Fórum témák
» Több friss téma |
Pont ezen az állásponton vagyok én is!
Azért használunk léptecst mert nem akarunk költeni az enkóderre, meg drága hajtásra. Ha már költünk ezekre, akkor még olcsóbb, erősebb, gyorsabb motorral szórakoznék, és az nem a léptecs...
Szia, én is ezt mondom, mindenképpen van előnye a visszacsatolásnak. A DC szervo azért nem tetszik mert PID-t kell beállítani. Lasubb folyamatra csináltam (Fűtésvezérlés) de motorra még nem. A szénkefék sem tetszenek. A step-dir léptetőmotor vezérlés egyszerű. Ezt kellene egy kicsit feltuningolni a lépésvesztés korrigálásával. Ez egy arduino nano-val simán megoldható szerintem. Ha x lépéskülömbséget észlel, hozzáad x lépést. Tehát a step-dir-ből lesz step+x -dir.
hát pont ez az hogy én sem akarok drága enkóderre, meg drága hajtásra költeni, hanem én akarom megcsinálni a töredékéből.
Pedig sokkal jobb választás lenne egy DC szervó.
Nekem van olyan léptetőmotorom, hogy tekercs áramból tudja a lépésvesztést! Ne kérdezzétek, hogy hogyan. Nincs rajta encoder !
Hát pont ezt magyarázom, a BEMF-ből tudja.
Akkor hajrá!!
Ez tipikus ezért is megdugom az elefántot, még akkor is ha nincs ki lefogja, hozzáállás. Illetve akkor is Trabiból akarok Ferrarit faragni, amikor 5 forinttal többért már majdnem Ferrarit kapni. Az a baj, hogy sok az időd...
Szerinted a hobbicnc nem arról szól hogy megcsinálod abból amid van. Azt meg csak én tudom, hogy mennyire "sok" az időm, de azért a hobbimra áldozok, szerintem te is. Inkább a mechanikára áldozok többet, ugyanis nem hiszem, hogy mindenhonnan lebontott, kopott alkatrészekből lehet pontos gépet építeni.
Nicsak most meg henteregnek körülötted a 3 fázisu léptetömotorok???
![]()
véletlenül, igen.
Van egy pár darab (pontosabban 5 drb.) Igaz kissé nagyok (Nema34, de sebaj, mindenki olyan kalappal köszön amilyen van neki)
A hozzászólás módosítva: Okt 15, 2017
A tekercs áram figyelésből meg lehet állapítani, ha a motor megáll, de abból pontos információkat szerezni a pozíció hibára, szerintem nem egyszerű. Így a hibát tudod detektálni, de korrigálni már más kérdés.
A vezérlés által kiadott elfordulás alfa1, az érzékelt 0, hiba=-alfa1.
A mezőorientált hajtások alapja a park vektoros leírás. A hozzászólás módosítva: Okt 16, 2017
Olyat nem csináltam, de úgy tudom a motor indítás ott is előre megadott gyorsulás alapján történik, a BEMF alapján történő szabályozás csak a minimális fordulat elérése után lép be.
Lehet a BEFM alapján történő érzékeléshez szükséges fordulatszám olyan kicsi, és a gyorsulás olyan nagy, hogy egy fél lépés sem telik el addig ameddig az érzékelés lezajlik. Akkor lehet gond, ha valaki mikrolépéseket akar ilyen módon detektálni. Nyilván arra nem alkalmas.
Maró motort de milyet? Max 20 rugóért. Vannak ugye a kínai megoldások kb. ennyi pénzért: Kínai Ebay 400w ER11 PWM Vagy Makita 3709
vagy Kínai felső maró 850W. Gondolom a kézi felső maróknak a nagy ford.szám miatt "szép" fütyülős hangja van, meg nem tudom hogy az nem baj-e hogy ilyen magas a fordulatszám? ( Nem fog-e égetni, olvasztani ) Mach3-al szeretném használni. Teljesen amatőr vagyok meg a gép is az lesz. Láttam már maró gépet de tapasztalat 0. Ezt vegyük figyelembe. Köszönöm!
Én az első gépemben a kínai 400w ost használtam , a most épülő faipari gépen pedig makita lesz , azt kell eldöntened mire akarod használni , ha mindenes kicsigép (gravír nyákmarás nyákfúrás műanyag megmunkálás) akkor jó a 400Wos kínai , de fa-fém munkára inkább erősebb gépet válassz az oldalamon mindkét megoldásra találsz mintát nézd meg ha gondolod, a profilomban ott a cím ..
Megnéztem, elolvastam. Az a Makita ami neked van az melyik? Mert nem az amit linkeltem.
Közben felmerült még egy lehetőség. Maróház + Motor. A maróház elég primitív szerkezet 1db csapágyház, 3 csapággyal + a marótengely. De ehhez milyen motort kell használni? Vagy ugyan ezeket a marómotorokat csak egy az egyben - vagy felhasználás függő - áttétellel?
A makitám 3709 csak megszabadítottam a talpától , azt beépítem a munkapad alá és így kétfunkcióssá válik a gép (cnc és kézi marásra is használható) Pár mozdulattal levehető és átrakható lesz ...
Pont ez a plusz. ami miatt ez a motor jön be, mert használhatom kézi üzemmódban is.
![]() ![]()
Nem nagy 52mm körül van az átmérője a kínai ha jól emlékszem talán 47 ? A fordulat szabályozható és szerintem nem hangos , mondjuk aludni nem lehet mellette ,de nem is az a cél
Szia! Nekem 500W-os kínai van. Műanyagokat , nyákot készítek vele, elvétve alut. Arra tökéletes. Amikor pedig a villanyszámlát kell fizetni, akkor sem hápogok.
Milyen marót kell használni nyákhoz, plexihez, vagy pl. ha névtáblát készítenék bejárati ajtóra eloxált aluból? Ha lehet képpel, mert eléggé kezdő vagyok, a neve nem biztos hogy sokat mond.
![]()
Van primer tapasztalatom és igyekszem hallgatni másokra, akikkel megosztottam a tapasztalataimat én is a hobbicnc találkozókon. Nyákhoz nekem beváltak az egyélű, vagy kétélű marók is, valamint a kukoricamarók - a kontúrokhoz. A kukoricamaró volt a leghatékonyabb. Gravírozni többfélével próbáltam, de mindegyikhez növelnem kellene a fordulatot, amihez trafót kell cserélnem, vagy tekernem pár menetet még rá. A piramistű szétverhetetlen és tönkretehetetlen, megcsinálja, amit kell de sorját hagy - a fordulat miatt. A gravírtűkkel szenvedtem az előző motorommal, de az nagyon vibrált a bordásszíjjas meghajtás miatt, a mostani motorommal már kezdem megszeretni őket. Most legutoljára 45 fokos 0,1-es és 0,2-es gravírtűt használtam, de mindig aggódom a törékenysége miatt. 90 fokos 0.3-as gravírtűm is van, az tönkretehetetlen hegyű, de nem olyan szép az eredmény utána. Furatokhoz a marók jobban bejöttek. Igaz előpöttyözés van a gravírtűvel a fúrás előtt. A plexi nem könnyű. Mert nekem 3.2-es méret fölött játéknak tűnt, de 0,7-es fúróval kifúrni folyadékos hűtés nélkül ön és fúrógyilkos vállalkozás. Kicsi átmérő, jobban melegszik, lassan hűl, mert szinte nincs hőleadó felület. A plexi gyakorlatilag megkötött ragasztó, ami hő hatására azonnal trugyivá is válik és ragad. Ha egyszer felkenődött és megkeményedik - szinte lehetetlen már leszedni. Alacsony fordulat kell. Én utoljára úgy oldottam meg szépen a plexi marást, hogy vettem kétoldalas szőnyegragasztót, felragasztottam 2cm-es rózsaszín Knauf hungarocellt, belemartam egy tálcát a plexinek, beleszorítottam a plexit és feltöltöttem, vízzel. Így víz alatt, alacsony fordulattal és megfelelő előtolással csodaszépen lehet marni, gravírozni. Csak a gépemet csapja össze a sok víz. Ha névtáblát szeretnél, akkor inkább dibond, azaz szendvics szerkezetű anyagot javaslok, ami alu hatású, de mondjuk az alu szín réteg mögött fekete van. Így ha legravírozod az aluhatású réteget, a fekete adja a feliratod. Mondjuk ilyesmi lesz. . A maród éleinek száma is fontos, hiszen egységnyi fordulathoz képest ha két éled van, az szinte olyan, mintha megdupláznád a fordulatszámot. Ha négy éled van, akkor megnégyszerezed. Például egy ilyen négyélű marókkal.
A hozzászólás módosítva: Okt 19, 2017
Annyival kiegészítelek, hogy a 4 élűvel van 2 dolog amire figyelni kell.
1. A főorsód bírja-e a megnövekedett terhelést? 6mm 4 élűvel volt gondom a 300W-os főorsómmal. Ezt Mc Elek kedvéért írtam le. Nem tudom milyen erős az ő motorja. 2. Tudod-e megfelelően hűteni a marót? Mert hiába a gyorsaság, ha beleolvad az műanyagba aluba.
Abszolút igazad van, nekem az 500W-ossal nem voltak gondjaim a négyélűnél. Igaz - eleve leginkább csak habot vagy fát martam vele.
Köszönöm mindenkinek a válaszokat, megosztott tapasztalatokat! Végre tisztába lettem téve! Jó ez a száraz érzés!
![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |