Fórum témák
» Több friss téma |
Nekem is melegszik az akksikra menő kábel, de ha kicserélem, akkor elveszítem a garanciát. Megvárom a szezon végét, aztán kissé átalakítom.
Sziasztok !
Építettem egy katamarán horgászcsónakot . Kaptam egy tiebert amiről leszerelték a belsőégésű motort mert teljesen tönkrement . Pont megfelelő méretű és nagyságú. Szeretném ráépíteni a 12 V 800 W -os DC motort szabályozóval. Az lenne a kérdésem ,hogy mekkora fordulatot kell a hajócsavarnak maximumon fordulnia,mert a motor fordulata 3000-es ,viszont a tieber leveszi a fordulatot felére így a csavar maximumon is 1500 - at fordul ,nem e kell a motor tengelyén a fordulatot duplájára növelnem ,hogy a csavar is 3000 - et forduljon maximumon ?, vagyis ezeknél az elektromos hajóknál mekkora a csavar max.fordulata ? Előre is köszönöm a választ : N. Jozsi A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2016
Nem tudom a korrekt választ, de úgy hallottam, hogy az is egy lehetőség, hogy a hajócsavart választod a meg a fordulatszám függvényében. Talán egyszerűbb, mint a fordulatot duplázni.
Igen, ez a csiga méretétől is függ. De kizártnak tartom, még az 1500-as fordulatot is. Csak érzésből mondom, de ahhoz ( normál méretű csigákat tekintve ) sokkal nagyobb motor kellene.
800W-os a motorod? Cipelheted az akksikat... nekem is ez a legnagyobb bajom.
Sikerűlt feltennem pár képet a tieberről és a motorról !
Igazad van az akkuk nagyok és nehézek, de az aggregátor kicsi ,kb 11 kg 900 W bleck&decker aggreg. .Megérdeklődtem a nemzetközi vizi közl.hatóságnál és nem tilos csónakban aggregátort használni azt a választ kaptam.Ezzel azt hiszem mindent megmondtam.Az az érdekes benne,hogy a csónak működtetéséhez nem lehet használni de akku töltéséhez igen.Én így furcsa válasznak tartom ,de döntse el mindenki. Üdv : Józsi
Aggregátor? Tulajdonképpen nem rossz ötlet, de még egy egyszerű horgászáshoz a Balcsin, olyan sok mindent kell vinni, hogy túlzásnak tartom. Egy 3 m-es gumicsónakban meg nincs túl sok hely. Még egy aggregátor is? Nem vagyok benne biztos, hogy a Balatonon engedélyeznék e, de utána nézek.
Jó mondjuk az én csónakom nem gumicsónak hanem rétegelt lemezből és üvegpaplan poliészter gyanta .Pár képet akkor még félkész csónakról feltettem.4 m hosszú 1,4 m széles ,katamarán jellegű,ezt kell az előzőekben leírtak alapján azzal a motorral meghajtanom.Eredetileg egy evinrude 4 LE belsőégésű motor volt ! Akkor szerinted az 1500 -as csiga fordulata elég vagy megnöveljem mert még mindig nem tudom mert pár fogaskerékkel megtudom oldani .
Az aggregátort engedélyezik , de csak akkutöltésre,világításra, csónak,hajó meghajtására vagyis ("propulzios meghajtásra ")nem .Nemzti Közlekedési Hatóság Vizügyi Igazgatóság -tól kapott levélben írták mert megkérdeztem ! Csak azt nem tudom,hogy a vizirendőrök , hogy ellenőrzik ,hogy mire használom menet közben. Üdv Józsi A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2016
Komoly szerkezet, de ezt kikötőben kell tárolni. De ettől kényelmes. Meg lehet izgulni, hogy mikor lopják el, bár ha jól tudom akkor csak a fémcsónakot lopják nagy előszeretettel.
Van olyan aggregátor, ami 14 V DC-t csinál? Vagy csak 230 VAC van és akkor még egy trafót is kell vinni? Nehéz ügy ez... Idézet: Azt nem tudom, még nem láttam gyáriban olyat, de könnyen csinálhatsz magadnak egy kis belsőégésű motor és egy autógenerátor segítségével. „Van olyan aggregátor, ami 14 V DC-t csinál?”
Hm... a hajómotor 9,5 kiló, 3 db akksi 45 kiló, a hajó 28, radar, hozzá egy külön akksi, egyéb cuccok... ha most még egy ilyen combo is hozzájön... hát, megunom az életem, mire mindent bepakolok. Egy ilyen házi aggregátor is legalább 10 kiló lenne, plusz benzin... Igaz, nem kellene ennyi akksi. Inkább olyan helyen teszem vízre a csónakot, ahol nem kell 4...5 km-nél többet menni. Ez működik is, ha találok olyan helyet, ahol van sólya. Na, ebből van kevés, pedig kötelezve vannak az önkormányzatok a megépítésükre... partról meg nagyon ritkán lehet halat fogni.
A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2016
Az aggregátorok többsége nemcsak 230 V váltakozó feszültséget állít elő hanem van rajtuk 12 V DC ami akkutöltésre van . Viszont ha egy 230V /14 V 60-80 A-os trafó és egy graet be van téve ami nem nagy akkor propulziós üzemmódban megy ( igaz ezt halkan mondom mert ez már tilos ) !Ilyen kicsi és halk aggregátorok már vannak egész jó áron,én is ilyent szeretnék majd venni.
És azt tudod, mekkora súlya van egy 800...1000W-os trafónak? Nem beszélve arról, hogy a graetz is csúcsegyenirányítóként fog működni, tehát ezt az aggregátor nem fogja szeretni. Vagyis, oda nem lesz elég az 1 kW-os. Nehéz ügy ez...
Ez talán nagyobbacska elektromos hajóba jó lehet, ott van hely, de azt nem az autód csomagtartójában tárolod, hanem mint egy vitorlást, kikötőben.
Pedig én valahogy így gondoltam ,de ha másképp nem akkor az akkut tudja tölteni ,akkor viszont nem kell trafó meg graetz ,mert az aggregátor tud tölteni .Mindenesetre valamit azért ki kell találnom és azért fogok vele kísérletezgetni mert graetz-em is van trafót meg tekercselek és vagy sikerűl vagy nem .A napelem meg nem tud annyit tölteni mint egy aggregátor .Biztos,hogy nehéz ügy de ha nem kísérletezem akkor még ennyi sem lesz.
Töltésre biztosan jó. Attól függ, mire használod a csónakot. Ha elmész vele néhány km-t és ott megállsz, ott vagy néhány órát, akkor az aggregátor vissza fogja tölteni azt az energiát, amit korábban elhasználtál. A baj csak az, hogy én mondjuk megőrülnék, ha nekem a fülembe pöfögne valami órákon keresztül, míg én horgászás közben hallgatom a csend hangjait...
Szépen csendben kihaladok a pecahelyre, beillesztem a csalit, kibontom a sört, aztán elindítom az aggregátort . Nem hangzik túl jól.
Hát nem. De ha valaki kirándulni megy mondjuk a szigetköz valamelyik kis szigetére, akkor úgysem a csónakban van, akkor nem hallja. Igaz, a Dunára engedélyezik a belsőégésű motort is. Szóval, nehéz ügy ez...
Én a tisztóra járok. Ott sem váltak be igazán a villanyosok. Max másodhajtásra a benzines mellett. Áramlattal ugyan nem igen kell számolni de a szél nagyon meg tudja tornáztatnia a meghajtást
Még mindig jobb, mint a zsíros kenyér meghajtás, vagyis az evező... a hullámzás is gond Egyébként, hihetetlen, de egy gumicsónakot képtelenség evezővel úgy hajtani, mint ahogy egy motor tudja. Ez nem kajak.... De ahogy mondják: szegény ember vízzel főz.
Nekem 55 lb-s motorom van, 3 db párhuzamosan kötött 40Ah-s exide akksival. Most át fogom alakítani az egészet, hogy inkább sorosan kötöm be az akksikat és kap egy áramszabályozót. Két okból is. Egyrészt nagyon idegesítő, hogy amikor felkapcsolok a leggyorsabb fokozatba, akkor olyat ránt a csónakon a motor, hogy majd kiesek belőle. Ezt ugye csak jó nagy áramfelvétellel tudja megcsinálni. Ezt a motor sem szereti, meg az akksik sem. Meg én sem. Teljesen felesleges, bőven elég, ha lassabban indul el a csónak. A másik, hogy amikor kezdenek az akksik kimerülni, akkor lassabban megy a csónak. És bizony jól jönne ugyanaz a sebesség, amikor a nyakamon a vihar és még 1 km van a sólyáig... tehát a kimerülőfélben levő, már csak 31 V körüli akksiból még tud az elektronika csinálni 12...13 V-ot. Illetve, azt az 53A körüli áramot ami névlegesen kell neki.
Igazat adok ,hogy zavaró az aggregátor hangja és meg kell gondolnom , de nekem a motorom 12 V, 800 W , és 3000-es fordulatú ,amin nem tudok már változtatni vagyis kicserélni kisebb motorra. Ehhez szerintem a 140 Ah-ás munkaakkumulátor is kevés vagyis rövid ideig megy ,nem ?? Akkor szerinted hány percet tud elmenni egy töltéssel ? ,vagy ha nem töltöm semmivel akkor visszafelé a horgászhelyről lesz a jól bevált evező ,mást nem tudok .Pedig jó lenne tölteni mert ha vihar jön azért hamar ki kell érni és 1 Km azért nem kevés ,főleg leevezni .
A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2016
Az 55 lb-s motorodnak nem tudod véletlenűl ,hogy mennyi a csiga legnagyobb fordulata ?
Tudni kellene az akksi típusát, meg kellene róla kisütési táblázatot találni. Az, hogy munkaakkumulátor, még nem jelent semmit. A múltkor bementem egy akkumulátorboltba, azt mondták, hogy nem életszerű mondjuk egy fél órás kisütés. Dehogynem, csak nem a Banner-eknél. De nem voltak hajlandók elővenni a netről azt a típust, amit mondtam, hogy akkor lehet megnézni... Van olyan gyártó, aki még az 5 perces kisütést is megadja.
140Ah? Az azért egész jó, csak a súlya van vagy 40 kiló. Sajnos, a hatótávolság már nagyon nem mindegy. Nagyban függ a súlytól, amit mozgatni kell, a csónak vizbeni ellenállástól, stb. Nem értek hozzá, de szerintem egy 5...6 km-t biztosan fogsz tudni menni vele, talán egy 4..5 km/h-s sebességgel. A 800W már azért egész komoly. De ez is nagyon sok mindentől függ. Jó lesz az a motor, pláne, hogy a tieber felezi a fordulatot. A csiga kialakítása nem mindegy, ebből van többfajta, de nagyon drágák. Valami hozzáértőt kellene megkérdezni, de ez egy nagyon bonyolult dolog. Ami nem tetszik benne, hogy a tiebernek is komoly súlya van... Én vettem a netről egy kis műszerfélét. Ezt RC modellekhez használják, mér feszt, áramot, elfogyasztott Ah-t, Wh-t és mindez 5 rugó alatt. 60V-ig jó és 130 A-ig. Kb. kiszámoltam, hogy az akksik olyan 1200...1300 Wh-t tudnak. Amikor bemegyek a csónakkal, akkor ezt a műszert figyelem. Ha elfogyasztottam 550...600 Wh-t, akkor már nem megyek beljebb, vagy tovább, mert a visszaútra esetleg nem marad elég energia.
Sajnos a csiga kialakításokhoz nem nagyon értek azért is kísérletezem ,feljebb ugyan feltettem róla képet de sajna így nem hiszem ,hogy sokat látni belőle .A sebesség meg nem számít mivel horgász csónak ,csak evezni ne nagyon kelljen sokat.A tiebernek nincs ám nagy súlya mert valamilyen ötvözött alu ,inkább a motornak mert állórésze állandó mágnes .
Akkor szerinted milyen típusú akkumulátor a legmegfelelőbb ,mert még ilyen kisütési táblázatot őszintén bevallom még nem láttam ,mit kell nézni benne,tudom hülye kérdés de ehhez nem értek ,mert akkumulátorokkal nem foglalkoztam csak hálózati villanyszereléssel mert az a szakmám ,villanyszerelő. Az én műszerem sima digitális multiméter és csak 10 A-ig tud mérni az amit írsz az 130 A DC ig mér ?, milyen tipusu műszer az ,mert 130 A nem kis áram !
Sziasztok! A következőben kérném a segítségeteket:
Van egy JABO távirányítású kishajó (horgászáshoz), ami nem működik. Végtelenül egyszerű szerkezet, két darab motor hajtja és egy relé van benne, ami kioldja a hajón lévő tálcát (az etető ledobásához). Egy mikrovezérlő adja a jelet a két tranzisztornak, ami kapcsolja a motorokat. A tranzisztorok jók, az aksi teljesen jó, meg is vannak a táp értékek. Van eseteleg ötletetek, hogyan lehetne ellenőrizni a mikorvezérlőt illetve a távirányító adó-vevőt, hogy hol lehet a meghibásodás? A távirányító 433 MHz-en működik. A válaszokat előre is megköszönöm. üdv, Laci
Dobj egy kepet az elektronikarol, lehetoleg jo minosegben!
Oké, mellékelem.
Köszi. |
Bejelentkezés
Hirdetés |