Fórum témák
» Több friss téma |
Köszönöm a választ, majd szétkapom megint és méregetek. Nem nagyon értek hozzá sajnos. Olyan butaságra is gondoltam, hogy mi lenne ha azt a pici áramkört kikötném és csak a cellák és a venti kapna 12 voltot? Melegítésre úgysem akarom használni a tatyót. Amúgy PC tápról ment tavaly egész nyáron, de idén meg már ezt csinálja.
Vagy még egy lehet ahogy jobban belegondoltam: elmozdult/nem érintkezik rendesen a peltier a hűtőbordával és hiába fújja a ventillátor, nem tudja elvezetni a hőt. Ekkor ugye hiába hűvösebb az egyik fele mint a másik, összességében csak melegebb lesz. Utólag belegondolva ez valószínűbbnek is tűnik, mint hogy a panel gondol egyet és megfordítja a polaritást.
Azt nem tudom mit csinál az a panel, de vélhetően direktbe is lehet kötni a ventillátort és a peltiert (elvileg annyira nem kényes a feszültségre). Persze ha leesett a hűtőbordáról, akkor így sem fog hűteni
Üdv!
Ez igaz, nem a feszültségre, az áramra, és az általa generált melegre kényes a cella a panel valószínűleg áramkorlátozó lesz mivel a cella tönkremegy ha sokáig az előírnál magasabbat vesz fel. A hiba időszakos teljes zárlatra utal.
Amikor szétkaptam, újra pasztáztam és a helyére csavaroztam ahogy volt. Ment is 2-3 napig rendesen, erre ma elkezdte megint a kívül-belül melegedést. Szóval a panel a helyén van.
Hol lehet zárlatos? Azon a bélyeg méretű panelen, ahol van 3 dióda és egy ellenállás?
Ilyen zárlatot könnyű keresni, ahol a legmelegebb, azon a környéken van . Nem hiszen, hogy a panel annyi hőt tudna átadni a bordának.
Elnézést, eddig marhaságokat írtam (emlékezetből) négy dióda van benne és nem ellenállás, hanem inkább biztosíték lehet. A nyíllal jelölt kábelt már én forrasztottam bele, mert ahogy látszik is a panelen, a piskóta csatlakozó nagyon tré volt már. Először azt hittem az a baja, mert a forrasztás után megint szépen hűtött 3 napig!
Ahogy nézem ezt a komoly "elektronikát", ez csak annyit csinál, hogy hűtés és fűtés üzemmódban is egy irányban forogjon a ventillátor.
Szerencsére a piskóta csatlakozón tudsz feszültséget mérni, ha igaz a peltier zárlatra vonatkozó gyanú akkor leesik a feszültség (már ha attól függően persze hogy miről táplálod, mert egy autó akksit nem biztos hogy érezhetően leszív). De még jobb lenne és/vagy áramot mérni. Ahogy nézem sok más nincs benne ami elromolhat, szerencsére viszonylag olcsón lehet peltiert kapni...
Bingó! Igen, én is most jöttem rá a full laikus fejemmel, hogy a motor miatt kell a dióda kör vagy mi. Viszont a motor csak 3-v-ot kap és úgy tűnik az a baj. Alig vánszorog, így nem tudja hűteni a bordákat. És forró az a zöld izé is. (Ellenállás?)
A 11-12 volt megvan. PC tápról nyomom neki. A hozzászólás módosítva: Júl 3, 2016
Van itt még valami. Mi lehet ez a két bigyó amit megjelöltem? az 1-es a peltier alatti hideg alutömbbe van rejtve, valami termosztátnak gondolom, de soha nem állt le tőle a "gép". A 2-es szerintem olvadóbiztosíték lehet, mert az a külső forró hűtőbordára van csavarozva. (250v 5A van ráírva) Lehet, hogy hülyeségeket beszélek...
A hozzászólás módosítva: Júl 3, 2016
Nos tehát: Először is köszönöm nektek a segítséget!
Erős a gyanúm, hogy a cella átment zárlatba. (Ha tud egyáltalán ilyet) Mert könnyedén elengedett a "piros lába" pedig vigyáztam rá bontás közben. Tehát nem én szakítottam le. Visszaforrasztottam, és azután még egyszer elindult a kezemben (direktbe kötve) és mindkét oldala sütött mint a rosszbaj! Szerintem beteg volt mindvégig, mert ilyet már nem először produkált. Tehát a megoldás: venni egy új cellát. 1500 körül lehet szerezni, semmi gond. Köszönöm, sziasztok!
Köszönjük, hogy utólag megosztottad az előzményeket
???? Mindent akkor írtam le amikor történt és amikor rájöttem!
Viszont mindannyian tanultunk belőle. Én például biztosan
Más: Hol lehet kapni 1500-ért Peltert?
Ebayen 600-ért is van, ingyen szállítással.
Ha nekem ajánlgatjátok, akkor nekem nem kell. De a többiek nevében azért köszönöm.
Üdv,
Kis segítséget szeretnék kérni a peltier elemmel és hűtőborda méretezéssel kapcsolatban. Arról van szó, hogy kell egy kb 25x25cm-es hideg felület. Egy Alu lap lenne ez és alatta 2 vagy 4 peltier elem lenne, majd azok alatt pedig lenne egy nagyobb alu "lap", ami egyben egy váz is lábakkal. Ez vezetné el a hőt. A lábak között meg egy tápegység lenne. A peltier elemeket a táp hajtaná meg, ami állítható és kb max 16V-ot tud. Áramban szintén kb ennyit lehet kivenni belőle max. Ha a Th 25C-on tartva elég lenne 20C különbség. Így a hideg oldal kb 5C lenne. Tehát nem akarom max-on hajtani a Peltier elemeket. A 2 vagy 4 db azért kellene, hogy egyenletesebben és gyorsabban hűtsön. -A kérdés az az, hogy mekkora felületű kell legyen a nagyobb alu váz, hogy megfelelően elvezesse a hőt? - Erre kellene valami leírás. Hőátadások, felület számítás, kell-e aktív hűtés (venti), stb. -Illetve a petier adatlap értelmezésében is kellene némi segítség. -Illetve a peltier beszerelésével kapcsolatban is szívesen várom a javaslatokat. Mivel még soha nem építettem be. Pl. Kell-e hővezető paszta az alu felületekre és a peltier közé?; kell-e az elemnek plusz elektronika, vagy simán rá lehet kötni a tápra? Tudtok segíteni ezekben a kérdésekben? A google nem dob fel túl sok értelmes leírást. Előre is kösz!
A lehető legnagyobb legyen az alu váz, mindenképpen ventilátorral. Hővezető paszta kell mindkét oldalra, különben nem ér semmit az egész. Ha a tápegység akkora feszültséget ad, amekkorát elbírnak a peltier elemek, semmi trükk nem kell, mehet rá direktben. A tápegységnek is bírnia kell a terelőáramot. Ha hőfokszabályzást is akarsz, akkor kell kiegészítő elektronika.
Ha nálad is 600 Ft/db., akkor érdekelne 2-3 db a nem túl távoli jövőben!
Kapcsolódó kérdés:
A peltier mehet "éjjel-nappal"? Nem kell pihennie? (kb 2-3 hónapra gondolok, amíg tart a nyár) A hozzászólás módosítva: Júl 13, 2016
Szia!
paszta-ok A peltierhez nem kell hőfok kijelzés, meg semmi extra. Az alu vázzal kapcsolatban pont azt akartam megtudni, hogy hogy lehet kiszámolni hogy mekkora kell, mivel nem mindegy, hogy egy pl. 2cm vastag tömb kell, vagy 3-4cm, stb. Valamit már tudok róla, hogy hőátadásokat kellene számolgatni soros "ellenállás" rajz alapján, melyek a hőátadást jelentenék. Pár dolog nem világos számomra. Pl. a peltier elem adott karakterisztikánál mekkora hőmennyiséet generál. Majd a Th25-höz való hő különbséget hogy lehet elvezetni az alu tömbbe. Mekkora felület kell, stb. Majd az alu tömbből a levegőnek hogy adja át. Előre gyártott hűtőbordákon ráírják, hogy W/K, de most ez nem olyan lenne. Szóval erre a hűtőborda méretezésre kellene egy érthető leírás. A neten eddig vagy valami rizsázást találtam, vagy túl tudományos infókat. Az tény hogy nem egyszerű ilyeneket számolgatni. Valaki más?
Helló, közben megvalósítottam az említett szabályzó áramkört. Dióhéjban összefoglalva:
Egy petlier elem két hűtőborda közt van, az alsó hűtőborda vízbe úszik hogy legyen minek leadni a hőt. A felső bordán van egy BMP180 hőmérséklet szenzor amit egy Atmega olvas ki (ez a visszacsatolás). Az atmega PID szabályzóval PWM-en keresztül hajt meg egy H-hidat (így fűteni is tudok). A vidóban már látni hogy elég jól működik. A kérdésem az lenne, hogy tudok-e javítani valamelyest a hatásfokon ha a peltier elemmel párhuzamosan kötök egy kondenzátort? És ha igen milyen értékű kössek? A PWM frekvencia 490 Hz, a modul ellenálása 4.2 ohm. Köszi! A hozzászólás módosítva: Júl 16, 2016
A hatásfokon úgy tudsz javítani, hogy hűtéskor a meleg oldalt lehűtöd a lehető legjobban, fűtéskor a hideg oldalt melegíted. A kondenzátor, vagy bármi, amit a peltierrel párhuzamosan kötsz, csak rontani tud a hatásfokon, a befektetett energia egy része a párhuzamosan kapcsolt alkatrészen fog "lecsapódni".
A hozzászólás módosítva: Júl 16, 2016
A kondenzátortól csak a vezérlőd fog szenvedni/jobban melegedni.
Üdv!
A BMP180 első sorban egy nyomás és magasságmérő, ami hőmérsékletet is mér ezen kívül. Ha nincs konkrétan használva a nyomásmérés, akkor ide teljesen felesleges (de gondolom ez volt kéznél). A végleges megoldásban használj szerintem PTC szenzort, pl PT100-at, mert ennél lehet gondot fog okozni a páralecsapódás.
Teljesen mindegy, csak az ellenállása más. De akár valamelyik KTY8x-xxx is jó.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |