Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
Hali !
Olyan kérdésem lenne hogy van e nagyobb teljesítményű tda mint a tda7294 (nem smd stb). Ha igen melyik tipus az ?
Tda 7293 párhuzamba köthető. Így növelheted a teljesítményét. Az egekig
Sziasztok! Megépítettem ezt a végfokot. Szól szépen de kicsit gyengusnak találom 6v-ot mérek a kimeneten az 50 vattos erősítőm is 23v-ot ad le mi lehet a probléma?
A tápom +- 38v kevés lenne neki? A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2016
Szia! Kicsi a bemenő jeled, válassz másik jelforrást, vagy használj előerősítőt.
Ellenőrizd a beültetett ellenállások értékét, mert hatással vannak az erősítésre.
Telefonnal próbáltam lehet akkor az a baj. Kitben vettem a végfokot.
A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2016
A telefon kimenőjele valóban kevés szokott lenni.
Olyan vicces vagy ! A tda 7294 is így van .
A TDA7294 csak hídba köthető.
Üdv. Számolni azt persze nem tudok, hiszen 37+37 az 74, és nem 54V. De a lényeg: Kivégeztem egy 2SJ306 fetet. Nem élveztem egy kicsit sem, sőt attól is elborul az agyam, amikor hangszórókat égetnek szét poénból. A katalógus alapján +/- 30V mehet a GS közé. 33V-nál indult a mérhető áram (labortáp 0,1 mA felbontás). 10 mA-t több percig gond nélkül bírta szupresszor. Lassan emeltem egészen 20 mA-ig, itt a feszültség már 35 V-nát tartott. Megszakítottam kicsit a mérést, mert azért ez már 0,7 W. Hűtőlemezre fogattam a fetet, nehogy a melegtől száljon el, de előtte megteszteltem, kutya baja, hibátlan. Ismét teszt, mostmár bátran feltekertem 20 mA-ig. Percenként emeltem 1 mA-t, miközben mértem a feszültséget is. Utolsó mérés 27 mA volt, a feszültség meg 36,2 V. A következő mA-es növelést már nem bírta ki, átment három lábú zárlatba. Ezek szerint közel 1 W-ot bírt ki szegény szupresszor. Amit tanultunk belőle az a következő: A beépített GS védelemmel ellátott mosfeteknél is figyelni kell és gondoskodni róla, hogy még soros ellenálláson keresztül se kerüljön akkora feszültség a gate-re, hogy az meghaladja a biztonságos értéket. Nálam így is eldurrant, mert 680 ohmon keresztül lett lerántva a -táp felé. Viszont még is jó hogy benne van a védelem, hiszen szereléskor, vagy fogdosáskor nem pusztul el olyan könnyen.
Kerti hangszorokat szereltem, 6 darabot, ma már a végleges helyen. Minden hangszoroban van egy 10W-s erösitö és központi 12V/6A táprol van táplálva. Mielött a kábeleket beástam a földbe kiprobáltam - minden müködött igaz, hogy a moduláciot extra árnyékolt kábellel vezettem. A földbe (csövekbe) vastagabb UTP kábelt huztam, minden pár külön árnyékolt. Ma erre kötöttem rá a hangszorokat és sajnos bug illetve mintha "puha" lenne a táp - torzit a hang. A brummot sikerült eltávolitanom ( földhurok), de még mindig torzit és valoszinü az impedanciaillesztés sem igen jo (5 kOhm-s poti van a bemeneten, mert ha a potit letekerem zajok jelennek meg.). Valoszinü ide egy kis kimeneti impedanciáju elöerösitö fog kelleni. Valamennyi hangszoro erösitö modulácios szempontbol párhuzamosan van kötve ( ugyanaz a jel megy mindenhova.).
Ha van valakinek ötlete, elöre köszönöm..
A próba eredménye:erősítő kipurcanva.
A hozzászólás módosítva: Márc 19, 2016
Üdv. Azt szerintem senki nem vette volna észre hány voltos a tápegységed, ha nem hívod fel rá a figyelmet.
Pedig egyszer láttam a "jutubon " egy videót, ahol úgy teszteltek mélysugárzókat, hogy direktbe a "230-ba" dugták. Volt amelyiknek méterekre repült el a lengőcsévéje. Ezt a filmet csak erős idegzetűeknek ajánlom. Rengeteget tanultunk az elmúlt két nap során. Amelyik fetben van beépített Zener, az úgy száll el ahogy egy Zener-nek illik elszállnia, amelyikben nincs, az meg esetleg többet kibír az adatlapon közölt 20V-nál. És még azt is megtanultuk, hogy a határértékeket ne lépjük túl, ha nem muszáj, de ha mégis, akkor vagy kibírja, vagy nem. Mániákusan leszimulálok mindent. Most éppen azt, hogy mikor éri el egy analóg végfokban az Ugs a határértéket. Az jött ki, ha 1µF/8Ohm-al terhelem és feltételezem, hogy a kimenetén van fojtó/ellenállás, akkor több, mint 1000V/us jelemelkedési sebesség kell ahhoz, hogy a mosfet az Ugs fesz túllépése miatt tönkremenjen. A gate ellenállás értéke erre a feszültségváltozásra nincs különösebb hatással 33-680 Ohm között. Szinusszal kimeneti fojtó nélkül 1µF/8Ohm terheléssel 200kHz fölé kell menni 140 Vpp kimeneti szinten, hogy Ugs +/- 20V legyen.
Szia. Néhány éve ismerősömnek kellett javítani a hifijét, mert mindig elszállt valamelyik végtranzisztor. Az alapból 8 ohmos rendszerre 4 ohmot kötöttem, de jól bírta, hiszen eléggé túl volt méretezve. Nála 8 ohmosak voltak a dobozok, ennek ellenére pár nap múlva visszahozta az erősítőt, hogy megint kipurcant. Ismét javítás, néhány nap után megint rossz. Mondtam neki, hogy meg szeretném nézni a hangdobozokat, hiszen valami nem ok. Azt nem tudta elhozni, mert be volt fűzve a szekrény mögé a kábel. Elmendtem személyesen, hát az állam leesett. A lakás különböző részein hangdobozok, melyekbe 12 állású forgókapcsoló, ami különböző ellenállásokon keresztül kapcsolta rá a végfok jelét a hangszórókra. 8 vagy 10 darab ilyen volt párhuzamosítva a hifi eredeti dobozaival. Kapott tőlem ajándékba egy kis monó erősítőt, amin kivezérlésmérő, klipp led,meg egy poti volt, na persze megbírt hajtani akár fél ohm alatti terhelést is. Ezek után nem kellett javítani a hifit. Tehát nem lenne egyszerűbb passzív hangerőszabályzó, ami lehetne valami izmosabb huzalpoti, meg egy erről a tápról működő nagyáramú végerősítő? Ha eltekintünk a hangsugárzónkénti hangerő állítástól, akkor egyszerűbb is lehet. Ha a tápot is ki kell vinni az erősítőkig, az ilyen kis feszültségen, ekkora áramerősségnél, természetesen távolságtól függően akár ceruza vastagságú vezetéket is igényelhet.
Most szimuláld le úgy, hogy a - táp és a p csatornás fet drain közé teszel egy 1M ohmos ellenállást. Azért nem mondtam szakadást, mert néhány szimulátor hibaként kezeli és leáll.
Most szívesen idézném Rejtő Jenőtől miszerint: "... nem lehet minden pofon mellé rendőrt állítani..." , de már meg is előztem magam és idéztem. Nem dokumentálom rendszerességgel a javításaimat, de ha mégis, akkor nem találom meg azt a képet amit most fel szerettem volna tenni egy szénné égett nyákról. Neves zenekari erősítő (amerikai-német koprodukció) tele különböző védelmekkel, és mégis kigyulladt. Persze te már több hasonló esettel találkoztál pályafutásod során, nem is kell ezt bemutatnom.
Abban teljesen igazad van és egyetértek veled, ha elszáll az alsó fet, rántja magával a felsőt is ha nincs ott a Zener a gate-source közt. Ezután meg kell védeni a nagyjelű fokozat tranzisztorát a túláram ellen. Most akkor jól meg van védve minden ellen?
Nekem meg pontosan ellenkezö tapasztalataim vannak. Egy sportcsarnok hagositását oldotta meg valamikor egy profi cég. Nem kevesebb mint 40 HH 500W-s erösitö volt egy helységben és onnan mentek a karnyi vastagságu kábelek a hangszorokhoz (a sportcsarnok plafonja alatt). Amin 40%-tol hangosabbra tekerték az erösitöket azok kimeneten levö Boucherot szürök lánggal égtek el.
Az egyetlen megoldás volt az erösitöket felvinni a hangszorokhoz és ujrahuzalozni az egész vadonat uj sportcsarnokot. (A hálozati feszültséget oda kellett vinni a hangszorokhoz meg a moduláciot is. Most vacak idö van, de majd jobb idöben megnézem - tartalék huzal van elég, azon ne muljon, hogy odavezessem vastag keresztmetszeten a 12V-t
Sose lesz. De az itteni információcsere jó lesz arra, hogy egyre több olyan részlet kerüljönnapvilágra, ami távolabbra tolja Mörfi munkásságát. Ha például most nálam meg lett volna oldva a nagyjelű fokozat áramkorlátja (ami jól érintkező biztiknél sose aktiválódott volna), akkor most nem heverne itt hetven ezer forintnyi probléma. De amint írtam korábban, egy megfeszülő jack aljzat is elviheti a rendszert. Napokban moddoltam egy valveking 100 fullcsöves gitárerősítőt. Klasszikus felépítés, alul nyitott sasszi egy bőrözött fakeretben. Itthon a panelban egy 50dB/W/m körüli érzékenységű hangdobozzal szoktam kihajtani ezeket az erősítőket. Onnan ez a jó hatásfok, hogy a pár wattos hangszóró előtt van egy jó nagy csillapítású és terhelhetőségű L pad. Én ezért nem hallottam a zizgést, amit a tulaj élesben észrevett. Az alsó árnyékolást grafitos festéssel oldották meg, amibe még ragadós állapotban nyomódott be egy csavarfej. Szét, majd összeszerelés után már nem működött ez a kontakt. Természetesen ki lett javítva.
Természetesen igazad van. Nálad a gond a következőkből ered: Nem hálózati feszt viszel ki a hangszórókig, ezért nagyon kis impedancián megy a tápfesz. 12v/6A az teljesen kihasználva olyan, mintha a rendszered helyett egy 2 ohm/72W ellenállás lenne a tápon, amit a hang üttemében még le is kapcsolgatnánk. Ha az odavezető kábel ellenállása akár 0,1 Ohm-ot is eléri, máris 500 mVpp hangfrekis jel keletkezik a kábel két végén. Ennek hatása elnyomható, ha az aktív dobozok hangfrekis bemenete szimmetrikus felépítésű. Ha nem, akkor azzá kell tenni. Vagy építeni kell egy opás előfokot ami szimmetrikus bemenetű (minden dobozhoz külön), vagy leválasztó trafón keresztül kell meghajtani a dobozokat. Ez a trafó igénytől függően lehet egyszerűbb, vagy akár drágább is. Például laptop és keverőpult között próbáltuk megoldani a leválasztást, mert a laptop kapcsitápja miatt kerregett a hang. Néhány megoldás: Ferritgyűrűs hálózati zavarszűrő, se mély, se magas. Olyan vasúti hangja van. Beag keverőből kitermelt mikrofon illesztő, viszonylag jól szól, természetesen nem audiofil. 2X15V/5 VA körüli schaffner trafó, két szekunderrel löncshúsos dobozzal árnyékolva. Egyik szekunderen be, másikon ki. Nem hittem volna hogy mennyire jó. Aztán lett véve egy gyári audio izolátor, hát nem volt sokkal roszabb a schaffner sem. Pedig itt viszonylag tisztességes hangrendszerre ment.
Azért nálam a távolságok nem tul nagyok 3-15 m között. Csak azt nem értem, hogy ugyanilyen (söt biztonság kedvéért 20 m-s) kábellel probáltam mielött a beástam a kábeleket és akkor minden gond nélkül ment.
Egy bajom volt már a kezdetektöl, hogy az erösitök tul érzékenyek, le is csökkentettem az érzékenységet és akkor már minden rendben lett. Fejhallgato kimenetröl megy a jel (telefon, CD lejátszo vagy MP3-s lejátszo.)
Sokat segítene, ha leírnád a tipusát ennek a kerti aktív rendszernek. A teszt erejéig külön kölön mentek, vagy egyszerre, mert ez sem mindegy.
Valamelyik standard TDA erölködö, már vagy 20-t épitettem soha semelyikkel semmi gond nem volt, majd holnap kikeresem a rajzot. Ma is csak egy hangszorot ( illetve 2-t) probáltam ( valamennyi csillagpontos rendszerben van bekötve), de aztán hideg lett, igy abba hagytam.
Még annyit írj légyszives, hogy a hangerő poti az benne van e a hangdobozban, vagy a hangforrás közelében van. ha utp kábelt használsz, az akkor lesz zavarvédett, ha mind a be, mind a kimenete szimmetrikus. A nagy rendszerek, mind szimmetrikusak. Ha közelebb jutunk a kivitelhez, van nagyon egyszerű szimmetrikus átvitel is.
Sajnos nem szimmetrikus az erösitö, ezért probálgattam már tavaly nyáron. Lehet, hogy az lesz a megoldás ( át kell épitenek mind a 6-t)
A poti a központi egységben van a hangforrás bemeneti csatiját osztja le a hangszorok fele). Az tény és valo, ha teljesen feltekerem akkor lecsendesedik a hangszorozaj ( a zene jobb lesz).. Ezért gondoltam, hogy oda egy elöerösitot teszek ( mert a hangeröt központilag kell szabályozni.).
Mellékelek egy egyszerű és bevált szimmetrikus meghajtót és fogadót. 12V-ról használva a neminvertáló bemenetek ellenállásai féltápon, 10µF elkóval csatolom.
Az is megoldás, hogy a központi hangerő után egy tda-s végfokot teszel, aminek az erősítése olyan, mint ami a dobozokban van. Még hűtő sem kell rá, mert csak mint meghajtó fog működni. A kimenettel sorba azért tehetsz egy 1 ohmos ellenállást. Nem kell nagy teljesítményű csak az a szerepe, hogy ne terhelje a kábelek kapacitása a kimenetet. Ezzel hajtod meg az utp kábeleket. A dobozokban pedig akkora feszültségosztót teszel a bemenetre, hogy az eredő erősítés 1X -es legyen. Le is terhelheted az utp-k végét 100 ohmmal. Mivel nem hifi a cél, valószínűleg elfogadható átvitelt tudsz vele elérni. A zavarjel ugyanakkora marad, de a hasznos jel nagyobb, igy az arányuk kedvezően alakul. A kisimpedanciás meghajtás pedig nem enged annyi zavart fekszedni a vezetékre.
Én is erre gondoltam, van még néhány TDA erösitöm, egyet berakok a központba.
Elöbb azonban meg kell oldanom a tápot, mert ott valami történt, hogy most liheg. A szimmetrizálás csak a végsö megoldás lehet.
Ha TDA 2003 van benne akkor itt egy szimmetrikus fogadó. A meghajtás lehet aszimmetrikus is, mert csak a zavarjelet kell kioltani. Mostmár magyek aludni. Sziasztok.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |