Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Ez nekem kínai, de én még ezt sem találtam meg, kösz!
![]()
Üdv, hölgyek-urak!
Biztos ezerszer volt már, de nem találok egyértelmű választ, sokan meg csípőből tudjátok, hát feltenném a kérdést: Kevés (max 5db) mezei fehér LED-et szeretnék egyszerű, de mégis elegáns módszerrel dimmelni. Mi erre a legjobb módszer? Az is lehet, hogy nem hálózati tápról menne, hanem 2db 18650-es celláról, szóval nem baj, ha nem kér relatíve sokat enni ![]() - Az első gondolatom az volt, hogy a LED-eket párhuzamosan kötni, eléjük egy előtét ellenállás, amivel sorba van kötve egy megfelelő ellenállású, mondjuk 5V tápfesz esetén 5k poti (lineáris, vagy logaritmikus?). De valahogy - bár biztos működik, de - azt érzem, nem a legokosabb megoldás. - Láttam kósza 555-ös, MOSFET-es, meg tranzisztoros megoldásokat, de valahogy nem láttam át teljesen... - Arduinoval, pwm-mel simán meg tudnám csinálni, de úgy érzem, az az ágyúval verébre kategória, nem feltétlenül áldoznék be egyet a projektre - pláne, hogy jó lenne valami más utat is megtanulni az ismerten kívül ![]() Köszi előre is!
A gazdaságos fényerőszabályzás mindenképpen a PWM, ehhez tökéletesen elég az NE555 és a MosFET. Itt: 555 PWM.gif. A motor helyére kell a LED-eket kötni, D3 elhagyható LED esetén, a LED-ek és az 555-ös tápfeszültsége lehet közös.
Még egy lehetőség a pwm-re, ha tudsz programozni, nem arduino, csak egy mezei 8-pin-es kontroller+tranyó . Nem sokkal drágább mint az 555-t, kevesebb kiegészítő alkatrész kell, viszont szabadon állíthatod potival, az elforduláshoz a kitöltést, a szemnek tetsző fényerőhöz. 555-nél mindenképpen megköt a poti karakterisztikája.
A hozzászólás módosítva: Okt 22, 2017
Párhuzamosan kötött LEDekkel srorbakötött közös ellenállás rossz megoldás. Minden LED kapjon külön ellenállást. Ritka madár az a potméter amelyik elviseli a ennyi LED áramát.
A hozzászólás módosítva: Okt 22, 2017
Miert? Ha max 20mA-t akarok LEDenkent, es 5 ledet hasznalok, az is osszesen 100mA, 5V-os tappal ez 0,5 watt. Ez sok egy mezei potinak?
Amugy egy 555-os megoldas lesz a befuto.
Koszi!
A mosfet helyett lehet barmilyen tranzisztort is hasznalni, ugye? (Nyilvan figyelembe veve, hogy mas a labkiosztas, karakterisztika) Ha 5V-rol akarom jaratni a cuccot, akkor mit kell valtoztatnom a timerhez kapcsolodo alkatreszek ertekein?
Olyan tranzisztort használj, amelyik elbírja a LED-ek áramát. Az alkatrészek értékein nem kell változtatni. Talán annyi, hogy az 5-ös lábhoz kapcsolódó kondenzátor inkább 100 nF-os legyen, de tulajdonképpen nem túl lényeges, 10 - 100 nF között bármi lehet, ami a fiókban van.
Ha csak dimmelni kell, akkor még jó lehet a sima PWM, de ha stabil áramot akarsz, akkor áramgenerátor kell.
A PWM nem jelent automatikusan jó hatásfokot. Ha nincs a kimeneten dióda és tekercs (ettől lesz DC/DC konverter), akkor semmivel sem hatékonyabb, mint a sima soros ellenállás, sőt! Skorinak vannak korrekt és egyszerű 555-ös áram- és feszültséggenerátoros DC/DC konverter rajzai, működési leírással együtt, ezek közül az egyik szabályozható áramú Linkból ki lehet hagyni mindent ami a feszültséggel kapcsolatos, és viola. Ha nem DC/DC konvertert használsz, akkor a tápfeszt jól kell megválasztani, a LED-ek feszültségénél csak picivel nagyobbra. A Li aksi akkor jó, ha pont annyit kötsz sorba, ahány LED-et. Két cellát és két LED-et kötve sorba a feszültségkülönbség amit a soros előtéten ejteni kell, kb. 2*(3,5...4,2)-2*3,2=0,6...2 V lesz, ami hatásfok tekintetében elfogadható, viszont sima előtét ellenállásos áramkorlátozással ez azt eredményezi, hogy feltöltött aksikkal kb. 3-szor nagyobb áram fog folyni mint majdnem kisütöttekkel. Ez nem éppen kívánatos. Ha viszont 2 cella mellett minden LED párhuzamosan lenne kötve, akkor a hatásfok gyatra, 50 % alatti, az egyik aksi kizárólag fűtési célból üzemelne. Ezért ha nem korrekt DC/DC kontrollert építesz, akkor nem igazán lehet kihagyni egy korrekt áramgenerátort. Viszont ha már van áramgenerátor, akkor PWM helyett egy sima potméter is vezérelheti az áramot. 8 alkatrész a potit is beleszámolva. A hozzászólás módosítva: Okt 22, 2017
Ennyi. Ez a bemeneti feszültségtől szinte függetlenül szabályozza az áramot, (persze csak amíg a bemeneti feszültség legalább 0,6 V-tal nagyobb, mint ami a LED-eknek kell), és egy kis fehér vagy kék LED jelzi ha már majdnem kimerült az aksi.
A hozzászólás módosítva: Okt 22, 2017
Idézet: „és egy kis fehér vagy kék LED jelzi ha már majdnem kimerült az aksi.” És segít abban hogy ez (majdnem) tökéletesen meg is történjen... Klasszikus megoldás. ![]()
Nem értetted meg a funkcióját.
1: Ez a LED bekapcsolt állapotban jelzi, hogy merül az aksi, akkor, amikor még a LED fényereje alig csökkent. Pont azért indokolt ez a visszajelzés, mert a LED fényereje majdnem konstans, így mire észreveszi valaki a csökkenést, addigra már "teljesen" kisült az aksi, így viszont még marad jópár százalék. Viszont mivel bekapcsolt állapotban az üzemi áram több mint két nagyságrenddel (akár néggyel is) nagyobb, mint a visszajelző LED árama (ami 0,1 mA sincs), meglehetősen értelmetlen az aksi lemerülésében szerepet tulajdonítani a LED-nek. Ráadásul a megszakadt teljesítmény LED-et is jelzi ez a kis LED. 2: Létezik ám kapcsoló is, amivel le lehet kapcsolni az egészet! 3: Aksivédő elektronika, vagy beépített védelmű aksi használata sem tilos. Nem a LED meghajtó feladata, hogy tökéletesen megvédje az aksit minden ellen. 4: Az NE555 önmagában 3 mA-t fogyaszt 5 V-on, 20-szor annyit, mint az én kapcsolásom teljes áramigénye. Ha az enyémre " ![]() ![]() És most vajon én leszek a gonosz vadállat, amiért nem csak egy hibát javítottam? A hozzászólás módosítva: Okt 22, 2017
Idézet: „A mosfet helyett lehet barmilyen tranzisztort is hasznalni, ugye?” Idézet: „Olyan tranzisztort használj, amelyik elbírja a LED-ek áramát. Az alkatrészek értékein nem kell változtatni.” Egyrészt nem érdemes MOSFET helyett mást használni, mert a hatásfok kárára válik, másrészt ha mégis bipoláris tranyó kerülne be, akkor természetesen R2 értékét érdemes növelni, különben fölöslegesen zabál meg 100 mA-t, hogy más káros hatásokról ne is beszéljünk... Az R1=1k sem optimális akkor ha mindössze 50-100 mA vagy még ennél is kisebb áramot szeretnénk a LED-eken áthajtani, mindezt jó hatásfokkal. Csak az R1 megeszik 7,2V-on 0...7 mA-t, méghozzá pont akkor eszik többet, amikor épp kis kitöltési tényező van beállítva (spórolni kellene). NE555 helyett TLC vagy LMC555 lenne a megfelelő választás ilyen kis áramok mellett, és R1=10...100k, C1-et arányosan csökkentve. A hozzászólás módosítva: Okt 22, 2017
Idézet: „Nem értetted meg a funkcióját.” Nem látom ennek az állításodnak a bizonyítását ![]() Idézet: „ „Nem értetted meg a funkcióját.” Nem látom ennek az állításodnak a bizonyítását” Nem is fogod. ![]() Te nem bizonyítottál semmit: Idézet: „És segít abban hogy ez (majdnem) tökéletesen meg is történjen...” Én viszont ezt cáfoltam. Ha nem érted, kérdezz! Lángolásod és kritikád azon kívül hogy nagyon durván egyoldalú, indokolatlan is, illetve az indoka egy hibás gondolatmenet (vagy kötekedés), amit viszont te nem közöltél, így nem is bizonyítható, hogy hol van benne a hiba. Minden további OFFtopic, az áramkör működésének részleteit figyelmen kívül hagyó vitát a "vitassuk meg" topicba írj, ha kérhetem! A hozzászólás módosítva: Okt 22, 2017
A fórum a hobbielektronikáról szól, nem a sorozatgyártásról, ahol kb. 0,01 eurocent is számít. Kérdés:
Idézet: Válasz: Igen. „A mosfet helyett lehet barmilyen tranzisztort is hasznalni, ugye? (Nyilvan figyelembe veve, hogy mas a labkiosztas, karakterisztika)”
Ki beszélt itt sorozatgyártásról és árról? Szándékosan provokálsz félrebeszéléssel?
Olvass***: Idézet: „különben fölöslegesen zabál meg 100 mA-t, hogy más káros hatásokról ne is beszéljünk... Az R1=1k sem optimális akkor ha mindössze 50-100 mA vagy még ennél is kisebb áramot szeretnénk a LED-eken áthajtani, mindezt jó hatásfokkal.” Hallottál már olyan fogalomról hogy hatásfok? Ha 100 mA-t fűtésre használsz, miközben a hasznos áram 50 mA, akkor mennyi is lesz a hatásfok??? Idézet: „Válasz: Igen.” A válasz igen, ha a felhasznált teljesítményt 2-3-szorosára akarod növelni. Ami kifejezetten a kérdező szándékával ellentétes. Ejnye! A hozzászólás módosítva: Okt 23, 2017
Moderátor által szerkesztve
Szép estét!
Videoton RA 6363s rádiós erősítőre lehet-e 4Ohm-os hangfalakat csatlakoztatni anélkül hogy bármilyen baja lenne az erősítőnek.
Papírforma szerint nem tehetsz ilyet.
Papírforma szerint én is tudom hogy nem, de mondom hátha.
Sziasztok,
Rendeltem egy max232 modult (más a nyák, de ehhez hasonló: Link). Van rajta egy MAX3232 ESE+ chip, 5 kondi, egy LED és egy ellenállás (1k, gondolom LED áramkorlát). Kipróbáltam, a LED szépen világít, de ezen kívül nem mutatott életjelet. Arra gondoltam, hogy az RX/TX felcserélése lehet a probléma, hozzányúltam erre leégette az ujjamat a chip. Erősen meglepődtem, mert a nyugalmi árama max. 1 mA lehet, mérve a modul 250 mA-t evett (csak GND és VCC volt bekötve). A nyák nagyon ragacsos volt (korábban nem is figyeltem), letakarítottam. Méregettem, sehol nincs a lábak között rövidzár (jellemzőem megaOhm nagyságrendet mértem, pár láb között 10 vagy 100 kiloOhm nagyságrend). A kondik közül 3-at tudtam megmérni, azon 100 nF-osak, a másik kettőtől kikészül a multi (gondolom az IC beleszól, az egyikre 960 µF-ot írt hosszas gondolkodás után). A takarítás utáb 12 mA a nyugalmi fogyasztás, szóval lehet hogy meggyógyítottam (már ha túlélte a korábbi kísérletezést, majd elválik). Szóval a kérdésem az, hogy a NYÁKon maradt folyatószer (gondolom az volt a gyári trutyi) okozhat ilyen problémát?
Sziasztok segítséget kérnék !
A következő vill. motor adattábla alapján 4 pólusú ? ( az L 4 azt jelöli ? ) És ha igen akkor a fordulat 1400 körüli ? Szükséges a frekiváltóba az pontos adatot betáplálnom . Előre is köszönöm a segítséget . Üdv öreg
Természetesen megteheted, csak szinte biztos, hogy a végerősítő túlterhelődik, és már kb. 25%-os kimenőtelj.-nél kakukk lesz. Tudomásom szerint hatásos védelem ebben nincs.
Sziasztok!
adott egy ház és egy távoli villanyoszlop ahonnan jön az áramellátás. Ez a háztól 450m-re van. 4x16mm2-es ALU kábelen jön. Mivel a nagy fogyasztóknál már tetemes volt a feszültség esés, ezért 1 fázis lévén mind a 4 ér használatba került. Azaz párhuzamosítva let 2-2 16mm2-es ALU kábel. Elvileg számítás alapján magán a kábelen mekkora feszültség esés megengedett maximálisan? Ha feltételezzük, hogy stabil 230v áll rendelkezésre a villanyoszlopnál. Vagy milyen adat kell hozzá hogy erre korrekt választ kapjak?
Szia!
Skorinak van erre online számolója Bővebben: Link Írj be 900 m 32 mm2-es alumínium huzalt! Az nagyjából 7 mm átmérő. A táblázat alsó sorában add meg a huzalon folyó áramot!
Köszönöm. Ez, tényleg jó számoló. De miért a 900m?
2x450 m = 900 m
A hozzászólás módosítva: Okt 23, 2017
Köszönöm, ezt én is ki tudtam számolni. A miért a kérdés ott fentebb.
A potenciométer teljes pályájára kell érteni a megadott teljesítményt elviselését. A csúszka áramára rendszerint nincs utalás az adatlapokban.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |