Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Akkumulátor töltő
 
Témaindító: josephx, idő: Jan 18, 2006
Lapozás: OK   178 / 299
(#) Baxi hozzászólása Feb 25, 2015 /
 
Hi Mesterek!
Segítséget szeretnék kérni. Egy akksi töltőt bütykölök, csinálok. Ami már megvan hogy az első fázisban az aksit a 1/10-vel töltöm, ha elérte a 14.4V akkor pedig feszültségtartó töltéssel megy tovább a töltési folyamat. A kérdésem az lenne hogy mikor tekinthető egy akksi feltöltve? Menyire kell leesni az áramfelvételnek 14.4V-nál?
Segítséget válaszokat ellőre is köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Feb 25, 2015
(#) proli007 válasza NooooP hozzászólására (») Feb 25, 2015 / 1
 
Hello! Ha R1-et 12kohm-ra, R2-őt 15kohm-ra cseréled, akkor az alsó határt (P1) 10V-ra, a felsőt (P2) 16,8V-ig lehet állítani. De a potik egymástól függetlenül kell hogy szabályozzanak..
(#) NooooP válasza proli007 hozzászólására (») Feb 25, 2015 /
 
Köszi! Akkor előbb hibakeresés, aztán ellenállás csere...A komparátort be lehet állítani egy átalakított (állítható feszültség 6-24V-ig) pc tápról, vagy akkura kell kötni?
(#) proli007 válasza NooooP hozzászólására (») Feb 25, 2015 / 1
 
A komparátor nem tudja mire van kötve, csak ne hullámozzon a feszültség és stabil legyen amiről beállítod, mert különben becsapod magad.
(#) Tonybacsi válasza kormika hozzászólására (») Feb 25, 2015 /
 
Hello!

Nem fog megsértődni ez az akku attól a 12A-től.
Viszont.
Nézzünk egy üzemszerű állapotot. Jelen esetben egy szünetmentes tápegység akkumulátoráról van szó, melyből csak akkor folyik áram, ha megszűnik a hálózati feszültség.
Ebből az következik, hogy az akkumulátor az idő nagy részében "pihen", feltéve, hogy a felhasználási területe nem kritikus, nincs pl. óránként áramszünet. Ez idő alatt tölthető. Ez az idő nem korlátozott, így fölösleges nagy 10-12A-es töltőt építeni hozzá.
Egy 155Ah körüli akkut valóban lehet (ne) nagy árammal tölteni, de csak akkor, ha az le van merülve (11.7V) és jó kondícióban van. Ebben az esetben ez nem áll fönn, mert állandóan a töltőn van/lesz, ergo mindig feltöltött, vagy a közeli feszültség szinten lesz.
Egy ilyen nagy kapacitású akkunak a fenntartó töltése úgy kb 1-2A. Ekkor a kimeneti feszültsége jó közelítéssel 13.8V.

Idézet:
„Az elképzelésem akövetkező: van egy trafó utánna egy egyenirányítòhíd töltés közben az akkut egy FET direktben ráköti az egyenirányított feszre, így töltődik nagy árammal az akku egészen 13,8V-ig, ott lezár a FET, majd csak akkor nyit ki újra, ha az akkufesz leesik kb. 100mV-ot.”


Véleményem szerint fölösleges "ágyúval verébre lőni".

Egy jól méretezett trafó (AC 14V, max.50W), egy egyenirányító, egy puffer, és mondjuk egy LM338K megfelelő hűtőbordán. A kimeneti fesz (a gyári ajánlás szerint) beállítva 13.8V-ra és kész.
Áramkorlátozás sem kell, azt elvégzi a trafó, meg a kábelek (feltéve, ha 3.5A-nél nagyobb áramot venne föl az akku), az IC-ben meg gyárilag benne van az áramkorlátozás (igaz 7A-nél).
(#) NooooP válasza proli007 hozzászólására (») Feb 26, 2015 /
 
Szia!
Kicseréltem R1-R2-őt, mindent újra mértem, kicseréltem az ic-t is. A két kondi 50V-os, esr-je 0,9-0,8. Az 1n4003-ak helyett FR102-esek vannak, 1n4148-as (0,560) helyett H jelű, ugyanúgy kinéző diódák vannak, diódamérővel mérve 0,560 helyett 0,557-et mutat. Kínomban már a relét is kicseréltem, de a változás csak annyi, hogy 9,7-12,5-ig állítható. Lehet, hogy a gyors diódák miatt van?
(#) proli007 válasza NooooP hozzászólására (») Feb 26, 2015 /
 
Hello!
- A gyors diódák maximum a D5 helyén számít, ha viszárama van. A nyitóirányú feszültség nem igazán számít.
- A lényeg az R1-P1-P2-R2 feszültségosztása, és a referencia feszültség a zéneren. A komparátor akkor kapcsol, mikor az osztó feszültsége eléri a zéner feszültségét.
Az alsó határ az, amikor R1-P1 közös pontja eléri a zéner feszültségét.
A felső határ pedig, amikor P2-R2 közös pontja éri el a zéner feszültségét.
- Azt nem írtad, hogy a komparálási szintek egymásra hatása megszűnt-e.
De egy kapcsolásban igazából nem cserélgetni kellene, hanem mérni.
(#) NooooP válasza proli007 hozzászólására (») Feb 26, 2015 /
 
Hello!
Sajnos nem szűnt meg az egymásra hatás. Ha P1 10,5V-ra van tekerve, akkor P2 legnagyobbra állítva a fesz. 15V, ha P1 a legmagasabbra (12,4V) van állítva, akkor a max. 16,75V; ha P1 a legkisebbre van (9,78V), akkor a maximum 11,3V P2 legnagyobb állásánál. Az a vicc, hogy már egy komparátort készítettem valakinek, az hibátlanul működik (igaz, hogy 12,9-14,4V a kapcsolási feszültség).
(#) proli007 válasza NooooP hozzászólására (») Feb 27, 2015 /
 
Azért nem függhetne a kettő egymástól, mert ha megnézed a műveleti erősítő potira csatlakozó pontjára semmi nincs vissza vezetve. Tehát egyik tekergetése nem módosíthatja meg a másik feszültségét.. Kivétel ez alól, ha elkötötted a potik lábait.
DE adj feszültséget az áramkörre. Mondjuk 12V-ot, és mérd meg a potik "alján és tetején" a feszültséget. Majd változtasd meg egy-egy poti állását és nézd meg a feszültségek változtak-e. Mert nem szabadna megváltoznia. A működés viszont nem változhat a feszültségek értékétől. Szerintem valami triviális hibát követsz el.
(#) NooooP válasza proli007 hozzászólására (») Feb 27, 2015 /
 
Megpróbáltam úgy beállítani, hogy P2-őt a legalacsonyabbra, P1-et a legmagasabbra (a közös pont 12,40V) állítottam, ez volt a kiindulópont, majd innen fokozatosan próbáltam elérni a kívánt értékeket. 10,70V alsó értéknél 16,18V a maximum érték a P2 max állásában, viszont ha a sokfordulatos trimmer P1-en fél fordulatot tekerek lefelé, a min 10,65V, a max 16,00V lesz. A potiknál mértem feszültséget R1-P1közös pont és R2-P2 közös pont közt, a fesz nem változik bármely poti elállítására sem. A zeneren 6,60 V-ot mértem, minimum állásban a 6-os lábon kapcsoláskor ennyi a feszültség, max állásban a 2-es lábon csak 4,53V-ot mértem (ilyenkor a 2-es lábra jut a P2-R2 közös pont feszültség,itt is mértem,ugyanaz). Kicseréltem D5-öt 1n4148-ra, nem lett jobb. Ellenőriztem a forrasztásokat, nincs se zárlat se szakadás. Nem tudom, hogy a 4,53V miért annyi, amikor 6,60V-nak kéne lenni...Lehet nem látom a fától az erdőt...
A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2015
(#) proli007 válasza NooooP hozzászólására (») Feb 27, 2015 /
 
- Ez a fél fordulatra ide-oda tekerve ide-oda ugrik, rejtelmes.
- A P1 a minimum határérték. De küszöbérték minimuma akkor van, mikor a P1 az R1 felé van tekerve.
- A P2 a maximum érték. De küszöbérték maximuma akkor van, mikor a P2 az R2 felé van tekerve.
- Mikor a 6-os láb 6,6V-on komparál, a 2-es láb feszültsége nem lehet ugyan ott. Hiszen a P2 feszültsége alacsonyabb. A 2-es majd akkor lesz 6,6V-on, mikor az aksifeszültsége maximumon van. ÉS az is 6,6V-on fog komparálni..
Valami képet feltehetnél, mert valahogy nagyon el vagy tévedve. Had lássunk valamit. (Nem én, hanem a látók.)
(#) NooooP válasza proli007 hozzászólására (») Feb 27, 2015 /
 
-Sajnos a 2-es lábon 4,53V van, amikor a P2 teljesen R2 felé van tekerve,és kapcsol a relé, ilyenkor a táp (akku) fesz 11,25V.
- A 6-os lábon 6,6V van, amikor P1 teljesen R1 felé van tekerve, és kapcsol a relé, ekkor a táp 9,75V.
-Elnézést a pontatlan fogalmazásért, az előbb a küszöbértékek minimumára ill. maximumára gondoltam (de nem vagyok szakmabeli).
-Ha P1-et feltekerem, hogy a táp (akku) 10,7-10,8V legyen a 9,75V-ról, akkor P2 teljesen R2 felé tekerve az akku (táp) elérheti a 16,2V-ot.
(#) proli007 válasza NooooP hozzászólására (») Feb 27, 2015 /
 
- Hogy a 2-es lábon mi van, mikor a 6-os komparál az a kutyát nem érdekli.
- Ha úgy működik, ahogy az utolsó mondatodban írod, akkor mi a gond? Ezt akartad, nem?
(#) NooooP válasza proli007 hozzászólására (») Feb 27, 2015 /
 
Az elején írtam, hogy
Idézet:
„A komparátorral van gondom, úgy szeretném használni, hogy 5 lábú 10A-es relét kapcsoljon, 16,2V-ig töltsön, innen 10,5V-ig kisüssön.”

-Amikor a 6-os (6,6V-nál) komparál, behúz a relé, táp felteker, 2-es láb 4,53V-nál relé elenged, amikor 6,6V-nál kellene.
(#) proli007 válasza NooooP hozzászólására (») Feb 28, 2015 / 2
 
Hello! Azt hiszem megtaláltam a probléma okát. Eddig is itt volt a válaszaidban, csak "nem láttam a fáktól az erdőt".
- Az alap gond a feszültség szintek megemelése-lecsökkentése.
- Ha az aksi feszültsége lecsökken a minimum alá, (2-es láb a zéner feszültsége alatt) akkor az U1b átbillen. Erős pozitív visszacsatolás jön létre D2-R5-ön keresztül.
- Az U1b kettős szerepet tölt be. Részben komparátor, részben tároló. Ha bebillent, (kimenete magas szinten van) akkor azt már csak az U1a billenthetné vissza.
- Amikor a feszültség emelkedni kezd, (hogy P2 csuszka feszültsége is elérje a zéner feszültségét) akkor P1 csúszka feszültsége is emelkedik. Ha a P1 csúszka feszültsége meghaladja a az R4/R5 leosztott feszültségét, U1b visszabillen. És nem várja meg, míg U1a billenti vissza.
- Vagy is a be és ki komparálást is U1b végzi. Így lehet az, hogy még sem nem független a két komparálási pont egymástól.
- A probléma úgy áll fel, hogy az U1b 6-os láb feszültsége arányosan nő a tápfeszültség növekedésével. Míg az 5-ös láb feszültség emelkedése az R4/R5 osztás miatt, fele olyan arányba nő. Tovább rontja a helyzetet, hogy D3 és D2 dióda feszültség csökkenése, valamint az, hogy U1b kimenti feszültsége mindig a tápfesz alatt marad kb. 1V-al.
- Tehát a megoldás, hogy növelni kell a pozitív visszacsatolás mértékét. Pld. R4 növelésével. Akkor a 6-os láb feszültsége nem éri el az 5-ös láb feszültségét, a felső határig.
- A változtatás annyi lenne, hogy R5-ör 2,2kohm-ra R4-et 47kohm-ra kell változtatni, R6-ot pedig rövidre lehet zárni.
- Nos, így már működni kell a kapcsolásnak. De magad is meggyőződhetsz a hibáról, ha a relé ejtésekor megméred U1a kimenetét, ami ekkor még magas szinten áll. Holott neki kellene visszabillenteni az U1b-t. Mivel a két komparátorhoz közös osztó van kialakítva (R1-P1-P2-R2) az U1b 6-os láb feszültségét nem lehet korlátozni. Mert az beleszólna az U1a komparálásába.
(#) NooooP válasza proli007 hozzászólására (») Feb 28, 2015 /
 
Szia!
Köszönöm a türelmedet, és a nagyon pozitív hozzáállásodat a problémámhoz. Ma nincs időm, de holnap átalakítom, azonban előtte pusztán tanulási céllal megmérem U1a-t. Minden jót, üdv.!
(#) NooooP válasza proli007 hozzászólására (») Márc 1, 2015 /
 
Szia!
Most már tökéletesen működik, minden úgy van, ahogy számoltad/leírtad!
(#) proli007 válasza NooooP hozzászólására (») Márc 1, 2015 /
 
Akkor "meg vagyok nyugodva", mert cseppet nehéz szülés volt. Távolról nézve a dolgokat meg néha nem mindent ért az ember..
(#) k3gy3tl3n hozzászólása Márc 10, 2015 /
 
Sziasztok, egy 12V-os 7 Ah-s ólomsavas vagy esetleg zselés akksit lehet autós töltővel tölteni? Nem tudom melyiket tegyem az etetőhajóba, ha etetőhajó akksira keresek általában az ólomsavas változatokat dobja. Ez mivel jobb vagy rosszabb mint a zselés? Azt hallottam hogy autós töltővel + 1-2db sorba kapcsolt diódával (csökkentve a feszültséget) lehet tölteni ezeket az akksikat is. Esetleg PC táppal? Egyenlőre ennyi kérdés jutott eszembe
(#) Hurkafej1 válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Márc 10, 2015 /
 
A természetre való védelem miatt a "zselés", vagyis gondozásmentes akkumulátorokat javasolnám neked, mert abból nem fog kifolyni neked a sav, míg ha valamiért elsüllyed a hajó teljesen hagyományos akkuval, akkor nem fognak megdicsérni szerintem.
Az autós nagy kapacitásra lett tervezve, így nagy árammal tölt, de a feszültség az ugyanaz. Tehát az áramot kell korlátoznod néhány izzó segítségével.
(#) k3gy3tl3n válasza Hurkafej1 hozzászólására (») Márc 10, 2015 /
 
Akkor kb egy csillárt rádobhatok?
(#) Alkotó válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Márc 10, 2015 /
 
Itt inkább kisebb izzóra lesz szükség, abból is 1 db-ra, mert kicsi áramra akarsz korlátozni.
(#) k3gy3tl3n válasza Alkotó hozzászólására (») Márc 10, 2015 /
 
Értem, tudnátok konkrét izzót javasolni? Szerintem egy 7Ah-s akksit elég lenne 500mA-rel tölteni.
(#) Ge Lee válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Márc 10, 2015 /
 
Simán ráteheted az autós töltőt, semmi baja nem lesz. Főleg ha valami olcsó töltő, mert abban van egy apró trafó ami már 3-4A körül önmagában is korlátoz. Az akkud úgyis csak akkora áramot fog felvenni töltés közben amennyire szüksége van a belő ellenállásának, töltöttségének megfelelően.
(#) Alkotó válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Márc 10, 2015 /
 
Attól függ az izzó milyensége, hogy mekkora a töltő feszültsége. A töltőáram nem lesz állandó, mert az aksi ellenállása folyamatosan változik.
Elsőre próbálj ki egy 12V/20W-os izzót, és mérd meg a töltőáramot.
(#) k3gy3tl3n válasza Alkotó hozzászólására (») Márc 10, 2015 /
 
Rendben, gondolom a mérésnél az akksinak is a körben kell már lennie hogy az ellenállása beleszámítson a mért áramba.
A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2015
(#) Alkotó válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Márc 10, 2015 /
 
Igen, a töltővel sorba kötött izzón és árammérőn keresztül csatlakozol az aksira. Ez az áram a pillanatnyi töltőáram.
(#) xr4 hozzászólása Márc 11, 2015 /
 
Üdv!

Van egy ilyen töltőm: 12V töltő
Elég gyakran "elrontom" benne a vezérlő ic-t, amit sajna egyre nehezebben(és drágábban) tudok beszerezni, ezért keresnék valami módszert amivel a fordított polaritás védelmet meg tudnám csinálni.
Vagy esetleg egy hasonló kapcsolás(fontos a 0.2-1.2 ig szabályozható töltőáram) amit be tudnék építeni a "régi" helyett.
Esetleg egy kisebb töltési tartomány is megfelelne mondjuk 0,4-0,6-0,8-1,0A
Köszi!
(#) Ge Lee válasza xr4 hozzászólására (») Márc 11, 2015 /
 
A fordított polaritás elleni védelem 1db dióda. Mondjuk semmi értelmét nem látom ilyen töltőt építeni, ettől lényegesen egyszerűbb áramkör is ellátja a töltési feladatot.
Ha építeni akarsz akkor analógban ott van a lion töltős topikban egy LM317-es kapcsolás, az 0,8-1A-ig jó. A feszt egy potival tudod állítani, az áramot a sönt cseréjével-átkapcsolásával. De lehet venni az ebay-en 1800Ft körül (most éépen drágább) kapcsolóüzeműt ami ár/érték arányban verhetetlen. Azon egy helitrimmerrel tudod az áramot és a feszültséget is állítani, egészen 30V-ig és 5A-ig. Plusz LED kijelző is van rajta ami kiírja neked az aktuális kimeneti feszültséget és az átfolyó áramot. Bővebben: Link
(#) xr4 válasza Ge Lee hozzászólására (») Márc 12, 2015 /
 
Nekem savas(motor) akku töltésre kellene, aki készítette sok éve a linken szereplő töltőt az azt mondta hogy nem lehet diódás védelmet betenni mert az megváltoztatja a töltési tulajdonságait.
Ez a töltő többféleképp tölt az akku különböző töltöttségi szintjéhez képest, és a végén csepptöltésre vált át.
Sajnos a figyelmetlenségem miatt(elég sokféle motorban lévő akkut töltök tavasszal) ismét elszállt az ic és már nem akarnék úgy venni bele hogy ne legyen utána"hülyebiztos"
Ha ez nem lehetséges akkor más típusú akkutöltőt kell csináltatnom valakivel.
Gondolom a labortáp töltése nem a legjobb a savas akkunak még ha olyan csábítóan olcsó is.
Következő: »»   178 / 299
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem