Fórum témák
» Több friss téma |
Ezt nem nagyon kell programozni, legfeljebb a alsó feteket kell először kinyitni, hogy fel tudjon töltődni a kondi. A kondi közel Vdd-re töltődik (- dióda), így ennek a feszültségnek kell tudni kinyitni a fetet. A P típusnál viszont a motor feszültsége miatt kell variálni, ha az meghaladja a mikrovezérlő tápját.
Üdv! Azt szeretném kérdezni , hogy egy FET-el felépített H hídba, hogy lehetne mérni a DC motor áramát és ez alapján egy áramvédelmet készíteni?Mert , ha sorosan rakok egy kis értékű ellenállást a motorral , és annak a feszültségét rákötöm egy mikrokontrollerre , akkor egyik irányba tudom mérni a feszültséget , de másik irányba ellentétes előjelű lesz a feszültség.
Én az alsó két FET source-ba tennék két ellenállást, és azt közösíteném (FET-el még nem csináltam, bipoláris tranzisztorral sokszor).
Kimaszkolod az előjelet, és veszed a kettes komplemensét. Vagy valami ilyesmi, régen tanultam.. Inkább szoftveresen csinálnám.
Elég egy közös ellenállás. De a korszerű megoldás az, hogy az éppen bekapcsolt állapotú FET Uds feszültségét figyeljük.
Igazad van, tényleg elég egy is.
Vagy van olyan FET, ahol be van építve a figyelő ellenállás.
Vagy tudod, hogy a FET-ed soros ellenállasa 0.01ohm, és az ezen eső feszültséget méred. Sok esetben ez is elég. Ha beragad a motor, vagy lefogod az autót, azonnal tudod detektálni, nem kell hozzá spéci FET.
Megmérem a max terheléshez tartozó D-S feszültséget és , ha azt túllépi akkor a kontroller lekapcsolja a H hidat?
Igen, csak egy kis tartalékot is be kell állítani, illetve csak akkor kell kiértékelni, amikor épp biztosan nyitva van a FET. Ezt a "kapuzást" lehet hardveresen vagy szoftveresen is megvalósítani, attól függ, hogy konkrétan milyen a hidad vezérlése, meg a uC. Pl. ha nem használsz PWM-et, és a uC-ben van egy 1 MSPS-os ADC, akkor szoftveresen is jól megvalósítható, de ha PWM-es a vezérlés, és az ADC lassú, akkor hardverből kell tiltani a feszültségfigyelést arra az időre, amikor az adott FET ki van kapcsolva. Erre jó pl. a SENSEFET, amit össze lehet rakni egy nagy és egy kisebb FET-ből is. Vagy egy dupla diódával, stb...
Pwm vezérlést szeretnék majd.Egyébként rátudom kötni a FET-eket meghajtó fokozat nélkül a uC-re?A motor feszültsége 24V , tehát a FET-ek 24V-ot kapcsolgatnának a uC meg egy arduino.
Akkor azt már tudjuk, hogy 24V, de mekkora az áram/teljesítmény?
Már csak hogy a nagyságrendet be tudjuk lőni...
Ekkora áramhoz/teljesítményhez szerintem nem kell rettenetesen nagy és komoly technika...
Mondjuk 4*0.47 Ohm, 2*4k7 és BC182, esetleg kondenzátor (ízlés szerint) a bázis és a GND közé...
Az alsó oldali FET-eket esetleg, a felsőket semmiképp.
Jó lehet egyébként csak az építés öröme miatt gondoltam , hogy így csinálom.
Ja, értem. Én anno úgy csináltam, hogy L293D volt a meghajtó, azokat kapcsolgatta TTL jellel a uC. Ez bírja a 24V-ot, igaz N-P FET kellett a kapcsoláshoz, jobb lett volna csupa N-FET. Az áramot a talpponti 0.1ohm-on mértem, ez ment egy monostabilba, ami "fix off-time"-ot csinált, tehát tiltotta az L293D-t. 20A-es stepper meghajtó volt, még mindig működnek.
Vagy előállítasz (pl. DC/DC-vel) vagy a meghajtó IC előállít egy boot-strap feszültséget, ami a felső oldal GATE-feszültségét fogja adni. Ez egy "lebegő" feszültség. Tápegységeknél vagy meghajtóknál ha látsz BOOT lábat, akkor ott van egy kondenzátor (vagy 2 kondi+2dióda), ott áll elő a meghajtó feszültség, általában 10V nagyságrendű.
Arra van ötleted, hogy van egy akármilyen hídmeghajtással működő motorvezérlő, de kicsi áramot/feszültséget tud; hogyan lehetne megspékelni a végét, hogy mondjuk tudjon 80V/300A-t? Áganként 4-4 FET lenne párhuzamosan, de a vezérlő max 24V-ot tud, no meg a GATE-feszültségeket kellene illeszteni. Ez azért vetődött fel, mert iszonyú jó vezérlő IC-ket lehet kapni olcsón, nem kellene szenvedni SW megoldásokkal.
Van valami funkciója a motorvezérlődnek amit meg szeretnél tartani belőle? Miket?
Mi az bootstrap?Ne haragudj az amatőr kérdésekért , de még nem hallottam róla.
Automatikus gyorsítás/lassítás, pozícióra mozgatás, külső végálláskapcsoló kezelése, szóval minél kevesebb egyéb áramkör. Ez a steppereknél. BLDC-nél csak az irányt/sebességet adom, többit csinálja magától (fesz/áramkorlátok, nyomatékgörbe, vészleállás stb.)
Igen, meg lehet írni manapság bármilyen uC-be, de a célIC nem fagy le (általában) és mondjuk 1000Ft-os IC helyett pár hétig edzeni rajta meg a pár vödörnyi FET, amelyik eldurrant. Igazából kapcsolástechnikailag érdekelne, a BLDC 80-100V / 300A meg piacképes is.
Az N-FET ugyebár pozitív Gate feszültségre nyit. Ha felső oldalra N-FET-et raksz, akkor a tápfeszültségnél magasabb nyitófeszültségre lesz szükséged (esetenként). A bootstrap áramkör egy kicsi kapcsolt kapacitású feszültséggenerátor, ami előállítja ezt a lebegő feszültséget, Tehát a felső N-FET-ed erről kapja a nyitófeszültséget, ez együtt mozog a kimeneteddel. Charge Pump-nak is nevezik néhol, a Felső oldali gate-driverhez van kötve. Van ahol kompletten be van építve, ezek az áramkörök tudnak statikusan is kapcsolni, de van, hogy folyamatosan kapcsolgatni kell a kimenetet, akkor tud töltődni a bootstrap kondenzátor (többen beleestek abba a csapdába, hogy 100%-os PWM-el hajtották a meghajtót és 1-2-3 másodperc múlva leállt a motor (ennyire volt elég a bootstrap kondi töltése, aztán nem tudta nyitni a felső oldali FET-eket)).
Szervusztok
Rossz topikban inditottam a kérdésemet,ezért felteszem ide is. azthiszem ez a megfelelö hely. Próbára összedobtam a fotón látható H Bridge polaritás váltót. Szépen müködik. Na most ezt,hogy lehetne megoldani,hogy a motor ciklikusan ide oda forogjon? Egy idö egységgel szeretném beállitani az ütemet. Mint egy alternativ led villogót. Üdv.
Már a modellezö topikban kaptál választ.
Köszöntök tisztelettel Mindenkit.
Olvasgatva- tanulmányozva e- fórum témakörét, általános probléma a H híd összezárásának kiküszöbölése. Komoly feladat. Namost: előzőekből fakadóan, nekem meg szükségem lenne egy olyan vezérlő áramkörre, amely a H- hidat meghatározott/szabályozható ideig ÖSSZEZÁRJA ! Egy kísérleti, induktivitások terhelte áramkörhöz lenne rá szükség. Tisztelettel |
Bejelentkezés
Hirdetés |