Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Ha hangszóró kimenet, akkor meg tudja hajtani. Ebben az esetben legfeljebb némi (védő) ellenállás és vagy hangerő szabályozó potenciométer kell.
Ha vonali szintű jeled van, és azzal kell meghajtani 6 fülest, az már más kérdés. Akkor sajnos 1, vagy hat (sztereó estben duplája) erősitő kell. Ez esetben is LM386 valószinűleg elég.
Ezt nyugodtan meg lehet oldani az 555-el. De az alapkapcsolásában hosszú magas szintű és rövid alacsony szintű impulzusokat könnyű vele előállítani. De számtalan módszert lehet alkalmazni, hogy számodra megfelelő legyen.
De pld. ha nem NPN darlingtont használnál hozzá, hanem P csatornás Fet-et, akkor már is kész a 2A-es. impulzus. Csak a terhelés egyik felét nem a +12V-ra, hanem a GND-re kell kötni. Ez lehet előny, hátrány, vagy semleges is számodra azért tudni kellene, mennyire ragaszkodsz a pontos időzítéshez, az egymástól független beállításhoz. Vagy is ha tudható a pontos igény vagy alkalmazás, könnyebb ajánlani célszerű dolgot.
Ferci: köszi, értem.
Proli007: A Fet-en elgondolkozom még eszembe sem jutott. Nem kell hogy nagyon pontosak legyenek az impulzusok. Elég ha nagyságrendileg tartják a beállított értéket. Villanypásztor lesz és a gyújtó trafónak kell a 2,3-2,8A áram. A 0.05mp is sok mert nem kell neki annyi, egyenlőre csak nagyjából számolgatok.
A Fet-es megoldást hogy gondoltad pontosan? Mert most még nem nagyon értem.
Egy P fet-*et kell kötni az 555 kimenetére, mert az 555 alacsony kimeneti szintjénél lesz nyitva.
De ha pásztor, miért nem a topikjában nézel rajzokat? ![]()
Ugyanaz a váltószám, mint a liter és a méter között.
![]()
Kb. 600 F (figyelem, nem uF!!) = 1 Ah (feltéve, hogy mindkét oldalon 12 V-os feszültséggel számolsz).
Hello! Az alaptévedést az okozza, hogy ha a kondit akkumulátornak nézzük. Bár mind kettő töltéstárolásra való, a különbség a kettő között az, hogy míg az aksi feszültsége kisütés alatt majdnem állandó értékű, addig a kondi feszültsége folyamatosan csökken. Hiszen amikor feltöltjük, a töltés hatására a feszültsége folyamatosan emelkedik. Ha nincs feszültségváltozás, akkor sem töltés bevitel, sem kihozatal nem lehetséges.
A tisztánlátás (az általam is sokszorosan leírt) "kucu" képlet adja. - A töltésmennyiség, az egységnyi idő alatt befolyt áram adja. Q=I*t Mindent alapegységben számolunk vagy is Amper szer szekundum. (Természetesen lehet mAh-ban is számolni, az is töltésmennyiség, csak más dimenziókkal. Az óra a szekundum 3600 szorosa, míg a mA az ezred része az Ampernek. Így 1mAh=3,6As) - A kondiban tárolt töltésmennyiség, a kapacitás és a feszültség szorzata. Q=C*U Innen egyből látható, hogy a kapacitás nem váltható át töltésmennyiségre, hiszen feszültség is ott van. Ha 1V feszültséggel számolunk, akkor lehetne a kettő között viszonyt felállítani. Csak hogy az értelmetlen lenne. Hiszen ez alapvetően nem feszültséget jelent, hanem dU feszültség változást. Vagy is a kondi feszültsége 1V-al változik meg. Így feszültség változás nélkül értelmetlen a dolog. Így, 1As töltésmennyiséget így 1F-os kondiban tárolhatunk, ha 1V feszültségre töltöttük fel. Kisütéskor pedig 0V-ig sütjük a kondit. De ugyan ez a helyzet, ha 10V-ról 9V-ra merítjük a kondit. Mind két esetben a dU=1V.
Szeretnék egy villanykapcsolóhoz beépíteni egy mikrokontrollert és pár kiegészítőt, 3.3V 500mA-re lenne szükségem, de nem találtam az interneten semmi kapcsolási rajzot.
Arra jutottam hogy valamiféle tekercsre lesz szükségem, aminek egyik körén átfolyik az áram a lámpához, a másik köréről pedig leveszem a szükséges áramot, azonban akkor is mennie kell a lámpának, ha az le van kapcsolva. Ekkor valamennyi kevés áramnak át kellene folyni rajta. Láttam ilyen kapcsolót, ami ezt megoldja, tehát nem lehetetlen. Tudnátok linkelni ehhez kapcsolási rajzot, vagy valamit ahonnan elindulhatok?
Szia! Amit keresel feltalálták. Réges régen. Avagy most volt a 130. évfordulója. Magyarok találták fel. Bláthy Ottó, Déri Miksa, Zipernowsky Károly nevek mondanak valamit?
Ha nem, segítek, ez a találmány a transzformátor... Wikipédia - Transzformátor Amúgy minek neked egy mikrokontrollerhez 500mA? Ha nem értesz az elektronikához (márpedig a hozzászólásod alapján nekem erősen úgy tűnik), akkor főleg ne a 230V-on "tanulj"/"gyakorolj".... Főleg, hogy az áramkör kikapcsolt állapotában viszont milyen áramjárta tekercs áramából akarnál áramot nyerni? Ha ki van kapcsolva akkor milyen áram jár és hol? Ez a legzavarosabb az egészben... Pláne, hogy egyébként te a hálózatra közvetlenül kapcsolódó valamiről beszélsz, tanulmányozd a galvanikus leválasztás/életvédelem témaköröket, és tényleg ne egy ilyen áramkört építs, ha ez az első áramköreid egyike... Vagy nem fogalmaztad meg elég pontosan, hogy mi a problémád, és mi is az amit szeretnél pontosan.... A hozzászólás módosítva: Júl 10, 2015
Azért nem kell ennyire lehurrogni ...
Ha a lámpa kapcsolót nem shuntnek használjuk, hanem nagy impedanciával átkötve csak "csorgatunk" rajta egy kis naftát, akkor az a lámpának ugyan nem elég, de az elektronikának összehozhat 3,3V feszültséget. A nagyobb gond inkább a bekapcsolt állapottal van, mert akkor a kapcsoló dobozában már nem marad feszültség. Kivéve ha a kötődobozban a nulla is meg a fázis is ott van (de ez azért elég ritka) Persze ekkor tényleg jöhetne a trafó (már ha kapsz olyan kicsit, ami befér oda). A hozzászólás módosítva: Júl 10, 2015
És ha valaki aki nem tudja mi van a kapcsolóban villanykörtét akarna cserélni...? És azt hiszi le van kapcsolva... az áram ami az áramkörnek elég, az lehet meg is ölhet valakit!
ERŐSEN ELLENJAVALLT A MEGOLDÁSOD!
Igaza van a kollégának, ilyet nem szabad csinálni, nagyon veszélyes dolog. Sönt?
![]()
Ismerem a transzformátor működését, nem az első áramköröm, azonban ide egy sima transzformátor biztosan nem elég.
A mikrokontrollerhez nem kell 500, de lesz benne egy wifi modul, aminek >=250mA kell, valamint a relének is szüksége van kb. 100mA-re A livolo érintős kapcsolók hasonló elven működnek, mint amit Tocska írt, olyasmire lenne szükségem. Kis teljesítményű ledes izzókhoz kínálnak is egy modult, amit az izzóval párhuzamosan bekötve egy FET segítségével egy kis áramot átenged. Attól függetlenül hogy a kapcsoló éppen le állásban van, én amúgy sem nyúlkálnék egy foglalatban, nehogy teljesen véletlenül a fázis legyen oda bekötve, a kapcsoló pedig a nullát kapcsolja. #Tocska: Sajnos nincs ott a nulla, túl egyszerű lenne...
Lekapcsolt világításnál WiFi modult üzemeltetni nehéz lesz, ha csak két drótod van. Izzólámpánál megteheted, hogy időnként egy-egy impulzussal feltöltöd a kondit ami a procit táplálja, attól még nem fog világítani a lámpa az izzószál tehetetlensége miatt. Inkább lebeszélnélek erről a projektről.
Ha nem akarsz/tudsz nulla vezetéket odahúzni, akkor a projekt így nem fog menni.
Azt meg lehet tenni ugyan, hogy akkumulátort használsz, és a WiFi modult alapállapotban kikapcsolod: minimális fogyasztással sokáig bírja. Az egész addig működhet így, amíg izzószálas világítást használsz. Elektronikás (csöves vagy LED) világítás esetén időnkénti felvillanás elkerülhetetlen.
Sziasztok.
Egy mezei noname relének sem probléma (olyan szinten, hogy semmiféle adatlapot nem találtam hozzá!), ha a tekercs órákon keresztül be van kapcsolva, ugye? A tranzisztor egy BC337 lenne.
Általában nem probláma, de menet közben nem árt néha ránézni, nem e kívánja megfőzni magát. Érdemes olyan relét választani, aminek kicsi a behúzóárama, az kevésbé fűt. Ha viszont tényleg sokáig kell átbillent állapotban lennie, érdemes egy bistabil relét beépíteni.
Jelenleg ilyen bistabil relé van beépítve. Az áramkör úgy néz ki, hogy a relé mindkét tekercse 5V-ra van kötve, a - oldal pedig mindkét tekercsnél egy-egy BC337-hez megy, az pedig egy mikrokontrollerhez. Ehhez a bistabil reléhez bejön a NC és NO lábakhoz 5V és 12V. A közös láb pedig ugye a relé állásától függően 5 vagy 12V-ot ad a fogyasztó felé. Feszültség egy erős relére van kötve, amikor a bistabil relét át kell váltanom (tehát feszültséget kell váltani), akkor az erős relé tekercsét behúzom, várok 75ms-t, váltom a bistabil relét, majd újabb 75ms-t követően mindkét relé tekercsét kikapcsolom. Ez elméletben jól megy, de a gyakorlatban a bistabil relé nem mindig kapcsol át, pedig terhelés sincs rajta olyankor. Fogalmam sincs, hogy ennek mi lehet az oka. Az áramkört kiszerelve a helyéről jól működik...
Sajnos nem engedte már szerkeszteni a hozzászólásomat.
Köszönöm a segítségeteket a relét illetően! A probléma megoldódott a bistabil relé átkapcsolásával kapcsolatban, az AVR-en az interrupt nem volt jó.
Sziasztok!
USB feszültségét és áramát szeretném szabályozni. Hogyan lehet egyszerűen megoldani? Potival lehetséges?
Mit szeretnél pontosan elérni? Egy poti biztosan nem elég, egy lm317-tel tudod a fezültséget állítani, de nem értem, miért szeretnéd az áramát is.
Sokkal pontosabban írd le, mit szeretnél, mert ez a szabályzó IC már levesz pl. 2,.. voltot , 1,25 alá meg nem tudsz vele menni és lesz kb. 1,3 -2,7 volt mozgástered.
A külömbség az áram. A TO220 tokos 1,5A, a nagy azt hiszem 3A-es. De még mindig nem tudni, pontosan, hogy mit is szeretnél. Az 5V világos, de miért kell ehhez az USB? Mihez kell pontosan az 5V? Mekkora áram kell róla?
Az USB mindig rendelkezésre áll, ezért gondoltam, hogy innen venném a feszültséget. 2-300mA elég, a feszültség pedig kb. 2-4V.
Használj akkor inkább dc-dc konvertert. Szinte filléres dolog, kicsi a dropout, és a fölös feszültséget nem fűti el.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |