Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Generátor építés
Miért kellene hozzá spéci marófej?
Nem inkább aszinkron motort akartál írni? Ja, hogy azt már évekkel ezelőtt ismertettük a "Szélgenerátor..." topicban. Csúszógyűrűs aszinkron motornál, ha nem kötsz rá ellenállást vagy nem zárod rövidre a gyűrűket, el se indul, vagy hiába pörgeted, nem "generátorkodik". Nem folyik áram, nincs ellenerő.
A legismertebb szinkron generátor a bicikli dinamó. Ha jobban tekered, jobban is világít, nem?
Ha van csúszógyűrűs asszinkron motorod, abból könnyen lehet szinkron generátort készíteni, ha a rövidzár helyett egyenáramot vezetsz a csúszógyűrűre. Az állandó mágneses gerjesztésű szinkron generátor feszültsége, és frekvenciája is fordulatszám függő. A csúszógyűrűs generátornál a gerjesztő áram változtatásával viszont tudod változtatni a generátor feszültségét, miközben a meghajtás fordulatszáma állandó, és ezzel a frekvencia is. A hozzászólás módosítva: Dec 17, 2017
A többiek összefoglalták a lényeget, még ennyit fűznék hozzá, hogy az ellenállás (pl. körhintánál) lágyindításra szolgált. Amikor felpörögött a motor akkor rövidre zárták a forgórészt. Ez a fajta lágyindítás a bekapcsolási áramlökést is jelentősebben csökkenti, amikor nincs lezárva semmivel sem a csúszógyűrű, akkor a motor hasonlóan viselkedik mint egy terheletlen szekunderű trafó. Amikor ellenállást tesznek a gyűrűkre, megjön a motor forgatónyomatéka, az ellenállás változtatásával szépen kézbentartható a motor áramfelvétele, és felpörgése.
Ha elárulod hogy, mit is akarsz kezdeni a generált energiával, akkor jobban tudnánk segíteni.
Aszinkrom motort átalakítani szerintem nem célszerű, mert elveszíti a jó tulajdonságait, és még dolgozni is kell rajta. (gyárilag egyszerű, igénytelen, stapabíró szerkezet). Más módokon is generálásra lehet bírni, vagy ha a felhasználás olyan, akkor inkább másfajta gépet kell választani.
"Ha van csúszógyűrűs asszinkron motorod, abból könnyen lehet szinkron generátort készíteni,"
Erre a generátorra kíváncsi leszek, hogy fog működni. Ugyanis a csúszógyűrűs aszinkron motor forgórésze és állórésze is 3 fázisra van tekercselve, és a nyitott csúszógyűrűs motor egy üresen járó 3 fázisú transzformátorként értelmezhető. Ahhoz hogy szimmetrikus 3 fázisú feszültség generálódjon az állórészben,ahhoz a forgórészt teljesen át kell alakítani tekercsestől vastestestől, és az új forgórész vastest kialakításánál még az indukálódott feszültség jelalakjának szinuszos voltáról is gondoskodni kell. Ez alatt a forgórész vastest állórészhez viszonyított metszési szögét kell érteni,ami a vastest széle felé módosul az indukált feszültség optimális jelalakja miatt. Ha már bontottál szét szinkrongenerátort, bizonyosan láttad hogy a forgórész nem egy vasdarab, tetszőleges kialakítással.Ugyanez érvényes az állórészre is, más egy motor és más egy generátor állórész kialakítása. A hozzászólás módosítva: Dec 18, 2017
Hát speciel én láttam már olyan csúszógyűrűs motort is, aminek csak 2db csúszógyűrűje volt... Ha jól emlékszem aszinkron motorként pörgették fel, és szinkron motorként is tudott működni. Azt már csak feltételezem, hogy generátornak is jó lett volna.
Az egy szinkron gép volt, annyi trükkel, hogy a pólussarujaiban be volt intergálva pár kalickaelem az aszinkron üzemhez, ez a pár kalicka képes felpörgetni (természetesen terheletlenül), valamint a gép legnéseit is csillapítja.
A csúszógyűrűinek semmi közük az aszinkron indításhoz. (A kalickái felpörögetik ameddig tudják, majd a gerjesztés rákapcsolásával berántódik a szinkronizmusba.) 2 db cs.gyűrűs az szinkron gép, a 3 db cs.gyűrűs az aszinkron. Bármelyik szinkron gép alkalmas generátornak. Kis képeknél szerintem nem is foglalkoznak az armatúra visszahatással, nagy gépeknél meg a kompenzálják a visszahatását, ennek iránya attól függ, hogy generátorként vagy motorként kell-e üzemeltetni. Persze lehet, hogy a MW méreteknél, a kompenzáláson túl, már más különbségek is vannak szinkron motor és generátor között.
Ok.de hogyan halad az áram a valóságban.Tehát mégis jó ha a diódát oda teszem ahova írtad először?
Úgy kösd be azt a diódát, ahogy mutatta tbarath. Ne azon problémázz, hogy mi a technikai áramirány és mi a valóságos. Legyen egy 10 amperes és hűtőbordán, valami kis "dobozkában", ne csupaszon lengedezzen.
Azt pedig tartsd be: először állítsd be a végfeszt, amit leírtál délelőtt és az áramkorlátot, utána tedd rá az akkut jó polaritással, különben annyi lesz diódával is. A hozzászólás módosítva: Márc 1, 2018
Hol lehet kapni ilyen 10 amperes hűtőbordás diódát?Valami linket tudnál adni?Ebayon lehet kapni?
Veszel egy fémtokos vagy fém zászlós diódát. Bordát is kapnál, de egyszerűbb, ha ez probléma, hogy 1.5-2 mm-es alulemezből hajlítasz 2 db U-alakot például és szilikonpasztával vagy hasonlóan megkenve felcsavarozod rá.
5 x 20-30 cm-es csíkból csinálhatsz egy kisebbet és egy nagyobbat, aztán máris kis helyen elfér. Ha gond, privátban lerajzolom. A hozzászólás módosítva: Márc 1, 2018
Ilyesmi diódával megoldhatod:
Bővebben: Link A HEStore -ban is kapható- A dióda egy olyan eszköz, aminek az anódja pozitívabb, mint a katódja, akkor vezet, ha a katódja pozitívabb mint az anódja, akkor zár. Ha a diódát úgy kötöd be, hogy az anódja a tápegység pozitív csatlakozójára, a katódja az akku pozitívjára kerül, akkor a dióda egész addíg nyitva van, amíg az akku feszültsége alacsonyabb, mint a tápé, a dióda nyitva van, töltődik az akku. Ha bármilyen okból az akku feszültsége magasabb, mint a tápé, akkor a dióda lezár, áram nem folyik, leválasztódik automatikusan az akku a tápról. Így védi meg a tápot az a dióda.
Lehet, hogy félreértem a kérdést, de a Kirchhoff törvény értelmében totál mindegy, hova teszed a diódát, csak az iránya (anód: pozitív) érdekes.
Megnéztem a linket.Meg fogom venni.Honnan tudom,hogy a két kivezetése közül melyik az anód?
Ott van az adatlapja a jobb alsó részen.
Jobb szélső az anód, zászló a katód, a bal láb is katód. A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2018
Köszi,Ferci.Akkor szerinted is jó lesz ez?Erre kelle még hütőbordát szerelni, vagy elég csak így is ?
Kell borda, mert 5 ampernél felforrna... 3,5 W kb. melegedni fog rajta.
A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2018
Át, ha adsz címet privátban - nem szeretek feltöltőst játszani.
Venni is tudnál persze ugyanott, párszáz Ft az is - ha nem akarsz mechanikázni. A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2018
Hogyan lehet egy aszinkron motort átalakítani generátornak?Mivel lehet megoldani a forgorész gerjesztését permanens mágnesek nélkül, csuszógyürű,vagy mi szükséges?Kezdő vagyok a témában.
Csúszógyürűs asszinkron motorból aránylag könnyen lehet szinkron generátort készíteni, elvileg.A forgórészbe egyenáramot kell vezetni, és ha megforgatod a szinkron fordulatszámmal (3000 f/perc) akkor az állórész tekercseléséről leveheted a 3f~ 50 Hz feszültséget. A csűszógyűrűkbe bevezetett egyenáram nagyságával tudod állítani a kapocsfeszültséget a fordulatszámmal a frekvenciát.
Rövidrezárt forgórészű 3f aszinkron motornál A kapocsokra rákötsz három db pár µF -os kondit csillag, vagy delta kapcsolásban, és megforgatod a szinkron fordulatszámnál 4 - 5 % -al nagyobb fordulatszámmal, és várhatod a csodát. Azonban motorokból generátort készíteni nem az igazi, mert bár elvileg azonosak, a gyakorlatban mindkét esetben más a mechanikai konstrukció.
Mit jelent egy kicsit bővebben a szinkron fordulatszám?
Kicsit bővebben: Az európai (hazai) rendszerben 50 Hz a hálózati frekvencia; ez 2 pólusú (1 póluspár) gépre vetítve 3000 n/p (fordulat/perc). Mivel a turbógenerátorok, -amikkel a villamos energia nagy részét előállítják-, technológiai okokból (többnyire) 2 pólusúak, valamint nem bírnák a 3000 feletti fordulatot.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |