Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!!
Egy 50w erositőt szeretnek épiteni. 28 v egyenáramról hajtanám. Valaki esetleg tud segíteni?? Előre is köszönöm A hozzászólás módosítva: Feb 10, 2015
Szia! Híd kapcsolással nagyjából 40W/8 ohm, vagy 60W/4 ohm jön ki ebből a tápfeszültségből.
Valaha ilyet rajzoltam hozzá.
Esetleg lenne hozza nyák és beültetési terved?
Szétnézek mim van.
Hány ampert bír a tápegységed? Hány ohm-os hangszórót tervezel rákötni?
Ezt kéne tökéletesíteni, a táp és a féltáp közösítésével.
Hol kerested? A Google kapásból közel tíz web áruházat ad, ahol kapható.
Ha belemegy a TDA2030 /40; 50/ gyárilag adott "szabvány" NYÁK-jába, akkor részemről igazán elfogadható.
Nekem különösebben nem is a teljesítménye lenne lényeges, hanem maga a szimmetrikus táplálás, s azon belül az a tényállás, hogy a jelen tápom 2x18V-ot ad le. Ezzel magyarán az lenne a lényeg - a jelenlegi TDA2030-asom éppen határérték-tápfeszen megy. (2x18V) Persze - utólag talán bevallható - részemről nem lenne megvetendő dolog az a nagyobb kimenő teljesítmény sem, bár az egyenlőre másodlagos szempont.
Pontosan a google-n kerestem.
De a neten a 3/4-e vidéki üzlet, ráadásul mind webáruház. Onnan pedig a kiszállítás költségeivel együtt már nagyon NEM ÉRI MEG!
Bővebben: Link van szombati nyitva tartás is.
A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2015
Hello, csak annyit tennék hozzá a felvetésedhez, hogy Fórumtársaimnak köszönhetően lassan elkészül egy dupla 2040-es panelt tartalmazó kis erősítőm (képek és tapasztalatok hamarosan). A Mikroshop-ból valók az egységcsomagok, másfél hét kísérletezés után jól szólnak, és tulajdonképpen bizonyos aranyszabályokat betartva "build-and-play" cuccok, szóval ha rendesen összerakod, akkor egyből megy is.
Gondolom Te is 2x12V szekunderű trafóról nyerted azt a kábé 17-18V ot. Nálam így 2 x 17,3V adódott, erről mennek a TDA2040-ek, 4 ohm-on 20W körül ad így le, ha becsületes a táp és a hűtés is. Fülre szobában tökéletesen elegendő. A 2040-et elvileg +-20V-ig a nagyobb tesóját a 2050-et pedig 25V-ig hergelheted. Ja, ami még jó a klasszik 2030 helyett (annak tényleg határeset a kétszer tizennyolc, nekem már ment szét), az a 2030A (Aladár-végű) változata +-22V-ig etethető, szerintem ez is megoldás lehet számodra. Az LM1875 is tök jó, elvileg használhatod, úgy tudom +-30V-ig bírja a tápfeszt, tipikusan 25-ről megyeget. Én még régi STK-kat csináltam (pl. 077), annak is 25-25V kellett durván 30 Wattjához.
Az nem baj ha határon megy, csak a hangszóróimpedancia illeszkedjen hozzá. Jelenleg 6-8 ohm az ideális. Terhelés hatására bizonyára jócskán esik még abból a feszültségből, akár meg is mérheted.
A teljesítmény növeléséhez magasabb feszültség és nagyobb áramerősség leadására képes tápegységre lesz szükség, magában az erősítő cseréje semmit nem hoz a konyhára (esetleg a pénzt viszi). Szerk.: ha visszanézed az user:reloop képeket, láthatod milyen szorgalmasan kísérletezek ezzel az IC családdal. Ennek pedig egy oka van, egész normális erősítőt lehet belőle faragni. A lehangoló beszámolók mögött többnyire silány kivitelezések állnak. A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2015
Rosszul gondolod a dolgokat.
Én egyenlőre sima mono erősítőt terveztem és raktam össze az itthon talált TDA2030-ból. Persze saját tervezésű NYÁK-ra. SUB ládában lenne majd a meghajtó. Nekem első összerakásra egyből megszólalt s azóta 24 órán keresztül "égettem", de még nem mutatott hibát, egyáltalán nem gerjedt, sőt mi több - még a hűtőborda se melegedett. (ami régen egy rossz számítógépes videókártya prociján volt rajta) Azért írom azt, hogy rosszul gondolod, ugyanis nekem nem 2x12V-os a táp transzformátora, hanem 2x15V. Az egy valamikori orosz akkumulátor-töltő középleágazásos hyperszil trafója. Az meg aztán simán tolja egyenirányítva, és szűrőkondikkal pufferolva a 2x18,3V-ot, amely persze a TDA2030 a katalógusban előírt tápfeszültségének megengedett felső határértéke. (±18V) Így persze nem igazán szeretném, ha nagyhirtelen gondolna egyet .... Ahogy most alaposabban megnéztem az IC-t, valójában nekem is a "klasszik" TDA2030A tipusú van. Akkor - a továbbiakban ne izgassam túl magam? Bár gondolkodtam még erősen az itt ajánlott LM1875T IC-n is, ámde akkor - úgy vettem észre - egy az egyben jó lehet hozzá a TDA sorozat NYÁK-ja, de a 2 kimeneti védő-dióda (1N4007) simán hanyagolható. A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2015
Én már eleve 4 ohm-os mélynyomó hangszóróval számolok, amikor kijön az erősítőből az állítólagos 14 W-os teljesítmény.
A tápegységem 2x15V-os trafó, ami egyenirányított és szűrt feszültségben már 2x18V-ot ad le. A trafóm kimeneti áramtartaléka úgy nagyjából 4 A. de az erősítő ezeddig a legnagyobb hangerőn sem vett még fel ±200 mA-nél többet. Lehet, hogy nem is tud az IC 14W-ot? Hol találom azokat az Általad végzett kisérleteket vagy utalásokat? Léteznek ilyenek itt a weblapon nyilvánosan publikálva? Érdekelne az ilyen jellegű IC-s erősítő néhány dolga: például - az erősítés befolyásolása, - a bemeneti érzékenység szabályozása, - frekvenciamenet korrekciója a mélyebb hangok felé, stb. A gyári adatlap csupán diagrammokat ad meg, de semmi más konkrét hivatkozás vagy adat.
Ahhhaaa....ámbár nekem úgy rémlik, hogy gyök 2-vel (kb. 1,41-nel) kell beszorozni a szekunder AC feszt, hogy egyenirányítás és szűrés (pufferelés) után megkapjuk a DC feszt. Így akkor neked durván 21V-nak kellene adódni, mitől lesz akkor mégis 18 körüli?
Igen, szerintem a 2030A-t még hajthatod szimmetrikus 20V körüli tápfeszről, bírnia kéne. Nekem is van 2x15-ös trafóm, azzal 2050-eket tervezek majd etetni. Ma nagyjából elkészült a 2040-ekkel szerelt kis végfokom. Házilag hozzá gyártott 6 ohmos 2-utas zárt dobozokkal próbáltam ki. Elég nagyot szól, csutkán se nagyon torzít, a táp stabil, harsog tőle a szoba. Az adatlapi grafikon alapján ilyen terheléssel és azon a tápfeszen minimum 2x16W, de inkább a 2x20W-ot le kellene adnia. Hát, nagyjából reális is, nem úgy mint a bóvli holmikon a 2x200W PMPO, meg hasonlók.... Reloopnak igaza van, érdemes kísérletezni ezzel az IC-vel, mert szerintem is elég tisztességes kis házi erősítőt lehet vele összehozni, relatíve olcsón (high-end rajongók most felszisszenhetnek...) Azért ne nagyon izgasson ha elszáll 1-2 IC-d pl. táp miatt, mert durván 160-180 Ft-os ára van, én marékszámra vettem mostanában, kideríteni melyik milyen. A 2040, 2050 már drágább, cserébe valamivel szebben szól és nagyobb teljesítményű. Szinte csak a kimeneti Zobel-tagot (és persze a tápfeszt) kell módosítani a típusnyákon és bármelyik belemehet. Én most ezzel játszom, meglátjuk....
"mitől lesz akkor mégis 18 körüli?"
Hmmm. Jó kérdés. De nem tudom. Ez mérve már a terhelt érték. Vagy pedig - nem pontos, (mert már elég régi) a műszerem (M-4650B) Rá fogok mérni arra a trafóra váltóban, egyenben, üresben és terhelten A hozzászólás módosítva: Feb 16, 2015
Szia! Teljesítmény vagy áramfelvétel méréshez használj szinusz jelet. Hangkártyás jelgenerátort vagy mérőjelet találsz a világhálón.
Az oldal keresőjét még bizonyára nem használtad, így nézheted meg a fájlmellékleteimet. Az erősítést és az átvitelt a visszacsatolással tudod beállítani, ez nem TDA2030 specifikus kérdés.
Hát, ha már terhelten méred, akkor visszaeshet 2-3 Voltot simán a tápfesz. Ha tehát üresjárásban (terheletlenül) 21V körüli, akkor az erősítő rákapcsolásával adódhat az általad említett 18V. Nekem pl. az STK-s végfokom most a +-25V-ös tápot olyan 20-21-re veszi vissza működés közben.
DVM-ben nekem is csak egy Maxwell-em van (mondjuk a Metex azért egy jobban csengő név), most készülök szerezni egy Fluke-t, azzal azért pontosabb mérésekre számítok. Nemrég lett egy régi Tektronix szkópom, már csak egy jó kis hanggenerátor kellene (addig meg ott a PC).
Na, ma reggel terheletlenül rámértem műszerrel magára a trafóra
A két szekunder kimenete kiad váltóáramban: 14,1 V -ot és 13,9 V-ot (feltehető - nem teljesen szimmetrikus a középleágazása) Aztán rátettem a puffer-elkókkal együtt magát az egyenirányító hidat, és úgy is rámértem - egyenáramban. Úgy már kissé "simulékonyabb" a két félrész: az egyik +18,9V a másik -18,9V Terhelve feltehetően levesz belőle valamennyit az erősítő, de most azt nem raktam össze a méréshez, de tudom, hogy mindenképpen ±18V felettiek az értékek. Óóó, nekem azért szkópom meg szinuszgenerátorom azért nincsen, csupán egy analóg mutatós műszerem (valami japán - még 1500 forintért vettem régen az Oktogonnál akkor levő Rádióamatőr boltban), no meg ez a 4 és fél digites Metex, amelyet 3000-ért vettem meg egy ismerősömtől, de aztán egyből meg is kellett javíttatni. Jól emlékszem rá - az MTA-ba kellett kivinnem valami szakszervízbe, s ott javították - valahol az Etele út 59-61-be. Azóta inkább én szoktam javítani ha rosszalkodna és KH-s lesz, mert elég a jackley-ket átkenni kevés Ruwido pasztával - a kontakthibák elkerülése végett.
Ja, még annyi jutott eszembe, hogy szerintem mélynyomóhoz elég karcsú egy szál 2030A a maga tizenvalahány wattjával. El fog fogyni a szuflája, mielőtt igazán dögös lenne.
Én úgy tervezem (meg sok "gyári" cuccban is így van), hogy a szubot két hídbakötött 2030 hajtja, a szélessávú bal-jobbot pedig szintén 1-1 db. Ez így elég kiegyenlítetten tud szólni, a hidalt szub-erőlködőből akár 30W is kijöhet 4 ohm-on. Szerintem nézd meg a Reloop-féle panelt, nekem küldött példa fotókat ahol ilyen 2.1-et láttam két ilyen duplából ha jól rémlik (egy dupla panel hídban a szubhoz, a másik sztereóban a két oldalhoz). Még talán annyi jótanács, hogy valahogy próbáld méretezni a szub dobozát a hangszóróhoz. Megintcsak a gyári (Logitech, Genius, Trust stb, biztos ilyen, és micsoda árakon adnak egy-egy ilyen szettet!) cuccok nagyjából sehogyan sincsenek szerintem kiszámolva, mégis működnek valamilyen szinten. Ha ismered a hangszóród paramétereit (Thiele-Small paraméterek), ki tudod számítani a szükséges doboztérfogatot, illetve hogy zárt, basszreflex vagy milyen körítésben érzi jól magát a hangszóró. Nagyon sokat számít ez is adott erősítőteljesítmény mellett.
Jaja, így már egészen OK-nak tűnnek a számok, működik a matek...
A fotód alapján rendesen meg van csinálva a cucc, becsületes hűtőborda stb. Sajnos egy idő után muszáj valami műszarparkot beszerezni, vagy "vakon tapogatózik" az ember. Húsz évig nekem sem volt csak valami orosz alapműszerem meg cseh pillanatpákám, de egy szint fölött ez már kevés. Most ahogy az anyagiak engedik innen-onnan beszerzem ami használhatónak tűnik (még kishibásan is megéri, ha javítható, mint pl. szkópom). Hanggenerátort valószínűleg építeni fogok (sport), nincsenek olyan nagy igényeim. Amúgy meg tényleg ott a PC, elvileg kiválthatja még a szkópot is.
Talán nem véletlen, hogy a TDA2030 nálam még csak a kisérleti "deszkamodell" anyaga.
De ma már megvettem bele a csereszabatos "nagyágyút", a TDA2050-est, ami azért elviekben már tolja a 32W-ot. Persze - nem lesz az soha kihajtva - tán még 10 W-ra se ... nálam a család nem túlzottan kultiválja a nagyobb hangerőket. Ők a TV-t többnyire 1-es hangerő-állásban szokták nézni, én meg ha nézem, mindjárt feltolom 7-esre, 8-asra. Hadd legyen egy kis dinamikája is annak a hangnak, ne csak az a "Sokol rádiós bénán cicergő alapzaj". A hangdobozra nézve kissé aljas voltam, mert a méreteiben simán lecsórtam a Samsung egyik kisebb, az LCD tévékhez kapható hangrendszerének a SUB ládája adatait. Ha nekik azokkal a méretekkel jól szól, akkor talán nekem is fog. Egyenlőre a hangszóró egy kisméretű 25W-os (4 ohm) gumirozott mélynyomó (Pioneer W10DC65-54D), de ha nem bírja a kiképzést, akkor esetleg kap helyette egy nagyobbat, mint amilyen pl. a CX102 60W-osa. Vagy az Orion boltban (Jászberényi út) láttam s veszek már egészen komolyakat 1500 Ft-ért ... Azért ilyen olcsók, mert nincsenek párban, tehát visszamaradt, garanciában csak az egyiket cserélték, stb - avagy mittudomén. Amúgy vadi újak.) A hangszóró egyébként alul lesz a dobozon, előrefelé csak rezonátorcső adja ki a buffogást ... ha minden igaz és majd valósággá lesz ...
A TDA2030 végfok NYÁK-ja a SUB előrész áramellátási csatlakozásával s a tápfeszültségi / ±18V/ biztosítékokkal együtt.
A képet persze méret- és furatarányosan le kell kicsinyíteni, mert én ezzel most nem igazán foglalkoztam. Halványan azért láthatóak az alkatrészek és maga a beültetés lehetősége.
Szia! A földet (GND) csillagpontosan kéne kezelni, mely a helyi tápszűréstől ágazzon szét. Úgy gondolj minden darabka vezetősávra mintha ellenállás lenne (az is).
Nekem általában eléggé vékonyak a vezetősávok a NYÁK lapjaimon még akkor is, amikor nagy áramok rohangásznak rajta. Ám csinálok vele egy trükköt, hogy gáz esetén ne füstöljön le egyből a bakelitről.
A fóliára a kritikusabb vezetősávoknál végigcínezek rajta egy vastagabb huzalt, és azzal egyből meg van oldva a vastagabb keresztmetszet. No meg az az emlegetett ellenállás. Ha valamivel vastagabb a vezetősáv, talán nem sok ellenállása van, az 1-2 tized ohm-nyi meg nem igazán lehet nagy gond ...
Egy valamit higyjél el reloop-nak, és nekem is. Annyi zúgó-búgó készüléket láttunk már amivel dunát lehet rekeszteni, és majdnem mindegyiknek az volt a baja, hogy a konstruktőr vagy tudatlanságból, vagy valami más miatt nem csillagpontosan alakította ki a földelési topológiát vagy a nyákon, vagy a vezetékezés terén.
Ettől függetlenül te tudod, nem nekünk fog búgni az 1-2 tized Ohm -ok miatt. |
Bejelentkezés
Hirdetés |