Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektroncső
 
Témaindító: NBalage, idő: Aug 28, 2005
Lapozás: OK   92 / 140
(#) bakos13gab válasza Beela07 hozzászólására (») Ápr 19, 2016 /
 
Igen, a 6-os ilyen csillag/delta vagy kapcsolási irány visszajelző. Pálcikákat láttál benne. Nekem van is egy két ilyen darabom. Magnovál foglalat kell neki. Sajnos ez már keményen meg lett járatva, eredetileg teljesen átlátszó a búrája, mint oldalt. Nixieként kell bekötni, előtéttel.
A 3-as valami fűtőcső, a 4-es szerintem stabilizátor. Az 5-ös valami pentóda, a 8-assal már találkoztam, de nem ugrik be mi.
(#) Beela07 válasza kisgeri hozzászólására (») Ápr 21, 2016 /
 
Köszi. ZM11 ként már megtaláltam.
(#) Beela07 válasza bakos13gab hozzászólására (») Ápr 21, 2016 /
 
Igen a 6-osnál látszik a kereszt alakú kijelző rész. mint kiderült ZM11 TUNGSRAM gyártmány.
(#) elektroncso hozzászólása Ápr 26, 2016 /
 
Sziasztok.
Volna egy kérdésem. Ha egy 1,4V-os fűtésű elektroncsövet egy hagyományos AA-s (1,5V-s) elem segítségével fűteném akkor az okozna a cső szempontjából problémákat? Egy DY86-os csövet szeretnék felfűteni.
Előre is köszönöm a segítséget.
A hozzászólás módosítva: Ápr 26, 2016
(#) Gafly válasza elektroncso hozzászólására (») Ápr 26, 2016 /
 
Nem lesz semmi baja tőle, ámbár egy AA méretű elemmel nem (sokáig) fog fűteni (elég sokat fogyaszt)...
Ez a cső, régi TV-kben volt nagyfeszültségű egyenirányító, ott pedig a fűtőáram kevésbé volt fontos paraméter.
(#) elektroncso válasza Gafly hozzászólására (») Ápr 26, 2016 /
 
Köszönöm. A fogyasztás most lényegtelen, valójában csak egy kis kísérletet akarok végre hajtani, bele akarom próbálni a detektoros rádiómba, mint detektort. Most szereztem lomtalanításon. Találtam pár kidobott csöves tévé sasszit, és még az elektroncsövek is benne voltak. Sajnos egy-kettő el volt törve.
(#) granpa válasza elektroncso hozzászólására (») Ápr 26, 2016 /
 
Tekersz (befűzöl) pár menetet bármelyik trafódra (amelyiken elfér), és kész a fűtés (előtte azért mérd meg, mennyi).
(#) _BiG_ válasza granpa hozzászólására (») Ápr 26, 2016 /
 
Nem lesz jó, brummos lesz váltóáramról, mert a DY86 direkt fűtésű. Egyenirányítani kell, és szűrni.
(#) granpa válasza _BiG_ hozzászólására (») Ápr 26, 2016 /
 
Ezt feltételeztem, hogy tudja.
(#) elektroncso válasza _BiG_ hozzászólására (») Ápr 26, 2016 /
 
Elemet is?
(#) _BiG_ válasza elektroncso hozzászólására (») Ápr 26, 2016 /
 
Én a trafós fűtésről beszéltem
(#) Sebi válasza elektroncso hozzászólására (») Ápr 26, 2016 /
 
Nem lesz arra jó... A germánium detektor - vagy dióda - 150...200mV nyitófeszültségű, ennek helyén még a Si dióda is nyűgös.
(#) pucuka válasza Sebi hozzászólására (») Ápr 27, 2016 /
 
A csöves diódának, így a DY86 nak is, nincs maradékfeszültsége, a felfűtött izzószál miatt nulla anódfeszültségnél is van anódáram. Egy probléma azért adódik, magas a belső ellenállása, tehát az illesztésre figyelni kell. Csak nagyimpedanciás fejhallgatóval, vagy illesztő trafóval lehet használni.
Jobb lenne persze egy rendes dióda, pl. DAF91 (1S5T) az impedancia illesztés is megoldódna.
A fűtéssel viszont biztos gond lesz, az az 550 mA igen hamar eliminálja az elemet. A toleranciája (adatlap szerint) 1,4 V +/- 15%, ha az anódáram kisebb mint 200 uA. Az anódáram nagy valószínűséggel nem fogja a 200 uA -t meghaladni. (hacsak nem az adó közvetlen közelében)
(#) elektroncso válasza pucuka hozzászólására (») Ápr 27, 2016 /
 
Schottky-val már próbáltam (BAT85), most szeretném kipróbálni elektroncsővel is. Ezt a csövet dobta a sors, ezzel próbálom ki. Egy rövid tesztet szeretnék csak megejteni, ha jónak tűnik akkor tekerek hozzá egy trafót és készítek hozzá rendesen szűrt egyenirányítást is. Van 4kohm-os fejhallgatóm.
(#) pucuka válasza elektroncso hozzászólására (») Ápr 27, 2016 /
 
Rajta. Tapasztalat szerzés sohasem árt. Ha trafóról hajtod, akkor a fogyasztás sem probléma.
De ha már trafót tekersz, érdemes 6,3 V -os fűtést is készíteni, és kipróbálhatsz egy 6AL5 -öst is, nem egy drága cső. Azzal biztos jobb lesz. Azzal feszültség kétszerezőt is kipróbálhatod.
A hozzászólás módosítva: Ápr 27, 2016
(#) Beela07 hozzászólása Máj 16, 2016 /
 
Sziasztok!
Van pár csövem amin ilyen foltok vannak.
Ez gyártásnál került oda vagy a használattól van?

IMG_570.JPG
    
(#) safranek válasza Beela07 hozzászólására (») Máj 16, 2016 /
 
Ilyen állapotú csövem nekem is van, és az elég rendesen le van már "lakva". Ha jól látom ezek ECL86-osok, az enyém ugyan ilyen csak sokkal több az üvegen a barna lerakódás.
(#) gkari válasza Beela07 hozzászólására (») Máj 16, 2016 /
 
Az biztos, hogy használtak, de attól még lehetnek jók is, mérés döntheti el.
(#) gerleimarci válasza gkari hozzászólására (») Máj 16, 2016 /
 
Khm... Szerintem aki ilyet kérdez, annak nincs hozzá műszere.
Szerintem legegyszerűbb, ha berakja egy működő készülékbe(rádió/TV).
(#) MrBrown hozzászólása Máj 18, 2016 /
 
Szasztok,
Telepes csöveket (1,4V) szabályozható step down converterrel szeretnék fűtni. A kérdésem az hogy ha már oda állítom a fűtőfeszültséget ahova akarom akkor a fűtőszálak védelme érdekében esetleg érdemes betenni egy pár ohm-os soros ellenállást ami után beáll az 1,4V? Ez a hideg fűtőszál "nagy" indulóáramát korlátozná.
Köszönöm.
(#) Gafly válasza MrBrown hozzászólására (») Máj 18, 2016 /
 
Jó és okos kérdés.
Már az is, amit nem tettél fel, hogy 1.4 vagy 1.5 V
Ha okos tápegységed van, akkor áramkorláttal indulnék, majd beállna bemelegedés után a névleges feszültségre.
Vagy lassú felfutás.
Bár klasszikusan a fűtő telep (elem/lúgos akku) nem volt ennyire kifinomult

Ugyan nem telepes, de ide is jó lehet: NTC (inrush current limiter).
A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2016
(#) MrBrown válasza Gafly hozzászólására (») Máj 18, 2016 /
 
Az adatlapok mindenhol 1,4V-ot említenek.
Áramkorlát nincs a tápegységben így mint legegyszerűbb megoldás a soros R-tag jutott eszembe, de csak ha látjátok értelmét.
(#) pucuka válasza MrBrown hozzászólására (») Máj 18, 2016 /
 
Mikor ezeket a csöveket fejlesztették, nemigen volt semmi áramkorlátozó a telepes készülékekben. 1,5 V -os elem a fűtésre, és passz.
Ha 2 V -os (K) akkor kettő. Az sem két volt.
A hozzászólás módosítva: Máj 18, 2016
(#) _BiG_ válasza pucuka hozzászólására (») Máj 19, 2016 /
 
Tudtommal volt úgynevezett "izzítóellenállás", amivel a friss telepek magasabb feszültségét igazították a csövekhez, ezzel növelve a csövek élettartamát, megelőzve a "megsüketülést". Legalábbis a 20-as, 30-as években.
(#) pucuka válasza _BiG_ hozzászólására (») Máj 19, 2016 /
 
Létezett baréter, de ezt csak műszerekben használták a fűtés stabilizálására. Általános használatban tudtommal ilyen nem volt, még autórádiókban sem, ahol pedig a tápfeszültség elég széles határok között változott.
(#) _BiG_ válasza pucuka hozzászólására (») Máj 19, 2016 /
 
Nem baréterre gondoltam, hanem egy huzalpotméterre (ha folyamatosan akartak szabályozni), illetve bilincses ellenállásra, ha nem kellett állítgatni, csak a magasabb fűtőfeszt kellett a csőhöz igazítani - amikor a kétvoltos csövek helyett bejöttek az 1,4 V-os típusok, de továbbra is ólomakksis volt a fűtés, ami a tölthetőség miatt fontos volt, olcsóbb üzemelést tett lehetővé. (A telepes készülékek feladták a leckét, erősen problémás volt a működtetésük vidéken, ahol hálózat nem volt.)
Autórádiókhoz a 6,3V-os E sorozat jött be, középleágazással, így 12,6V-os is lehetett a cső, természetesen közvetett fűtéssel, ezek jobban bírták a nyúzást, mint a vékonyszálú közvetlen fűtésűek. Korabeli Rádiótechnikákat olvasgatva láttam ezt a tendenciát és alkalmazási módokat.
(#) pucuka válasza _BiG_ hozzászólására (») Máj 19, 2016 /
 
A közszükségleti műsorvevőket ritkán üzemeltették (ólom) akkumlátorról. Volt fűtő-, és anódtelep, leágazásokkal. A modernebb hordozhatókban még leágazások sem voltak, csak egy góliát, meg egy 45 V -os anódtelep.
A 6,3, és 12 V -os csövek kifejezetten az autórádiókhoz fejlesztődtek, a régi autók zöme 6 V -os volt, és + testelésű.
A hozzászólás módosítva: Máj 19, 2016
(#) MrBrown válasza _BiG_ hozzászólására (») Máj 19, 2016 /
 
Rendesek vagytok hogy foglalkoztok az ügyemmel.
Szóval akkor menjen az a soros R-tag?
(#) Gafly válasza MrBrown hozzászólására (») Máj 19, 2016 /
 
Menjen, ha ennyire szeretnéd.

Az viszont nem ártana, ha valaki nagyon ráér, kitalálna egy táblázatot a beszerezhető NTC-kből, a járatos csövekhez.
(#) _BiG_ válasza MrBrown hozzászólására (») Máj 19, 2016 /
 
Persze. Arra figyelj, hogy a fűtőfeszültség jól szűrt legyen, ne vigyen zajt a csőbe.
Következő: »»   92 / 140
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem