Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Természetese, csak spórolnak a karakterrel, és a prefixumot a tizedespont helyére teszik.
Az különösebben nem változtat azon a dolgon, hogy fázissorrend helyesen kell bekötni. Nem?
Mellékeltem egy fotót a műszerről, sajnos ezekkel a műszer előlapi jelzésekkel nem vagyok tisztában.
Meg oldatom a dolgot, a jeladó tekercs volt fordítva be kötve a gyújtás alapon. Fel cseréltem és most már tökéletes. Köszi szépen a segítséget.
Ez egy függőleges helyzetben használandó, lengőtekercses "Deprez" műszer. A többit 'Proli' mester már megírta. Ha árammérőként alkalmaznád, shunt ellenállás, ha feszültségmérőként, akkor előtét ellenállás kell hozzá. Ha mindkettőre, akkor átkapcsoló kell a két üzemmód közé.
Sziasztok!Tudna valaki segíteni a rajzon látható röviditések mit jelentenek.
Szia!
Ha jól sejtem, akkor ez egy fluoreszcens kijelző és így az AC-k a fűtést jelzik, a VFDP az anódfeszültség, az 5V a logika tápfeszültsége, a többi pedig eléggé világos jelentést hordoz.
Igen jól láttad egy pioneer hifi kijelzője de sehogy sem akar kijelezni mert itt az áramkörben az anód feszültség nem tudom hány volt?
Húsz-harminc volt, a fűtés meg másfél. Egy tápmegoldás: Bővebben: Link.
Vajon miért van negatív feszültség az anódon.Most méregetem és csak most vettem észre.
Mert ezek szerint az a katód lesz és nem az anód.
Sziasztok sok kérdésem lenne ezzel kapcsolatban :
Miért kell több föld a kapcsolási rajzba? Hova kell őket tenni? Hogy,vagy hol tudom gyakorolni ezek készítését? Egy szimulációs programba belerajzoltam egy cikkben lévő kapcsolási rajzot, de nem azt csinálja amit kéne, pedig a program jó.
Sziasztok!
A mellékletben van egy példafeladat, és a rezgőkör jósági tényezőjét (Q) szeretném kiszámítani amihez kellene egy kis segítség. Nem tudom hogy jó-e a képletem Q = Rp / XL, ahol Rp a párhuzamos ellenállás XL a reaktancia. Rp kiszámításához replusszolnom kell mindent ( XL x XC x R )? Előre is köszi a segítséget! A (Z) impedancia ugyanaz mint Rp? A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2015
Idézet: „Miért kell több föld a kapcsolási rajzba?” Arra gondolsz, hogy pl. digitális föld, meg analóg föld? Azért, hogy a két áramköri rész ne okozzon zavart a másikban a közös föld-vezetősávokon keresztül. Ilyenkor külön is szokták ezeket jelölni a rajzon, egyiket fordított T, másik háromszögben végződik. Idézet: „Hova kell őket tenni?” Pl. ahogy a képen van. Bocsánat, csak ez most így bevillant. Hogy érted, hogy hova kell tenni? Alapvető szabály a csillagpontos föld kialakítás, ez azt jelenti, hogy minden áramköri rész egy közös pontról mintegy csillagpontból kiindulva kapja a földpontot, nem pedig felfűzve. Ha felfűzve alakítjuk ki, akkor lesznek olyan föld vezeték szakaszok ahol a másik áramköri részlet árama feszültséget ejt, ami zavarjelként jelentkezik a rendszerben. Idézet: „Hogy,vagy hol tudom gyakorolni ezek készítését?” Bármilyen bonyolultabb áramkört építesz ott rögtön el fogod tudni kezdeni gyakorolni miközben nyákot tervezel. Idézet: „Egy szimulációs programba belerajzoltam egy cikkben lévő kapcsolási rajzot, de nem azt csinálja amit kéne, pedig a program jó.” Ahogy szokták mondani a kollégák, ez olyan jellegű probléma leírás, mint: "van egy autóm amiben van motor, de nem megy, pedig a fényezés hibátlan". Kicsit konkrétabban megfogalmazva a kérdést nagyobb esély van segítséget kapni.
Szépen leföldelted, de egy lapáttal még férne rá!
Ez egy régi favorit tv. Kb 30 éve egy padláson volt. Volt ideje kisülni .
Sziasztok!
Elektronikában teljesen járatlan laikusként lenne egy kérdésem: Egy egyszerű áramkört szeretnék összeszerelni, áramforrás egy 3 V-os gombelem, két bekötött fogyasztó van, egy 3 V-os led dióda, és egy szintén 3 V-os mikro rezgőmotor. Próbáltam párhuzamosan is kötni, meg sorosan is, de vagy a rezgőmotor megy, vagy a led világít. Azt szeretném elérni valahogy, hogy a két fogyasztó egyszerre működjön az egy darab áramforrásról. Elnézést kérek az amatőr fogalmazásért, nagyon hálás lennék bármilyen szaktanácsért! Segítségeteket előre is köszönöm. Válaszaitokat várom itt! * A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2015
A LED-del köss sorba egy ellenállást.Ha ellenállás nélkül adsz neki tápot, rövid időn belül tönkre fog menni.
Gombelem kevés ennek a két fogyasztónak egyszerre való működtetéséhez, nagy a belső ellenállása.
Sziasztok,
Előre elnézést a sokaknak valószínűleg "piti" problémafelvetés miatt. Nem voltam hülye technikából, most mégsem értek valamit. Telefontöltőre szeretnék ellenállást kötni melegítés miatt (terráriumhoz). Azt látom, hogy többféle ellenállás van, hozzájuk különböző teljesítmény értékek. Ahogy olvastam a lényege ennek az értéknek az, hogy a rajta átfutó U*I ne legyen nagyobb. Eddig oké. Példával: A töltő 5V-os 0,7A-rel. Tehát az ellenállás teljesítménye minimum U*I=3,5W-os kell, hogy legyen. Eddig még rendben vagyunk, de mekkora legyen az ellenállás? R=U/I = 7,2 ohm, 3,5 W-al? Ilyen nincs is. Vagy kössek sorba pár kisebbet? De ha meg azt nézem, hogy P = U^2/R, akkor ez milyen teljesítményt jelent? Most akkor számít az ohm nagysága, vagy csak az ellenálláshoz megadott teljesítmény érték? Köszi előre, A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2015
Szia! A P=U*I és a P=U^2/R, sőt még a P=I^2*R is teljesen egyenértékű képletek, átrendezéssel, más összefüggésekből való behelyettesítéssel meg is kaphatod egyikből a másikat.
Ahogy leírtad az ellenállásérték számít, mivel az alapján jön ki, hogy a tápot mekkora árammal terheled nem tudom miből juthattál oda, hogy akkor esetleg mégse számítana?! Ha ilyen értéket nem lehet kapni, vagy nem találtál, vagy csak épp nincs otthon, ilyenkor persze, hogy elkészítheted más értékek soros/párhuzamos eredőjeként... Tartós használatra , hogy az ellenállás is bírja, és ne legyen állandóan túl forró se, szerintem kb a névleges terhelhetőség feléig terheld az ellenállást. Meg a töltőnek se biztos, hogy jó az, ha teljes terhelésen működik, illetve nem tudom a 3,5W fűtőteljesítmény egyébként ér e valamit, ott ahol használni szeretnéd... Például ha veszel egy 10Ohm /10W-os ellenállást valószínű 100Ft alatti tétel, akkor az jó is lehet. mondjuk kitudja, hogy a töltő éjjel-nappal az év 365 napján ígyis bírja e. Amúgy valószínűleg át is helyezik majd valamelyik meglévő témába a kérdésedet, valószínű lett volna bőven téma, ahol elfért volna mod: ha esetleg van valamekkora esély rá, hogy a terráriumban "lakók" elrágják a kábelt, és zárlatot okozzanak a töltőnek, arra az esetre esetleg egy lengő foglalatban, egy biztosítékot is beépíthetsz az ellenállás elé. A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2015
Ha mindenképp valamilyen töltővel akarod megoldani, akkor esetleg egy márkás használt laptoptöltő lehet jobb lenne, azok olyan kb 20V-os feszültségűek, és szerintem minimum 60W-osak, de van 90W-os is, esetleg találhatsz még attól is valamivel nagyobb teljesítményűt... és azt meg, hogy mekkora teljesítményt veszel ki ebből, a rákötött ellenállás szabja meg, magyarul te döntöd el
Például P=20V*20V/10Ohm=40W... ha sorbakötsz 10db 10W-os 1Ohm-os ellenállást, akkor ráadásul nagyobb felületen adja le a hőt, és az ellenállások terhelhetősége sincs a "határon" kihasználva... persze egy biztosíték szintén elfér...
Köszönöm a tartalmas és proaktív választ.
A téma megnyitásánál beállítottam, hogy alapismereti kérdések, nem tudom miért ide tette. Nyilván a képletek egymásból is jönnek, de ha külön-külön nézem nem tudom melyiket kell használnom. Mert hát ellenállást keresek, de pont az ellenállás a lényegtelen, mármint a az ohm értéke.. A fűtés csak egy kis területhez kell, hogy legyen "meleg sugárzó" rész is. A rendszer pedig elérhetetlen lesz a lények számára, így azzal nincs gond. Más kérdés, hogy a töltő bírni fogja-e. Elvileg lesz egy időkapcsoló is, ami ami éjszakára lekapcsolja, de így is sokat lesz üzemben. Ha 2 ellenállást kapcsolok sorba a példád szerint, akkor 5-5W-al kell számolni a példád alapján, ugye? Ha van jobb ötlet, hogy mi legyen a tápegység, szívesen várom. A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2015
Szia!
Pont az ellenállás az egyetlen ami lényeges Hiszen azt keresed, nem? A többi érték az ismert... meg van adva a töltő feszültsége, maximális terhelhetősége (azon belül te adod meg, hogy mekkora terhelést szeretnél), a maximális teljesítményt is kiszámoltad, így az ellenállás az egyetlen, ami ismeretlen... A képletek közül meg bármelyiket használod, mivel ugyanarról a dologról szólnak, csak más "megfogalmazásban", így ugyanarra az eredményre kell jutnod A második hozzászólásban, ahogy írtam is, pl egy laptoptöltő jó lehet, vagy valamilyen inkább trafós tápegység, ha van régebbi nyomtatóé esetleg, vagy nem tudom mi az, amit tudsz szerezni Az ellenállások teljesítménye pedig összeadódik, ahogy írtad is... tehát pl a második hozzászólásban lévő példában a 10db 10W-os ellenállás együtt 100W-os maximális teljesítményt jelent... és a példában 40W-ot ad le... Amit ellenőrizni kell mindenképp még a megépítés előtt, hogy az az ellenállás, amit használni akarsz, mekkora árammal terheli a tápegységet, és ez az áram a tápegységre megadott maximum alatt van-e... I=U/R mod: mivel viszont a terrarisztikához pedig én nem értek egyáltalán így fogalmam sincs, hogy mekkora teljesítményű fűtésre van akkor szükséged, ezáltal meg milyen tápra, bár ahogy rákerestem hirtelen ilyen 50-60W-os nagyságrendű fűtéseket láttam, meg volt valami kisebb "melegedőkő" gondolom erre mászhatnak a "lakók" melegedni, de szóval foglalmam sincs arról, hogy oda pl mekkora teljesítmény az, ami elég... az biztos viszont, hogy az ellenállásra az a maximális teljesítmény van ráírva, aminél még elvileg nem ég le, bár ha azon járatsz egy ellenállást akkor egy pár perc után is már akár eléggé forró, akár égetően forró is tud lenni, szóval jobb egy nagyobb teljesítményűt venni, ha megoldható... A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2015
Egész pontosan formikáriumról van szó, ami hangyatartást jelent.
Szóval egy kb. 15*20 cm-es ytongba vájt fészek egyik sarkát kell melegíteni (valószínűleg alul faragok majd neki helyet és odaragasztom. Tudod a hangyák szeretik, ha van száraz/nedves és hideg/meleg terület is minden variációban. Más kell a petéknek, a lárváknak, a kaja tartásához, stb. Ezért elég csak pár watt. A laptoptöltő jó ötlet, de pont a sok használat miatt elég sokat is fogyasztana. Bár nyilván tovább bírná. Egyelőre megpróbálom telefontöltővel, jó régi, még az első időkből való, azok tuti jobban bírják mint a maiak. Milyen fajta ellenállást javasolsz? (Furatszerelt/radial/axial/stb - fémréteg/szénréteg/stb). Valószínűleg veszek majd 1 és 2 ellenállással szerelt variációhoz is. De aztán eszembe jutott az is, hogy kell egy led (vagy vmi egyszerű dolog) is, ami jelzi, ha működik. Ha meghal a töltő vagy az ellenállás, akkor azonnal szeretném tudni. Remélem az ellenállás ha "behal" nem zárlatot okoz, hanem csak szimplán megszakad az áramkör. A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2015
Szia! Attól mert a tápegység nagyobb teljesítményt tud leadni, ha az 1000W-os tápegységet terheled akkora ellenállással, ami 10W-ot fűt el, vagy ha a 10W-osat, az ugyanúgy 10W szóval mindegy (jó persze a tápegységek hatásfoka függhet a terhelétől, de alapvetően jó ide az hogy a 10W az mindkét esetben nagyjából 10W és nem lesz 60W azért, mert a laptoptöltő mondjuk tudna annyit is leadni)...
Ellenállásnak szerintem, főleg, hogy írod, hogy téglához akarod ragasztani, eredetileg is az volt a tippem, hogy mondjuk ilyen: 10W-os huzalellenállás -t lehet érdemes venni, ezt gondolom mivel szögletes könnyebben fel lehet ragasztani is... Az ellenállás kétféleképpen "halhat be", és valószínű olyankor a tápot is magával rántja, szóval az a biztosíték az célszerű lenne... mert ha a túlterheléstől tönkremegy (mástól mitől tudna?), akkor mehet szakadásba, ez esetleg a jobbik eset, vagy mehet teljes zárlatba is, ilyenkor a tápot túlterhelheti, leégetheti, szóval mindenképpen célszerű a biztosíték. A led-re a legegyszerűbb megoldás szerintem az lehet, ha olyan tápot sikerül szerezned, amin van led alapból és akkor látod, hogyha be van dugva, viszont azt, hogy "tönkrement-e", azt nem olyan egyszerű megoldani, bár nem lehetetlen... a legegyszerűbb talán az lehet, hogyha olyan ellenálláskombinációt választasz, ahol az egyik ellenálláson akkora feszültség esik, ami egy adott LED nyitófeszültsége is, és a LED-et párhuzamosan bekötve láthatod, hogy "működik"-e a szerkezet, mivel ekkor az ellenálláson adott nagyságú feszültség esik, amitől a LED világít... de ha inkább csak amiatt kéne ez a LED, mert attól tartasz, hogy valami baja lesz a dolognak, akkor szerintem inkább felesleges... -Akár az is lehet egy jó megoldás, hogyha egy kapcsoló hosszabbítóba ezt az egy dolgot dugod, és ha azon világít a kapcsoló, akkor tudod, hogy be van kapcsolva a fűtés A biztosítékot pedig semmiképpen se hagyd ki... Mod: telefontöltőből a "régi" ha az trafós, akkor az valószínű tényleg jobb megoldás, viszont ott nem biztos, hogy találsz pl 5V-osat... szóval, akkor újra kell számolni az "egészet" persze mostmár megvan hozzá minden képlet... A led amúgy hozzáadható utólag is persze abból a célból, hogy a tápegységnek megvan-e a kimeneti feszültsége, viszont mivel azt úgyse nézed állandóan, és ha attól tartasz, hogy a táp esetleg leéghet vagy valami, arra a LED nem megoldás... A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2015
Első körben nekem az jutott eszembe, hogy a laptoptöltő "fekete doboza" eleve tök forró, és el nem tudom képzelni, hogy egy langyi telefontöltővel összehasonlítva ugyanannyit "eszik". Szóval én nem az utána lévő teljesítményre gondoltam, hanem ami előtte a dobozban"elvész"potyára.
Köszi az ellenállás típus tippet, bár engem inkább a megbízhatósága érdekel, a felragasztást megoldom könnyen. Igen, a ledet párhuzamos kötésben képzeltem el és főleg a töltő meghibásodását mutatná, mert nyilván a segítségednek köszönhetően megfelelő ellenállást fogok felhasználni, ami nem fog elpattanni. Milyen biztosítékra gondolsz? Az ellenállás biztosíték is jó lenne, de ha baja van nem könnyen cserélhető, ha már be van ragasztva. A töltő típusa TAD137ESE samsung, nem hiszem, hogy trafós.
Az, hogy a töltőben mennyi vész el, az a töltő hatásfokától függ.
Ha megfelelően méretezed az ellenállást, a korábban leírtak alapján, akkor nagxon sokat ki fog bírni. Olyan biztosíték kell, ami az ellenálláson átfolyó maximális áramnál nagyobb értékű. Tehát ha 500mA folyik az ellenállásokon, akkor sorba kötsz vele egy kb. 700mA-s olvadóbiztosítékot. Legegyszerűbben úgy lehet megállapítani, hogy hagyományos tápod van-e, hogy megfogod, és ha a méretéhez képest nehéz, akkor valószínű trafós. De egy erős mágnes is vonzza a hagyományos transzformátort.
Szia! Akkor nem értetted, amit mondtam...
Ha a tápot azellen LEDDEL akarod védeni, hogy leég-e, akkor az alapvetően téves... Biztosítékként természetesen, üvegcsöves olvadóbiztosítékra, főleg, mivel ez egy egyszerű szerkezet, ami "csak úgy" nem megy tönkre, szóval, ha a biztosítékot kiolvasztja, akkor ott valami komoly gond van, vagy az ellenállás ment zárlatba valamiért, ami persze megfelelő méretezéssel (teljesítmény) elkerülhető, vagy esetleg a kábelezésben lett zárlat bármiért is... És a zárlat a tápegységet leégeti (leégetheti), ami szó szerinti lánggal égést is jelenthet... tehát élet/vagyon-védelmi szempontból kell bele a biztosíték... az nem ér semmit, hogy akkor a LED elalszik... A LED elhelyezkedése, meg természetesen minden esetben csak párhuzamosan történhet... Amire írtam, az arra vonatkozott, hogyha mondjuk olyat csinálsz, hogy pl egy 4,5V-os tápra kötsz két nagyjából megegyező értékű ellenállást sorban (számold ki és rájössz, hogy így van), akkor az 4,5V-os tápfeszültség fele az egyik ellenálláson esik majd, a másik fele meg a másikon... ha az egyik ellenállással párhuzamosan kötsz egy ZÖLD LED-et, annak a nyitófeszültsége mivel körülbelül 2,2V, így az akkor fog csak világítani, ha az ellenálláson áram folyik, tehát garantáltan egyik ellenállás sem szakadt... azaz ha bármelyik megszakadna (ami viszont megint mitől lenne? ha jól lettek méretezve?), akkor a LED nem világít... Viszont ha "hagyományos" módon a táppal párhuzamban kötöd be a led-et (szigorúan előtét-ellenállással!), akkor az csak azt jelzi, hogy a tápfeszültség megvan-e, avagy, hogy "be van e kapcsolva" ez az egész... ezt meg egy világítós hosszabbítóval is megtudhatod, és mivel az ismereteid ha jól látom eléggé alapvetőek az elektronika területén, így egy hibaforrást ki lehet küszöbölni azzal, hogyha nem akarsz LED-et is hozzáadni a kapcsoláshoz a te dolgod egyszerűsödik és ráadásul egyel kevesebb helyen lehet zárlat, valamilyen szerelési hiányosság miatt... A huzalellenállás, alapból is egy "kőegyszerű" megbízható fajta, meg mivel 10W-os és kb 3W-os terhelésről beszélünk, így a feladatra egyszerűen tökéletes Biztosíték meg mondjuk egy ilyen: Üvegcsöves olvadóbiztosíték a megfelelő áramértékre méretezve... És hozzá egy lengő biztosítékfoglalat: -ezt közvetlenül nem tudom linkelni, de ezen az oldalon: Bővebben: Link Ez: "BIZTOSITÉK FOGL. PTF/80A (STE) LENGŐ HÁZ ERÖS KIVIT.+SZEGECS+DROT 5x20 mm [44-01-95]" Egyébként meg bármilyen tápegység melegszik, ha nagyon ezzel akarsz foglalkozni, akkor vegyél egy fogyasztásmérőt, és azzal mérd ki, hogy melyik fogyaszt többet...
A fentiekhez még:
-a fűtés meglétét/nemlétét szerintem lehet inkább egy kis hőmérővel lenne érdemesebb figyelni, akár ha esetleg ebay-en még olyat is lehetne találni, amin esetleg még riasztás is lenne, hogyha a hőmérséklet eltér a beállítottól... és akkor meg tudod nézni, hogy mi a gond, pl az, hogy épp áramszünet lett... vagy akármi... De ezt a fenti dolgot, ha megépíted, úgy, hogy az ellenállás megfelelően van méretezve, tehát bőven a megadott max teljesítmény alatt -mivel ráadásul az egy adott környezeti hőmérsékletre van megadva, tehát ha pl a tégla alját kifaragod, oda beteszed, és utána az egészet lerakod egy szintén hőszigetelő felületre, akkor az ellenállás eléggé felforrósodhat... szóval, ha az ellenállás rendben van, van biztosíték is a táp után, tehát, ha bármiért elnyíródna a vezeték, mert mondjuk valamiért néha mozgatva lenne, és zárlat lenne, akkor a biztosíték kiégne, Meg szintén fontos, hogy a tápegységre is ha pl 700mA van írva, akkor azt se a maximumon hajtsd, mert azt esetleg nem bírja, hanem pl olyan max 500mA-en, mert pl USB-s töltőnél is lehet többet írnak rá, de ott is alapvetően az 500mA-es fogyasztás a "cél", tehát nekem az a tippem, hogy a te töltőd, mégha nem is usb-s, de akkor kb annyira lett "tervezve"... Szóval a fentiek figyelembevételével ennek így túl sok baja nem lehet... |
Bejelentkezés
Hirdetés |