Fórum témák
» Több friss téma |
Ez szép, ha fölé tüzöl egy csirkét nyárson, meg is lesz a vacsora...
Csak érdeklődve kérdezem ezek nem boylerbe való fütőbetétek? Nem fog gondot okozni, hogy azok "folyadék" hűtésre lettek tervezve? Fog a levegőn eléggé hűlni?
Mivel nem cél a folyamatos "gyilkolás" így szerintem nem lesz gond. A 2500W-ot próbára ráengedtem, és kényelmes mérések után sem forrósodott fel. Van 4 ohm-os terhelhetősége is műtehernek. Ezt 12KW-al lehet terhelni... .
Sziasztok
Építeni szeretnék egy olyan táptesztert, ami képes lehet meghatározni egy tápegység valós teljesítményét. (hogy hány wattos) Favágó-egyszerűséggel szeretném megoldani. Fokozatosan rápakolnék egy-egy fogyasztót egy-egy ágra, és közben egy sima multiméterrel figyelném a feszültséget, vagy az áramerősséget, hogy hogy reagál rá. Ha rápakoltam az adott ágra annyit, amennyit a cetli szerint hivatott elbírni, akkor nem is kínoznám tovább. Kérdésem az lenne tehát, hogy teljesítmény-ellenállásokat, vagy fogyasztókat kéne használjak? Akármelyik is, szerintetek hogyan lehetne megoldani? Fogyasztóból, én az égőt képzeltem el először, de aztán rájöttem, hogy azok nagyon kevés áramot vesznek fel, tehát nagyon sok kéne belőlük. Mit rakhatnék helyette? Egy jumperes nyákon gondolkoztam.. Minél magasabbra teszem a jumpert a tüskesoron, annál nagyobb terhelést róna a tápra. Mi a véleményetek? Tudtok pár építő ötletet adni? Előre is köszi. Amúgy nagyon kezdő vagyok, emiatt bocsi, de szívesen (és gyorsan) tanulok. Alapvetően informatikus vagyok, ezért kicsit testvér-témakör az elektronika.
Az autókhoz való 12V-os izzók kb 5W és 60W között fogyasztanak, ami kb 0.5A és 5A közötti áramot jelent. (Az is pici?) Ilyenekből összerakhatsz egy panelt. Arra vigyázz, hogy sorba csak egyforma teljesítményű izzókat köss, ha nagyobb feszültségű tápot akarsz tesztelni, mert csak így oszlik meg az izzókon egyformán a feszültség. Nekem pl. Lada izzóim vannak ilyen célra. Abban ugyanis a tompított és a reflektor egy búrában van. A tompított idővel kiég, a reflektor része viszont erre még tökéletesen használható. Olyan alkatrész boltokban is körbenézhetsz, ahol van turkálós rész, mert néha olcsóbban hozzájuthatsz teljesítmény ellenállásokhoz is. Újonnan egyébként elég drágák. Persze használhatsz még vasalót, kenyérpirítót, hősugárzót stb, amikben nincs semmi elektronika, csak a fűtőszál. Izzónál azzal számolni kell, hogy kikapcsolva (hidegen) sokkal kisebb az ellenállása, mint amikor már állandósult üzemben megy. Emiatt bekapcsoláskor pár pillanatig sokkal nagyobb áramot vesz fel, mint amit a ráírt teljesítménye alapján szabadna. Ezt a tápegység nem biztos, hogy szereti. Jobb esetben csak letilt a védelme, pl. egy PC tápnál. Rossz esetben pukkan. Ha izzókból csinálsz terhelést, akkor először egy (vagy több) teljesítmény ellenállást (vasaló és társai is szóba jöhetnek) rakj vele sorba, és ha már ezen keresztül felmelegedett az izzó valamennyire, akkor a vele soros ellenállást már rövidre zárhatod és így az izzók már nem okoznak akkora túlterhelést. Ha jumper alatt a szokásos PC-s jumpert érted, akkor azzal 1-2 ampert talán át lehet vinni, de többet nem illik. Nagyobb áramra banándugót, sarus megoldásokat, gyors csatlakozókat használhatsz. Például olyanokat mint a hangfalaknál.
Nagyon szépen köszönöm Ezek a fűtőszálak feszültségtől függetlenül működnek? Mert ugye 12v-dc-t pakolnék rá, nem 220 váltót, mint amiről egy átlag vasaló megy
Másik kérdés (amúgy PC tápot tesztelnék, igen) Vannak rajta 5 meg 3.3 voltos ágak is. Az is mehet fűtőszállal? Mert a lada égő ott már gondolom nem játszik Mégegyszer nagyon köszönöm a jó ötleteket
szia
"Ezek a fűtőszálak feszültségtől függetlenül működnek? Mert ugye 12v-dc-t pakolnék rá, nem 220 váltót, mint amiről egy átlag vasaló megy" Aminek van ellenállása, az megy, de kevesebb árammal. Van egy 500W os vasaló, az 500W/230V=2,1739A P =Inégyzet x R ebból >R=P/I négyzet R= 500W/4,7258R négyzet =105,8 ohm. Ha 12V on akard nézni akkor, 12V/105,8ohm =0,1134A ami P=VxI =12Vx 0,1134A=1,36W a 500W os vasalóból 12V on. Én azt mondanám van 6V os izzó is. (motorkerékpárok ) A 3,3 Vos ellenőrzésére ajánlanám a 4V os halogén izzót. Bővebben: Link "Mert a lada égő ott már gondolom nem játszik" De "játszik" mivel a izzószál is ellenállás. DE 5V on, kissebb lesz a árama, mint a fele, és 3,3Von a negyedénél is, kisebb lesz a átfolyatott áram. üdv A hozzászólás módosítva: Dec 19, 2016
Az izzó nem éppen a legjobb terhelés, mert hidegen kicsi ellenállása van ami ha felizzik az izzószál akkor megnő, nagyobb ellenállása lesz, azaz kisebb terhelést jelent a tápnak.
Feszültség és áram függvénye hogy mit célszerű terhelésnek használni, de leginkább ellenállást szoktak vagy hűtött aktív (félvezetős) terhelést. Néhány 100W-ra én gofri (szendvics stb.) sütők fűtőszálait szoktam vegyesen kötni, ezeknek darabja 39ohm, és általában vigyázok arra hogy csak addig használjam amíg nem kezd el kékülni vagy vörösödni rajta a burkolat.
Szia
Igen igazad van a izzó az változtatja az ellenállását. Csak a ellenállásoknak az ára egy kicsit magas. Pl.:állítható 4,7 ohm/100 W ára 3900Ft Bővebben: Link eszt csak 4,5A terhelhetem. Ha 4Vos halogén izzót nézem ami 80Ft akkor 48db izzót tudok összekötni ami 39W és 4Von 9,7A rel terhelhetem. De ott van a fix ellenállások Lásd ez a 0,1 ohmos egy 0,33ohm os 50W os és 10db 0,1ohm os 10 W ellenállással 10A max min 2,5A terhelést tud összerakni, igaz nagy lépésekkel. A 0,33ohmosnak mindig benn kell maradni, és a 0,1 ohmosokat sorba lehet hozzá tenni -de akár párhuzamosan is. Az ára ~1200Ft és egy kis munka. üdv.
Ilyen célra a legpontosabb eredményt áramgenerátorral lehetne elérni.
Teljesítménytranzisztorral, hűtőbordán, mint a legegyszerűbb megoldás, az átfolyó áramot műszerrel mérve, ebben az esetben egy potenciométerrel folyamatosan tudod szabályozni. A tranzisztor dolgát megkönnyítheti egy fix ellenállás, ami a teljesítmény nagy részét elfűti. Arra készülj fel, hogy méretes hűtésre lesz szükséged, akármelyik megoldást választod. A hozzászólás módosítva: Dec 19, 2016
Én felkészültem , de a témafelvető írta, hogy még kezdő, ezért valami egyszerű megoldást akartam javasolni. Eredetileg még az sem derült ki, hogy milyen tápról van szó, lehetett volna valamilyen váltakozó feszültséget leadó is és akkor az ellenállás félékkel lehet a legáltalánosabb megoldást adni.
Kapcsolóüzemű, áramkorlátra leálló tápnál felejtsd el az izzót. Hidegen rövidzár, bemelegedve már valamennyi, de nem mindegy 5V vagy 3,3V... ( több táp kimenetén nekem pislogott az égő majd égve maradt, azóta inkább nem használom.)
Én is inkább a fűtőszálakat javasolnám, a 230V -osok még nem olyan sokat változtatják az értéküket 3.3-12V tartományban, és elég nagy a kezdő ellenállásuk is. Romlik ugyan a paraméterük, de ha kettévágod párhuzamosan kötöd, 1/4 ellenállásuk lesz. Ezt pl hajszárítóval, elektromos fűtőtesttel meg tudod csinálni.
Jumper? Még kapcsolóból sem mindegy, hogy melyiket használod, általában 10A vagy 16A kapcsolására alkalmasak. Autókban használtak között találhatsz olyat, ami képes nagyobb, 25A, vagy nagyobb áram kapcsolására.
Többször fontolgattam én is az elektronikus műterhelés megépítését, de annyiszor nem kellett, hogy belefogjak, így maradt az izzó. Néha persze leoldogatnak egyes tápok, de ez üzemszerű válaszuk a túlterhelésre: ha automatikusan visszaálló fajta, akkor 3-4 izzóvillanás után már eléggé felmelegszik az izzószál és égve marad.
Jó - és olcsó - megoldás lehet sok kisebb izzó alkalmazása, amiket jumperekkel lehet beiktatni. Pl. 12V 5W-os izzót simán lehet jumperrel kapcsolni, árama fél amper alatti. (Régen egy fatáblába vert szegekre forrasztott izzócsoportot is csináltam, volt rajta vagy 30db...) Bekapcsoláskor 1-2db van beiktatva, aztán lehet egyesével növelni a terhelést - akár egy yaxley-vel.
szia
"Kapcsolóüzemű, áramkorlátra leálló tápnál felejtsd el az izzót." Igen tudom. Akkor én, nagyon félre értetem a kérdés. Izzót a CO gépnél hasznát, előtoló egységhez, (W22-es) szoktam használni. Jól látható, hogy ha szabályoz. De mint leirtam a 230V os fűtőbetét 12V on igen csak kevés, de használható. És ne felejtsük el, hogy nem csak 230v os izzók vannak, van 1,5V os is. (pl.: qrac órába a LCD megvilágítás valamikor. )Bővebben: Link És bármely ellenállásnál, ha a tűzpiros állapotba kerül, márt változik a ellenállása. (lásd égő. Ez visszafelé is igaz. ) üdv.
Azért oda combos forgókapcsoló kellene, ha egy 600W körüli táphoz illő 25A..40A terhelést kapcsolna a fiatalember. Ha meg bázisáramo(ka)t váltana, akkor a potméteres megoldás egyszerűbb.
Sziasztok!
Szerintetek egy 12cm-es ventivel, az alatta levő nyák felületet felhasználva 4db TO-220-as félvezetővel el tudnék 16W-ot disszipáltatni? Hűtőbordát nem szeretnék használni, csak a nyák réz-, és a félvezető felületét. Vannak a kínai DC-DC konverterek, azok 6-8W-ot eldisszipálnak egy 6x3cm-es nyákon venti nélkül, nekem szerintem sikerülne dupla ennyit ventivel, nagyobb felületen. Vagy csak vágjak bele, és majd kiderül? Esetleg lehetne növelni a hűtő felület nagyságát pici bordákkal, lamellákkal, akár nyák szeletek odaforrasztásával is, akkor már mennie kell a 16W-nak szerintem. A hozzászólás módosítva: Jan 14, 2017
Idézet: „DC-DC konverterek, azok 6-8W-ot eldisszipálnak egy 6x3cm-es nyákon venti nélkül,” A "leadnak" és "elfűtenek" két teljesen különböző dolog. 16W az egy forrasztópáka, csak hogy el lehessen képzelni a dolgot.
50W-ot lead, 85% hatásfokkal. Számold ki.
Forrasztó páka: minimális felületen légáramlás nélkül 30-40W hő 400fokC-t okoz. Itt ventivel fújt 12x12cm, ami "bordázatos" a TO220 tokozás miatt. A hozzászólás módosítva: Jan 14, 2017
Bocsi, hogy megint írok. Azt találtam, hogy TO220-as tok 1.5-2W-ot tud borda nélkül eldisszipálni a szabad levegőn. Igaz, 120fokC lesz a tok, de ez engem annyira nem zavar. Ebből kiindulva 4x2W az 8W, ha ventivel és nyákkal megtámogatom, mennie kellene a 16W-nak. Nem akarok nehéz bordát használni, foglalkozni a rögzítésével, ha a nyákon meg tudnám oldani. Ha a félvezetők 80fokC-sak lesznek, az még belefér. Az elfűtendő teljesítmény folyamatosan csökken 16W-ról kb. 1-2 óra alatt 12W-ra.
Kíváncsi vagyok, lehetséges-e.
A nyák vékony rézfóliája elég hatékonyan tudja a hőt a távolabbi részeire elvezetni ahhoz, hogy azok is érdemben részt vegyenek a hőleadásban? (Van erre diagram?) Olyan bordát ami az egyik oldalán lapos, fektetve oda tudsz fogni két csavarral a nyákhoz. (Azokkal, amik a félvezetőket egyébként is tartják.) Lehet, hogy akkor kevesebb félvezető is elég. Ilyesmire gondoltam: Bővebben: Link1, Bővebben: Link2.
Meg volt a teszt, egyoldalas nyákot használtam, 4db TIP120 került rá, 4.2V 4.05A-t engedtem rá. 20 perc után is tudom fogni a nyák alját, az átvezető csavar érezhetően melegebb, szinte süt (60fokC körüli), de nem vészes. A tranzisztor melletti réz fólia langyos/meleg. Sokkal magasabb hőmérsékletre számítottam. A tranzisztort ha megfogom, csak meleg.
Örülök az eredménynek, így milliószor könnyebb lesz nyákot terveznem, nem kell se a hűtőbordát rögzítenem, se hozzá a ventit, se a bordához a félvezetőket. Úgy voltam vele, ha nem lesz elég a hűtés, kap minden tranzisztor 3W-os teljesítmény ellenállást, amin a hő felét elfűtöm, de még ez sem kell. A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2017
A műterhelés kapcsán lehet kicsit lazáskodni, nem kell a legkifinomultabb célzott ellenállásokat megvenni. Pl. én egy kiszuperált hőlégfúvóból csináltam a sajátomat, de rezsó, vasaló, hajszárító, vagy bármi egyéb is szóba jöhet, amiben nagyobb terhelhetőségű ellenállás huzalt lehet sejteni. Ezt meg kell mérni, és olyan darabokat készíteni belőle, amik különböző kötéseivel létre hozható a kívánt ellenállás.
Az sem követelmény, hogy pontosan 4 vagy 8 R legyen, csak a valós érték ismerete szükséges, mert így tudsz számolni. Ebből van az enyém , ami ilyen lett készen.
Milyen jo lett.Megegette a talajt is amind latom
Műterhelésnek én ezt használom. 300 Ft postával.Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Ápr 5, 2017
|
Bejelentkezés
Hirdetés |