Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Motorgyújtás
 
Témaindító: Peti.Janka, idő: Nov 2, 2006
Lapozás: OK   19 / 206
(#) mex válasza Krisz03 hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
Elnézést,ha félreérthető a kérésem. Tehát:arra lennék kiváncsi,hogy a két gyújtószikra között eltelt időnek hányad része a jeladó pozitiv és negativ jelcsúcs között mérhető ideje.
A pdf-ben a feketével rajzolt felső jelalak a gyújtószikrát szimbolizálná,az alatta levő piros ábra pedig a jeladó kivezetésén mérhető jelalak (azt csak feltételeztem,hogy először pozitiv impulzust ad,de ha negativot ad a mért időkön nem változtat).
(#) Krisz03 válasza nyemi hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
Én is valami hasonlóval próbálkoztam, igaz poti nélkül. 68 Ohm-os ellenállásokból és 150 Ohm-os potiból összeraktam ezt, és úgy látszik ezzel már nem lesz probléma. Igaz csak 2800-as fordulatig (fúrógép) tudtam tesztelni, de már nem jelentkezett semmiféle mászkálás a gyújtási időpontban.

Most már csak az a kérdés, hogy milyen potit használjak, ami bírja is ezeket az impulzusokat? Ilyen potit használtam most, ezt valamilyen kórházi készülékből termeltem ki. Maradhat ez, vagy valami más kellene?
(#) Krisz03 válasza mex hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
Nem, dehogy félreérthető, csak én vagyok kevés a szkópos dolgokhoz. Kezdem kapisgálni, de ehhez nem két bemenetes szkóp kellene? Nekünk csak egy régi ruszki fajta van (itt az apróhirdetések között is láttam valamelyik nap egy ilyet), de ennek csak egy bemenete van.

Szükséges még ezen dolgok mérése? Egyel feljebb írtam is, hogy már sikerült megoldani (legalábbis asztalon) Nyemi által csatolt rajzok alapán. Remélem felszerelve a motoromra is működőképes lesz a szerkezet. Ez jövőhét kedden fog csak megvalósulni, és akkor majd beszámolok az eredményekről.
(#) mex válasza Krisz03 hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
Neked már nem szükséges,csak én lettem volna kiváncsi rá. Egy előgyújtásszabályzott elektronikánál kell ezt az értéket is tudni. Amúgy meg egysugarassal is meg lehet a mérést ejteni,mert elég csak a jeladóra csatlakozni. Adott eltéritési sebesség beállitása mellett például 5ms/div és 1500-1600 n/min fordulattal tekerve a főtengelyt, egész képernyőt betöltő jelszélességet kapsz,amit könnyű leolvasni. Igy lemérhető a két pozitiv impulzus közti idő,és a jeladó + - impulzusai közt eltelt idő is....
(#) Krisz03 válasza mex hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
Ezzel az 5ms/div beállítással tényleg kb 1500-as forulatnál (kb félig nyomtam be a fúrógép gombját) töltötte be a képernyőt. Azonban nem lehet semmit leolvasni, mert nagyon szalad a kép. Van rajta egy poti, amivel ezt be lehetne állítani, de már így is végállásban volt, ettől csak jobban szaladt.
1 pozitív + 1 negatív impulzus kb 2-3 osztásnyi széles volt. Pontosabbat nem lehetett leolvasni.
(#) mex válasza Krisz03 hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
A képernyő vizszintesen 10részre van osztva? Az 1500-as percenkénti fordulatnak a periódusideje 40ms.
Ha az eltéritési sebesség 5ms/osztás,akkor a kilencedik osztás elején már a következő gyújtásjelnek kell látszódnia. Igy értelmezzem a 2-3 osztásnyi impulzusszélességet?
(#) Krisz03 válasza mex hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
8 részre van osztva. Úgy értettem az előbbit, hogy 1 pozitív impulzus kb 1-1.5 osztás széles, és 1 negatív is kb ennyi, majd végig lapos a jelalak azon az 5-6 osztáson (pici kilengés azért van).
De mondom ezek nem pontos értékek. Sem a szópon látottak (szaladt a kép), sem a fordulatszám (szemre, félig benyomott gomb). Szóval ezekkel az értékekkel lehet, hogy össze is zavarlak, mint hogy segítenék.
(#) nyemi válasza Krisz03 hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
A javaslatom hogy szereld össze ezekkel, az értékekkel és a képen levő potival majd amikor, a motorban beállítottad a kezdő fordulatot mérd meg a potit majd mind a négy ellenállást, cseréld ki 2 darab ellenállásra a poti beállított értékének alapján. Ezt azért írom, mert a gyári gyújtás elektronikának is sajnos a poti a gyengéje, nem egy fekszik a polcomon, ami hol ad szikrát hol nem a poti kis mozdítására ideig, óráig működik is.Üdv nyemi.
(#) Krisz03 válasza nyemi hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
Igazad van. Egyszer kell csak beállítani, utána felesleges piszkálni, mert minek Így tényleg az a legjobb megoldás, ha fix ellenállásokkal helyettesítem.
(#) nyemi válasza Krisz03 hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
Nem nem félreértettél azért kel kiváltani a potit mert én, eddig nem találkoztam olyan fajtával, ami a klíma a por az impulzus terhelések hatására ne mondta volna be az unalmast.
(#) Krisz03 válasza nyemi hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
Nem értettelek félre. Én is az impulzus terhelések miatt fogom kiváltani, csak előtte azért rákérdeztem, hátha létezik olyan poti, ami eltűrné ezt is.

Tényleg! Hány W-os ellenállást használjak?
(#) nyemi válasza Krisz03 hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
1 wattosakat minimum.(0. 9w fémrétegűt)
(#) Krisz03 válasza nyemi hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
OK, értettem!

Látom a Simson fórumon is jelen vagy. Én is sűrűn (naponta) látogatom az oldalt, sokat lehet tanulni, nameg kérdezni is, ha gond van a mocival. Ott is ilyen nick-el szerepelek, mint itt.
(#) nyemi válasza Krisz03 hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
Én is szoktam olvasgatni, írni kicsit ritkábban, a babetta gyújtás a kedvencem a gyenge gerjesztő tekercs kiváltását fontolgatom eme rajz alapján. A trafót egy nagytekercses áttekert világító tekercsel, hajtanám.
(#) Krisz03 válasza nyemi hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
Hmm, érdekes megoldás. Bírni fogja azt a frekit a trafó? 91-es Rádiótechnika Évkönyben megjelent CDI gyújtásomban nem akart szuperálni rendesen a Puskás trafó. Bár az kb 3.5-4kHz-es frekin megy.
(#) nyemi válasza Krisz03 hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
Mondjuk 6000 fordulatnál 100 fordulat /másodperc szorozva négyel (a 4 északi 4 déli mágnes a forgó részbe) a 400Hz. Akkor 12000-nél 800Hz annyit bírni kéne neki.
(#) mex válasza nyemi hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
A babetta gerjesztőtekercs eredeti állapotjában valóban harmatgyenge. De nem a vasmaggal (és a mágnessel) van a probléma,hanem a tekerccsel. A csatolt képeken egy eredetileg babetta vas látható,de más huzalátmérővel és menetszámmal tekerve,ami jóval kevesebb mint az eredetileg volt. Ezt a tekercset próbaként gyártottam,a végleges valamivel kisebb menetszámú lett. Az elektronika teljesen más elven működik mint a topicokban közöltek. Eredetileg javitottam,de annyira szellemesnek találtam a működését,hogy visszarajzoltam,és ehez a tekercshez is azt használtam.Teljesen más tipusú motorra került (YZ) aminek az alaplapja egy szervizben "szőrén-szálán" eltűnt a hosszú javitási idő alatt. Nameg az eredeti elektronikája is kicserélődött. Mivel a tulaj(jó ismerős) nem akart új alaplapra,és gyújtásra beruházni engem kért meg a gyújtás rendbehozására. Mivel a mágnes adott volt (belső gyűrűs kivitel) igy egy új alu alaplapra egy belső jeladó készitése után a szóban forgó tekercs is felkerült,természetesen kicsit furcsán nézett ki,hogy a vasmag külső részét gerjeszti a mágnes. Mindenesetre sikerült az emlitett kapcsolással a tekercsből véleményem szerint az eredetinél is nagyobb energiájú szikrát csiholni.
(#) mex válasza mex hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
Sikerült 2x betenni ugyanazt a képet....
Itt a javitás:

Babatta 2.jpg
    
(#) nyemi válasza mex hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
Tán valami feszültség többszörözőt rejt a kapcsolásod. Mert megmondva az őszintét én is megtekertem egy kisvasmagot (kisfajta világító tekercs vasmag) 0, 17mmhuzallal alá tekertem fordított tekercs iránnyal 0, 85mm huzalból egy sort, úgy ahogy az eredetiben van de sajnos kevés lett a leadott feszültség. A mostani tervem még a trafó használat mellet hogy megpróbálom a 0, 85mm tekercs nélkül megtekerni és a negatív feszültséget 330ohm és dióda soros párral megfogni, a huzalátmérő marad a 0, 17mm. A kérdésem hogy szerinted egy 2watos ellenállás elég e lesz. Ja és mex láthatnánk azt az ötletes kapcsit. Üdv nyemi.
(#) mex válasza nyemi hozzászólására (») Márc 21, 2008 /
 
A kapcsolás elve: A gerjesztőtekercset a pozitiv félperiódus kezdetén egy tranzisztor (nagyfesz darlington) testre zárja!!!! Ezután amikor a tekercsen a legnagyobb áram folyik-a szinusz csúcsán megszünteti a testelést,és az igy létrejövő feszültségugrást hasznositja. A gyakorlatban ez úgy néz ki,hogy a tekercs a berúgási fordulaton lead úgy 30-40V körül terheletlenül,és a rövidzár megszűnése után ez a fesz felugrik 300V-a amit 2µF kondin mértem. Ez a fesz kettő pozitiv periódus után áll elő. Van a dolognak hátulütője is: ha beindul a moci akkor a fesznövekedés nem áll meg, túl nagy értékre töltené a kondenzátort ha nem korlátoznánk. Ezt tirisztorral oldották meg. Ide mindenképp gyors tipus kell,különben mire begyújt a töltőimpulzus már a kondit tölti,tehát nem érne semmit. Elég kisteljesitményű eszköz is,nekem 400V 1A terhelhetőségű tipus van berakva. Sok hasonló kapcsolás is van ami igy állit elő viszonylag kis feszből többszáz voltot,például az RM tipusok nagyrésze is ilyen. Az előgyújtásszabályzás viszont az elektronikán belül is jól elkülönitett egység,talán mondanom sem kell,hogy cél ic-vel megoldott,nehogy véletlenül meglehessen javitani.... Remélem tudtam segiteni.
Visszatérve a babszi tekercsre: az az ominózus egysoros tekercs csak a negativ irányú fesz megfogására szolgál,de egyúttal terheli a + irányút is,szerintem el lehet hagyni,jobb lesz a gyújtás,csak negativ irányba kell egy dióda.
(#) nyemi válasza mex hozzászólására (») Márc 22, 2008 /
 
Érdekes a működése én is találkoztam már valami hasonlóval. Valamilyen gépjármű villamossággal foglalkozó könyvben volt leírva egy olyan fajta CDI (persze megszakítós vezérlésű) amiben nem volt nagyfeszültségű transzverter, hanem a gyújtó transzformátor primer ön indukciójával töltötték, a kondenzátort majd a rendes gyújtáskor meg kisütötték rajta. A CPI 1280 hasonlóan működik, nem tudom, ismered –e a LADA klubon még cikkeket is olvashatsz róla, bár már nem gyártják a kapcsolása megtalálható az oldalon, a klubosok még HAL meghajtó elektronikát is fejlesztettek hozzá. Íme a link: http://zsiguli.hu/index.php?action=cikk&id=55 A tanácsodat meg köszönöm de én csak kötök a diódával sorba egy 330ohm/2w ellenállást mert nekem ez a teljes rövidre zárása a negatív feszültségnek kicsit tekercs gyilkolászásának tűnik, félek hogy melegedni fog nagyon és majd a végén le ég a tekercs, vagy mi a véleményed a VDR –röl van itthon egy pár amit rossz frekvenciaváltókból termeltem ki 380- 400 voltosak ( két fázis közé voltak berakva ) szerinted jók lennének? Üdv nyemi.
(#) mex válasza nyemi hozzászólására (») Márc 22, 2008 /
 
Szevasz. A CPI gyújtáselektronika valamelyik régebbi (90-es) rádiótechnikában ki lett vesézve. A fejlesztői nagyon jó tulajdonságokkal biró gyújtást alkottak...
A VDR használatáról annyit : én még nem próbáltam,de valószinűleg használható. Valószinűleg lesz egy lengés(akár több is) ahogy a VDR ki-be kapcsolgat. De használhatsz ellenállást is,de inkább tegyél 5W teljesitményűt. Ez is a huzalvastagság függvénye.
(#) gulyi88 hozzászólása Márc 23, 2008 /
 
szassztok tervezgetem az előgyújtásszabályzót....
és az jutott eszembe, hogy ezek a f/U konverterek nem elégy gyorsak, nem követik a fordulatszámot csak jó sok késéssel, és ez neméppen jó.

nics valami ötletetek ennek kiküszöbölésére?

egenlőre úgy godoltam, hogy lineáris előgyújtási szöget választom e.szög~(n/min)
mex adatait használva :
1.000 n/min ---> 10°
10.000 n/min ---> 30°
lineáris egyenes mentén fog változni az előgyújtás,
a kondi kisütési karakterisztikája ezesetben pontosan exponenciális tehát R tagos kisütés ..
csá
(#) mex válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 23, 2008 /
 
Milyen jeladót tervezel,és hány jel lesz?
(#) gulyi88 válasza mex hozzászólására (») Márc 23, 2008 /
 
tulajdonképpen arra gondoltam, hogy 2 optoréssel fog menni, tárcsás jeladóval.
az egyik optoréshez a tárcsán csak egy lyuk lesz
a másikhoz meg 8 lyuk.
a 8 lyukas fogja az F/U-t hajtani , így jóval csökken a reakcióideje
az az 1 lyukhoz tartozó opto meg a referenciajel lesz.

jobbat egyyenlőre nemtudok,
de annyi biztos hogy optos jeladót fogok használni..
csá
(#) mex válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 23, 2008 /
 
:wow3: :eek2:
A tárcsát és az optokapukat hová tudod felszerelni?
(#) gulyi88 válasza mex hozzászólására (») Márc 23, 2008 /
 
akárhova mivel nem gyári a dinamó része...
olyat esztergálok amilyet akarok..
(#) mex válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 23, 2008 /
 
A simsonon dinamó volt? Vagy más motorról van szó.
(most csak magamban gondolkozom)....
(#) mex válasza mex hozzászólására (») Márc 23, 2008 /
 
Nemtudom figyelemmel kisérted-e ezt: a topicot. Az itt szereplő gyújtás viszonylag egyszerűen megoldja a szabályzást lásd->szkópábrák. Itt is az R-C időállandó szabja meg a gyújtási időpontot. A jeladóbütyök elhelyezése az alapelőgyújtásért felelős,a hossza pedig a maximális előgyújtást határozza meg. A bemeneti fokozat kis átalakitásával alkalmassá tehető optokapus vezérléshez is. És összesen kettő furat kellene a tárcsára. Természetesen a kettő kapu szükséges. De nagyobb átalakitással,az elvet megtartva még ezt is lehetne egykapusra alakitani.
(#) gulyi88 válasza mex hozzászólására (») Márc 24, 2008 /
 
ja simson a gép.
nézegettem azt a gyújtást, de csak felületesen, majd holnap jobban belemerülök..

csá
Következő: »»   19 / 206
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem