Fórum témák
» Több friss téma |
Ha nem akarod ennyire bonyolitani , akkor tegyél a műv.erősítő visszacsatoló ágába (1M poti/fix) 2 db szembefordított diódát azzal sorba 50-100k ellenállást és egy 10-100µF kondit is sorba.
Ekkor ha túl nagy jel jön be(nyitnak a diódák) akkor az 1M ellenállást söntölni fogja a kinyitott diódák miatt a másik kisebb értékű ellenállás .Így a műv.erősítő erősítése lecsökken,
Egy kérdés!
Ha ezt kicserélem az μA 741 helyett, a diódát akkor is benne kell hagyni az 555- ös IC felé? A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2017
Így gondolod?
De ha azt mondod az NE-s IC-vel jobb akkor kicserélem azzal. Nem tart semeddig megtervezni.
igen az a műverősítő táp fesz bekötése ... eagle editor így jelöli
Majdnem jó a 2db dióda párhuzamosan nem sorba .
Egy mással szembe ... mindkét irányban egyenirányít ... bocs most nem vagyok rajzoló közelében! Igen a D1 az 555 trigger lába elé szükséges ! A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2017
Így gondoltad akkor! A kondi polaritása?
Az 555-ös IC-nél a dióda kell? A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2017
Igen ekkor bejövő jel szintjének függvényében söntölődik a visszacsatoló ágban lévő impedancia .
A dinamikája függ a 2 ellenállás arányától és a diódák nyitófeszétől ... kb:20-30dB lehet. Játszani érdemes a dióda tipussal Ge / Si/ Schottky ... ellenállások arányával ... A több diódás osztónál akár 40-50 dB ist emlegettek az irodalomban... Kondi polaritása .. Elvileg midkét pont féltápon van bemeneté és kimeneté is egy tápfeszültséges hajtásnál. + bemeneten 3as láb féltáp ... ekkor a kimenetem is féltáp van. Ekkor a - 2es lába is féltápon van ... ezért a polarizáció majdnem mindegy ,,, de van 1-2 µF unipoláris kondi is. A D1 és műverősítő kimenete közé azé raknék 1 kondit DC leválasztónak (50-100uF). A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2017
Elkészítem a kapcsolást az NE-s IC-vel ötvözve. Még egy kérdés a Motorokat vezérlő tranyók milyen típusúak legyenek, és egy előzőekben írt induktív áramlökéssel mi lehet?
A hídban lévő tranzisztorok a motor áramától függnek.
Olyat kell választani amik kényelmesen eltudják kapcsolgatni a motor áramfelvételét. Tisztelet teljes kérésem az hogy nézzél utána elektrotechnika alapjainak is ! Keressél rá Lenz törvényére , öninduktivitás , elektromágneses indukció , indukált feszültség , tekercs viselkedése váltakozó áramú körben, tekercsben tárolt energia , tekercs viselkedése be és ki kapcsolási jelenségei. Ezek után félvezetők záróirányú karakterisztikáját és átütési feszültségük határát is tanulmányozd. Mindezek után megérted miért kell 4db dióda a híd minden tranzisztorának Collektora köré, A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2017
Itt a dinamika kompresszor, már csak be kell tegyem az alapkapcsolásba. És az alkatrészlistát is bele kell írnom.
Sziasztok!
Elkészítettem a dinamikakompresszoros verziót, tápegységgel kiegészítve. Kérem az építő és nem leszóló kritikákat, hozzászólásokat. Ebbe már a plusz motoros rész is benne van.
Mi lenne ha értelmezhetőbb adatformában is közzé tennéd?
Addig ok hogy te akármi tervezőben rajzolgatsz. De nem mindenkinek van ilyenje feltelepítve, azon kívül a verzióbeli különbségek is okozhatnak gondot. Próbáld meg pdf formátumba felrakni a layfile helyett. Azt elvileg a legtöbb netes böngésző program is elolvassa. Ehhez annyi kellene , hogy a gépedre telepítsél egy virtuális pdf nyomtatót . Ekkor nem a papírra kerül az anyag , hanem egy pdf fájlba amit már eltudunk olvasni. (amikor nyomtatni akarsz akkor ezt a virtuális PDF nyomtatót választod ki a nyomtatók listájában) Persze ha lay formátumot is kozzé teszed akkor bárki más is tudja használni az építés során. (rengeteg pdf nyomtató program van) pl: freepdfcreator , wondershare pdfkreator , do pdf ... stb ..) A hozzászólás módosítva: Jan 17, 2017
Ha sikerül telepítenem akkor felteszem még 17h előtt, mert ezen a gépen amin most vagyok, azon még XP fut.
Nem jelent gondot XP-n is futnak ezek ... lehet régebbi program verzió után kell nézni , de ez se lehet fontos ... ha meg "XP-re fúj (az úgyis kiderül telepítésekor )" akkor másik progit
Parancsoljatok! De miért színezi át ne kérdezzétek, és ejtet hibát is a kitöltésben.
A hozzászólás módosítva: Jan 17, 2017
A diódákat jó irányba tettem? "záróirány".
Egy kérdés még A BC-s tranyókat ha kicserélem mondjuk BD139-140-re, és nem teszek rá nagy motort az nem okoz problémát, gondolom nem fog melegedni.
Az a lényeg , hogy záróirányban legyenek bent a diódák a tápfesz ágakhoz kötve..
Második motorhoz is kell 1 dióda záróirányban. Mert ha vissza rug a tekercs akkor a tápfeszre vezesse a nagyfeszt és ne a tranzisztor rétegei felé induljon el a villany.
A diódatípusa az lehet 1N4007? És a nagyobb tranyó az jó? A másik motorhoz is beraktam a diódát.
Diódának 1n4148 is megteszi vagy bármely hasonló 1n4001 is de ha 4007 van elfekvőbe az is.(bármilyen közepes/kis teljesítményű Si kapcsoló dióda megteszi) Mi az hogy nagyobb tranzisztor? Ennél egyértelműbb paraméter szükséges. Be kellene határolni milyen áramfelvételű eszközt motort hajtanál meg. Ezzel összefügg a használandó teljesítmény tranzisztor áram/fesz/teljesítmény/ B vagy béta paraméterei. A B-től meg függ az , hogy a kimeneti meghajtó CMOS kapu megtudja-e hajtani a végfokot? (adatlapján rajta van mekkora a max kimenő áram H szint esetén a tápfesz függvényében) Nagyobb áramú tranzisztorok kisebb áramerősítéssel rendelkeznek alapesetben. Rosszab esetben a növekvő áramfelvétel esetén csökken a B (béta) értéke is. Rosszabb esetben még egy segéd tranzisztorok (pl darlingtonba kötve) is szükségessé válnak. A hozzászólás módosítva: Jan 18, 2017
A soros 10 ohmok a motor áramát korlátozzák ... elhagyhatók / kisebbre cserélhetők vagy részben védelem mert a motor/kimeneti zárlatnál a tranzisztor azokat fűti és nem halnak meg.
A hozzászólás módosítva: Jan 18, 2017
Ha cserélsz akkor P meg N fetre. pl IRF540/9540 sok változtatással nem jár, cserébe szinte minden motorhoz jó lesz. ( a bázisra/gate-re menő ellenállások 10 ohmra vagy rövidzárra cserélendők.)
A dióda oké!
A BC-s tranyók helyett, BD139-140 tranyók, de ezt feljebb már írtam. Ha lehet fettel akkor inkább azt tennék bele. Az a "sok változtatással nem jár", pontosan mit takar? Csak beteszem a másik helyére, nézve a lábkiosztást és kész?
Szia! Nem lehet, hogy a védődiódák szerepét is ellátják az 10 Ohm-os ellenállások?
Nekem már vagy 6-7 ilyen panelem üzemel évek óta és egyikben sincs védődióda. Egy este párszor megfordul a motor... "Gyári" fényben is láttam már ilyen panelt. Nem kötekedésképp kérdezem csak eddig azt hittem ezért van így megoldva.
A fet bekötésére kíváncsi lennék!
Sziasztok!
Itt van a fetes változat, a hibákat legyetek szívesek jelezni, hogy módosítani tudjam. A pdf nem méretarányos.
Diódáknak ha lehet valami shotky féle gyorsakat alkalmaznék. Ami érdekes lehet még, ha erősebb motort teszel bele 1-2W nál , amit a fetek sugallanának, az egész kapcsolórészt át kell tervezni. A 10 ohm soros ellenállással hajtott bármilyen motorhoz lehet ez igy jó volt ( ahhoz szinte a jobb BC sorozatú tranzisztorok is elegendőek lennének) , de nagyobb teljesítményre nem lesz jó. Az elektronika és a motor tápját külön kell választani, vastagabb vezetősávokat kell alkalmazni. Egyszóval jó lenne a pontosabb tanácsért a motor adatait tudni. Pl hány voltos, terhelésen hány ampert fogyaszt. Ezen adatok nélkül kár hozzá bármilyen elektronikát tervezni.
Szia! Ugyan nem tőlem kérdezted, de ilyen motorokat szoktak használni a fényekbe (ha nem léptetőmoci) Bővebben: Link
100 mA-nél több nem igen lehet az áramfelvétele, de üzemben egy komplett elektronika, motoron 10 cm körüli alu tárcsával - tükrökkel megrakva - oda vissza forgatva átlag 30 ma-t eszik (legalábbis ha jól rémlik). Persze, ha zenebolond nem ilyesmi motorokat használna, akkor nem szóltam. Kíváncsi leszek az AGC-s verzió hogyan működik majd. Írtad, hogy "a motor és elektronika tápját különválasztani". Akkor az nem elegendő, ha minden IC -nél van egy 10 µF körüli kondi. Gyári paneleken ilyen megoldást láttam, aztán utána mentem...
Ha a motor 30 mA-t eszik akkor szerintem is kár vele foglalkozni. Én abból indultam ki hogy már BD tranzisztorokat akar használni. Azokat már igencsak az 0.5-1A kategóriába tenném, ott viszont már ez a fajta táp megoldás nem igazán szerencsés.
Nem akarok én rá tenni nagy motort, csak minél biztonságosabbá tenni a kapcsolást, de ha azt mondjátok a BC-s tranyó is elbírja, akkor nem bántanám.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |