Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Szerintem simán elhagyható a nullátmenet figyelés, teljesen jó egy "lassú" PWM, ami az 50Hz-től sokkal lassúbb, pl 0.1sec be, 0.5sec ki, az hogy itt ott egy féljullámmal több vagy kevesebb ha nem figyeled a nullátmenetet a kutyát sem zavarja. A proci drirektben hajthatja egy nullátmenetes optotriakkal a BT* triakodat és kész. optotriak pl MOC30*
Hát ezen még nem gondolkodtam el, de valóban. Köszi!
Nézegettem ezeket a MOC-okat is, de erre nem gondoltam. Köszi!
A tápban levő kondi okozhatja a kapcsoló beégését idővel.
Sziasztok!
Autó rádió AV jelét ha ketté szeretném osztani, két külső monitorra akkor csak simán osszam szét a megfelelő rca osztóval? Üdv!
Első körben igen, de ha betehelik a vonalat akkor kell erősítő.
Nézd meg a képet ha 1 ill ha 2 moncsi párhuzamosan van kötve, van-e különbség
Sziasztok!
Egy kis segítséget szeretnék kérni hogy a következö kapcsolás miért nem müködik ugy ahogy én szeretném?Mellékelek egy linket és egy fájlt amit bekell importálni a linknél. Falstad.com Amit elszeretnék érni hogy az 555 timer 20 secig behuzva marad és a kimenetnél található áramkör 8 sec után kapcsolja a relét ami majd kapcsol egy másik áramkört de a weboldalon nem ugy müködik és nem értem miért.
A H betüt megnyomva indul az időzités amit majd testre akarok kötni.
Már nem birtam modositani az előző hszt.
Köszönöm válaszod de a flastadon valahogy nem akar korrekten müködni a 2 555 kapcsolási rajza sem.
Amugy amit én szeretnék megoldani ahoz kevés lenne 2db 555 is mert én az ablakokat szeretném felhuzatni az áramkörrel és külön külön.Mivel az ablak kb 8 sec alatt fel megy igy azért akartam volna egy 8seces késleltetést hogy amikor az letelik akkor inditaná a másik relét is az elsö 555 ös pedig max 20 secig lenne csak áram alatt amikor beriasztom az autot.
Ezt nagyon hamar össze lehet dugdosni próba panelon.
LED kontrollal + logic analizátorral. Közvetlenül mérhető. Én nem kedvelem a szimulátorokat!
Értem, és köszönöm, de ez akkor is igaz, ha egy ilyen kapcsolónak mondjuk egy szivattyút is tudni kell kapcsolnia? Olyan nagy áramlöketek amúgy sem lehetnek, mert egy 10A-es bizti védi a sufnit, ami ráadásul nem is lomha...
Egy motornak soros ellenállása van, saccra 40 Ohm (nagyobb motornak). A kondenzátor viszont 0 Ohm-os rövidzárként viselkedik. A kettő között óriási különbség van. Ezért raknak a kapcs. üzemű tápok primer körébe PTC-t, ami ha melegszik, csökken az ellenállása. Induláskor még hideg, a kondi lassan tud csak töltődni. Menet közben bemelegszik, és kicsi lesz az ellenállása. Sok tápból kihagyják a PTC-t, aminek az lesz a következménye, hogy bizonyos számú kapcsolás után a kapcsoló beég. Kipróbálhatod te is. Fogj 30-40V-ot (DC feszültséget), és egy 4700µF-os kondinak a lábaihoz érintsd oda polaritás hrlyesen (kondi tudjon legalább 40V-ot). Óriásit fog szikrázni a kontakt. Ezt képzeld el a kapcsoló belsejében, napi többször. Egy motor is vesz fel áramot rendesen induláskor, de nem rövidzárlathoz közelit.
Hello! Lehet hogy ezt szeretnéd?
Pont erre gondoltam , köszönöm szèpen Proli007!Egy kèrdèsem mèg lenne hogyha mèg egy relèt vezèreljen a 20 secen belül azt hova kène raknom ?Párhuzamosan a 2 relèvel csak kèsleltetès nèlkül?Más kèrdès te milyen programot használsz ami tudja tesztelni a kapcsolási rajzot?
Amit én linkeltem neked, az is ugyan ez a megoldás volt!
Csak 3 sorba kötött 555-ös, 3 kimenettel, 3 egymást követő időzítési lehetőséggel. Ráadásul magyar nyelvű magyarázattal! De, sajnos a mai fiatalok már olvasni is lusták.
Nem egészen értem a kérést, de lehet félreérthető az ábra. Itt egy generátorral kapcsoltam a riasztó helyett az "Alarm" kapcsolót. A generátor pedig 20 másodpercenként az egy 1 másodperces impulzust. Mivel 0..20 másodpercig nincs alarm indító impulzus, így az első 20 másodpercet nem ábrázoltattam az idődiagramon. Mert azon idő alatt nem történik semmi változás.
Ha a kívánságod egy harmadik relé lenne, ami az indítás után 20 másodpercig húz meg, akkor ahhoz vagy még egy időzítő kellene, vagy a Relé1 és Relé2 időt "összeadva" húz egy relé, amíg az egyik és a másik relé húz. Ez mondjuk egy "VAGY" kapuval megoldható. Avagy, amikor vagy az 1-es vagy a 2-es relé húz, a harmadik relé húzva van. De ekkor a relék ideje között mindig összefüggés van. Esetleg rárajzolhatnád az idődiagramra, mikor húzzon a harmadik relé, vagy leírnád mi mikor működjön és mi célból. Hátha úgy talán megérteném.
Na igen, amit leirtál azzal tisztában is vagyok nagyjából, nade ha van NTC, a kondik elött, akkor nincs baj elvbena kapcsolo beégésével, nem?... Meg én ugy tudtam inkább, hogy a Graetz-hid védelmét is szolgálja az a NTC... Jol gondolom? Szerintem inkább NTC, és nem PTC, azt inkább "öngyogyulo biztiként" lehet alkalmazni. Nem?
Köszönöm válaszod proli007!
Nos amit szeretnék az 2 ablak egymás utáni felhuzása,mivel a jelenlegi megoldás szerint a riasztom tul késön adja ki az ablakok felhuzására a jelet igy felhuzás közben riaszt az autó ezért gondoltam arra hogy az ajtok zárásakor kezdje el az ablakok felhuzását egymás után .A 20 seces időzités arra kel hogy a 2 ablak a 20 secen belült tutira felmegy és amikor az letelik kapcsolja le az egész áramkört hogy a riaszto ne érzékelje az áramfogyást.Tehát lenne egy idözitő áramkör ami 20 secig behuzva van és áramot biztosít 2 külön relének, a 2 relé csak 8 8 secig van behuzva egymás után, de az se baj ha mindegyik idő állíthato lenne egy egy potméterrel. De most néztem alaposabban a rajzot és rájöttem hogy nem biztos hogy ez kell nekem mert a grafikonon ugyláttam mintha egymás után csinálná a dolgokat vagyis 20 secig késleltet a relé 1 és azután indit 8 secig a relé 2. kapu48! A te javaslatod is megnéztem a bss elektronika oldalán és tudod az hogy valami magyarul van leirva nem biztos hogy egyböl érthető egy totálisan kezdőnek.Mivel ez a forum az elektronikában kezdőknek szól én csak segítséget kértem és az a fajta segítség hogy a google a barátod az nem segítség a kezdőnek.Mivel az 555 ic eléggé összetett dolog a magyarázat se lehet tul egyszerü főleg egy laikusnak nem.Próbálok tanulni és ezért is örültem annak hogy megtaláltam a falstadt oldalát mert ott láttam müködés közben hogy mi változik ha valamit változtatok,ahogy a szólás is mondja gyakorlat teszi az embert .Hiába olvasok én el 10 oldalt az 555 ic müködéséröl ha nem látom hogy ténylegesen mit csinál akkor semmi nem marad meg nekem.De épp ezért köszönöm és meg is köszöntem a válaszod mert a bss elektronika oldalán kezdtem a kutatást és az az oldal pont kimaradt nekem. Amugy annyira nem vagyok fiatal mert közelebb vagyok a 50hez mint a 40hez De megmondták hogy sose késő elkezdeni semmit. Proli007 a kérdésem még mindig fenn áll!Te milyen programot használsz ami teszteli is a kapcsolási rajzot és külön grafikonon tudja ábrázolja a müködését? Ez lehet okafogyott mert talán a Tinát használod de abbol a demoverzio nem sokat enged.....A régi tinák meg sok dolgot nem ismernek.... A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2018
Már mind egy! Én megpróbáltam.
És össze raktam a 2db. 555-öst a szimulátorodban. És képzeld működött! (Pedig most láttam elöszőr ezt a szimulátort!) És elég könnyem megoldható lenne amit szeretnél. De miután neked ez túl sok(k) volt! Úgy döntöttem, hogy nekem is már sok volt. A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2018
Ha vennéd a fáradságot és megnéznéd a hozzászólásomat!
Bővebben: Link Én megkerestem helyetted a googliban a linket, és nem neked kellet vele fáradnod. (Egy kifogás kilőve!) Másik, írtam, hogy a cikk végére lapozz, ott van, ami neked érdekes. (Második kifogásod is érvénytelen) A szimulátort pedig mindenki csak dicséri!
Végül is ki tudtam mérni a kis szkóppal a tápot, 10x mérőzsinórral, és így sikerült is megjavítani az ultrahangos párásítót. Az LCR-4T alkatrész teszter is nagy segítségemre volt. Máris visszahozta az árát
Köszönöm a segítséget. A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2018
Sziasztok!
Azt szeretnem kerdezni, hogy egyszeru 2Xled bekotesenel , mondjuk DC12V-ra, mi a jelentosege, ha parhuzamosan, vagy ha sorosan kotom? Nyilvan elotet elenallassal kotom a feszultsegre. Mikor kell sorosan, ill parhuzamosan kotnom oket? Vagy mi van abban az esetben, ha mondjuk a nyitofesz-hez kozeli a tapfeszultsegem pl.:3V Koszonom!
Rosszul látod. A megtévesztő számodra, hogy kitaláltad ezt a 20sec időt, én meg az alarm jelet pont a 20. másodpercben indítottam. Az első relé, az alarm megjelenésekor húz meg, és húzva van 9 másodpercig. (20..29sec) Mikor az első elejt, meghúz a második relé és szintén 9 sec ideig van húzva. (29..38sec) Ez után már csak a két 555 fogyasztása van a körben.
Tehát nincs szükség egy harmadik időzítőre vagy relére. A relék meghúzási idejét lehet állítani az R3 és R5 változtatásával. Egyébként az ajtók zárásakor magas jelszint ugrás képződik, a monostabil 555-öt pedig alacsony jelszintugrás indítja. Vagy is ha az ajtó lámpára kötöd, az ajtó nyitása indítja el a folyamatot. Egyébként régi TINA demót használok, elfelejtettem írni. De nincs szükségem különösebb dolgokra, csak a működés megjelenítésére. Így nekem megfelel.. A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2018
Hali!
Párhuzamosan nem "szoktunk" direktben ledeket kötni, az esetleges különböző égési fesz miatt, lehet az egyik halványabban, vagy nem világít. Megteheted hogy 1-1 előtétellenállással kötöd be a ledet, ilyenkor ugye dupla áramfogyasztás lesz, pl 2 led 2*20mA. Ha a ledeket sorbakötöd akkor 1*20mA a fogyasztásod. Ha kicsi a tápfesz, akkor nem kötheted sorba, mert nem fognak világítani, akkor marad a ledenkénti előtétellenállás.
Ha 12V-ra kell két LED, akkor célszerű sorba kötni őket, mert igy az egész kapcsolás csak egy LED-nyi áramot fogyaszt, azaz kevesebb lesz a veszteség, amit az előtéten elfüstölsz. Ráadásul csak egy előtétellenállás kell. A LED-eket önmagukban nem illik párhuzamosan kötni, bár sokan megteszik. Ha a nyitófeszhez nagyon közeli a betáp, akkor aktív áramgenerátor a célszerű megoldás. Illetve lehet akkor is sima ellenállást használni, csak tudni kell, hogy ilyenkor a nyitófeszültség illetve a betáp minimális változása is nagy áramváltozással jár.
A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2018
Amíg a minimális tápfeszültség elég a LED -ek sorbakapcsolásához, mindaddig sorba kapcsoljuk a LED -eket. Majd a sor elejére egy áramkorlátozó ellenállással beállítjuk a kívánt áramot. Ha ennél több LED kell, jöhet egy párhuzamos ág, amiben szintés az előző módon járunk el. Tehát minden sorhoz külön áramkorlátozó, így mehetnek párhuzamosan. A párhuzamos ágakban a LED -ek száma akár eltérő is lehet. Ez az ajánlott módszer kis teljesítményű LED -ek üzemeltetéséhez, ha nem akarsz áramgenerátort használni.
Példa: 8 LED -et akarsz üzemeltetni 12V -ról. Minden LED nyitófeszültsége legyen 3.1V és kb 15mA. Akkor sorbakötsz hármat, ennek a sornak a nyitófeszültsége 9.3V lesz. (A negyediket már nem tudod betenni ebbe a sorba, mert akkor 12.4V kellene, de még így sem maradna az áramkorlátozó ellenállásra feszültség, tehát még ennél is valamivel több feszkó kellene.) Szóval a tápfeszből a LED soron esik 9.3V, és az áramkorlátozóra marad 2.7V. (Lényeges szempont tehát az is, hogy az áramkorlátozóra is mindíg hagyni kell némi feszültséget.) Ezután Ω törvénnyel meghatározod a szükséges ellenállást az adott sorra. A második sor azonos az elsővel. A harmadik sorba meg már csak 2 LED jut. Azaz a harmadik sor nyitófeszültsége 6.2V, az ellenállásra jutó feszültség pedig 5.8V, tehát Ω törvény alapján szintén kiszámolod a 20mA -hez szükséges ellenállást. Mi tűnik fel egyből? Az, hogy az első két soron az áramkorlátozó értéke azonos lesz, a harmadik soron viszont különböző! Ha precíz akarsz lenni, az ellenállásokhoz a szükséges teljesítmény is kiszámolod. (A házi feladat meg az, hogy kiszámolod az értékeket, és megnézed melyík ellenállás fog nagyobb teljesítményveszteséggel üzemelni...) Akkor már számodra is világos lesz, adott feszültségnél mennyi LED -et érdemes sorba kötni. A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2018
Szia Roli! Koszonom megegyszer a segitseget.
Tehat, azt hiszem helyesen rajzoltam le a kapcsolasomat. A modell hatso lampajanal magyon kicsi volt a hely, ezert smd "szeru" ledet vasaroltam. 2.5x2.5mm a led, es nagyon vekony tu labai vannak amik oldalra allnak. Na, ebbol sorosan kotottem kettot, esztetikai okok miatt. Az itteni segedprogrammal valasztottam neki ellenallast- osszeforrasztas utan, kiprobaltam az egesz "fuzert" es mukodott. Azt akarom kerdezni, hogy a rajz alapjan akkor jol csinaltam? Azt elmondod, hogy miert kell, hogy a korlatozo ellenallasra is jusson valamennyi feszultseg? Hogy a led melyik kivezetesere kotom az ellenallast, az szamit?
Es ezek utan az hogyan lehet, hogy az ikeaban vasarolt fenyfuzerbe 2db. AA elem van, es 12db. led vilagit? Ez az a aramgenerator? Koszonom, ha segitesz. En nem vagyok szakmabeli, de roppantul szeretek ezzel foglalkozni. Koszobom! |
Bejelentkezés
Hirdetés |