Fórum témák
» Több friss téma |
Persze, de mielött elinditod a CNC géped, a kecses kezeddel ki is probálhattad volna a motorodat meg a hajtást, hogy van-e benne elég szusz..... Mielött összetörsz néhány furot. (Elég lett volna lefogni a tokmányt).
Ezek olyan alap dolgok, amit az ember feltételez, hogy mielött élesbe mész magad biztonságosan leteszteled. A PWM biztonságos tartománya 30% feletti, azaz ha ettöl lassabra kivánod a motort leszabályozni okvetlenül fog kelleni a motoráram visszacsatolás..... Senki nem tudta milyen tartományban akarod a motort szabályozni.....
Szerintem nézd meg Attila86 labortápjait! Az utolsóban kapcsolóüzemű szabályzás van, annak a felépítése talán ad némi segítséget a sajátod megtervezéséhez. Itt a link: Bővebben: Link
Elsőre kicsit bonyolult, de ha elolvasod a leírását rájössz hogy mennyi buktató van ebben a dologban. A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2015
Köszönöm
Átfutottam és van egy csomó dolog ami jó lehet de van néhány ami számomra felesleges de majd az építésnél kiderül. Igazából egy PIC vezérelt tápot szeretnék építeni de csak az én elvárásaimnak megfelelőt ami jelen esetben nem nagy (szabályozható feszültség és áram 20V 5A) illetve a stabilitás is csak részletkérdés mert a a feszültségem nem fix 5V hanem 1-2 tizedet ugrál az már belefér. Igazából szeretném kipróbálni magam mit is tudok összedobni az otthoni dolgokból illetve sokat szeretnék tanulni belőle mert van egy falba ütköző DC szabályzó projektem és szeretném megérteni miért is mentem fejjel a falnak illetve hogyan tudnám úgy módosítani hogy az valóban jó is legyen.
Ha hiszed - ha nem - kipróbáltam és kézzel nem tudtam megfogni. Mégis így jártam. A PWM-et meghagyom másra. Készül a V5.0 szabályzó. Jó nagy hűtéssel. A motor is csendesebb lesz, nem kell a "nyikorgást" hallgatnom, amit a pwm alapfrekije idéz elő. Ráadásul akármilyen frekivel próbálkoztam, éppen a leginkább kellő tartományban volt használhatatlan a szabályzás. Megy a fiók mélyére.
Szabályozza a fordulatot? Tehát volt a főorsóról fordulatszámmérés? Ha nem, kipróbálhatnál egy jeladót a főorsón, tachot, vagy optikait, ha optikait, akkor egy frekvencia-feszültség konverterrel a fordulatszám arányos jellel valóban szabályozni a PWM-et,, így ha nő a terhelés, lassul a fordulatszám, akkor ráadja a teljesítményt. Hm?
Szia! Igen szabályoz - akár megállásig. Ha max fordulatot el akartam érni - egészen le kellett vinnem a frekit. Most olyan 280Hz körül lehet, de nem mértem csak számoltam. Holnap megjön a lézeres frekimérőm - akkor már mérni is tudom a fordulatot. Arra gondoltam - talán poti helyett jobb lenne valamilyen yaxley-s megoldás. Belőném fixre a fordulatokat, így nem kellene mindig méregetnem. De marad áteresztős. Van itthon pár száz fet, meg egy jó nagy hűtés. 5-6 darabot beteszek párhuzamosan, az el kell vigye.
Ne szíd azért a PWM tehnikát mert neked nem működött. A DC motor szabályozása a legegyszerűbb bármilyen motor közül. Ennél csak bonyolultabb szabályzókat csinálnak manapság valamilyen PWM alapú vezérléssel. Az hogy a végfokozatként van egy fet ami kapcsolgat 1db fet kérdése ezt bárki összadobja 2 perc alatt. A titok a szabályozásban rejlik.
Hogy segítsek is valamit. estedben a pótméter az alapjel. Ha készítesz egy söntöt amin sikerül mérned szépen a motor áramát az a jelet kell majd kivonnod a pótméter jeléből. Műveleti erősítőkkel gondolom kivonót tudsz csinálni nem? + lába poti mínusz pedig a visszacsatolt áramjel. Bővebben: Link
Nem szidtam, csak mást használok erre a feladatra. Mondtam - lámpához, ventillátorhoz tökéletes. Amúgy nem véglegesen tettem le a mélységek kipróbálásáról, csak jegeltem egy időre. Úgyis elő kell vennem majd a fiam gokartjához, csak előbb keresnem kell ahhoz is egy régi 28-as bringa pedál-lánckereket.
A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2015
Motorhoz is tökéletes, tökéletesebb mint az analóg )beleértve a hatásfokot) análkül nyílván egyszerűbb egy analóg. A freki pedig nem kell hogy 280Hz legyen. Nyugodtan felmehetsz 15k fölé. Annál gyorsabb a szabályozás és a beavatkozás gyorsasága.
És hogy a motor magas pwm frekin nem úgy megy az pedig kamu ezt ne mond. A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2015
Nem azt mondtam, hogy nem ment, csak valamiért nem érte el a max fordulatot - ezt műszer nélkül is hallottam, de holnap már mérni is tudom.
Igen látom 555-t használsz. Ez csak amiatt lehetett mert magas frekin az 555- alapból nem ad ki 100% közeli kitöltést hanem csak kevesebbet. Játszani kell az R-C értékekkel az adatlap alapján vagy nézni egy más PWM vezérlőt. 555 alapvetően csak egy timer sok mindenre jó de jó motorvezérlésre szerintem több kell. Mondanám hogy TL494 mert az minden fiókban van de még az sem az igazi mert nem árammódú szabályozó. ( árammódú annyit tesz hogy a pwm jel generálása nem egyszerűen az alapjel és fűrészjel összehasonlításából jön hanem a pwm bekapcsolása után a kikapcsolást RS latch tároló vezérli így biztos a kikapcsolás is.)
A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2015
Ne keresd, hozok fel legközelebb, ott lóg a szekrényben 5 éve.
Igen - igazad van - a következő 555 verzió már korrektebb lesz. Én is számolgattam a kitöltési tényezőt. Vagy lépek egy nagyot és egyszerűen megcsinálom mikrokontrollerrel. Kevesebb a nyűglődés az is inkább szoftveres... Csak nem akartam ágyúval verébre.
Komoly? Egy ideje keresgélem.. Már szemezgettem apám biciklijével - mivel már úgyis elektromossal jár
Hát, az a kifejezés, hogy "árammódú" nem feltételez semmilyen kapcsolást, legalábbis nm kell hozzá fűrészjel, nem kell hozzá pwm, semmi ilyesmi. Lehet analóg is. Annyit jelent, hogy a kimeneti jellemző, - mondjuk egy motor esetében - a motor által felvett áram. Ez van szabályozva, vagyis van egy szabályozási hurok, aminek az alapjele határozza meg a motor áramát. Hogy ez az áram pwm-mel, vagy analóggal van előállítva, az teljesen mindegy. Ezzel a módszerrel a motor árama van az alapjelnek megfelelően szabályozva. Ettől még nem lesz a motor fordulatszáma, vagy mondjuk a nyomatéka szabályozva. Erre a szabályozókörre kívülről kell építeni egy plusz szabályozókört, a megfelelő kimeneti jellemző szabályozására. Mondjuk, tachométer, különbségképzés, PI szabályozó, vagy valami és ennek a külső huroknak a kimeneti jele lesz az előbbi áramszabályozó alapjele. Ez mondjuk fordulatszámnak alárendelt áramszabályozás. ( Mindjárt látszik egy óriási előnye is az elrendezésnek, ha a belső hurok alapjele be van korlátozva, akkor az rögtön áramkorlátot is jelent a motorra nézve.) Ez a megoldás tulajdonképpen megegyezik az árammódusú tápegységek felépítésével. ( Feszültségszabályozásnak alárendelt áramszabályozás. )
Egyébként, ez az áramszabályozás megy pwm-ben is, egyszerű kétpont szabályozóként is, nem kell hozzá fix frekvencia ( és így esetleg még slope kompenzáció is ), egy sima komparátor is megfelel, a hiszterézisével lehet állítani a frekvenciát, meg az áram hullámosságát, stb. De ugyanez lehet analóg is, akkor az áram hullámossága gyakorlatilag nulla lehet. Meg lehet csinálni TL494-gyel is, de akkor felesleges lesz egy opamp benne. Vagyis, külső huroknak nem lehet használni a másik opampot.
Persze, még 'árammódú' szabályzót is kaphatsz mellé. Pl. OB2268AP (=RS2042).
Az, hogy árammódusú, az egy elv, amit sokféleképpen meg lehet csinálni.
A TL494-nél is meg lehet csinálni, az egyik opamp lenne a komparátor. A továbbiakban ugyanúgy működik, annak ellenére, hogy más a felépítése.
TL494-el nekem az volt a bajom, hogy hiába csinál az ember jó nyákot és nagyon finom visszacsatolást kikapcsolási tranziensnél a komparátor a külső zajoktól függően bizonytalanul kapcsol ki és a zaj frekvenciájától függően csinál még egy sorozat ki-be kapcsolást. Erre írtam, hogy az áram módú pwm ic nél ilyen nincs ugye mert minden periódusban csak 1x kapcsolhat be és 1x ki a flip-flop miatt.
Értem mire gondolsz tudom miről van szó, de én másra gondolok.
Ez igy marhaság. Az ilyen motorokhoz, ha a PWM elönyeit ki akarod használni, akkor felejtsd el a kHz feletti frekiket. Azok az impulzusok egyenárammá változnak a motor induktivitásán, (azaz semmi hatása nincs a ki be kapcsolásnak). Az egyetlen elönye az ilyen nagy frekinek, hogy az elektronikában nem termelsz meleget, de teljesen elveszited a PWM hatását a motorban.
A te bajod az lesz ( ha jol emlékszem valamelyik irásodra) hogy plexit akarsz marni és ahhoz alacsony fordulatszámot akarsz elérni, hogy ne olvadjon meg az anyag. Ne hiszem, hogy ezt egy modern marofejjel meg tudod oldani, mert azok alapbol nagyon gyorsan forognak, és ennyire nem fogod tudni leszabályozni még visszacsatolt szabályzással sem. Amugy is jobb az az eljárás amit használsz, hogy vizzel hütöd a marot meg az anyagot. Ugyanis akármilyen lassura is szabályoznád le a marot, az elöbb utóbb felmelegszik és akkor megolvad az anyag.
Szerintem, az a marhaság, amit mondsz. Valószínű, fogalmad sincs a pwm jelentőségéről és a működéséről. Amire te gondolsz, az a motorok megerőszakolása.
Biztos nincs csak 6-7 évig ebböl éltem....
( s nem is rosszul)
Bocsánat, hogy beleszólok itt az acsarkodásba, de már régóta olvasom a hsz-eket, amit kameleon2 indított. Nem vagyok nagyon benne ebbe a pwm-es témába, csak pár "egyszerűbbet" készítettem eddig még, viszont ki kell hogy álljak Massawa melett. Az alap pwm kapcsolások, amik visszacsatolás nélküliek, azok a gyakorlatban csak alacsony frekin nyomatékosak, nagyfrekin semmit nem érnek. (persze ezt motor válogatja!) Hiába az elmélet meg szimulátor, meg egyebek... a gyakorlatban így működik. Ámulva figyelem itt az írásokat, sokat lehet tanulni belőle, de azért nem árt a gyakorlati oldalt erőltetni, hiszen elméletileg bármit lehet. Nem is akarom tovább ragozni a szót, de én ezt így látom.
A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2015
Én írok marhaságokat? Az írásodból arra következtetek, hogy tudsz is valamit meg nem is de inkább csak kiosztasz és badarságokat beszélsz. Megnézném milyen nyomatéklüktetést csinál a te motorod pár 100Hz frekin különösen ha a motor pl alacsony villamos időállandójú dc szervó motor. (már ha egyáltalán tudod mi a motor villamos időállandója)
Bár azokat nem szokás PWM -el hajtani de ilyen esetben 200-300Hz frekvencia a szabályozást teljesen ellehetetlenítené mivel a villamos időállandó kb ms-os nagyságú a freki perióusideje pedig nagyobb, közben pedig nagyságrenddel kisebb kell hogy legyen. Az pedig hogy azt állítod a nagy freki előnye, hogy nem termel annyi meleget az elektronikában? Annyi biztos, hogy teljesítményelektronikából emiatt már a beugró kérdéseknél elküldtek volna haza. A biztonság kedvéért azért visszaolvastam néhány hozzászólásodat...
Nos konkrét válasz: a motoromat le lehet szabályozni egészen - akár úgyis, hogy másodpercek alatt tesz meg egy kört mégis nyomatékos. Most is így oldottam meg - csak ideiglenesen a labortápról a plexi marást - igaz pusztán a plexi és a 0,7mm-es fúró miatt kénytelen voltam mindezt víz alatt is csinálni. Azaz lehet. Csak nem azzal a pwm-es szabályzóval. A kitárgyalt kapcsolás jó. Működik is. Csak nem erre való - ennyi. Izzónál ámulva figyeltem, milyen szépen szabályoz. Az én 500W-os motoromat is szépen levitte magas frekin - de akkor nem lehetett maximumig felvinni a fordulatot - ami meg más munkáknál jó. Kis működési frekvenciánál szépen fel lehetett vinni, de akkor meg az alacsonyabb, közepes tartomány kezdett szűkülni. Ez volt vele a baj, nem az, hogy eleve rossz lenne. Nyilván lehetne sokkal jobb. De most nem ez volt a feladat, hanem a munka elvégzése. Ha leadtam, újból neki lehet veselkedni. Csak kicsit elment a kedvem tőle, de főnixmadárként előbukkan egyszer... Amúgy a vízzel hűtéssel nem volna gond, ha nem ilyen kicsi lenne a fúró. A hűtés mellett itt még a hőtehetetlenségét is meg kellett oldani, mert egy ilyen kis anyag, szinte azonnal felforrósodik - ezért jó egyik fórumtársunk megoldása a víz alatti fúrás.
A hozzászólás módosítva: Dec 10, 2015
Olvass el egy idevágo irodalmat - sok van - egyet én is jegyzek.
Rengeteg elöfeltétele van annak, hogy milyen a freki és milyen a motor ill. milyen feszültségü illetve mi a feladat. Nem folytatom, mert itt is rengetegszer ki volt tárgyalva, néhány feltétel triviális, (Kisfeszültségü motorok, vasmentes motorok, verzus motorok >cca 24V stb.), más feltételek meg szinte motorra szabottak ill. feladatra szabottak, igy univerzálisan kijelenteni nem lehet, hogy a nagyobb frekvencia a helyes ut. Volt olyan megoldásom, ahot egy kis motor (12V) percenként 10 fordulatot tudott és elvégezte azt a feladatot amit rá biztak és ugyanaz a motor teljes sebességen 5000 fordulatot tett meg - szabályozási tartomány 500:1 - ezt pl.. Egy 230V furogépmotorral biztosan nem tudod megcsinálni, sem alacsony frekvencián sem nagyobbon. Idézet: „csak nem azzal a PWM szabályzoval” Ezt nem is vontuk kétségbe, söt nagyon sok helyen alkalmazunk árammeghajtást, ugy hogy pl. Egy mezei 230V-s pl furogépmotort labortáprol hajtva 20-40V-ról és az áramkorlátozoval állitva a nyomatékot rengeteg tekercselö, varrogép, esztergapad meg hasonlo motor van forgalomban mert ott az ilyen jellemzö az igényelt. A motor elég erös a tekercselésre, de nem szakitja a szált. Ilyen helyen nem kell a PWM, mert amugy is messze a névleges fordulatszámtol forog. Ilyen esetekben a lényeg azon van, hogy a motoron áthalado áram van szabályozva, mert az adja a nyomatékot. A baj nálad az volt, hogy a nagyon keskeny impulzusoknál már nem tudtál elég energiát átvinni a motorba, mert annak a jellemzöi ezt akadályozták. Gondolom 500W/230V motorrol van szo. Ilyen esetben valoban jo volna az áramvisszacsatolás - baj, hogy nem lesz elég tartalék (feszültség) mert nem igen tudsz nagyobb feszültségü impulzusokat elöállitani mint 300V, amiböl lehetne áramot szabályozni. Sok helyen ezt ugy oldják meg, hogy a motor alacsonyabb feszültségü (60-110V) igy hatásos az áramszabályzás (kb. 230V-s impulzusokkal) és a motor szigetelése sem igényel különösebb figyelmet. Sajnos mint korábban irtam, szinte minden esetben egyedi a megoldás és motorra ill. feladatra szabott, univerzális nincs. Ami a marást illeti sajnos a jelenlegi plexinek árult anyagok valoban csak viz alatt marhatok. Ezek ha felmelegszenek ragadnak. Az eredeti (fenolos) plexi sokkal jobb volt ilyen célra, mert az melegen sem ragadt - igaz hidegen is gond volt a ragasztásukkal , meg állitolag mérgezö volt felszabadulo gáz.
Én meg lassan 40 éve. És nem hogy " nem is rosszul", hanem nagyon jól...Még akkor kezdtem, amikor csak tirisztor volt, kényszerkommutációval. Nem hiszem, hogy tudnál újat mutatni...
|
Bejelentkezés
Hirdetés |