Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   116 / 151
(#) kameleon2 válasza moltam hozzászólására (») Feb 17, 2016 /
 
Mekkora a motorod? Milyen feszültségről menne 12V?
A hozzászólás módosítva: Feb 17, 2016
(#) moltam válasza kameleon2 hozzászólására (») Feb 17, 2016 /
 
12V fogalmam sincs hány w. Iveco Daily fűtőmotor.
(#) JZoli válasza moltam hozzászólására (») Feb 17, 2016 /
 
Egy fűtőmotor viszonylag nagy teljesítményű!Szerintem ott kb 20-30A simán folyik, Egy Citroennél mértem meg egyszer 23A volt teljes fordulaton az áramfelvétel.
(#) moltam válasza JZoli hozzászólására (») Feb 17, 2016 /
 
Ok nem is az a gond, hanem hogy melyik a jobb megoldás a fet meghajtásra. N fetből bikábbak vannak, ezért azt a megoldást jobbnak gondolom. Két irfz44 es megoldaná a gondot. Lágyindítást a pic programból meg lehet oldani, hogy bekapcsoláskor ne durranjon el az áramlökéstől.
(#) JZoli válasza moltam hozzászólására (») Feb 17, 2016 /
 
Most ezen a gépen nincs fent, így nem tudom feltenni, de régebben már idetettem azt a FET meghajtó áramkörnek a rajzát amit én az említett autóban használtam. Ha visszakeresel megtalálod( 2013 május). Nálam is egy proci kimenetén volt a meghajtó. Egy BS170 hajtott meg két kis BD-t Azok meg egy-egy ellenálláson át a két FET-et na meg egy nagyáramú dióda is volt a motor önindukciója miatt!
De van olyan megoldás is, hogy alacsony gatefeszültségű FEt-et veszel (pl: IRL) ezek közvetlenül meghajthatók aprocival, bár ez függ a PWM frekitől, mertr a nagyobb frekvenciákon a gétkapacitás miatt nagyobb áramok is kellenek a meghajtáshoz.
A hozzászólás módosítva: Feb 17, 2016
(#) moltam válasza JZoli hozzászólására (») Feb 17, 2016 /
 
Freki kb 600Hz lesz, szóval akkora nagy gate áramok nem várhatók. A gond az hogy a pozitív ágat kell kapcsolni. Ha rákötöm a gate re a pic 5V ját akkor mint source követő fog működni, marad rajta 7V feszültség és megsül. Ha egyszerűen a gate jét a tápra húzom egy ellenállással és egy pic vezérelte npn tranyó testeli az úgy jó? Kinyit teljesen a fet? Bővebben: Link Itt dupla tápfesz kerül a Gate re. Igazából csak egy kondi és dióda a különbség A lényeg az lenne, hogy kapcsolóüzemben dolgozzon és ne fűtsön csak I^2*Rdson nyi teljesítményt.
A hozzászólás módosítva: Feb 17, 2016
(#) JZoli válasza moltam hozzászólására (») Feb 17, 2016 /
 
Hát ez a pozitív ági szabályzás nehéz lesz N-es FET-el! Nem gondolkodtál még valamilyen P-s FET-ben? Sokkal ritkább ez a megoldás, így nehezebb a neten ilyent találni!
(#) moltam válasza JZoli hozzászólására (») Feb 17, 2016 /
 
Végülis megvan a megoldás, megtaláltam itt a topicban proli007 tollából. Tényleg kell a nagyobb gate feszültség. A gond az hogy 100% kitöltési tényezőnél nem működne a fesz kétszerezés. Talán egy egyszerű dc-dc konverter lesz a megoldás, kitalálok valamit.
(#) moltam válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Feb 17, 2016 /
 
Köszi tényleg nem rossz. 0.02 ohm 74A Csak irfz44 esem van egy pár itthon, ezt meg rendelni kell, vagy bemenni Pestre de minimum Debrecenbe. De értelmesebb megoldás.
(#) kegyetlen19 hozzászólása Feb 20, 2016 /
 
Sziasztok. Nem biztos, hogy jó topikba írok, de majd kisegítetek.
12 Voltról üzemelő, párhuzamosan kötött Led-eket (korlátozó ellenállással) kellene a bekapcsoláskor és a kikapcsoláskor is fényerőszabályzással kapcsolni. (a felfutás és a lefutás is kb. 3-4 másodperc lenne). Az összfogyasztás 1A körüli.
A Be-Ki kapcsolást egy 74 HC 32-es OR logikai icé (ami 3.3 Voltról üzemel) HIGH-LOW szintjéről kellene megoldani. (a bekapcsolás a HIGH szint).
Segítsetek, hogyan kezdjek hozzá. (elég kicsi a tudás szintem).
(#) Bakman válasza kegyetlen19 hozzászólására (») Feb 20, 2016 /
 
Hasonlót készítettem már, egy LED szalagot kellett így ki- és bekapcsolni. Kapcsolóelemnek kb. bármi jó, ami kibírja a LED-ek áramát.
(#) kegyetlen19 válasza Bakman hozzászólására (») Feb 20, 2016 /
 
Helló.
Ettől egyszerűbben megoldani biztos hogy nem lehet, de sajnos nincs felszerelésem, eszközeim a PIC-ek felprogramozásához, (gondoltam én is Arduino NANO-ra).
Esetleg valami hasonló, egyszerű megoldás, Pic nélkül?
(#) proli007 válasza kegyetlen19 hozzászólására (») Feb 20, 2016 /
 
Hello! Analóg módon is lehet..
(#) kegyetlen19 válasza proli007 hozzászólására (») Feb 20, 2016 /
 
Helló.
A Proteus-ban megrajzoltam, de a teszt alatt (High-ba kapcsolás után) csak villognak a ledek és van amikor a teszt is leáll.
Vajon a tesztprogram nem tudja értelmezni, vagy más lehet a baj?
(#) proli007 válasza kegyetlen19 hozzászólására (») Feb 20, 2016 /
 
Szerinted én tudom mit csinál a Proteusz? Építsd meg, és utána írd meg mi az eredmény.
(#) (Felhasználó 46585) válasza kegyetlen19 hozzászólására (») Feb 21, 2016 /
 
Van a Proteusnak témája, kérdezd meg ott, biztosan tudnak segíteni.
(#) JZoli hozzászólása Feb 26, 2016 /
 
Találtam a neten ezt a rajzot, szimpatikus is, meg mivel egyenárammal is vezérelhető, így a céljaimnak pont megfelelne. A kérdésem a következő lenne: Valaki megépítette ezt már? Működőképes? Van hozzá valami használható panelrajz? Megköszönném, ha esetleg valaki tudna ebben az ügyben segíteni.

2120033.jpg
    
(#) orcika70 válasza JZoli hozzászólására (») Feb 27, 2016 /
 
(#) cimopata válasza JZoli hozzászólására (») Feb 27, 2016 /
 
Ezekkel általában az a baj, hogy se puffer a bemenetén se áramvédelem, így hamar el is füstölnek egy komolyabb terheléssel.
(#) Massawa válasza cimopata hozzászólására (») Feb 27, 2016 /
 
Ez autokra lett kifejlesztve, oda nem igen kell puffer az áramvédelmet meg a biztositék helyettesiti.
(#) (Felhasználó 46585) válasza Massawa hozzászólására (») Feb 27, 2016 /
 
És az akksiig elmenő drót induktivitásában tárolt energia hova lesz, miután kikapcsol a FET?

Meg az rendben van, hogy van benne egy 20A-es bizti. Akkor az autóban legalább egy 25 A-esnek kellene lennie. És ez a 25 A-es biztosítja a segédtáp részére az áramot... nem aprózták el.
A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2016
(#) Massawa válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Feb 27, 2016 /
 
Zavarja majs a rádiot....
(#) cimopata válasza Massawa hozzászólására (») Feb 27, 2016 /
 
Egy fet sokkal hamarabb el tud szállni mire a bizti kimegy ha az indulási áram rövid zár. Márpedig miden DC motor indulásnál rövid zár az áramot a belős ellenállások korlátozzák a felfutását meg az induktivitása. Lehet hogy 100-ból 99x jól megy de elég ha 1x elszáll.
(#) Massawa válasza cimopata hozzászólására (») Feb 27, 2016 /
 
Az a baj, hogy ekkora áramokat hatásosan nem igen lehet kivédeni, igy gyakran ( az autokban szinte mindig) tuldimenzionálnak mindent és kihagyják a biztositékot. Illetve az csak mind itt arra jo, ha a FET összeégne ne gyulladjon ki a kocsi.
(#) cimopata válasza Massawa hozzászólására (») Feb 27, 2016 /
 
Söntön figyelni az áramot ha kell 100n alatt tiltom a cuccot. Bár ilyen gyors felesleges de közel bármit meg lehet csinálni
(#) Massawa válasza cimopata hozzászólására (») Feb 27, 2016 /
 
A bibi ott van, hogy egy 20 A-s 12V-s motorhoz igen nehéz hatásos söntöt berakni anélkül, hogy vesztenél a motor teljesitményböl.
A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2016
(#) cimopata válasza Massawa hozzászólására (») Feb 27, 2016 /
 
100A-t mérek 1-2W veszteséggel....

Bővebben: Link
(#) ferci válasza cimopata hozzászólására (») Feb 28, 2016 /
 
Ez érdekes lenne hosszú távon 1 darabbal. 10-20 amperre elmegy esetleg.
(#) proli007 válasza ferci hozzászólására (») Feb 28, 2016 /
 
Nem írta, hogy 1db. lenne. Amúgy is 1mOhm 100A-el 10W lenne. Vagy is ebből van párhuzamosan vélhetően 10db.
(#) ybanez válasza cimopata hozzászólására (») Feb 28, 2016 /
 
Üdv mesterek! Bocs a belevaúért, általában read-only vagyok (lopom az ötleteket! ), de ilyen alkalmazásokra :autótechnika, induktív fogyasztók én a BTS sorozatot használom. Pl:
BTS443
BTS611
és még számtalan, különböző áramhatárral, Highside, Lowside meghajtókkal, általában 3,3 és 5V szintről vezérelhetők. 1-5 dollár/db (pl:BTS611 TO-263) és még mindig túlélték, amiket elkövettem velük...
Vagyis tudom, az építés öröme, de ezekkkel sok gondot tudtam megspórolni.

Tisztelettel: András
Következő: »»   116 / 151
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem