Fórum témák
» Több friss téma |
Üdv! Segítséget kérnék. Reloop által itt közölt esp fejhallgató erősítő építésénél elakadtam. 2x9 V-os trafót rákapcsolva az IC 1-5 lába között 30,5 V-ot mértem. Egy IC-t már elfüstöltettem . A NYÁK-ot átnéztem, nem találtam hibát.
A kapcsolási rajz és reloop változtatásaival (amit a hozzászólásban írt) készítettem el az erősítőt. Az IC foglalathoz közelebb lévő C2L (100uF) kondit a beültetési rajzhoz képest megfordítottam, mert a kapcsolási rajzból, illetve a fórumon megépített erősítők fotóiból is úgy gondolom, hogy így jó. Így jó? Abszolút amatőrként kérdezném, hogy a trafó lábainak kötése stimmel-e? Ami nem volt az eredeti kapcsoláson azt az alábbiak szerinti alkatrészekkel szereltem. Előre is köszönöm javaslataitokat, hozzászólásokat! A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2016
Majd kijavítanak ha tévedek, de ugyan nem nagyon látszik a trafód bekötése, de szerintem így nem nagyon jó. A középső két kivezetést kell általában összekötni, és a két szélső szokott lenni a trafó két különálló tekercse. Én úgy csinálnám, hogy megmérném....méghozzá erősítő nélkül, hogy milyen feszültségeket kaptál a kábelek végén.
Szia!
Igazából teljesen mindegy, hogy a két középső, vagy két szélső van-e összekötve. A középleágazás úgy is meglesz. A CanAmp is ezt a két kivezetést kötötte össze, én is ezt csináltam a saját klónomnál, végül is nem lett belőle probléma.
Szia.
Sajnos, elnézted, fordítva van minden. Az általad feltett pdf fájlban lévő panelterv nem a beültetési oldalt mutatja, hanem az áramkör alulnézete, a forrasztási oldal felőli nézete látható. Az IC -nek balra fent van az 1 -es lába, ha felülről nézed. Ezen meg a tükörképe van. Ha nem akarsz új panelt gyártani, akkor tedd be alulról az IC -t és úgy jó lesz. (A kondit meg fordítsd vissza) Nézd meg Reloop fórumtársunk fényképét, meg a tiedről készült képet. A tükörképét építetted meg. A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2016
Akkor már a tranyókat is fordítani kell.
Ja, igen, azt meg én néztem be. Köszi a kiigazítást.
Szívesen, na de akkor hogyan fogja meghűteni? Mondjuk még BD243-244-ről lehet szó ebben az esetben.
Nem nagyon melegednek, meg lehet fordítani a tranyókat. Meg persze, fel kell cserélni egymással a párokat. Annyit hűt a műanyag tokon keresztül is. Én építettem sok ESP -t, egy 5 csatornás sztereó fejhallgató erősítőbe is ezek a végfokok kerültek +/- 12V -os táppal, de kevés volt a hely, BC639/640 párok mentek bele, hűtés nélkül. 10 éve hibátlanul működik. Tettem kicsatolónak egy-egy 68 Ohm -os ellenállást is minden kimenettel sorba így is nagyot szólnak, ha kell.
De megfordítás után felülről csillámon keresztül egy másik lemezzel is lefogathatók. A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2016
Sziasztok!
Szeretnék építeni egy fejhallgató erősítőt, ami elég jól szól, és a legfontosabb hogy, 16-600Ohm-os fejhallgatókat is ugyanúgy meg tudja hajtani. (Van Akg 600ohm studio fejhallgatom, amit rendesen nem tud meghajtani semmi) Milyen kapcsolást ajánlotok? Van valakinek hasonló fejhallgatója?
Amúgy EZ tetszik, de nem vagyok benne hogy elég lenne 600ohm-on is hogy kelentős teljesítménnyel rendesen meg tudjon hantani minden fejhallgatót.
A hozzászólás módosítva: Ápr 7, 2016
Szia!
Ha vissza olvasol, a fenti steelbird kolléga mókolt ezzel a kis erősítővel studió minőségű fejhallgatóhoz. Ön-önmagában nem hiszem, hogy jó lesz. Ha visszaolvasol, én is megépítettem nemrég. Szépen szól, de borzasztóan melegszik, és steelbird-nek is ez tett keresztbe. Nagyobb impedanciás fejhallgatók számára érdemes növelni a nyugalmi áramát, ami még jelentősebb hődisszipációt jelent. Sajnos ott már valószínűleg nem lesz elengedhető az aktív hűtés, mivel ez az erősítő "A" osztályban üzemel így is.
Valóban...ezt benéztem. Köszönöm az észrevételt.
A tranyókat is alulról rakom be és akkor a hűtőprofilok is elférnek.
Szia! Megpróbálkozhatnál LM1875-tel ±25V tápról, a kimenetén 100Ω/2W soros ellenállással.
A 16-600 ohm nagyon széles határ. Ha mondjuk célunk 0,2W teljesítmény elérése, akkor ehhez valamilyen kimeneti feszültség kell, amit a gyök(PxR) képlettel számolhatsz. konkrétan a Te esetedben ez gyök(0,2x16)=1,79V, illetve gyök(0,2x600)=10,95V, Az utóbbi már magas feszültségnek számít, ezért csak magas tápfeszültséggel érhető el.
Persze a dolog másik része is érvényes, azaz a kisebb impedanciához nagyobb áram, a nagyobb impedanciához meg sokkal kisebb áram kell. Ezekből annyi szűrhető le, hogyha mindkét végletet akarod, akkor egy olyan erősítő kell, ami a nagyobb áramot, meg a nagyobb feszültséget is tudja egyszerre, azaz, egy jelentős végfokozatra van szükséged. Kényelmi kérdés lehet a 16R-os fejhallgató esetében, hogy a hangerőt éppen csak meg lehet mozdítani, és már akkor is nagyon hangos lesz, szemben a 600R-al, ahol jól fel kell tekerni a potit.
Szia.
A 600 Ohm -os fejhallgatóhoz lehet, hogy egy csöves erősítő lenne jó. Az a kérdés, hogy mekkora teljesítményre van szükség? A 600Ohm -os fejhallgató esetén 0,5W teljesítményhez kb. 50VP-P feszültség kell, amihez egy minimum +/-30V -ról működő erősítő szükséges, vagyis gyakorlatilag egy ilyen feszültségről üzemelő, jobb minőségű végfok teljesen megfelel a célra. Az viszont a kisebb impedanciájú fejhallgatókat túl fogja hajtani, de ez megoldható pl. úgy, hogy más-más értékű ellenállásokat kapcsolsz a kimenettel sorba téve, attól függően, hogy hány Ohm -os a fejhallgató. Ajánlanám az ESP -t, de az 0,5W kimenő teljesítmény mellett maximum 200 Ohm -os fejhallgatót tud meghajtani, mivel a tápfeszültsége korlátozott.
Nagy impedanciás fejhallgatónál nem az áramot, hanem a kimenő feszültséget kell növelni, vagyis a tápfeszültséget.
Viszont a CanAmp nem alkalmas erre, mert a kis impedanciás fejhallgatókhoz nagyobb áram és kisebb tápfeszültség kell, a nagy impedanciás füleseknél meg pont fordítva, kisebb áram és nagyobb tápfeszültség. A hozzászólás módosítva: Ápr 8, 2016
Köszönöm a választ, akkpr lehet leteszek a 600ohmos fejhallgatomrol, es eladom, es megepitem a canampot a többihez.
Építs TPA6120-as erősítőt.
Az +-12V-on már bőven elég egy 600 Ohmos fejhallgatóhoz. Csak ez elé még kell egy opa. Vagy OPA1622. Sokkal jobb, mint a régi ESP-m volt. Pedig abba is minőségi alkatrészek voltak (Panasonic kondik, Philips BD139/140 pár, OPA2107) A hozzászólás módosítva: Ápr 8, 2016
Szia.
A TPA sem tud a saját tápfeszültségénél nagyobb kimenő jelet produkálni. Katalógus szerint +/- 15V tápfeszültség esetén a maximális kimenő feszültsége +12,5/-12,2V. Számolj utána, a csúcsteljesítménye: P=U2/R = 12,22/600 = 240mW. Amit ebből átlagként hallasz, az zenénél kb. a háromnegyede, vagyis nagyjából 180mW.
180mW fejhallgató esetén már halláskárosodás. 1mW-ra a hangnyomás egy 600 ohmos fejhallgatónál 100dB körül van.
Legalábbis , ha én 100mW-ot adok a fejhallgatómnak (Ami elég érzéketlen: Superlux HD 681 EVO), az már hangszórónak is jó. De ekkor már a fejemre nem bírom rakni. A hozzászólás módosítva: Ápr 9, 2016
Idézet: Egyáltalán nem. A te fejhallgatód is 300mW -os, 98dB SPL mellett.„180mW fejhallgató esetén már halláskárosodás.” Nekem 1500mW -os a fejhallgatóm és 102 dB az érzékenysége.
Canamp feszültségével mennyire lehetne felmenni hogy kicsit jobban bírja a 600Ohm-os fejest is? Illetve az eredetiben milyen opamp van?
Szia.
A tápfesz az alkalmazott IC megengedett max. tápfeszültségéig növelhető. Ha jól tudom, az eredetiben NE5532 van, azzal +/- 18V -ig emelhető a tápfesz. A hozzászólás módosítva: Ápr 9, 2016
A 600Ω-os fejhallgatóhoz nem is kell tranzisztoros fokozat, a mellékelt kapcsolás nagyon kellemes hangzású.
Üdv.
Elnézést erről a kapcsolásról lehetne többet tudni, én is egy 600ohm-os AKG K240 sextett-hez szeretnék valamit építeni. Jelenleg a Szekeres IRF610 A osztályút használok hozzá. Köszönöm
Üdv! Sok kommentárt nem tudok hozzá fűzni, egyszerű és nagyszerű
A négy darab NE5532 és a néhány passzív alkatrész igazán nem tétel, hogy magad is kipróbálhasd. Gondosan csillagpontos test kialakítású NYÁK-ot igényel, és minden IC [4,8] táplábai közvetlen közelében elhelyezett 100nF hidegítést. A line In bemeneti csatlakozási pont elé 2u2 fólia kondenzátort ajánlok.
Lehet benne ráció. Mindjárt megindult az agyam:
- katalógus szerint, a tápfeszültség maximum +/-22V lehet. Tehát +/-20V-ot biztosan tudnia kell. - viszont a bemeneteken a feszültség +/-12V-nál nem lehet nagyobb. Tehát az erősítést x1-ről, x2-re növelném - Mi lenne hídba kötve? 4x teljesítmény! - esetleg a 3db kimenő OPAMp-ot növelni 4-6-ra, a soros ellenállásokat pedig csökkenteni. 47-100 Ohm-ra. A hozzászólás módosítva: Ápr 10, 2016
Szia.
Mielőtt hidalnál, számolj majd utána, hogy hány IC kell, mert egy db IC maximális kimenő árama 35...38mA körül van, de akkor már aktív a védelme.
Úgy számolom, hogy 44V / 600 Ohm = 73mA. Tehát, 3db is elbírna a terheléssel. ...és ugye szélsőséges esetet vettem figyelembe, mert nem adunk rá 22V-ot és a maximális kimenő feszültség a tápfeszültségnél 2-3V-al kevesebb, és még ott vannak a 600 Ohm-al soros ellenállások is. Szóval oldalanként a 4-6 db "lazán" elbír a terheléssel.
Legyen próbaként 5db + 1 az elejére, az 2x3 tok (x2 mert sztereót csinálunk +1 tok a fázisfordításnak), Az összesen 13db NE5532. A HE-store árakkal számolva bruttó 13x67,-=871,- A passzív alkatrészekkel együtt, alig több, mint 1000,- (+trafó) a sztereó fejhallgató erősítő. Szerintem nem rossz ár/érték arány. Rosszul számoltam?
A +/- 22V egy abszolút maximum érték, azt nem ajánlják a gyártók sem.
Az ajánlott maximum +/- 15V. Nekem egy füles erősítőben egy Texas gyártmányú 5532 évek óta +/- 18V -on megy és még bírja, úgyhogy addig fel lehet menni a táppal. Az IC -n 2V marad max. kivezérlésnél, úgyhogy 32V max kimenő jellel számolhatsz, 18V duál táp és hídkapcsolás esetén. Az pedig áramban kb. 58 mA 600 Ohm -ra. Három IC elég lesz, a csúcsteljesítmény pedig 1,85W. A hozzászólás módosítva: Ápr 10, 2016
|
Bejelentkezés
Hirdetés |