Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos tricikli (quadro) építése
 
Témaindító: gujo52, idő: Márc 7, 2008
Témakörök:
Lapozás: OK   1 / 2
(#) gujo52 hozzászólása Márc 7, 2008 /
 
Üdvözlök mindenkit!

Van egy nagy problémám. Öt évvel ezelőtt egy trombózis miatt elveszítettem a bal lábamat és ez nagyban megnehezíti a helyzetemet bizonyos területeken. Művégtaggal jól tudok menni - persze nem nagy távokat - és autót is vezetek, ami át van alakítva kézi kuplungra, de biciklizni, vagy bármilyen kétkerekű jármüvel közlekedni már nem megy. Most jön a jó idő és olyan jó lenne kimenni a természetbe egy olyan eszközzel, amin lehet nézelödni, érezni a jó levegőt / vidéken lakom /.
Tehát, elhatároztam, hogy építek egy elektromos triciklit. Első keréknek gondoltam 26"-os bicikli kereket, a két hátsónak pedig kemping kerekeket. A meghajtást elektromos motorral képzelem el, ami 24 vagy 36 V-os lenne. Különösen a motor beszerzésében kérném a segítségeteket, illetve, ha van valakinek az építéssel kapcsolatban tapasztalata és azt meg is osztaná velem külön megköszönöm.
Tudom, hogy vannak spéci rokkantkocsik, de ezek drágák nekem és ezek legnagyobb sebessége 8 kM/h.
Persze nem akarok én száguldozni, csak a többi bringással együtt haladni és ez kb. 20kM/h max.
Előre is köszönöm, ha valakinek van jó ötlete.
(#) kaqkk válasza gujo52 hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Én kirakodó vásárban láttam tavaj 10000ft körül
rokkantkocsi motort !
(#) gujo52 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Szia!
A szakmám villanyszerelő, de régóta foglalkozom elektronikával és érdekel ebben a témában minden. Sok mindent építettem már és még ezernyi tervem van. Alkatrészeim is vannak kb. 40 év gyűjtése.
(#) gujo52 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 7, 2008 /
 
Azért gondolkodom a gyári motoron, mert annál megoldott az áttétel a fékezés stb. Igaz, hogy nem olcsó, de ez a lelke az egésznek.
(#) mario1111 válasza gujo52 hozzászólására (») Márc 8, 2008 / 1
 
Üdv!

Tóth Márió vagyok. Baranyában lakok és a PTE Pollack Mihály Műszaki Karán vagyok 2. éves villamosmérnök hallgato.
Sikeresen építettem egy 500 wattos kerékpárt, melynek mind mechanikai mind elektromos részét én agyaltam ki.
A gép ezen a linken megtalálható:

http://videa.hu/main.php?page=play&v=u05O9K9VBJSRRDTs

Ennek ellenére nem javaslom a saját áttétel tervezést, meg az elektronika részét se. Tapasztalatból mondom. Nagyon sokan azt hiszik,h rádobnak egy motort és hasraütésszerűen választanak áttételt hozzá. De ez nem járható út.
A javaslatom a már említett 40 ezer forintos cucc beépítése. Ehhez mondjuk 3 db 12 volt 18 Ah-s akku.
Az akkuk kb 30 000 FT ból kijönnek maximum.
A kerékhez tartozik vezérlő, töltő és motor is. A kereket az elsőkerék helyett javaslom beépíteni.
Ezzel kb 25 km/h-ra lesz a sebesség és kb 20-30km a megtehető táv, de ennél akár többet is tud távban menni.

Üdv: Márió

link javítva --szabi83
(#) uli válasza mario1111 hozzászólására (») Márc 8, 2008 /
 
nagyon pöpec lett!!!!!!!!
Gratula
(#) mario1111 válasza uli hozzászólására (») Márc 8, 2008 /
 
Köszönöm!

Volt is ám vele sok szopás. De mostanra üzembiztos.
Már készül az utódja, ami közel kétszer ilyen erős lesz és akár 60km-et is tud majd menni egy feltöltéssel.
Egy 36 voltos 750-es moci lesz 48 voltról hajtva óvatosan.
Az alkatrészek nagyrésze már megvan.
(#) gujo52 válasza mario1111 hozzászólására (») Márc 8, 2008 /
 
Üdv Márió!

Ha a videón látható bringát Te építetted, akkor ez még csak kísérleti stádium lehet vagy másképpen provizorikus állapot. Ebből én nem sokat tudok kinézni, de gondolom Te is csak finom iróniának szántad. Annak viszont nagyon jó.
(#) mario1111 válasza gujo52 hozzászólására (») Márc 8, 2008 /
 
Nem irónia. A gép teljesen kész és üzembiztos. A klip régebbi videókból van összevágva, de a végén a képek a fejlődését mutatják.

Íme

itt megtekinthető nagy méretben is a gép.
(#) gujo52 válasza mario1111 hozzászólására (») Márc 8, 2008 /
 
Aha! Így azért más a dolog. Használható a technika úgy látom. Mint az elején jeleztem, én három kerekűt akarok összehozni. Egy rokonom szakember a hegesztésben illetve a vasas tudományokban és ez garancia egy igen könnyű ám annál masszívabb acélváz "megalkotásában"
Az elektronikát megpróbálom én megalkotni, különös tekintettel a balesetvédelmi és közlekedésbiztonsági szabályok betartására.
(#) mario1111 válasza gujo52 hozzászólására (») Márc 8, 2008 /
 

De azt azért érdemes kiszámolni,h jobb-e szenvedni több száz munkaórát elcseszni, mint egy működő dolgot alkalmazni. Most a 40 ezer forintos szettre gondolok.
Egy sima 250 wattos motor 12000 forint. A mechanikára is elmenne 8-10000 forint. Avezérlőre is a sok szenvedéssel elmenne egy 10-es. A töltőre meg főleg. Ehhez automata töltőket adnak. Ami eleinte max árammal tölt, majd fix feszültséggel, végül csepptöltéssel. +kap kapcsolós fékkart ami letiltja a motort,h ha fékez,+ gázkart amit szinte lehetetlen lenne otthon előállítani. És ez mind működő dolog. Az akkut meg úgyis megkéne venni.
Szóval lehet,h elsőre soknak tűnik, de ha végiggondolja és hozzáadja a saját munkadíját akkor jóval 40ezren felül lesz.
(#) mario1111 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 9, 2008 /
 
Ha 3 órát bírta azzal az akkuval akkor nem mehetett túl gyorsan. Nekem kb akkora akkukapacitással megy 20 km-et, de ezt 40-45 perc alatt és 40 fölötti sebességgel is.
Ehhez nem való az índítóakku. Az nem bírja a mélykisülést.
(#) vgabesz hozzászólása Márc 16, 2008 /
 
sziasztok
én is gondolkozom háromkerekű jármű épitésén
jelenleg keresek olyan gyári három kerekűt ami nem tul dárga, vagy olyat átalakitot amivel egy sima kétkerekűt át lehet alakitani háromkerekűvé.
a hajtást majd ha megvan a bicikli akkor szeretném kitalálni,a motor már megvan.egy háromfázisú 12 voltos motor.
ha esetleg tudja valaki hol tudok ilyen bicikilit olcson venni vagy átalakito szettett akkot megköszönném ha megoszatná vele.

vg
(#) vgabesz válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 17, 2008 /
 
én örülnék egy használtnak is
(#) Fülöp Zoltán válasza gujo52 hozzászólására (») Ápr 10, 2008 /
 
Üdv,

kb 10 éve foglalkozom triciklik építésével, az elektromos kerékpárok elterjedésével pedig elektromos triciklik építésével.
Ezen triciklik müszaki paraméterei megegyeznek a kereskedelmi forgalomban kapható elektromos kerékpárokéval, akku és motorteljesítmény, hatótávolság, sebbesség.
Többféle tipust fejlesztettem ki, első vagy hátsókerékhajtás, differenciálműves kivitelben.
Kérésére képeket tudok küldeni.
(#) gujo52 válasza Fülöp Zoltán hozzászólására (») Ápr 10, 2008 /
 
Örömmel üdvözlöm!
10év már nagy idő egy témában és rengeteg tapasztalatot lehet gyűjteni. Ha publikusak a fotók, szívesen megnézném őket. Közben sokat agyaltam azon, hogy elektromos vagy robbanómotoros legyen-e. Mindkettő mellett vannak érvek és ellenérvek is. Néhány jótanácsot szívesen vennék.
Előre is köszönöm!
(#) Fülöp Zoltán válasza gujo52 hozzászólására (») Ápr 10, 2008 /
 
Üdv,
mellékeltem képet néhány munkámról reméllem megnyithatóak.
Néhány saját érv az elektromos trike mellet:
-megépítése, átépítése egyszerübb a robbanómotorosénál, ezért olcsóbb is
-fenttartása üzemeltetése szintén olcsóbb (üzemanyagárak, kötelező bizt., bukósisak)
-az átépítésemmel megmarad a pedál funkció is így testmozgásnak is jó
-jóminőségű nagyobb teljesítményű akkumlátorokkal a hatótávolság jelentősen növelhető
-környezetbarátabb a robbanómotorosnál
(#) gujo52 válasza Fülöp Zoltán hozzászólására (») Ápr 10, 2008 /
 
Üdvözlöm!
Ez nagyon profi technika! Látszik, hogy kiforrott munka és nagyon esztétikus. Biztosan a működése is ezzel egyenes arányban van.
Gratulálok hozzá!
Nos a képet nézve a legegyszerűbb az lenne, ha rendelnék egyet, bár valószínűleg a financiális része sem elhanyagolható a dolognak. De az igazság az, hogy számomra az építés nagyon élvezetes munka és ezt nem is akarom kihagyni. Nekem a pedál funkció nem túl fontos, mive egy lábbal nem tudnám hajtani egyébként sem. Ami lényeges, hogy megfelelő nyomaték álljon rendelkezésre, mert bár sík terepen használnám azért az autópálya felüljárón át kellene tudnia menni ön erejéből, általam terhelve is, az az ne kéne leszállni és tolni, mert műlábbal ez nem egyszerű feladat. A kínai csodák pl. nem tudják ezt.
Röviden ennyit az elképzeléseimről.
(#) szabi83 válasza gujo52 hozzászólására (») Máj 27, 2008 /
 
Hello!

Sikerült alkotni valamit?

Üdv,
Szabi
(#) szabi83 válasza szabi83 hozzászólására (») Júl 13, 2008 /
 
(#) Takikaa hozzászólása Máj 28, 2009 /
 
Helosztok olyan kérdésem lenne hogy én építettem egy elektromos triciklit /váz van kész/ a motorja egy busz ablaktörlő motor lenne bicikli váltóval szerelve és akkor váltani is lehet hiszen az induláshoz kell nagy energia. Valamint én készítek hozzá egy áramvonalas karosszériát valószínűleg üvegszálból súja is kevesebb és sokat számít hogy kevés a lég ellenállása. Azonban nem tudom hogy törvényesen közlekedhetek e vele az utakon ? a felépítése olyan hogy az ülés fekvő helyzetes lenne hogy minél kisebb legyen a magassága. Hátul egy kerék hajtva elöl kettő egy rendes kormányművel meg van építve. Na most ez kb 2 2.5m hosszú lenne. Ezért érdeklődnék hogy vannak e valamilyen szabályok arra hogy én ezzel közúton közlekedhessek. Mivel imádok motorozni azonban, a benzin egyre drágább. valamint imádok bütykölni és szeretem az elekronikát ezért gondoltam egy elektromos meghajtásra. Van jogsim B kat-re A1 kategóriára, nem tudom hogy ezzel a járművel veszélyeztetném e a jogsimat. Mert ha összejönne a gép akkor barátnőmhöz szinte ingyen mehetnék. És nem utolsó a környezet védelem sem .
Segítséget előre is köszönöm. Remélem valaki tud nekem segíteni.
(#) szabi83 válasza Takikaa hozzászólására (») Máj 28, 2009 /
 
Szia!

Kresz - kerékpár:
Idézet:
„olyan két- vagy háromkerekű jármű, amelyet egy vagy két személy emberi ereje, illetőleg legfeljebb 300 W teljesítményű motor hajt. A kerékpáron egy 10 éven aluli gyermek szállítására alkalmas pótülés, illetve kerékpár utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.”



Üdv
(#) Takikaa hozzászólása Máj 28, 2009 /
 
oké én ezt a részét már elfelejtettem szóval akkor az én járművem is biciklinek számít? és nem kell se forgalmi se jogsi rá ? és elvileg nem büntethet meg érte a rendőr. A motort meg úgy se tudja meg állapítani hány W -os dobok rá egy 250W emblémát meg gyártás meg ilyenek hogy hiteles legyen és akkor nem kötnek bele talán
ha majd elkészül a cucc küldök róla képeket, amúgy ez egy személyes lenne és csak amolyan hobbi cél mert imádom az ilyeneket, a discoverin is mindig nézem a green wheels című műsort meg mindet ami ilyen környezetvédelmi dolgokkal foglalkozik.
Segítséget köszi
(#) Lac91 hozzászólása Aug 3, 2011 /
 
Sziasztok!
Járműgépésznek tanulok, s mivel csak nemrégiben kezdtem el olvasni a fórumot, meg a témához kapcsolódó cikkeket, elég kezdőnek számítok. Előre is elnézést a bugyuta kérdéseimért, előre is kössz a segítséget!

Hosszú távú terveim közt van egy elektromos rásegítéses tricikli (s ha nagyon el vagyok eresztve idővel velomobil) építése. Anyagilag nem vagyok túl eleresztve, ezért az elektromos részére vonatkozóan (is) minél olcsóbb, egyszerűbb, buherálós, építős megoldást alkalmaznék - amennyiben megéri...
Terv szerint egy kb 300W-os (esetleg valamivel erősebb) soros DC motort szeretnék hajtani. Amennyiben nem túl problémás, visszatöltést is szeretnék hozzá. Mivel még minden csak elméletben van meg, ezért sajnos még a kiinduló adatok sincsenek meg, sok a változó... Például hány voltos legyen a rendszer...? Ok, vannak DC-DC konverterek, de az tovább bonyolítja a dolgot, s az rendszerint a megbízhatóság rovására megy...

Nem tudtok valami helyet ahol nagyjából ekkora teljesítményű, olcsó, vagy legalább jó hatásfokú soros motort lehet beszerezni?
Az önindítók tudtommal rendszerint nagyobb (>1kw) teljesítményűek, valamint rendszerint csak siklócsapágyazva vannak, s hűteni is kell őket (bár ez talán egy ventillátorral megoldható lenne - ami nem mellesleg láncszakadás esetén is egyfajta védő terhelést nyújtana a motornak, nehogy szétpörögje magát...). Épített már valaki használható meghajtást önindítóval?

Meghajtási szempontból vajon mekkora feszültség lenne az ideális ekkora (300W+ és az indítás...) teljesítmény esetén? 24V/36V/48V?

Néztem több PWM-s szabályzót is, s ez az 555-el működő volt a legérthetőbb-szimpatikusabb számomra. Vajon az egyes ellenállások, kapacitások, tranzisztor megváltoztatásával ekkora teljesítmény mellett is működőképes lenne?
Köszi!
Üdv
Laci

ui: vannak beteg emberek... :
http://www.youtube.com/watch?v=WKAMus3oSdw
(#) suszitibi válasza Lac91 hozzászólására (») Aug 3, 2011 /
 
Szia
A kitöltést (PWM) egy 555-tel is meg lehet oldani, sokkal egyszerűbben. Ha nagyobb áramú vezérlést szeretnél, a kimenetre nem tranzisztor kell, hanem több fet, párhuzamosan vezérelve. Feszültségnek, minél nagyobb, annál kisebb árammal kell dolgozni. Szerintem 48v-tal jársz a legjobban. Én nem készítenék ilyen vezérlőt, mert 10ezerért lehet kapni gyárit. Abban van túláramvédelem, stb... Rendesen be van dobozolva, kábelezve.
Egy hete építettünk barátom feleségének egy gyári kétkerekűből triciklit. Jó lett, használja is. Ha soros motor és tricikli, akkor azért érdemes 500W-ban gondolkodni, vagy felette. Nézz be az - elektromos kerékpár házilag - fórumba, ott van több általam is készített bicikli és tricikli.
(#) Lac91 válasza suszitibi hozzászólására (») Aug 4, 2011 /
 
Szia!
Amíg reménytelennek nem tartom, addig építeni szeretném a vezérlőt, hogy meg legyen az alkotás öröme, s a sok szenvedés után a "végre megy!" effektus . Nem mellesleg, képben legyek mi miért van benne, s tudjam mit kell cserélni ha vlmi nem oké, ha kiszállt a lelkét jelképező füst... . Tudsz mutatni valami egyszerűbb kapcsolást? (Több topikban is találhatóak kapcsolások, de számomra egyik se ilyen átlátható)

"Tadpole trike" kialakítású, vagyis elől 2, hátul 1 kerekes lesz. A kormányzás összetettségétől eltekintve szinte minden szempontból jobb mintha hátul lenne 2 kerék. (Alacsonyra építhető, kanyarban is stabil, nem kell bele difi - jók a hagyományos bicikli hajtóművek és váltórendszerek, áramvonalas burokkal (csepp alak) sokkal jobban lekövethető, stb...)

Leginkább rásegítésben gondolkodom, nem várom el tőle, hogy önerőből 30-40-el menjen, ezért nem gondolkodom 500W felett; de a jogi szempontokat figyelembe véve 300W is teljesen jó. Soros motor, az ideális jelleggörbe miatt.

Kíváncsi vagyok a gépedre, megkeresem!
(#) suszitibi válasza Lac91 hozzászólására (») Aug 4, 2011 /
 
Meg tudod nézni itt is: suszitibi.mlap.hu
Keresek majd rajzot a vezérlőhöz, kislányom 3kerekűjéhez úgy is szeretnék építeni. Persze, ott nincs nagy áram.
(#) suszitibi hozzászólása Aug 4, 2011 /
 
Itt egy rajz.

pwm 555.gif
    
(#) Lac91 válasza suszitibi hozzászólására (») Aug 4, 2011 /
 
Amint látom csak a kitöltést lehet rajta állítani (ami persze nem gond, erre használat közben úgyse lenne szükség); nagyjából mekkora frekvencián működne?
Mechanikai szempontból minél nagyobb frekvencia, elektromos szempontból viszont ha jól tudom a kisebb jobb, mivel a kevesebbet kell váltania a FET(ek)-nek, így kisebb lenne a vesztesége is.
Valami jelsimítót nem lehetne a motor elé berakni?

Jó kis honlapod van, a RAR fájlok közt sok érdekes dolgot látni!

A e-bringád-ban tényleg van kakaó, grat!
Jó lenne az én bringámra is egy ilyesmi elektronika, de sajnos arra már nem futja
(#) suszitibi válasza Lac91 hozzászólására (») Aug 4, 2011 /
 
Szia
A frekit, be kell állítani fixre, aztán a potival csak a kitöltést változtatni. Szerintem nem jó símítót rakni a motor elé, mert megváltoztatja a kitöltési tényezőt, ami így feszültség szabályozás lenne. Persze ki lehet próbálni. A frekvenciát a motor mérete határozza meg. Emlékeim szerint, valahol a hangfrekvenciás sávban, 10kHz környékén van egy ilyen kaliberű motorhoz.
A bringám már nincs meg, most motorozok. A 400w-os motorja, kb az 500w-os kefésnek felel meg nyomatékban. Az elektronikát persze bővíteni kell, több fet párhuzamos kapcsolásával és védődiódákkal.
Egyszer még én is fogok építeni triciklit, de abba a két hátsó kerék lesz hajtott.
Következő: »»   1 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem