Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapcsolóüzemű táp autóba Hi-Fi-hez
Hogy van egypár gyűrűd azt nem kétlem, de abban majdnem biztos vagyok hogy azok egyike sem jó, mert vagy porvas, vagy zavarszűrőbe való alacsony Al értékű ferrit, vagy amelyik mégis jó lenne annak meg a mérete lesz kicsi. Teljesítményátvitelre gyártott ferrit kell, legalább 1500-as Al értékkel, de általában 2000 felett vannak.
A kapcsolás ránézésre működőképes, viszont az L1, L2 kapásból nem kell bele mert teljes kitöltésen megy a táp. Aztán én a VT1 és VT2 emittere és a fetek gate-je közé tennék még egy ellenállást, mert a gate kisütésekor ha rövid időre is de ott több A-es áram folyik, amit a 100mA-es tranyók nem biztos hogy tolerálni fognak. Oda egyébként is illene nagyobb tranyót rakni, legalább 0,5 de inkább 1A-est (BC640). Nem látok remote szálat sem, így a táp folyamatosan menni fog ha rá van kötve az akkura (álló motornál le is fogja azt meríteni). Ezt gyárilag úgy oldják meg, hogy alapból le van tiltva az IC működése (valamelyik belső hibaerősítője vagy a DTC láb által), és egy tranyóval engedélyezik amikor a fejegység bekapcsol, és 12V-ot (kapcsolójelet) ad neki.
Értem. Köszönöm szépen hogy megnézted! Esetleg rátudsz mutatni egy működő kapcsolásra amit mernél ajánlani? Bocsánat hogy magamtol nem tudom hogy mit merre csak nem tudom eldönteni hogy mi a biztosan működő.
A legtöbb működik, de olyan nem nagyon van amit bátran ajánlanék, tehát rendes rövidzár védelem van benne.
Ha egy után építhetőre vágysz ami ki volt próbálva sok darabban és megépíthető leírással rendelkezik keress rá a terminál fórumon a Töfi féle tápra, hagyományos méretű alkatrészekből. Ha nem riadsz vissza az SMD alkatrésztől, akkor itt emmzolee tápját letöltheted.
Ha unlak majd abbahagyom a választ. Több oka is lehet, de egy push pull tápnál a leggyakoribb ok a túlfeszültség. Egy ilyen trafót nagyon nehéz úgy megcsinálni, hogy a két primer tekercs a lehető legszorosabb csatolásban legyen egymással. Leginkább csak úgy lehet ahogy már régebben is leírtam, hogy egy kötegben kell feltekerni az egészet sodratból, majd a végén véletlenszerűen szétválogatni ketté a szálakat. Ha nem így van tekerve, akkor a primerek szórási induktivitásából jó nagy feszültségtüskék lesznek, amik tönkreteszik a feteket (ráteszel egy szkópot látni fogod).
Gyárilag nem nagyon szoktak vacakolni a trafótekeréssel, ezért inkább azt csinálják hogy különféle áramköri megoldásokkal (snubber) megpróbálják megfogni ezeket a feszültség tüskéket, és elfűteni az energiáját. A sima RC tag erre nem igazán jó, csak félmegoldás, mert inkább csak a nagyfrekis belengésekre van hatással, a túlfeszt csak csekély mértékben csökkenti.
A Töfi féle emlékeim szerint egy alkatrésztemető, persze már elég régen láttam.
Egyébként alapkapcsolásnak ez az egyik legjobb meg legegyszerűbb, persze ezt is ki kell egészíteni ezzel azzal. Nekem ebben a formában simán vitt 300W-ot.
A túlfeszeket megfogja az RC snubber is, vagy RCD, csak az a baj, hogy akkor esetleg nem férnek ezek az alkatrészek bele a dobozba, mert akkorák és nagyon melegednek. A baj az, hogy nemcsak a túlfeszek energiáját kell megenniük, hanem sokkal nagyobb az energiaforgalom, hiszen a tápfesz kétszeresére töltődnek fel és onnan ki is kell sütni ezeket a kondikat.
A megoldás, a kicsi szórt induktivitás a primerek között, ahogy írod is. Lehet koaxiális trafót is csinálni. Vagy amit már tényleg ki kellene próbálni: teljes híd. Azért ma már vannak mondjuk 2...3 mOhmos FET-ek is, és egy teljes hídban még kisebb is lehetne a veszteség, hiszen egy nagyon egyszerű, jó hatásfokú trafót lehet bele csinálni. Méretre is kisebb lesz a trafó, hiszen egy push-pull elrendezésben legalább 50%-kal nagyobb típusteljesítményű trafó kell.
Nézegettem régebben, az RC nem igazán (meg terhelésfüggő is volt), az RCD inkább csak jól kell méretezni.
A híd nekem is megfordult a fejemben, de csak kommersz fetjeim vannak itthon, meg úgy macerásabb lesz a meghajtás is.
Nem macerás az, pláne, ha komplementer FET-ekből van... Az a nagyszerű benne, hogy csak 12 V van... Tisztán N csatornásokból persze, bonyolultabb.
Ebben a témában a legelső oldalakon azthiszem Gery nevezetű fórum tarsunk kapcsolását építettem meg amugy csak épp megfejeltem a Kimeneteket emmitter követővel. Szóval megvisgáltam jobban a hiba után. Az tl494 maradt csak a tranzisztor pár ment el és a fetek. Kérdésem ,ha plusz minusz 30 kijött anno belőle és most csak egy fet van ott a tekercsen akkor a fele annyi feszültség ami kijön belőle az normális? Vagy lehet a fet nemjol van hajtva ?
A kérdéseim nagyrészére már tapasztaltam a választ. Lenne mégegy kérdésem, a számítógép alaplapokon található fetek mennyire különböznek pl a irfz44 töl , meghajtás ügyileg? Maga az ic nem tudja meghajtani öket vagy csak kaphatott egy pofont az ic m ?
Mivel ellenütemben megy a kapcsolás fele feszültség nem jöhet ki belőle. Ha mégis olyan jönne ki akkor az egyik oldal nem megy, és abban a formában nem is fog működni.
Az alaplapokon lévő feteket nem ismerem, de szerintem logikai fetek lehetnek, tehát alacsonyabb gate feszültséggel is működik de ebben nem vagyok biztos. Meg kell nézni az adott típus adatlapját.
Értem. Köszönöm. Cimopataféle kapcsolásban a fet meghajtása sokkal jobb ugy mint simán az ic ről?
Nem tudom milyen kapcsolásról van szó. A 494 kimenete max. 200mA-t tud ami a bekapcsoláshoz még elég lehet, de a kikapcsoláshoz mindenképpen kell a gate-et kisütő tranyó. A komplementer emitterkövetővel meg az IC kimenete teljesen tehermentesítve van.
Üdv. Elkeztem kapcsolóüzemű tápegységen gondolkozni. 2x35V-ra volna szüksége, TDA7294-es panelek ellátásához,autóban való üzemeltetéséhez. Amim már van: TL494 -es,több darab is, ferritmagok (van számítógép tápegység mag,régebbi videoton TV sorkimenő magja...stb),még a meghajtó mosfetek hiányoznak. Milyen kapcsolást ajánlotok ami csak a táppanelt tartalmazza? A válaszokat előre is köszönöm.
Szia. Ha minden igaz cimopata kapcsolása teljesen jo.
Vissza kell olvasni kb. 1 oldalt, meg böngészni a téma képei között. Ha olyat akarsz ami működik valahogy, akkor szinte bármelyiket megépítheted. Ha olyat ami jó is, és nem fog tönkremenni ha zárlatba megy a végfok, olyat nem biztos hogy fogsz itt találni.
Gyári megoldásokban a 494-hez mezei lekapcsolást szoktak alkalmazni, tehát amikor elszáll a végfok és elbillen valamelyik féltápra a kimenet, akkor letiltja a vezérlést.
Sziasztok!Volna egy problémám, aminek a megoldásához szeretnék ötleteket kérni a nálam jobban hozzá értőktől.Az autómban van egy aktív mély sugárzó és ha be van kapcsolva, akkor bezavarja az FM rádióadók vételét.Az erősítő tápegysége TL494 IC-re épült, gyárilag az egész táp és erősítő fém dobozban van a mély sugárzón belül és testre van kötve a doboz, egyedül a nyák forrasztási oldala látszik ki.Erre a részre ma csináltam egy lemez tetőt, de nem javult a helyzet.A táp bemenetét mértem szkóppal, ott nem találtam magas frekvenciás jelet amit vissza adna, ezért gondolom, hogy a levegőben jut el a rádió antennájáig, ami kb. 1m-re van a zavar forrástól, de így hogy körbe van lemezelve, nem tudom hogy hol juthat ki a zavar.Valakinek van ötlete? (a belsejéről mellékeltem képet)
A jelvezeték árnyékolásán is szórhat vissza, ott földhurok keletkezik a sasszi-karosszéria-erősítő útvonalon. Próbáld meg az árnyékolás vezetősávját elvágni az egyik végén, kíméletesen, alkatrész kiszedésével például.
Azt próbáltam, hogy kihúztam belőle az jelvezetéket, de úgy is zavarta a rádiót.
Mégis neked volt igazad.Köszönöm a segítséget!Ha kihúzom a jelvezetéket, akkor megjavul a rádió vétel, múltkor lehet hogy azért nem vettem észre, mert csak egy helyben próbáltam ki és amúgy is rossz lett volna a vétel.Most elvágtam az erősítő oldalon a jelvezeték csatlakozójában az árnyékolást és úgy dugtam vissza.Sokkal jobb lett a vétel, de mintha valamennyire visszajött volna így is a zavar, ahhoz képest hogy nem volt beledugva.Lefényképeztem mit mértem szkóppal a jelvezeték árnyékolása és az erősítő bemenetének árnyékolása között, úgy hogy ki volt belőle húzva a jelvezeték.A piros nyíllal jelölt az ami csak az erősítő bekapcsolása után van jelen.
Van egy tda7294 erősítő amit kocsiban szeretnek hasznalni. Az úgy jó lenne hogy meg kétszerezném a feszültséget az 24v raknák be egy puffer kondit ami 33v növelné a feszültséget ami majd nem jo. Az adatlapon olvastam hogy+- 35 v kell 8 ohm-on.
Mégsem oldódott meg a probléma az árnyékolás egyik oldali kikötésével, talán egy kicsit lett csak jobb, másnap több időm volt foglalkozni a menet közbeni meghallgatással, így csak akkor derült ki.Ráadásul a hangja is torz lett.Viszont mérgemben bevittem a műhelybe és labortápról bekapcsolva, zavarta a műhelyben is a rádiót, pedig még jelkábelt sem dugtam bele.Amire rájöttem, hogy a belsejében galvanikusan el van választva a táp GND-je és a jelvezeték Árnyékolása.Jobb nem jutott eszembe, elkezdtem tapogatni a nyák alját úgy hogy egyik kezem a GND-n volt és volt hogy valamelyik érintésnél nem zavarta be a rádiót.Ez a pont a TL494 8-as és 11-es lába volt, ami össze van kötve amúgy.Oda tettem egy 100nF-os kondit, egyik felét a GND-re forrasztva és ezzel úgy tűnik meg oldódott a probléma.
A hozzászólás módosítva: Aug 13, 2015
Nem , nem megfelelő igy . A +- 35volt , szimmetria táplálásra ill tápegységre vonatkozik.+35V Gnd -35Volt. Ami valójában 70Volt lenne.
Lásd a képen.... A hozzászólás módosítva: Aug 14, 2015
Stab kockával lehetne belőle +- 35v csinálni!
Miből csinálsz stabkockával +-35 Voltot?A feszültség kétszerező meg négyszerező kapcsolásokat szerintem felejtsd el.
Ahhoz hogy neked működjön ez a végfok ,egy Kapcsolóüzemű tápot kellene épitened A jobb felső sarokban lévő Új Hozzászólások mellet lévő lefelé nyílra klikkelve megnyithatod a topikban lévő elmentett képeket. Onnét lehetne választani megfelelő kapcsolást. Ha egy ilyet megépítesz akkor működni fog. A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2015
|
Bejelentkezés
Hirdetés |