Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
Sziasztok még régebben volt szó egy erősítőről melyet tl071 helyett ne5534 essel helyettesitettem es nem ment jol, most beszereztem a tl071 est es mukodik az erosito de 10 es 11 mA kozott mozog a nyugalmi arama, eddig megy a potmeter. Amúgy szépen szól nincs baj vele, csak kicsit halk... reloop talán képbe van még mert ő segitett nekem
Itt az erosito ha segitene! erosito Köszönöm a segítséget eddig is! A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2015
Szia! Az R8, R13 1k4 ellenállásod nem elég pontos, ha az lenne, akkor picit növelni kell, például sorba az egyikkel párszor 10 ohm-ot. Ezzel tudod feljebb vinni a nyugalmi áramot, ha szükségét érzed.
Az R3 helyére 33k-t vagy 47k-t rakva növekszik az érzékenység.
Megvan a hiba! rossz ellenallst cineztem valahova... most probalok mindjart egyet
Üdvözlet mindenkinek!
Egy általános kérdéssel fordulnék Hozzátok, remélem kapok biztos választ. Már átolvastam mindent, amit csak lehet a 4 és 8 Ohm történetéről, ezzel kapcsolatban kérdeznék. Miként is alakul a 4 Ohm hangfal 8 Ohm erősítővel használata? Elég sokat olvasni arról, hogy likvidálja az erősítőt ez a fajta megoldás, és inkább mellőzze, aki csak teheti. Ellenben tegnap este két forgolódás között nekiálltam kronológialilag felállítani az eddigi erősítő és hangfal duóim, és hát elég vegyes összképet kaptam. Elég sokat használtam a kérdésben szereplő felállásban, tehát 4 Ohm hangfal, 8 Ohm erősítő, mégsem történt sosem semmi baj, pedig akkoriban meg is lettek döngetve a dobozok. Pl. Vidi 4014 + Orion 1025SE B, Heco Profiton 360 + Orion 1025SE B, Vidi 4014+ Sony TA-212, stb... Évekig használtam bizonyos párokat ebben a szisztémában, mégis mindegyik túlélte, sosem volt velük bajom. Elsődlegesen azért érdekel ez a kérdés, mert ismét hasonló helyzet előtt állok, két kedvenc hangdobozom akarom beszerezni, de az erősítőről nem mondanék le semmiképp (Philips FA561). Semmilyen tuc-tuc nem lenne, pár Wattnyi hangerőn egy kis zenélés + játék, amúgy is kinőttem a csűrjük fel a hangerőt korszakom, már vagy 10 éve. Segítségeteket köszönöm.
Tegyél sorba a 4 ohm-os rendszerrel 3,xx ohmot a rá eső terhelésnek megfelelően és életbiztosítása lesz a többieknek.
Szia! Ha jó az erősítő, akkor a kimenetet simán rövidzárba is teheted - el kell bírnia, maximum többet disszipál, jobb hűtés kell. Ugyanígy a bemenetet is simán rövidzárba teheted, az még kevésbé okoz gondot. Az én Quad 405-öseim is úgy lettek tesztelve, hogy mit bírnak, hogy tiszta rövidzár volt a kimenetükön. A végén kaptak a bulik miatt egy-egy hűtőventillátort, így nyugodtan lehetett akár 2 Ohm is a kimeneten, mert több hangfalat hajtottak. Persze a torzítás már más kérdés . De ha nem hallgatod nagy hangerőn - teljesen mindegy szerintem. A végtranzisztotoknál nem véletlenül van ott az a pár ohm huzalellenállás. Ha gond van, esetleg az füstölhet. Legrosszabb esetben a végtranzisztor, ha rossz a hűtés. De akkor már nagyon gagyi a konstrukció.
Köszönöm a kimerítő információt! Mindenhol kerámia ellenállás párhuzamos kötéséről olvasok, de sok helyen negatívumként tekintenek rá. A mostani dobozaim 4-8 Ohm terhelhetőségűek, ami elméletben 6 Ohm ha jól tudom, de ezt bizonyítja a hangváltónál lévő 2,2 Ohm értékű kerámia huzalellenállás. Ezzel a dobozzal is hónapok óta megy az erősítő, nincs hangzásbeli probléma sem.
Túlkomplikálod a kérdést.
A végfokozat nem tudja mekkora hangszóró impedanciával terheled. Azért célszerű betartani az ajánlást, mert ha kisebb impedanciával terhelsz, akkor azonos tápfeszültség mellett, kialakulhat akkora áram, ami már károsíthatja az erősítőt. De újra mondom, a végfok szempontjából csak a kimeneten folyó áram a fontos. Ha kisebb az impedancia, akkor a hangerő mérséklésével kompenzálhatod az áramtöbbletet. Azért kényes a kérdés, mert bejön a képbe a "humán faktor", ami egy szélsőségesen ingatag tényező. A rövidzárral való terhelést felejtsd el (valakitől ezt olvastam válaszként). Erre nem méreteznek erősítőt.
A végtranzisztoroknál az a pár Ohmos ellenállás nem azért van ott, hogy füstöljön, ha gond van. Az negatív visszacsatolás, minden jótékony hatásával. Többszörözött végtranzisztorok esetén bizonyos mértékű kiegyenlítést végez a tranzisztorok között, valamint a növekvő nyugalmi áramra is van egy kis kompenzáló hatása. Meg persze, az azokon eső feszültséget lehet figyelni, ami arányos a végtranzisztorok áramával, ezzel vezérelhető a védelem.
Rendben, tehát akkor nem igazán sülhet el balul, ha minimál hangerőn hallgatom. A jelenlegi erősítőm egyszer szólt eddig negyedes hangerőn megléte óta, így a túlhajtás nálam ki van zárva. Ráadásul bemeneti jelként is 50%-ra csökkentettet kap, így kerülvén el a torzítást és az ebből adódó esetleges problémát.
Neked melyik Quad405 van? Én egyszer próbáltam rövidre zárni, kigyulladt és szó szerint lángolt.
Az eredeti angol 2 tekercses. Szép nagy hűtőbordákon. 2 évig bírta a diszkózást, azóta csak zenére van házi körülmények között.
Az áramkorlát pont azért van benne, hogy ilyen ne történhessen meg. Ha rövidre zárod a kimenetét és tönkremegy a végtranyó akkor rosszul van méretezve az áramkorlát, tehát olyan mintha nem is lenne. Ha jól rémlik már az RT-s rajzon sem jó, azokkal az értékekkel szintén borítékolható a füst.
Ezért írtam, hogy rossz a konstrukció, ha nem bírja. Az eredeti rajzban sem véletlenül voltak áganként a tápbiztik, a soros ellenállások, visszacsatolás stb. Sokan úgy írják, mintha a végtranyók állandóan nyitnának. Pedig erről szó sincs. Nyilván, ha totál ki lenne nyitva a B osztály vége - füstölne mint indián a reggeli sms-nél. Ezért nem szabad kinyitnia annyira, hogy ez megtörténhessen. Vagy ha igen - csak annyira rövid ideig, hogy ez ne okozzon gondot. Ha a hűtőfelület melegebb mint a kézmeleg állapot, akkor rosszul van méretezve. Nyilván ennek a doboz mérete szab határt, sokan ilyenkor a passzív hűtés mellé aktív hűtést alkalmaznak. Aki szereti a kis zajt, az a létező legnagyobb méretű bordát és a legjobb hőelvezetést csinálja - ez azonban nagyobb dobozt, robusztusabb felépítést eredményez. Azaz, ha egy erősítő robusztus, az nem annak a jele, hogy régi, csak annak, hogy örök életre lett tervezve (már amennyire az alkatrészek élettartamai ezt megengedik). Aki kételkedik nézze meg alaposabban ezt a rajzot az R5 nem véletlenül van ott - ahol . Az F1, F2 ; az R26, R35. AZ R5 negatív visszacsatolásával is lehet szelidíteni. Persze ez csak a Quad 405-re vonatkozik, a többi konstrukcióval nem ismerkedtem közelebbről. A nagyfrekvenciás gerjedés védelme sem véletlenül került bele, hiszen ez az a "nem látható" gond, ami nagyon hamar melegedésre tudja bírni a végfokot. Aki szkóp és egyéb eszközök híjján rakja össze az erősítőjét, könnyen belefuthat egy-egy ilyen pofonba, aztán csavargathatja a haját. Ahogy én is - kb. 30 évvel ezelőtt - igaz akor még több volt - mármint hajam.
A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2015
Én is találkoztam lángoló Quad-al (1998), valaki letaposta a vezetékkel a műanyag 6,3 jack dugót és az ahogy elhajlott rövidre zárt, a láng pedig elől hátul kicsapott a dobozból.
Ez elég érdekes - mert ha jack akkor gondolom bemenet - azt meg büntetlenül rövidre lehet zárni - hacsak nem azon mentek a hangfalak - ami egyébként sem szerencsés megoldás. Gondolom az is házi kivitelezés volt. Sokan lesprórolják a tápbiztit is.
Szia,nekem is 6.3 jack a kimenet és nincs semmi bajom vele.Nem a 100Ft ost kell megvenni,profi aljzat kell és biztonságos.A taposás ellen nincs alkatrész ami birja.
Csak magadból és józan megfontolásból indulsz ki, sokan tesznek jack-et hangszóró kimenetnek. Én kimondottan irtózom ettől a csatlakozó fajtától hangszóró kimenetnek, szerintem teljesen alkalmatlan, ha más nem már csak az aljzat-dugó kis felületű érintkezése okozta viszonylag nagy átmeneti ellenállás miatt is.
Sziasztok! Szeretném kérdezni,hogy a rajzon látható végfok,hogyan lehetséges a két végtranzisztor egy forma állásban van a hűtőbordán mikor a panellen fordított a kimenet bázis kollektor emitter.
A bizti alapból kell a tűzvédelem miatt, az nem hagyható el. Az áramkorlát elhagyható, ha valakinek megér az a plusz néhány alkatrész megspórolása annyit, hogy később esetleg darabokra kelljen miatta szedni az erősítőt és végtranyókat cserélni.
Nekem minden nagyobb teljesítményű végfokom úgy készült, hogy a végén rátettem a műterhelésre, megnéztem mit produkál, és egy darab dróttal néha rövidre is zártam a műterhelést. Ha egy végfok ezt nem éli túl akkor fel kell hajtani az újra táblát, és közben elgondolkodni azon hogy mi lett félretervezve. Pláne ha másnak készül, mert elég ciki ha az ember olyan terméket ad ki a kezéből ami egy ilyen baleset miatt (pl. széttaposott kábel) azonnal tönkremegy.
Szia! A NYÁK-rajzolat felülnézet, úgy stimmel.
szia ! de ha úgy teszem be a tranzisztort akkor fordítva áll és nem tudom a bordára tenni.
Sziasztok elkészítettem egy pár erősítőt egy 2.1 es hangrendszerhez, és az lenne a kérdésem hogy hogyan lehetne megoldani hogy a mély mindkét oldalról kapja a jelet anélkül hogy a jobb és bal oldalt összekössük... talán egy műveleti erősítős kapcsolással? vagy van ennél egyszerűbb megoldás is?
Köszi!
A fénykép összhangban van a rajzzal. Bővebben: Link
Igen, 3 erősítő csatornám van köszi a választ, ha jól értem akkor nem lehet passzív alkatrészekből megépíteni.
A kép, amit feltettél, az ALKATRÉSZ oldal felől mutatja a panelt, ezt már reloop is írta. Onnan, ahonnan beteszed a tranzisztorokat. Ahogy a kép áll, alul vannak az emitterek, vagyis pont jó helyre esik a hűtőfelület mindkettőnél. A fényképen is látszik, azon is jól vannak.
Ja, igen, látom... T99 -nek rosszul írtad be a lábait. Az R39 megy az emitterére A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2015
T99-et rosszul jelölted. Már az furcsa volt, miért a bázisnak van széles vezetősáv, és nem az emitternek...
A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2015
|
Bejelentkezés
Hirdetés |