Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Szia Erbe !
Régen találkoztam az írásaiddal , persze lehet, hogy mostanában más fórumokon vagyok fent , változó korban vagyok, nyáron növények , télen egy kis elektronika. Egy levegő befufót szeretnék építeni . Kb. 1.5 m mélyen kellene a vízbe befújni a meleg levegőt kb. 100-150 m3 /h . Ennyit tud egy kisebb teljesítményű porszívó is. A múlt évben kísérleteztem vele. A szénkefés azért nem jó mert naponta 4-5 órás folyamatos üzemidőt tervezek , ezek nem bírják. A másik probléma . hogy feltételezésem szerint a szénkeféről bekerülő igen finom por a vízfelszínen lerakodik , szépen körbe. Alig tudtam a múlt évben is letakarítani. Vagy egy hétig üzemelt a rendszer. Szépen frissen tartotta a medence vizét / a lerakodást kivéve /és véleményem szerint jól melegítette is. Van mosógépmotorom de az emlékeim szerint csak 2880 max. fordulaton üzemel, azzal próbáltam egy porszívót beüzemelni , de kicsi a fordulata . Áttételezéssel meg nem nagyon ment , ilyen nagy fordulaton már ez veszélyes kísérletezés. Egy ilyen 400Hz körüli motor érdekelne. Van egy frekiváltom, KEB Combivert 07.F0.r01-1228 -as típus , de nem tudom beüzemelni. Elég régi típus, rengeteg beállítási lehetőség van benne , valahogy mindig elrontom a beállításokat . Minden ilyen átállítgatás után más-más beállítási hibát ír ki. Hát most ezzel küszködök. Üdv.:Gyula
Folyamatos üzemre valóban nem alkalmas a porszívó. Ipari porszívóknál a szívókamra és a motort hűtő levegőjárat külön van. A kefepor nem kerülhet a vízbe.
A mai automata mosógépek motorjai szénkefések (a legtöbbje). 400-1600 W körüli teljesítmény. Nagy fordulattal ezek se állandó üzemre valók. Vannak viszont nagy teljesítményű elszívó ventilátorok, amik elég komoly nyomást is létre tudnak hozni. 28xx fordulatú motor tengelyén a turbókerék. 0,15-0,2 bart biztos nyomni tud. Ellenben a 900 W kevés lesz neki. Ez pl. 10 LE. Elszívók Ennél pl. ott vannak a teljesítmények, fordulatszám, szállított mennyiség és a nyomás. Viszonyítási alapnak jó. A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2018
Ez talán meg is felelne neked:
Porelszívó
Motorom van itthon egy és három fázisú is olyan 1 KW-os körüliek.
Három fázist nem nagyon tudok kiépíteni a medencéhez , azért gondoltam , hogy ha létezik olyan egy fázisú motor ami nagyobb fordulatot tud , frekvenciaváltó nélkül az jó lenne . Vagy esetleg egy három fázisú motor egy- három fázisú frekvenciaváltóval. Kaptam egy ipari elszívót , ha jól néztem 2880-as motorral , csak kicsit beállt a motor , aztán nem nagyon jöttem még rá, hogyan kell szétszerelni, pontosabban leszerelni róla az elszívó részt. Van itthon egy orosz katonai levegő befúvó is , csak a nagy fordulatú motor le van égve , nem nagyon akarja senki megtekercselni./ bár nem vagyok benne bizton , hogy vissza tudnám tenni , kicsit átalakítottam a tengelyt/ Pár hete vásároltam egy ASA 305 forgácselszívót , tévedésből - ez a leírása "Sokoldalú szívó egység különösen csendes , de erős indukciós motorral."Arra gondoltam , hogy valami más , nem szénkefés motor van benne.Amikor megérkezett bekapcsoltam , már a hangjáról hallottam , hogy ez egy szénkefés porszívó motor , így is volt . Amire használni akartam arra nem alkalmas , de éppen rossz volt a központi porszívó oda jó lett. Hát ezzel így jártam. Erbe te profi vagy az erősáramú témákban /is / egy 2880-as . három fázisú motor meghajtható e mondjuk 200 Hz-el , frekvenciaváltóról? Ha igen akkor lenne olyan 11500-as fordulat , ami szerintem már jó. Nézegettem BLDC motorokat , de hát azt hiszem az még nem kísérletezésre való . Asszinkron motort nem lehet megtekercselni nagyobb fordulatra mint 2880 ? Üdv.:Gyula
Feladtam egy motor hirdetést ,azzal, hogy keresek nagy fordulatú nem szénkefés motort . Kaptam ma egy ajánlatot ,
sajnos nagyon nagy 7.5 kW , de érdekes fordulatokat adtak meg 3-6 és 12000 / perc . Ez vajon hogyan működhet ? Erbe elfelejtettem közölni , hogy gyula 20 vagyok , csak ezen a fórumon nem fogadta el a rendszer- így mentem fel gyula 33-ra. / Szélkerék, hőszivattyú, napelem index fórumok /
Nézd. A porszívó, a kávédaráló, a fúrógép, és társainál a motor keferendszere igencsak minimál kivitelű, arra a néhány 10 perces működésre igencsak megfelelő. Egy 7,5 kW -os motornál már fel lehet tételezni egy komoly kommutátor keferendszert. Régebben, mikor még a forgóátalakítók voltak "divatban" bizony ezek sok sok üzemórát teljesítettek folyamatos üzemben. Gondolj csak a vontatásban használt egyenáramú motorokra (bár azok fordulatszáma nem túl magas).
De vehetsz példát a maró motorokról is, amik aztán tényleg magas fordulatúak. A magas fordulatú motoroknál a csapágyazás, és a kommutátor kivitelezése kritikus.
Az általános 50Hz-re készült motorok nem bírják a 200Hz-et! Van, ami még a 100-at sem. (itthon próbáltam, van, amelyik elmegy 120Hz-el is, de van, ami már 80Hz felett leáll) Szerintem ez nem megoldás. De nem is kell oda nagy fordulat. 28xx bőven elég, csak megfelelő lapát kell rá. Sok gyári ipari elszívó így direktben a motorról van meghajtva, esetleg szíjáttétellel.
Időközben szétszedtem egy 2880-as fordulatú IMI motort. Csapágyakat cseréltem.
Az adattábláján ez van: 380/220 V 750W . Három fázisú - ez ideig csillagba volt kötve. A kivezetéseinek jelölése: Y1-U, Y2-V1, V2-X . Frekiváltóhoz deltába szeretném kötni , csak azt nem tudom , hogy számítanak e a tekercsek kezdő vagy végzős végei. Csillagba úgy volt kötve, hogy az U -V1 és X volt összekötve. Ha feltételezem , hogy Y1 kezdő vég , akkor a U végzőse össze van kötve Y2 / ami lehet kezdő / majd a V1 össze van kötve v2-vel. Sajnos így nem érnek el az eredeti lamellák. Csak így érnének el a lamellák U-ról Y2-re és V1-ről X-re. Szóval az a problémám , hogy mennyire számít a tekercselési irány?
Ezeken a motorokon úgy van a kapocstábla kialakítva, hogy 3 csavaron sorba rakva (egyenesen), csillag; párhuzamosan 2-2-2 (egymás mellé) delta kapcsolás jön létre. Forgásirány váltás, 2 fázis felcserélésével.
Csillagban a lamellák egy sorban összekötik a tekercsek egyik végét, deltában a lamellákat szétválasztod, és a három lamella egyenként köti össze a kivezetéseket.
Valahogy így: Y o-o-o o o o D o o o I I I o o o A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2018
Hát ez a gond , az rendben , hogy csillagban egy sor összekötve az első kép szerint.
De ha függőlegesen kötöm össze , akkor rövidre zárom a tekercseket , nem hiszem , hogy így működni fog.
Átrakod a lamellákat, hogy függőlegesen álljanak.
Nézd meg a kivezetések betűjeleit. pont szemben a másik tekercs kezdete van. A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2018
Hol itt a gond? Párhuzamosan, a szemben lévő végeket kell összekötni.
A harmadikat már nem is kötöttem össze , össze tudnám kötni deltába , csak azt nem tudom mennyire számítanak a tekercselési kezdő és végzős végek . Ezekről a jelölésekről nem találok irodalmat.
Ilyen a motor.
Azt kell gondolnunk, hogy nem vagy villanyszerelő... IMI bekötés.
Mondjuk allul vannak a tekercs végek, ha összekötöd őket, akkor Y, a felső sorban vannak a tekercs kezdetek, de eggyel shiftelve, így szemben pont egy másik tekercs kezdete van. Így lesz D
Ahogy nézem (nemigen látom), nem pontosan fedi a jelölés, a tekercsvégeket (kezdeteket). Kösd össze, ahogy kell (írtuk).
Rárajzoltam kadarist által linkelt képre a tekercsek elrendezését. Így láthatod, miért jó a lemezek elrendezése, ahogy mondják itt a többiek.
Valóban nem vagyok villanyszerelő , de ha linked szerint kötöm össze a deltát , akkor minden tekercs
rövidbe kerül , vagy nem értek valamit ! Pedig már vagy egy fél évszázada foglalkozom elektronikával.,igaz nem a rázósabb fajtával. Y1 -U = egy tekercs Y2-V1 = másik tekercs V2-X= harmadik tekercs
Tomi 111 lerajzolta neked. Csak érthető, nem?
Hát sajnos nem így helyezkednek el a tekercsek , ahogyan az előbb írtam Y1-V egy tekercs stb.
ezek egyszerűen mérhetők, mind 8 Ohm.
Újratekercselés után rosszul kötötték be a tekercsvégeket. Át kell rendezni a rajz szerint és akkor jól kötik össze az áthidalások deltába.
Persze értem , csak a tekercsek elhelyezkedése teljesen más. Ezt az ábrát sok helyen megtaláltam. minden háromfázisú motorhoz igaz , csak ennél az IMI-nél más a tekercs kivezetés rendszer .
Nem szeretném tönkre tenni a frekiváltót.
Igen ez lehet a probléma, biztosan volt már újratekercselve . Úgy kaptam .
Csak akkor sajnos nem tudom melyek a kezdő végek . Mérni nem lehet valahogy ?
Valóban nem vagyok villanyszerelő , de ha linked szerint kötöm össze a deltát , akkor minden tekercs
rövidbe kerül , vagy nem értek valamit . Pedig már vagy egy fél évszázada foglalkozom elektronikával.,igaz nem a rázósabb fajtával.
Azért vigyáz azzal a delta kötéssel.! A motor Csillag kapcsolásban 380v-ra, deltában csak 220v-ra kapcsolható. Ha te ezt a motort deltában kötve ráteszed a 3f frekiváltódra,seperc alatt tökreteszi.
Azzal kezdtem rosszul az egészet, hogy nem rajzoltam le a motor tekercseit.
Így néznek ki. Csillagnál nem volt gond ,alul egyszerűen össze voltak kötve, azért gondolom azt , hogy felső oldal mind azonos/ kezdő vagy végző vég / ehhez kellene igazítani a többit , hogy egyszerűen át tudjam lamellázni.
A frekiváltom csak 3x230V-ot tud , egy fázisról háromra alakít.
Miért akarod deltában üzemeltetni?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |