Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Sziasztok,
a megépített tápegységemben lévő hűtőbordára szeretnék egy hőmérséklet alapú ventilátor szabályzó áramkört készíteni. Két kapcsolást találtam ami nekem tetszik, az egyik az LM317-el felépített kapcsolás am ásik pedig az uA741C-vel felépített. Mind a kettőben 10K-s NTC thermisztort raktam. Viszont mind a két kapcsolásban van 1-2 kisebb bibi. Azt szeretném, hogy 25 fokos szobahőmérsékleten a venti ne vagy csak nagyon minimálisan forogjon viszont ha melegszik a borda akkor adja rá a ventire a teljes feszültséget. A segítségeteket szeretném kérni: 1. kapcsolás LM317 Itt a 25 fokos szobahőmérsékleten nem tudom a 7,7V alá vinni a feszültséget. Ami azért gond mert ebben az esetben feleslegesen menne a ventilátor. Valamint olyan 80 fok környékén 11V esne a kimenő ágon ami már számomra elfogadható lenne. Tehát itt a kérdés, hogy mit és hogyan módosítsak, hogy kisebb hőmérsékleten ne menjen ennyire a ventilátor? 2. kapcsolás uA741C Itt már 25 fokon csak 1,5V megy a ventire ami teljesen elfogadható nekem. Viszont 80 fok környékén csak 9.8V van ami még egy kicsit kevés. Valamint itt egy olyan probléma is felmerült, hogy olyan 40 fok környékén egyszerűen átvált a 1,5V-ról 9,8V-ra nincs átmenet a kettő közt én viszont szeretné közel lineárisan meghajtani a ventilátort. A pontméter állításával nem sikerült komolyabb eredményt elérnem. A kérdés itt is hasonló mit változtassak, hogy magas hőmérsékleten magasabb feszültséget kapjon a ventilátor? Valamint minek köszönhető ez az erős ugrás 40 Celsius fok környékén. Mindegy melyik kapcsolás lesz a végleges viszont szeretném megérteni mind a két problémát mert legközelebb jó lenne ilyen alapokat nem megkérdezni. Köszönöm a segítséget.
Hello! Gyakorlatilag neked egyik kapcsolás sem jó.
- Az első egy feszültségszabályzó, a termisztpr ellenállása pedig minden hőfok mellett valamekkora. Így meg is határozza a tól-ig szabályozási tartományt. - A második kapcsolás pedig egy komparátor. Ahol ha az NTC feszültsége eléri a potin beállított értéket, egyszerűen átvált a kimenete. De a tranzisztor sincs a kapcsolásban jól bekötve. Ha akollektor-emittert felcserélnéd, esetleg még működne is valahogy. De a venti ekkor em kapna 12V-ot maximumon, mert a 741 kimenete nem megy le a GND-re és a tranyó bázis-emitter feszültsége is hiányozni fog a 12V-ból. - Esetleg nézd meg itt hogyan kel ezt a problémát lekezelni. Amúgy 25 fokon még felesleges hűteni egy bordát.
Javaslom a proli007 által linkelt kapcsolást. Részletesen leírja a működését, és már több darab készült belőle, mindegyik kiválóan teszi a dolgát!
Üdvözlet
Vettem egy (PZEM-021) típusú AC 80-260V/50/60 Hz 0-20 A . Teljesítmény mérőt . A kérdésem az lenne hogy tartósan rákőthetem a hálózatra 242V -ot mérek nem fog véletlenül tönkremenni a feszültség csúcsoktól.
Sziasztok.
Frekvencia mérésekor, a %-nak is annyi értéket kellene mutatni? Gondolok itt, 50hz-50%. Mert nekem ezt nem sikerült még mérnem. Pl 50,02hz-49,9% ilyen adatokat mutat.
Kedves fórumozók,
nagyon sürgős segítségre lenne szükségem. Olyan áramkört keresek, ami - a tápfeszültség ráadása után kiad egy digitális jelet. Ezzel a jellel egy NO relét üzemeltetnék, tehát ha a relé rajta van az áramkörön akkor az még sokkal jobb. A relén kapcsolt feszültség 24V, átfolyó max áram 5A - Az áramkörnek lennie kell egy digitális vagy analóg bemenetének amin ha 8mp-ig 24V-ot van akkor nyitja a fenti relét. A legjobb lenne ha ez az időzítés konfigurálható lenne. Ez az áramkör egyfajta hardware-es watchdog-ként üzemelne. Fontos, hogy előre épített áramköröket használjak, annyira sürgős, hogy nincs időm építeni (ami a rendszer miatt amúgy sem lenne optimális). Nagyon remélem, hogy lehet ilyen áramkört kapni készen, de ha nem akkor mikrokontroller-es vezérlést is el tudok képzelni. Ebben az esetben arra várnék javaslatot, hogy melyiket haszáljam. Mivel tulajdonképpen egy kimenetről és egy bemenetről beszélünk nyilván kontrollerből elég valami nagyon egyszerű. Előre is köszönöm a segítséget.
Ha nagyon sürgősen kell : Bővebben: Link + egy megfelelő terhelhetőségű relé.
Nem hiszem, hogy sok embernek lenne pont erre a célra kész áramköre a fiókban. Legkevesebb alkatrészből, mikrovezérlővel lehet elkészíteni, bármelyik jó. A hozzászólás módosítva: Márc 1, 2016
Köszönöm a válaszod.
Ha nincsen ilyen áramkör a piacon, akkor lehetőség szerint inkább egy ilyesmi arduino-val oldalnám meg a problémát (Link). Az ilyesmin azt értem, hogy kicsi és C-ben villámgyorsan lehet rá programot írni. Kell hozzá egy relé- és egy bemeneti feszültség illetsztő pajzs, de az is. De ha van valakinek jobb ötlete akkor természetesen azt is várnám. Esetleg valami olyan kész áramkör amin már eleve rajta van az uC és a relé és nem kell illeszteni a bemenetet. Idézet: „Esetleg valami olyan kész áramkör amin már eleve rajta van az uC és a relé és nem kell illeszteni a bemenetet.” Mihez nem kell illeszteni ? Nem mondtad mekkora a tápfesz, milyen az a 8mp-es impulzus, mivel akarod konfigurálni (nyomógomb, potméter, dip kapcsolók, jumperek), kell e kijelzés, hogy hova állítottad, mekkora lehet a panel (SMD, stb.) esetleg C sínes szóval, mindent lehet csak nem gyorsan..... A hozzászólás módosítva: Márc 1, 2016
Sziasztok!
LM75 -öt simán olvas a kontrollerem, a program jól működik. Most vettem LM75A smd IC-t és nem olvassa. Pontosabban minden bekapcsoláskor egy (talán véletlenszerű) számot olvasok ki, ami nem változik. Minden újra bekapcsoláskor a szám más... Nem tudjátok, mi a különbség a két IC-között? Én nem látok programozási különbséget közöttük... Mégsem megy az A-val...
Infra vörös led létezik? Jó lehet kis állatok melegítésére?
Termo-LED nincs, az infra-LED-el pedig nem tudsz melegíteni.
Szerintem az infralámpa és az infraled csak névrokonok.
Nem.
Az 'A' végződésű nagyobb felbontású. Nincs kéznél logikai analizátor? Azzal 'kicsit' könnyebb kergetni az ilyen hibákat.
Pedig azzal könnyen láthatóvá válik, hogy mi történik a buszon.
Sziasztok!
A múltkor sajnos elromlott a két izzós állólámpám kapcsolója (fényerő szabályozós), egyszercsak kifogyott a fény a lámpából. Természetesen izzók kicserélve. Már pár lámpaszervizt felhívtam, de mindenhol lepattintottak, hogy nem lehet hozzá alkatrészt szerezni, max. át tudják alakítani nem szabályozhatóra. Az lenne a kérdésem, hogy esetleg hogyan lehetne mondjuk egy háromállású kapcsolóval legalább két fokozatossá alakítani? Bár a legjobb az lenne, ha ismerne valaki Budapesten egy szakit, aki mégis meg tudná csinálni a szabályozható kapcsolót
Létezik kettős zsinórkapcsoló (olyan mint a csillárhoz), azzal külön tudod a két égőt kapcsolni.
De pl az ikeában van fényerőszabályzó több féle is, érdemes szétnézni.
Üdv!
Egy kapcsolásban szerepel egy 2N3055 típusú tranzisztor. Ilyennel még nem találkoztam, mivel csak két lába van, Emitter és Bázis! A Collector az hol van? Hűtőfelületen? Előre is köszönöm!
Igen, a tokozás a kollektor.
Bővebben: Link
Köszi a tömör érthető választ. Akkor ezek szerint az 50,02hz-49,9%-ék jó mérés.
Köszia tippet, megnézem.
Köszönöm!
Értem, köszönöm.
Egy kódzárral szeretnék indítani egy villanymotort és az alábbi elképzelést rajzoltam (mellékletben). Még nincs teljesen kész, de a lényeg megvan. Egy kicsit elnagyoltam, de szerintem rendben működik. Ha van valakinek kedve rápillanthatna kíváncsi vagyok a véleményetekre. A nyomógombok egy numerikus billentyűzetet illusztrálnak. A JK tárolók váltogatják a "digit" kimenetet amit különböző kapukkal összeszedem a megfelelő kimenetet. A végső kimenet csak egy bizonyos kód beütése után ad H szintet. Szerintem ez rendben is lenne, a hibája csak annyi hogy a 4 jegyű kódot teljesen mindegy milyen sorrendben ütjük be. Tinában tesztelhetitek a kód: 1425 (ez indítja a villanymotort) Hogy oldjam meg hogy csak a megfelelő sorrendben fogadja el a kódot? Csak kapuzással szeretném megoldani nem PIC-el. Előre is köszi a segítséget!
Hello! Hogy a TINA-ban ez működik, az még ne tévesszen meg.
- Mert ha egy JK tárokó mind két bemenetét H szintre kötöd, akkor az órajel minden felfutó élére átvált a tároló. A nyomógomb meg kontakthibázik, így sosem lehet tudni megnyomás után hova fog beállni. - Nincs az áramkörben Reset jel, így a tárolók oda állnak be tápfesz megjelenésekor, ahová akarnak. - Igazából a P és C bemeneteket nem szabadna a levegőben hagyni. TTL-nál ez nem olyan vészes, mert a szakadt bemenet H szintnem felel meg. De zavarokat szedhet össze, főleg tárolók esetén lehet gond. - De a "nyitás" után, nincs alaphelyzet visszaállítás. Valamint eltévesztet kód után sem fogod többet kinyitni a zárat. - Egy TTL IC kimenetét illetlenség közvetlen közvetlen egy tranyó bázisába kapcsolni, de a Led-et is ugyan így. Az áram értéke "akármekkora" is lehet nem korlátozza csak a meghajtó fokozat. - A megfelelő sorrend csak akkor fog fennállni, ha pld. míg az 1-es nincs tárolva, nem lehet bebillenteni a 4-est. De ez sem a tökéletesség még, mert így "passzívan" lehet nyomkodni a többit. De azért már az is valami. Vagy is ha a kódot pld. 41425 formában írod be, az is megfelelő lesz. - Egyébként a prell hatására történő helytelen átváltásokat úgy lehet kiküszöbölni, hogy a K bemeneteket a GND-re, a J-bemeneteket a tápra kötöd. Ekkor teljesen mindegy, hogy hányszor nyomod meg a gombot, az elsőre bemásolja a kimenetre a JK állapotát. A 4-es tároló J bementét az 1-es Q-ra, a 2-es tároló J bemenetét a 4-es Q-ra és az 5-ös tároló J bemenetét a 2-es Q-rq kötöd, nem a tápra. - Ha lejárt a "nyitási idő", akkor a tárolók C bemeneteit a GND-re húzod. Ugyan így a tápfesz megjelenésekor is. - A numerikus tasztatúrák bekötése általában nem ilyen, hanem mátrix rendszerű. Kivéve, ha magad készíted azt is el. - TTL-eknél a táp nem 12V, hanem 5V. Motorra védődióda kell.. A hozzászólás módosítva: Márc 1, 2016
Köszi a segítséget és a pontos leírást.
Előtét ellenállás számításban segítsetek nekem, kérlek. Tudom, a net tele van az effélékhez használható online kalkulátorokkal, de mindre ráírják hogy ledhez használható, ezzel pedig elbizonytalanítanak, hogy glimmlámpához ugyanez a metódus jó-e.
Szóval INS-1-es glimmlámpát szeretnék hajtani 170-180 volt körüli feszültségről. Az orosz dokumentációból a 65-90 Volt, valamint a 0,5 mA kulcsszavakat bogarásztam ki. Szóval az a kérdés, hogy hogyan lehet ehhez kiszámolni a szükséges előtét értékét? Vagy esetleg az úgy működik, hogy kettőt sorba kötök? (Eredendően kettőt szeretnék használni.) A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2016
|
Bejelentkezés
Hirdetés |