Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Szert tettem egy BEAG AE 110/A erősítőre és mivel nem ismerem annyira lenne pár alapvető kérdésem. A hátulján van több csatlakozó is ezeknek a funkciójára lennék kíváncsi és a kábelekre főként hogy hova milyen kell. Van két kivezetésem az egyik ( az alsó) az az áramellátás arra rájöttem de a többiről nem tudok semmit. Előre is köszönöm a segítségeteket!
Hello! A 15ohm és 5ohm két régi típusú hangszóró csatlakozó. Csak egyik használható egy időben.
(Ha jól emlékszem a két csatlakozó pont távolsága kisebb, mint a hálózati dugóé. Azért anno a nővérem be tudta dugni a konnektorba, csak szerinte nem szólt, "csak puffant egyet".) A 10mV DIN szabványú mono mikrofon csatlakozó. (2-es GND 3-as meleg pont.) A 300mV-os bemenet régi lemezjátszó picup-hpz való. Ez tulajdonképpen ma egy LINE bemenetnek felel meg. A kettő mód között egy kapcsolóval választható a bement. Valószínűleg a pötty jelzi a GND pontot, de egy OHM méréssel ez kideríthető. Földeletlen hálózati dugó lesz rajta, de a földelés jelű csavart a hálózat érintésvédelmi földeléséhez kell kötni. (És más készülék/erősítő földeléséhez.) A hozzászólás módosítva: Aug 17, 2016
Szia!
Bal oldal hangszóró csatlakozás banán dugós látható 15 ohm, 5 ohm, és minimum 10 W-os kell rákötni, azaz javaslom a 20 W-os hangfal csatlakozását. Jobb oldalon tuchel csatlakozás mikrofon 10 mv-os bemenet, alatta fekete kapcsoló csatorna váltásra szolgál, nagy szint ill. kis szintre (mikrofon, vagy lemezjátszó, ill. magnó) forrás köthető rá, az alsó csatlakozó szintén banán dugós. A barna vezeték értelem szerűen hálózati vezeték. Szerintem a BEAG-nak ez a típusú erősítő, ami elsősorban házi hangosításra készült, az egyik legjobb készülékük. Remélem tudtam segíteni. Üdv. Lele
Köszönöm a segítséget!
Sokat segített az erősítő megértésében! Esetleg a csatlakozókat amik hozzá kellenek be tudnátok linkelni? A hangfaléra és a lemezjátszóéra lennék kíváncsi.
Nincs ma már ilyen csatlakozó, de Lele írta, hogy a banándugót bele tudod dugni..
Megtudnátok mondani hogy a Beag APX 100 ban melyik a kimenő? Az álló vagy a fektetett?
Illetve hogy a két vas minősége között van e különbség?
Üdv.
Az álló. Egy erősítőn belül nem hinném hogy van különbség a két trafó vasanyaga között, viszont különböző gyártási évben készült erősítők között már lehetnek eltérések, én legalábbis ezt tapasztaltam.
Nem tudja valaki véletlenül, hogy melyik BEAG erősítőben van TH-175-B típusú, 2 x 23 V szekunder feszültségű árnyékolt toroid transzformátor?
Ha jól emlékszem a 453-ban..
BEAG TH 175-B 2 x 42 V APT 100 ( 250 VA )
BEAG TH 121 2 x 25 V és 1 x 6,3 V AET 453 és AET 250 ( 160 VA ) BEAG TH 127 2 x 23 V és 1 x 3,1 V Videoton EA 7386-S ( 160 VA ) Remélem ez segít. A hozzászólás módosítva: Feb 4, 2017
Köszönöm szépen a segítséget!
gyuszo, igazad van, a TH_175_B tényleg 2 x 42 V-os. Már csak az érdekelne, hogy a TH_159_B trafó melyik BEAG készülékben lehetett? Ez már tényleg 2 x 23 V-os
Sziasztok!
Remélem még él ez a topic.. Kaptam egy munkatársamtól egy régi csöves erősítőt. EAG AV 760/C Alig vártam hogy kipróbáljam, de az első beüzemelésekor hangosan ordított a betáp Trafója (füstölt is). Találtam kapcsolást, de egy hangyányit különbözik a gyári verziótól, valószínűleg átalakították. Mellékeltem a rajzot, a különbség az, hogy a két AZ 4-es cső helyére egy 3 vezetékes, 6-6 kondi-dióda csoportot ültettek. A tapasztalatom az, hogy ha ezt lekötöm, elhallgat a trafó, és az EZ80-as cső parázslik, de ha csak meg próbálom megmérni a diódákról leforrasztott 3 vezetéket, szikrázik egy hatalmasat.. ( haza is vágta a multiméterem..) Az első kérdésem, hogy itt alapból ekkora tápnak kell lennie, vagy elhalt a trafó, és ezért vágta haza a műszert (600 VAC állásban)? A második kérdésem, ami inkább kérés, hogy valaki tudna-e nekem segíteni távjavításban? Van már tapasztalatom az elektronikában, de csövet most látok először, így azt sem tudom mit nézzek. Normális esetben nem én csinálnám, de sajnos nincs senki aki elvállalná. A válaszokat előre is köszönöm! Üdv: Gábor!
Kicsit tovább gondolva a dolgokat arra jutottam, hogy véleményem szerint nem biztos hogy a trafó a hibás, ugyanis ha leveszem a terhelést, nem bőg, nem melegszik, mégis dolgozik. Ellenben egyre gyanúsabb az a Dióda pack. Úgy csinálták meg, hogy az AZ 4 cső bemenetére érkező két tekercset kötötték a bemenetére, és azt egyenirányították arra a kimenetre, melyen a leválasztótrafó, és a C12,13, R25,26 szűrő található. Nem ismerem az AZ 4 csövet, de ezek szerint ez egy egyenirányító páros lenne?
Sajnos kivágta a műszerem, így nem tudom megmérni a diódákat. Kíváncsiságból megnéztem, a híd nélkül, minden cső parázslik, és a trafó sem búg! Remélem tud segíteni valaki! Régi vágyam egy csöves.. ;D Üdv: Gábor!
Megint én! Írogatok, hogy biztos ne maradjon ki semmi infó.
Annyi változás van, hogy visszakötöttem a dióda hidat, és leválasztottam az RC szűrőt. Elhallgatott a trafó, minden cső parázslik, megjött a "zaj" a hangszóróra. De cserébe elfüstölt az R31, 470 Ohm-os ellenállat.. Kérdésem a következő: Lehetséges, hogy a C14-es Kondi zárlatos, és az okozta az ellenállás elégését? (még nem láttam ilyet, de ez egy tokban 2 kondi) Üdv!
Ott van a rajzon, ha nem vetted volna észre, hogy a két AZ4 katódján a végcsövek tápfeszültsége 890 . . 730 V között van. Mit gondolsz, mit szól ehhez a multimétered?
Az a 890 V nem kevés, aki átalakította valószínűleg nem voltak megfelelő feszültségtűrésű diódái, meg kondenzátorai, azért lett csoport belőle. Az eredeti kapcsolásban is a pufferkondi két sorbakapcsolt elektrolit kondi van. A sorbakötött kondenzátorokkal párhuzamosan kapcsolt ellenállások feladata, hogy a pufferkondenzátorokon a feszültséget egyenlően osszák el. A jelenség arra utal, hogy ebben az átalakított egyenirányítóban zárlat van. Legjobb lenne eredeti állapotára vissza alakítani. Az erősítő végcsöveinek jelentős az áramfelvétele, ezért van benne két egyébként kétutas egyenirányító cső, ahol az anódok csövenként párhuzamosan vannak kötve, és a két csőből van kialakítva a kétutas egyenirányító. Az EZ80 csak a többi csőnek, és a végcsövek segédrácsának állítja elő a szükséges tápfeszültséget. Ha minden cső parázslik, akkor a fűtés rendben van, annak nincs köze az anód tápfeszültségéhez. Az erősítő eredetileg 100 V -os hangsugárzó hálózat meghajtására készült, ha a kimenő trafó eredeti, nem lett átalakítva, nem kapcsolhatsz rá közönséges 4 - 8 ohmos hansugárzókat, mert az az erősítő számára rövidzár terhelést jelent. Ha üresen kapcsolod be, akkor viszont a kimenő trafó átüthet.
Szia! Igen, miután meglett a baj, jobban megnézve már láttam hol hibáztam, legközelebb jobban figyelek.
Értem! Gyakorlatilag pont azt mértem az imént, hogy a puffer kondik jó része zárlatos. Kondik nélkül nem bőg a trafó sem, tehát gondolom egyértelmű. Mit jelent az, hogy 100V-os hangsugárzó hálózat? Azt értem, hogy nem köthetek rá normális hangszórót, de akkor próbálni sem tudom, mert nincs olyanom.
Hello! Eredetileg az erősítő hangosítás céljára épült. Tehát nem egy hanem egy tucat hangszórót tud meghajtani. Tekintve hogy a hangszórók egymáshoz képesti távolsága akár több 100 méter is lehet, nem lenne célszerű azt a hangszóró kis impedanciáján odavezetni. Sok lenne a veszteség.
Ezért találták ki, hogy minden hangszóró mellett van egy kis trafó, ami a hangszóró részére 100V-ról transzformálja le a feszültséget. Így egységes feszültségű hangszórók (még ha különböző teljesítményűek is) párhuzamosíthatók a 100V-os vonalon. Tehát az erősítőben a kimenőtrafó, nem 4 vagy 8 ohm-ra illeszti a jelet, hanem a szabványos 100V feszültségre. Ahhoz hogy használni tudd az erősítőt egy hangszóróhoz, vagy 100V-os trafó kell, vagy a kimenőtrafó áttekerése a kívánt hangszóró impedanciára. Ha a 100V-os kimenetre kötöd a hangszórót, a töredék teljesítmény fog kijönni az erősítőből. Viszont néha vannak eladó 100V-os trafók BEAG tranyós erősítőkből amit "visszafelé" lehetne használni 100V-ról 8ohm-ra.
Kellene szerezned egy iskolai hangszórót, abban van egy 100 V -os illesztő trafó. Kipróbálni az erősítőt az is jó. A legjobb lenne áttekertetni a kimenőtrafót 4 - 8 ohmosra, ezügyben feladhatsz egy hirdetést az apróhirdetések közé. Volt már ilyen akció a fórumon, keress utána APX, vagy APT erősítővel kapcsolatban.
Köszönöm mind kettőtöknek a gyors válaszokat!
Nagyjából képben vagyok most már ahhoz, hogy bele merjek fogni. Jó lenne vissza alakítani az AZ 4-es csövekre az erőt, de tartok tőle, hogy olyanhoz nem jutok hozzá egyhamar.. Illetve mivel én az a típus vagyok, aki a gyári, eredeti állapotot szereti, inkább próbálkoznék egy külső trafó építtetéssel, de majd látjuk mit hoz a holnap! Ismét sokat tanultam, köszönök mindent! Üdv: Gábor!
Szia Jax! Kisebb erősítőn kezd a tapasztalat szerzést. Egyébként ennél érdemes átalakítani a tápot a meglévő kondik kiváltásával. Óvatosan, nagy a feszültség! Minden anyag elérhető, csak drágán.
Ha elhozod hozzám, elvállalom. Nem lesz a tápja teljesen eredeti, de működővé varázsolom, főleg ha nincs nagy baja. Azonban ez az erősítő hangosításra készült, mint írták előttem is. Ezért házi használatra(főleg hifi rendszerbe) alkalmatlan. Inkább csak gyűjteménybe, dísznek, megmutogatásra való.
Az egy életveszélyes erősítő annak, aki nem ismeri, hogyan működik és miért úgy van megépítve.
Néhányat javítottam és átalakítottam, diódás tápegységűre, valamint RC-csatolásúra a végcsöveknél, kihagyva azt a kis szimmetrizáló fojtót, ellenállásos előfeszültség megoldással. Ezzel ugyan nem lett 80W(100W?) kimeneti teljesítmény, csak kb. 60-70W jön ki belőle, de az biztonságosabb működés mellett. A magas anód-tápfeszültség méréséhez komolyabb multiméter szükséges és egy segítő ember, aki kiránt a bajból, ha rázni kezd, mert éppen hozzáértél valamihez a méricskélés közben. Sok sikert! Üdv!
Érdemes lenne még a biztosítékokat is átnézni, mindegyik értékből akár több darabot is beszerezni, és ha szükséges a gyári értékekre kicserélni. Zárlat esetén sok kellemetlenséget tudnak okozni a nem megfelelő értékű, patkolt biztosítékok mint jelen esetben a hálótrafó füstölése, ami ennél a típusnál amúgy is szeret leégni, menetzárlatossá válni. Mindenképpen érdemes lenne az eredeti csöves egyenirányítást visszaállítani, ugyanis a tápegység erre lett tervezve eredetileg és a félvezetős egyenirányítókon csak minimális feszültség esik, jelentősen megnövelve így a végcsövek anódfeszültségét. A szűrőkondenzátorok sem a megnövekedett feszültségre lettek méretezve, már csak korukból fakadóan is könnyen átüthetnek, újabb zárlatot okozva ezzel.
Idézet: „Gyakorlatilag pont azt mértem az imént, hogy a puffer kondik jó része zárlatos” 1000 éve nem használt erősítőnél alapszabály: bekapcsolás előtt formázzuk meg puffert és a tápszűrőt! Ha szerencséd van, így még mindig helyrehozható az idővel törvényszerűen kialakuló zárlat. Ha békebeli Siemens van benne, kövess el mindent (első körben minimális árammal), mielőtt kicseréled vmi gagyira... továbbá hallgass azokra, akik szerint NE alakítsd át félvezetős egyenirányításúra. Meg lehet ugyan csinálni korrekt módon, de rosszabb lesz a hangja. Még ennek is. A hozzászólás módosítva: Máj 27, 2018
Nem olyan nagy dolog azokra a vasakra elfogadható 8 ohmos kimenőt tekerni (bevált recept szerint!), csak strapás De előbb a kapcsolást kellene modifikálni kisebb teljesítményűre, egyúttal kisebb torzításúra. Meglepően sok részlet maradhat a helyén, pl. a DC-csatolt ECC82 katódkövetős meghajtófokozat (fojtómentesre áttervezve).
Majd a tulajdonos eldönti, mit akar.
Sziasztok!
Huh, jó sok, és hasznos tanácsot kaptam, nézzétek el nekem, nem akarok egyesével válaszolni, ebben a hsz-ben megteszem. szendi001: Igazság szerint szeretném gyári állapotára visszaállítani. Inkább építek hozzá egy 100V-os hangfalat a későbbiekben, de számomra ezek a régiségek eszmei értéküknél fogva többet érnek mint hogy átalakítsam őket. Óvatos típus vagyok, csak akkor nyúlok feszültséggel teli cuccokhoz, ha nagyon muszáj, akkor is fokozottan ellenőrizve, hogy tőlem biztos távolban legyen a feszültség. Sajnos a műszernél nem voltam elég elővigyázatos, de akkor is a saját épségem volt a fontos, ezért is nézhettem be a dolgot. kristikoma: Köszönöm az ajánlatot, először nyomozgatok, gyűjtögetek, és ha megvan minden, eredeti állapotára szeretném visszaállítani (feltéve ha van rá némi esély). Ha nem boldogulok, felkereslek! Vhelyi vagy? Cinema: Igen, teljes mértékig igazad van! Nem akarom szépíteni a dolgot, figyelmetlen voltam a multiméter kapcsán, de tanultam belőle. safranek: Vettem már hozzá eredeti biztosítékot, 2-2-t mindből. Nem csípem a patkolós stílust, felelőtlenségre utal! Sajnos úgy is lett, kivégezték a kondik jó részét. bta: Igen, ezt másnap egy szakitól hallottam is, de mentségemre szolgáljon, nem én voltam a fő bűnös (habár lehettem volna én is a tudatlanságommal). Előttem már próbálkoztak vele, le is volt vágva a hálózati csatlakozó, valószínűleg okkal (ne hogy véletlen bekapcsolja bárki, mert ijesztően is bőgött a trafó a kondiktól). Mire gondolsz a Siemens alatt? Melyik alkatrésznek kéne lennie? Gyáriasítani szeretném, remélem találok is hozzá AZ4-es csöveket, meg foglalatot.. A kapcsolási rajzból nem lenne nehéz bekötni. Köszi a válaszokat / tanácsokat előre és utólag is mindenkinek! Üdv!
Sziasztok!
A TH 424-B toroidról tud valaki, valami infót? Ugyan úgy burkólt mint pl a TH 175-B. A gugli nem a barátom. Előre is köszönöm.
F...book BEAG csoport, Keread Kun Lászlót! BEAG ügyben ő az illetékes.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |