Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
A tegnapi nap folyamán egy Korg ih vocal harmonizerre véletlenül váltakozó áramú tápegységet kötöttünk. 12V AC/DC helyett egy 9V AC/AC-t. Sajnos azóta nem reagál semmire. Az eszköz azóta a tápegység bemenetén rövid-zárat mutat. Szétszedve az eszközön méréseket végeztem. A 7905-ös előtt van a rövid-zár, egyik lábát szakítottam. Előtte nem sok alkatrész van néhány kondenzátor illetve 1db tranzisztor. A tranzisztor nem tűnik rossz nem mérek rövid-zárat egyik lábon sem, nagyon szépen adja az értékeket, amit ilyenkor szoktam mérni jó tranzisztoron. A kondenzátorok sem vezetnek át. A védődióda is megfelelő. Már igazából csak két alkatrész van, ami tényleg átvezet de nem tudom, hogy micsoda. Azt hittem csak valami ferritmagos védőtekercs, de lehet, hogy ez az oka a működésképtelenségnek. Akinek van ötlete a probléma megoldásához, kérem segítsen! A hozzászólás módosítva: Aug 16, 2018
A két átvezető alkatrész a bal felső sarokban van a harmadik képen..
A kiemelt lábú alkatrész a tápcsatlakozó előtt egy dióda (a felirat is D7), az, hogy van bekötve, sorosan a tápcsatlakozóval vagy párhuzamosan a fordított táp ellen ?
Ha D7 zárlatos cserélendő.
Köszi kivettem már, kimértem visszatettem. Nem azzal van a baj. Túl egyszerű lett volna. Fölöttük van két fekete, annak nem igazán értem a szerepét...
Szia!
Az két zavarszűrő "tekercs" vagy szép magyarosan ferrit bead. Gyakorlatilag egy drót egy ferritgyűrűn átvezetve. És igen, rövidzár mérhető rajtuk, de ez a normális. Máshol lesz a hiba. A közvetlen betáp a bal felső saroktól indulva a 7905-ig elágazik valamerre? Gyanítom, igen, nem valószínű, hogy az egész áramkör -5V-ról járna. Ha a "nyers" 12V-ot más alkatrész is megkapja, akkor azzal gond lehet... A hozzászólás módosítva: Aug 16, 2018
Igen erre keresem a hibát én is, csak ugye az analóg rész az egy másik panelon van, ami ilyenkor le van csatlakoztatva...
Egyszerűen nem találok másik csatlakoztatást, pedig valahol az analóg résznek is feszültséget kell kapnia...
A viák alapján sajnos kettőnél több rétegű a nyák, amit nyilván észre is vettél, de ez esetben a javítási esélyek sajnos a nullához tartanak.
A 7905-öt kiforrasztani jobb lett volna, mint elcsípni a GND lábát, mert így akár még utána is lehet zárlat. Bár ez nem sok "segítség" ebben az esetben...
Hát ez az elcsípés az én eszközeimmel könnyebben helyreállítható, illetve már össze is forrasztottam... Utána nincs zárlat szerencsére, tehát az 5 Voltos részt szerintem fel tudnám éleszteni, de az még nem lesz elég, mint mondtátok is, az erősítő résznek is feszültséget kell kapnia. az viszont egy másik panelon van, azon még nem vizsgálódtam, mert ugye ha nincs összekötve, akkor nem lehet a probléma forrása. Holnap teszek még fel egy két közelebbi fotót, hátha valami nagyon egyszerű dolgot nem veszek észre...
Még egy kérdésem lenne, szerintetek mért okozhatott meghibásodást egy alacsonyabb feszültségű táp? Mert ugye a védődiódának meg kellett volna védenie az eszközt az ellentétes periódusoktól... Idézet: „szerintetek mért okozhatott meghibásodást egy alacsonyabb feszültségű táp?” Idézet: „véletlenül váltakozó áramú tápegységet kötöttünk.”
A 7905 -nek pont a föld lábát sikerült elcsípned.
Kértem már a He-Store boltból elvihető kártyán szereplő lábkiosztás javítását is...
Íme a mind a pozitív (78xx) mind a negatív (79xx) -re jó megoldás: TO-220 elölnézetben: legpozitívabb, legnegatívabb, közbenső
A védődiódának nem kellett volna megvédenie?
Másrészt nem értem miért baj, hogy a föld lábát vágtam meg. A 7905 innentől jó értékeket mutatott, előtte a common és az input között rövidzárat mértem. A vágás után megszűnt az alkatrészen, a panelon nem. Tehát szerintem az alkatrész előtt van a rövidzár, különben ha az ő bemeneti köre zárlatos, akkor megmaradt volna vágás után is az alkatrészen... (Eddig is köszönöm nektek a segítséget, nagyon fontos eszköz volt ez nekünk ) A hozzászólás módosítva: Aug 17, 2018
Itt látható még egy két kép. Közben rájöttem, hogy a harmadik réteg sem egyértelmű nekem, hogy a világosabb, vagy a sötétebb fele a panelnek... Közben vágtam egyet a táp bejövő vezetősávján, hogy kizárjam a tápcsatlakozó, és az alatta levő panel meghibásodását...
A hozzászólás módosítva: Aug 17, 2018
Szerintem hagyd a fenébe, ezekkel a vágásokkal csak nagyobb kárt csinálsz. Forraszd ki a gyanus alkatrészeket és úgy mérd, különben szétvághatod az egész panelt, mire megtalálod a zárlatot. Aztán mehet a következő móka, a barbárkodás javítása.
Nincs gyanús alkatrész A dióda volt illetve a 7905-ös, azok sajnos jók... Szerintem a forrasztással csinálok nagyobb kárt, mondjuk átég egy vezetősáv a rétegen stb, de ugye kinek milyen eszköze van hozzá...
Próbáltad már erős fény felé fordítva megnézni mi látszik a nyák vezetősávjaival kapcsolatban a belső rétegekben ?
Csak azért kérdezem, az utóbbi fotókon is úgy tűnik az alkatrészek elrendezéséből a diódás irány mellett megy másfele is a táp közvetlenül... Az IC-k és aktív alkatrészeknek meg tudod nézni hol van a táp és testpontjuk. Multiméterrel ki lehet csipogtatni melyik alkatrész kap direktben tápot. Egy alkalmas multiméterrel be lehet határolni merre van a zárlat, arra felé a legkisebb a mérhető ellenállás, itt fontos hogy jó minőségű műszer vezetékek és tapintó csúcsok kellenek. A hozzászólás módosítva: Aug 17, 2018
Igen, csak szinte minden csipog, mert vagy a testen, vagy a tápon rajta van... (ráadásul fordított polaritású a készülék). Egyébként most elküldjük szervizbe, hátha valami lesz belőle...
Mindenkinek nagyon köszönöm a segítséget! A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2018
Idézet: „Egyébként most elküldjük szervizbe, hátha valami lesz belőle...” Lehet ezt kellett volna már korábban is. Szokták szeretni azokat a készülékeket, akit már a tulaj megpróbált javítani, de nem sikerül neki
A Q1 -gyel jelölt alkatrész biztosan tranzisztor? Nekem gyanús a tranzisztor középső lábához menő vastagabb vezetősáv. 7805 -os nem lenne benne?
Nem megy szervizbe, nem éri meg, annyi lóvénk nincs...
Szerintem meg inkább megpróbálom megszerelni, mint, hogy kuka. Egy két eszközt azért már sikerült, én sem ma kezdtem...
Köszi! Rámérek még egyszer, de ha jól emlékszem sima tranzisztorra jellemző értékeket mutatott. Szerintem pozitív közös pontú a készülék, mint a Boss torzítókockák általában, ezért használnak 7905-öst a tápfesz stabilizálására.
Talán azzal kellett volna kezdeni.
Nem rég volt itt egy Yamaha keverő erősítő, amiben egy darab műveleti hibásodott meg. Van benne jó sok. Vannak módszerek arra, hogy sok párhuzamos alkatrész közül megtaláljuk a zárlatosat. Egy délután alatt meg lehetett javítani. Ha előtte belevagdostak volna, hát nem biztos hogy ennyire egyszerűen ment volna.
Bocs de ez nem egy egyszerű keverőerősítő. Másrészt gondolom nem 3000Ft-ért csinálod meg... Meg egyébként ez egy elektronikai fórum, ahol örömmel vesszük, ha leírod, hogy hogyan és miként találod meg a zárlatot! Ha megnézted kettő olyan helyen lett vágva, ami utólag is könnyen javítható, illetve már vissza is van állítva, tehát továbbra sem értem, miért a vagdalkózással jöttök... Viszont ha semmi egyéb ötlet, akkor arra gondoltam, hogy külön megtáplálom az 5v-os részt és megnézem, mi az ami feléled a készülékből...
Áramkorlátos tápból adsz neki tápfeszt, vagy ha nincs, egy index izzón keresztül. Természetesen így a tápsínen nem lesz feszültség. Vagyis igen kicsi. Na ezt a kicsit (néha 1-10 mV) kell méregetni.
A vagdosás az nem tesz jót a készülék lelki világának. Szoktak hozni csak átnézésre készüléket. Arra kíváncsiak, hogy volt-e babrálva. Egy szakszerűen végzett javítás is látszik, mert az alkatrész gyártója esetleg más lehet. Ha az összes elektrolit kondenzátor ki van cserélve új minőségire, az felújításnak minősül, nem berhelésnek. Még érték növelő is lehet. Egy vagdosás viszont amortizáló hatású. Nyilván senki nem várja el hogy ne használódjon el egy jack aljzat, egy poti, vagy egy nyomógomb. Ezek cseréje természetes. Hogy mennyi is az a 3000. A napokban egy Roland spd-sx kapott rossz tápot. Szétszedtem, kipukkadt elkók, zárlat. Egy smd dc-dc konverter ic halódott meg. A hat táp kondi mellett még ki lett cserélve nyolc kis elkó a jelútban, meg a konverter ic. Extraként izopropilos tisztítás, meg az ütőpadok szenzorainak takarítása. Ez 10000. Felkínáltam hogy ha csak a tápkondik meg az ic csere kell, akkor 5000. Ha elhozza az alkatrészt ami kell, akkor 3000. Az ic 600, a táp kondik 50, a jelútban lévők 30 Forintba kerültek. A posta 1600. A végén elvittem 20 km-re, meg hazajöttem. Ki lehet számolni mennyi a gázsim. Még jó hogy nem ebből élek.
Köszönöm az ötletet az áramkorlátra!
Én is azért szerelem magam, mert 18-20körül már veszünk (illetve vettünk is) egy másikat használtan. Viszont szeretnénk kivenni belőle a pénzünket, nem még plusz beletenni...
Na ma reggel meguntam a dolgot, és vágtam még egyet a panelon. Ami megszüntette a rövidzárat és kiderült, hogy a 7905-ös környékén van a zárlat. Ránézésre is azt gondoltam már egy ideje, hogy, mi van akkor, ha egyszerűen a túlfeszültségtől megolvadt a forrasztóón a lábain, és a panel középső rétegével összeért a dolog. Kis méregetés után a 7905-os középső lábát lekötöttem a panelről és külön vezetékről hoztam el neki a tápot, olyan helyről ahol még nem volt zárlat. Most összeraktam a készüléket és az alapvető funkciók működnek, úgy, hogy úgy tűnik rendben van. Tehát összefoglalva a dolgot úgy tűnik, hogy panelzárlat keletkezett, amit sikerült áthidalni. Mindenkinek köszönöm a segítséget, a zárlatkereséses tanácsot is, illetve nekem lett igazam, hogy semmi baja nem lesz a készüléknek, ha itt-ott elvágunk valamit, ahol össze is tudjuk kötni később, ha kell!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |