változat... sőt a DC- áramot mérni tudó változat is... emiatt kivétel az például amit linkeltem... (úgy tűnik ez egy mostanában kijött termék lehet) Amúgy meg, ha valamiért uA-t akarsz mérni, akkor arra ott a multiméter ![]() ![]() ![]() A hozzászólás módosítva: Jan 7, 2015
Ami viszont a használatban a legfőbb különbség, az az, hogy:
A normál árammérőhöz, meg kell szakítanod az áramkört, és a söntön keletkezik egy feszültségesés is, azaz a fogyasztó az átfolyó áram hatására valamennyivel kevesebb feszültséget kap. -ezt az adott fogyasztó vagy tolerálja, vagy nem -és leginkább az áramkör kikapcsolt állapotában lehet csatlakoztatni a söntöt/műszert a méréshez A lakatfogóval ezzel szemben: -nem kell megszakítani az áramkört a méréshez-->így nincs feszültségesés sem -akár működés közben is a lakatfogó pofáit szétnyitva, rá lehet akasztani a mérendő vezetékre, és már mutatja is az abban folyó áramot (a vezeték körül , az átfolyó áram által létrehozott mágneses tér nagyságának pillanatnyi értékét mérve) Magyarul pl egy működő PC-ben meg tudod nézni bármelyik vezetékben az épp ott folyó áramot, a működés megzavarása nélkül... (persze nyilván arra vigyázni kell, hogy egy csatlakozót véletlenül ki ne húzz azzal, hogy a vezetékek között nyúlkálsz! ...) A hozzászólás módosítva: Jan 7, 2015
Sziasztok!
Egy multiméternél mit jelent pontosan az alábbi pontosság definíció végén a +-2 dg rész? méréhatár 200 Ohm, felbontás 100m Ohm, pontosság +-0,8% +- 2 dg Köszönettel: Pacsek.
Szia! A "digit", adatlapokon vagy 'dg', vagy 'dgt', esetleg 'LSB digit'-nek hívott mennyiség, az, az a számolási egység, amiben a digitális multiméter "mér". Tehát a legkisebb helyiértéken 1 egység.
Pl 200Ohm-os méréshatásban, ha 200,0 amit kiír, akkor 1digit az 0,1Ohm... (ha 200,00-t ír ki, akkor 1digit az 0,01Ohm) És a pontosságot ilyenkor úgy kell értelmezni, hogy az éppen mért érték +-0,8%-a és +-2digit, ami itt +-0,2Ohm --> tehát pl ha 100Ohm-ot ír ki, akkor az 100+-(0,008*100=0,8Ohm)+-0,2Ohm... Tehát a hiba megadásában az egyik érték a %-os, az az éppen mért értékhez képesti, a digitben megadott, pedig fix érték az adott méréshatáron belül, bármilyen mért érték esetén ugyanaz az érték... A hozzászólás módosítva: Jan 8, 2015
Sziasztok!
Valami nem túl drága multimétert szeretnék venni,a true RMS feltétel. Egyenlőre a Peaktech P3320 tetszik. A tudománya nekem elég. Valakinek tapasztalata a minőségéről? Örülnék ha megosztaná velem.
Sziasztok!
A minap kaptam egy M266 lakatfogót. A kérdésem az lenne, hogy ezt csak nagyfeszültségnél tudom használni igazán vagy kondik kimérésére, feszültség ellenállás mérésére is? A régi multiméterem megadta magát de ez meg kicsit ismeretlen számomra! Köszönöm
Szia! Tudod értelmezni?
![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |