Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Keltető hőfokszabályozó
 
Témaindító: Bfg10k, idő: Máj 21, 2008
Témakörök:
Lapozás: OK   36 / 41
(#) frázis válasza mechanika hozzászólására (») Feb 7, 2015 /
 
Szia!
Értem, de tapasztalatom szerint, ha a fűtés jól van beállítva hűtésre nincs szükség. A ventilátor (ellenállásos fűtés esetén) folyamatosan üzemel, a fűtés pedig szükség szerint, akkor minek a hűtés? A túlbonyolítás vissza üthet, minél több a kütyü, annál több a hiba forrás. Ez vonatkozik a keltetésre, majd a nevelésre egyaránt. A keltésnél fontos a hűtés, de a peltier erre nagyon lassú, szerintem biztosabb (hobbi keltetésnél) a szabad levegős hűtés. A nevelésnél pedig a hűtés nem technológiai követelmény, szükségtelen.
(#) fongab válasza mechanika hozzászólására (») Feb 8, 2015 /
 
Szia
Ha a lámpát megfelelő magasra teszed akkor füt hüt ha a ernyő közepén lévő jószágnak, melege van, kimegy a szélére, ha fázik, bemegy a közepére. Ezt te, nehezen tudod beállítani, mert változik napról, napra a tollazata is. Ami korrekciót igényelne.

Lámpa, valamikor lehettet kapni szines ízzókat (piros) azzal nem zavartad a pihenést mert a fehér fény az zavarja, (te is nehezen alszol, teljes kivilágításba.).
Használj infralámpát a padlózattól 30...40cm felfüggesztve, kb.:1,2m ernyővel.
Ha a padlő beton akkor előnyős lehet, ha hullám, kartonpapirt raksz le. Nem fog fázni, a állat lába, viszon amikor átnedvesedik könnyen cserélhető. Esetleg faforgácssal leszorni a ernyő alatt.

Keltetésnél a hütés azért kell hogy a tójásba, friss oxigén kerüljön. ha te, csak hűteni fogod, friss levegő nélkül, akkor csak a behalt tójások számát növeled.
Az más kérdés hogy oldod meg, de a peltier modul egyik fele hűt, akkor a másik az fűt. kb.:60fok lehet a kettő között. ha te -50 fokot akarsz előállítani akkor a fűtőfelület az csak +10 fok vagy az allati hőfokon lehet. 30fokos hőmérsékleten legfeljebb, csak - 30érhetsz el.

Minnél nagyobb testet akarsz felmelegíteni, ammál bonyolútabb szabályzó kell (nem elég a lineális szabályzó) Sokat kell állítgatni, a integráló, és a diferencíáló rész, hogy tökéletes legyen.
Részemről a ellenállás is egy lassú dolog (mert az ellenállás huzalt elkezded melegitani akkor még fell kell melegíteni a porcelánt az felmelegiti a levegőt majd csak az melegíti a tójás. )
Jobb ha közvetlen az ellenállás huzal ven a levegőbe, igy a porcelánt vagy kerámia burkolatot nem kell fűteni.

üdv.
A hozzászólás módosítva: Feb 8, 2015
(#) ferabmx15 hozzászólása Feb 11, 2015 /
 
Sziasztok! ennek a keltető panelnek keresném a gazdáját aki csinálta vagy valaki ha segítene hogy mit hova kell kötni megköszönném ! de leginkább az építőjével szeretnék beszélni! köszönöm!
(#) frázis válasza ferabmx15 hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
Ahonnan levetted, ott van a tulaj is)
(#) ferabmx15 válasza frázis hozzászólására (») Feb 11, 2015 /
 
elsősorban a bekötése érdekelne mert azt se tudom hogy kell bekötni és nincs már meg a rajzom se sajnos
(#) vandor_1 hozzászólása Feb 18, 2015 /
 
Sziasztok. Elkezdtem építeni egy PIC-es keltetőgépet. Eddig próbapanelen van. Rajz , c kód.
(#) Horvath65 válasza borza77 hozzászólására (») Márc 11, 2015 /
 
Üdv borza77!

Érdeklődnék a proli007 által közölt keltető hőfokszabályzó működéséről, milyen tapasztalataid vannak? Szeretném én is meg építeni, ezért érdeklődöm.
Előre is köszönöm a válaszod.
(#) Horvath65 válasza proli007 hozzászólására (») Márc 27, 2015 /
 
Szia!
Szeretném meg építeni ezt a kapcsolást, de lenne egykét kérdésem a panel műszerrel és a kimenettel kapcsolatba.
Ilyen műszert szeretnék beilleszteni, mivel 9-12v-ról üzemel nem tudom melyik kapcsolás lenne a jó, a fehér LED-es, vagy az előző?
A kimenetel én nem relét szeretnék működtetni, hanem ssr-t 12vdc 240vac, (valamiért nem engedi belinkelni), a kérdése(kérésem) az lenne, hogy hogyan tudom adoptálni ssr-re. Érdekelne az is, hogy más bemenetű ssr -nél, hogy kel bekötni?
Előre is köszönöm.
(#) proli007 válasza Horvath65 hozzászólására (») Márc 27, 2015 /
 
Hello!
- Inkább a "fehér Led-eset." mert annak szinteltoló szerepe van. Így az LM35-nek meg lesz az 5V tápfeszültsége.
- A komparátor az IC7106 belső referenciáját használja, így nézd meg a műszernél hogy a bemenetének negatív pontja a plusz tápfeszültségéhez képest tényleg -2,8V-al lejjebb van-e. Vagy is hogy tényleg 7106 van-e a műszerben.
- Ha az SSR relére az van ráírva hogy 12V (vagy 3..24V), akkor nyugodtan kötheted a sima relé helyére. Ha csak egy Led van benne, akkor az LD1-el célszerű sorba kötni. (Nem ismerem a reléd)
(#) patexati hozzászólása Márc 29, 2015 /
 
Sziasztok! Belefogtam egy keltetőgép építésébe (olyan 0 forintos project abból csinálom mi van a fiókban). Szóval én készítettem egy 60-70 W körüli fűtést, fűtőspirálok párhuzamos kapcsolásával melyet egy pc ventilátor fúj és szerintem ez meg is fog felelni a követelményeknek. A fűtőszálakból több meghibásodás esetén is képes működni még. Viszont kéne valami megoldás a ventilátor megállása esetére,hogy ilyenkor a fűtést kapcsolja le ne olvadjon szét esetleg gyulladjon meg semmi. Mivel az egész 12V egyenáramról működik (áramszünetkor egy kiszuperált autoakku lesz a biztonsági táplálás,a 12V hálózatról egy régi 200W pc táp biztosítja mi kisebb generálozás után szinte új és üzembizos) Valamilyen analóg elektronikára gondoltam mely figyeli a pc ventillátor fordulatát (impulzusokat a hall szenzor egyik kimenetéről) és ha az túl kevés vagy egyáltalán nincs akkor lekapcsolja a fűtést. A fűtőszálat egy combos fet fogja kapcsolni ebbe körbe kéne ez a védelem. Nem akarok hőkapcsolót,hőbiztosítékot a nagy áram miatt meg ez azonnal reagálna nem kéne neki felmelegíteni a pc venti deformálódását okozva.Szóval valaki ismer vagy készített ilyen fajta kapcsolást? Szívesen venném ha valaki tudna működő megoldást.
A hozzászólás módosítva: Márc 29, 2015
(#) vicsys válasza patexati hozzászólására (») Márc 29, 2015 /
 
(#) patexati válasza vicsys hozzászólására (») Márc 29, 2015 /
 
Köszönöm!
(#) Horvath65 válasza proli007 hozzászólására (») Márc 30, 2015 /
 
Szia!
Ne haragudj, hogy csak most válaszolok.
Sajnos semmit sem tudok a műszerről, csak ami a linken is olvasható. Az alkatrészeket a nagyfalon túlról rendeltem, (ma a 10k ellenállás jött meg ). lassacskán össze szedem az alkatrészeket.
A gyors válaszod ez úton köszönöm.
Szia!
(#) proli007 válasza Horvath65 hozzászólására (») Márc 31, 2015 /
 
Hello! Az majdnem biztos, hogy IC7106 van benne, de van két apró dolog. Egyik, hogy DC és AC-ról is megy. Vagy is egyenirányító híd is van benne. (Látni is a sorkapocs mellett.) A másik, hogy van háttérvilágítása, aminek nem lehet tudni a fogyasztását. Sokat nem árul el az eladó..
A híd miatt nem használható a belső referencia forrás, persze át lehet kötni a hidat. Ha a fogyasztás nagyobb mint 20mA, akkor zéner kell a Led helyett, (pld. BZX55C3V3) és a műszerrel párhuzamos ellenállás elmaradhat. stb..
(#) patexati hozzászólása Ápr 8, 2015 /
 
Sziasztok! Építettem egy fűtőegységet,remélem jó is lesz.Bővebben: Link
(#) bakertesz válasza patexati hozzászólására (») Ápr 9, 2015 /
 
Sziasztok sokat kerestem en is a temaban es ugy nez ki sikerult csinaljak egy legkeveresu szekrenyes gepet.
Mirkovezerlesnek egy Arduino Nanot hasznalok, 2 darab DHT22-t erzekelonek, kulon rele kapcsolja a ventilatort, es kulon a futest. Sd kartyara percenkent menti az adatokat. Jelenleg proba uzemodban van, de az eddigi megfigyelesek szerint 37.0-38.0 C kozott van a homerseklet. A napi atlag 37.65 koruli. Meg 1-2 nap teszt es odarakom proba keltetesnek.

Valaki meg tudna mondani hogy a LM35DZ-t hogyan lehet kalibralni vagy mivel kene szorozni a kapott erteket hogy akar C-ben akar F-ben megkapjam. Ugy neztem ezek az erzekelok pontosabbak mint a DHT22.

Koszi elore is a valaszt.
(#) mrobi válasza bakertesz hozzászólására (») Ápr 9, 2015 / 1
 
Az LM35 10mV/°C felbontású. Innentől meg már csak számolni kell. Tudni kell a referencia feszültséget, illetve az adc felbontását. Vref/adc felbontása * mért értékkel. Ebből megkapod, hogy hány volt van fizikailag az LM35-ön. Azt meg tudjuk, hogy 10mV egy °C.
(#) bakertesz válasza mrobi hozzászólására (») Ápr 9, 2015 /
 
A refferencia feszultseg 5V, es 10bites. Tehat ha nekem 0 fokon (jeges vizbe lobalva) 30-s erteket ad akkor hogyan is kene szamoljak? 5/1024*30=0.1464? Ami meg mindig nem 0. Koszonom szepen elore is a segitseget.
(#) mrobi válasza bakertesz hozzászólására (») Ápr 9, 2015 / 1
 
Ha megnézed az adatlapját 2-től 150°C-ig tud mérni. Nem tudom azt a harmincat hogy sikerült mérni, de ott valami nem jó. Biztos 5V a referencia?
A másik dolog, hogy ha ezzel szeretnél tized fokot mérni, akkor felejtsd el az 5V-os referenciát. Ehhez valami stabilabb kell.
(#) bakertesz válasza mrobi hozzászólására (») Ápr 9, 2015 /
 
Tehat ez azt jelentene hogy az arduino nem adja ki stabilan az 5 voltot?
Van az lm35dz rajta egy 2,2kOhmos ellenallas onnan bele az analogba. A referencia erteket tudom modositani 0v-5v kozott.

Mit ertesz az alatt hogy stabilabb?
Mivel tobb szenzort szeretnek hanszalni (2-4 kozott) Jo volna ha szazadokat tudna merni. Esetleg tudsz ajanlani valamit ami meri?

Jelenleg 2 elegge komolynak mondott alkoholos homerot hanszalok (egy laborbol pottyant az olembe ) refferencianak, de azok sem mernek egyforman. Van kb 3-4 tizedes elteres kozottuk.

Koszonom.
(#) mrobi válasza bakertesz hozzászólására (») Ápr 9, 2015 / 1
 
Jelen esetben a tápfeszültséget használod referenciának. A tápfesz ingadozhat, ha változik a terhelés (mondjuk meghúz egy relé). Ezért nem ajánlatos ezt használni. Ha van az arduinodnak vref bemenete, akkor arra rakni kell egy stabil feszültséget, amit csak az használ. Ha nincs kivezetve, akkor pedig az arduino belső 1.1V-os referencia feszültségét kell használni.
Nem pontos, de stabil. Ez alatt azt értem, hogy nem pont 1.1V. Meg kell mérni! De ha megméred, onnantól kezdve azzal nyugodtan számolhatsz.
Századot szerintem felejtsd el. Több mérés átlagolásával, alacsony referencia feszültség használatával szerintem a tized pontosságot el lehet érni.
De szerintem ha folytatni akarjuk a beszélgetést, menjünk át az arduino témájába.
A hozzászólás módosítva: Ápr 9, 2015
(#) bakertesz válasza mrobi hozzászólására (») Ápr 9, 2015 /
 
Rendben. Koszonom. Akkor oda irom a valaszt.
(#) patexati válasza bakertesz hozzászólására (») Ápr 9, 2015 /
 
Szia! Én először egy légkeveréses szekrénygépet készítettem (olyan 60lL körüli a doboz 20mm bútorlapból) de kaptam hungarocell dobozkát melyben a hőmérsékleti eredmények drasztikusan jobbak lettek. Most ezért készítettem egy külön fűtőegységet mely "mobil" bele lehet tenni másik dobozba (PL:külön egy műanyag láda mibe bujtatásra átpakolom a tojást). A levegő pontosan annyi mire beállítom a tojás hőmérséklete az más dolog.. A hőszenzor a lelke mindennek,hogy hol is mér. Most jutottam el oda,hogy tojást is szerzek bele,majd az megmutatja a hatásfokot Nem hőszigetelt dobozok csk szobahőmérsékleten (20 fok felett) működhetnek,drasztikus a hőmérséklet eltérés a szekrényben (kis gyógyszeres üveget teletöltök vízzel majd lezárom ne tudjon párologni ezt mérem higanyos lázmérővel mi szerintem etalon). Lehet kikel abban is de én mérek vagy két hete meg fúrok faragok.Nálam a szbályzó fetet kapcsol ,azonnal (kb 2-3 sec) fűt ha a a hőmérséklet esik egy tizedet. spirális cerkász azonnal fűti a levegőt ,de azonnal le is áll ha kapcsol nagyon kicsi a hőtehetlensége.
(#) bakertesz válasza patexati hozzászólására (») Ápr 9, 2015 /
 
A higanyos homero vizbe dugva jo otlet referencianak. Ezt elrakom a puttonyba .

Nalam nikelin van feltekerve (0.5 mm) es azok futenek. Egyedul homero gondjaim vannak felig meddig. Kene olyan hoszenzor, ami szazad pontosaggal mukodik (vagy nekem egy adag tanulas). Azonkivul meg meg minden percben irja a mert erteket egy fajlba sd kartyara. Kb 600 tojasos keltetot terveztem. A furo farago resz megvan, a beallitas is felig meddig jonak tunik a kozel egy hetes ures jarat alapjan(csak a DHT22-vel nem vagyok megelegedve homerokent, a partartalom merese viszont megfelo). A szellozes is meg van oldva, ami meg hatra van egy vizpumpa motor es 4 porlaszto fej beszerelese es vezerlese. Igy elmeletileg teljesen automata kene legyen.

Kivancsi vagyok a tojas milyen sebeseggel veszi at a kornyezeti hot kulonbozo keltetesi szakaszokban. Igaz hogy ennek 21 tojaska fog aldozatul esni. De ahogy mondani szokas jarulekos veszteseg. Ezzel optimalizalni lehet az energia felhasznalast. A tyuk sem ul mindig egyforman a tojasokon, teszi veszi jobbra balra kulsoket be a belsoket ki. Lattam mar tyukot ami 17 tojasbol 15-t koltott, holott alig fer be ala a 15 is.

De ha van tapasztalatotok, esetleg otletetek tojas hovaltozasara orulnek ha megosztanatok.
(#) proli007 válasza bakertesz hozzászólására (») Ápr 9, 2015 / 2
 
Hello! " Kene olyan hoszenzor, ami szazad pontosaggal mukodik"
Ezt nevezem én "digitális fertőzöttségnek". Nem az a lényeg mi a tény, csak számok legyenek. Szerintem nem mértél még hőmérsékletet, vagy nem gondolkodtál el rajta. Mert ilyen igénynek a valós analóg világban értelme a nullához tendál..
(#) bakertesz válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 9, 2015 /
 
Van igazad.
Am en ahogy latom: Egy nem teljesen "zart" terrol beszelunk. Ahol jon megy a levego, hutes, meg oxigen csere celjabol. Ezeket lehet automatizalni. Tehat logikusan fel lehet epiteni (hozzavetolegesen szazad pontosaggal). Ahhoz viszont olyan mereseket kell csinalj ahol szerepel a szazad

Amugy igen, mint keltetes teren teljesen igazad van. 0.5-0.7 jobbra balra nem annyira oszt vagy szoroz az a rovid ido alatt, ha 37.6rol beszelunk.
(#) lukacsp válasza bakertesz hozzászólására (») Ápr 10, 2015 /
 
A valóság az, hogy +-1C mérési bizonytalanságra kalibrálni sem gyenge mutatvány egy "terepi" hőmérséklet mérőkört. Az adott alkalmazásban szükséges abszolut pontosság elérésére nem
elegendő az érzékelő gyári specifikációja amit ráadásul -50...+150 tartományra adnak meg.

A százados felbontást felejtsük el, mert kb. leolvashatatlan lenne az a digit (nagy mérési bizonytalanság így nyilvánul meg olykor a valóságban is). Egy jól megcsinált ilyen rendszerre 0,1C felbontást, és +-1C mérési bizonytalanságot tartok elképzelhetőnek, de amatőr körülmények közt ezt sem könnyű elérni.

És még nem beszéltünk a szabályzási minőségről, valamint a hőmérséklet térbeli eloszlásáról amire szintén komoly (lenne) a követelmény.
(#) patexati válasza lukacsp hozzászólására (») Ápr 10, 2015 / 1
 
Én ennyire azért nem mélyedek bele a dologba mint te Ha vízben méred a hómérsékletet csak teli edénykét tegyél a mérés helyére mely le is fedhető teljesen mert a víz párolgása sokat visszahűt magán a vízen. Én már méregettem tojásokat is beledugva a lázmérőt majd mérés után ment a nokedlitésztába
(#) bakertesz válasza patexati hozzászólására (») Ápr 10, 2015 /
 
Koszonom mindenkinek az otleteket es a jotanacsokat. Valoban igazatok van abban hogy csak papiron lehet pontos ertekekkel szamolni. Ugy nez ki kisse elbonyolitottam az eletem.
(#) bakertesz hozzászólása Ápr 12, 2015 /
 
Ma bekoltoztek a tojasok a keltetobe. Igaz 2 napomba telt de ugy nez ki sikerult beallitanom a hofokszabalyzot. Beraktam egy teszt tojast kulonbozo hellyekre es egy infras homerovel 20-30 percenkent megmertem a rovidebbik csucsanal a homersekletet. Az utolso 3 meresem 37.8 C, ami legkevereses gepekben a tokeletes allitolag. Ti mit tudtok errol? Probalta igy mar valaki?
Következő: »»   36 / 41
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem