Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Hello! Az igazság az, hogy a hibafeltárási lehetőségek még nincsenek kihasználva. A kapásjelző ha jól látom nem rádiós, így azt nem zavarhatja a kapcsolóüzemű táp. Vélhetően mikroprocesszoros, mert leírása alapján programozható. A procit sem illene hogy zavarja a táp. Így várhatóan valami triviális hibának kellene lenni. Pld. meg kellene próbálni, hogy a két Wagó-ra csatlakoztatott 9V-os elemmel működik-e a jelző. Hogy egyáltalán eljut-e a tápfeszültség a kapásjelzőig vagy sem. De a telepekről "lebányászott" csatlakozóval is szokott bajom lenni. Mire megforrasztom, meglazul a szegecselés, kinyílik a tulipán (a nagyobb csatlakozó) és nem érintkezik. (Bár itt két fémsávhoz csatlakozik ha jól látom, nem az ellendarabjához, de csatlakozik-e vajon?) Meg kellene mérni, hogy a két fémcsíkra eljut-e a táp és az egyáltalán polaritás helyes-e.
Szóval némi egyszerű dolgot tisztázni kellene. De én még mindig azt mondom, hogy ezt a 230V-os életveszélyes megoldást megszüntetném. Ha már mindenáron ragaszkodsz a hálózati tápláláshoz, akkor a kábelen a 9V-ot küldeném ki a jelzőkhöz és így a táp a kempingben lenne, ne a parton egy földeletlen fémtető mögött. Mert megnéztem a jelző fogyasztását. Készenléti esetben 0,15mA és jelzés alatt 30mA. Az pedig olyan kevés, hogy azt a "szél is oda tudja fújni"..
Senki nem mondta, hogy egyszerű lesz...
Én ezt találtam most hirtelen. Ez alapján mikrokontroller. Persze az utolsó négy számjegy nem egyezik, de más típus simán lehet családon belül. Szóval nagyon sanszos, hogy így bizony a cserével se mennél semmire, mert program az nincs hozzá. Most nem mondom, hogy kezdőként azon kezdj agyalni, hogyan lehetne kinyerni a programot belőle, mert nagy valószínűséggel védett, és hiába is próbálkoznál. Vissza kell követni a gázkar jelvezetékhez csatlakozó környező áramköri elemeket, más lehetőség nincs. Valamint ellenőrizni, hogy nincs -e elszakadva valamelyík vezetősáv evvel kapcsolatban. Csak így tudod megtalálni, hogy a proci melyík lábára megy a gázjel. Az után lehet próbálkozni a megfelelő láb testre húzásával is. Gyanús, instabilnak látszó forrasztások újraforrasztásával és gyanta meg egyéb anyag maradványok eltávolításával a panelről meg lehet próbálkozni.
Én nem szedem szét mert nem az enyém, csak a tulajdonosának próbálok segíteni.
A potméter cserét is, és a vezetékek ellenőrzését is javasoltam neki, úgy se megy állitólag. Innentől kezdve pedig szerintem mindenképp vezérlőhiba.
Esetleg azt tudom még feltételezni (bár ez nem tudom létező dolog -e), hogy maga a gázkar nem sima analóg jellel működik, hanem pl PWM jelet ad, vagy bármilyen más nem analóg jelet, és akkor az is benne van a pakliban, hogy a gázkar áramkör feküdt meg. De ehez a gázkart kellene szétszedni, lássuk mi van benne.
Evvel kapcsolatban pedig erős a gyanúm, hogy csak egy sima analóg HALL jeladó. De mivel korábban már említetted, ha gázkar sincs rákötve, akkor is megy kb fél sebességen a motor, innentől fogva megint csak a vezérlő a hibás... Idézet: „Szétszedtem,de annyira apró benne minden, az ellenállások, a ny.ák.ban levő vezetékek stb, hogy nem tudom kikövetni az útját sem a prociig.” Erre már csak azt tudom mondani, ha az ABC-t se vagy hajlandó megtanulni, olvasni se fogsz tudni soha az életben... ![]()
Köszi szépen, még próbálkozok kideríteni a hibát.
Szerintem ,ha nem újonnan lenne ez a hibája, akkor jobban lehetne orvosolni.Pl.Ha működés közben égett volna valami ki belőle.Akkor biztos lehetne látni is, hogy mi az ami kiégett. Szerinted egy ilyen vezérlőben működés közben mi szokott leggyakrabban elromlani, amit még javítani is lehet? Gondolok itt kondenzátorokra, ellenállásokra, tranzisztorokra...stb.Azok legalább annyira nagyok, hogy lehet cserélni is őket,nem? A hozzászólás módosítva: Szept 4, 2018
Ami benne van minden elromolhat. Általában a félvezetők hajlamosabbak rá, mivel bonyolultabb áramkörök. (Némelyík akár elektrosztatikus feltöltődés miatt is tönkre mehet.)
Teljesen felesleges azon agyalni, hogy mi romolhat el benne. Cselekedj az előzőekben leírtak szerint... Egyébként ha már hibásan kaptad, nem értem miért nem reklamáltál... A hozzászólás módosítva: Szept 4, 2018
Azért mert amikor megkaptam nem volt időm kipróbálni,hanem csak rá egy hónapra.
De ha reklamálnák is, mit tennének?Vissza kellene küldjem Kínába?De a postaköltség lehet több lenne mint maga az ára.
Azért is érdekel a dolog,mert szeretnék megtanulni megjavítani olyan vezérlőket, amelyek jól müködtek, de elromlottak.Szerinted érdemes ebben gondolkodni, vagy inkább jobb, ha az ember egy újat vesz, ha elromlik?
Szóval azt mondod, hogy a félvezetők, vagyis tranzisztorok, diódák,tirisztorok...stb szoktak inkább kiégni az ilyen vezérlőkben?A kondik, ellenállások jól bírják?
Amint még egyszer említettem még van egy vezérlőm szintén Kínából, ami szintén nem működik jól, már újjonan.Az nem egyenletesen hanem szaggatva hajtja a motort(itt gyanakszom,hogy nem kellene-e hall szenzorokat alkalmazni a motorban,viszont én direkt hall szenzor nélkül is müködő vezérlőt kértem).Szerintem valami oka van,hogy hibás vezérlőket kapok,semmi sem történik véletlenül.Lehet, hogy meg kell tanuljam megjavítani őket
![]()
Amíg a legalapabb dolgok is hiányoznak, nem érdemes ilyen vezérlőket javítgatnod. A szorgalmad se valami kimagasló szerintem, semmi mérési eredményt nem végeztél, pedig már régebben is feldobtad ezt a kérdést, válaszoltunk is rá többen, mit kell csinálnod. Le vagy ragadva annál, hogy 2.5V-ot mérsz, és nem lépsz tovább. A Te esetedben az új vásárlását javaslom.
Én amit tudtam megtettem, nem a szorgalom volt az akadálya, hanem a tapasztalatom és tudásom hiányossága.De annak aki nem tanult elektronikát ez olyan mint sötétben keresni az ajtó kilincsét.
De abban sem vagyok biztos, hogy te (aki biztosan sokkal többet tudsz ezen a téren mint én) meg tudnád javítani ezt a vezérlőt. A hozzászólás módosítva: Szept 4, 2018
Igazad van. Nem mindent lehet megjavítani. Ez a vezérlő pontosan úgy néz ki, hogy valószínű, én se tudnék vele mit kezdeni. Az a baj, hogy nem jutsz el a vezetéktől az IC lábáig. Ehhez csak szem kell, nem nagy tudomány. De valószínűbb, hogy simán hibásat küldenek a kínaiak, pl. annak, akinek minimális értékelése van az Ebayen. Ami feltűnően olcsó, tűnjön fel. Kevésbé valószínű, hogy tudja, hogy lehet visszakérni a pénzt, mik a szabályok, stb...
Nekem lehet több tapasztalatom van, mint neked, de én is a nulláról indultam el. Valahol el kell kezdeni. Ajánlották, hogy rajzold vissza a bemenetet. Kövesd vissza. Ebből én nem láttam semmit eddig. A hozzászólás módosítva: Szept 4, 2018
Hogy mit érdemes javítani azt csak az dönti el, hogy mennyire gazdaságosan javítható. Ha megvan a hibás alkatrész(ek) és azok árai alul maradnak az egész vezérlő ára alatt, érdemes lehet próbálkozni. Evvel kapcsolatban ha másnak javítanád, érdemes a profitot is számításba venni, mert ha a javítás elvégeztével nem marad profit, nyilván felesleges foglalkozni vele.
Meg van egy olyan szempont is, mi van, ha nem csak a láthatóan sérült alkatrés(s)z(ekk)el van gond? Kicseréled ami leégett, de továbbra sem megy? Akkor benyelted ha nem tudsz továbblépni, mert amíg nem műdödik megfelelően, nyilván nem kérhetsz senkitől anyagi ráfordítást, meg nem is fognak adni. Harmadik, a javításhoz műszerezettség is kell, egy DMM ide nem elég. Nem tudom milyen kapcsolataid vannak, akiknek elektromos kerékpárt kellene javítanod, de egy ilyen készülék beszerzése mindenképpen ajánlott, ha evvel akarsz foglalkozni. Ezzel néhány egyszerű teszt gyorsan és könnyen elvégezhető. De nyilván ez a készülék sem fogja neked megmondani, hogy az említett vezérlődben a gázjel vezetéken miért van 2.5V, azt neked kell kideríteni, csak hogy az említett példánál maradjunk. Negyedik, a félvezetőknél nem csak a két és háromlábú alkatrészekre kell gondolni, ott vannak az IC-k μP -k is. Ezek sokkal bonyolultabb áramkörök, simán tönkremehetnek ezek is minden látható nyom nélkül. Ezek cseréjéről meg már írtam... A hibakeresést mindenképp úgy kell kezdeni, hogy biztosan kizárjuk a motor, jeladók, érzékelők csatlakozó vezetékek és az akkucsomag hibáját. Ezt az előbb linkelt készülékkel általában meg lehet tenni. Ha az előzőekben felsoroltak közül hibás valami, azt akár esetleg te magad is javíthatod, ha képes vagy rá (kivéve talán az akku BMS elektronikát). Ha ez megvan, és a hiba továbbra is adott, akkor egyértelmű, hogy vezérlő hiba lesz. Arra meg az előzőekben leírtak az érvényesek. Ja, és arra még említést sem tettem, hogy ha a vezérlőt kell szétszedni, mert gyaníthatóan abban van a hiba, jó volna ismerni legalább a kapcsolástechnikáját, hogy érts is valamit, és hozzá tudj szagolni, hol kéne elindulni, esetleg belenyúlni mérni valamit, vagy végigkövetni egy-egy vezetősávot... A hozzászólás módosítva: Szept 4, 2018
Köszi, már van ilyen eszközöm.Ebben esetben tényleg a vezérlő hibás egyéb rendesen működik.
Nem arról an szó,hogy másnak akarok javítani,hanem csak meg szeretném ismerni a vezérlők működését és ha hibások akkor tudjam megjavítani.Itt csak a magam részére kellene ez,hogyha majd még veszek ilyen vezérlőt,vezérlőket és elromlik, akkor tudjam megjavítani,ne eldobjam. Amúgy még egyszer köszi, talán te vagy az aki a legtöbbet szoktál segíteni, nem pedig lebunkózod az embert. Amint írtam meg próbálom kikövetni a jeladó útját az IC-ig, de nem midig van időm erre,és addig is amikor gép közelben vagyok szoktam érdeklődni, hogy ne úgy menjek neki ennek a dolognak, mint fejjel a falnak.
Semmi gond, nem haragszom rád,Elismerem ,hogy idegesítő,ha sokszor ugyanazokat kérdezik, de ha nem találtam megoldást, most hagyjam abba?Nehezen tudok abbahagyni valamit, amig valami megoldást nem találok.És abban te is egyet értesz, hogy valahol el kell kezdeni...Hát én is elkezdtem .
![]()
Próbálom visszakövetni de nem megy könnyen.Nem egyenesen megy az IC felé, hanem közben vannak ellenállások(gondolom azok a kicsi feketék),több fele ágazik stb.Küldök egy képet, hogy értsd meg mire gondolok.
Alulról az első piros kábelról(a tulsó fele zöld) van, szó, ott ahol odaírtam, hogy "Ez" https://kepkuldes.com/images/bd4aa21eba39aa67623d518eacceea6e.jpg A hozzászólás módosítva: Szept 4, 2018
Most fogok egy 4 v-os elemet, egyik sarkát rákötöm a gázkar felé menő vezeték zöld vezetékére(ami nekem 2,5 V-ot szokott mutatni) a másikat meg a fekete vezetékre.És megpróbálok feszültséget mérni a ny.á.k vezetékein,hátha ki tudom követni az sd vezetéket az IC felé.Tehát csak ez az áramforrás lesz rákötve a vezérlőre, semmi más.Lehet most egy hülyeséget csinálok, vagy valamit kiégetek, de mindegy.
![]() A hozzászólás módosítva: Szept 4, 2018
1. A multimétereden nincs szakadásvizsgáló mód? Kicsit egyszerűbb kisípolni, mint kinézni, hogy mi hova megy...
2. Fotózáshoz használj egy zseblámpát, és a telefonod rövidebb idővel tud exponálni, nem lesz ilyen bemozdult a fotó. Mert ezen a képen nem sokat látni...
Próbáltam azzal is, de nem sikerült.Nem úgy van,hogy ha közben egy ellenálláson megy át a vezeték, akkor már szakadást jelent?
Ha belemérsz egy ellenállást és szakadást mérsz akkor az az ellenállás rossz.
Az ellenálláson mérj ellenállást, azt ne szakadásvizsgálóval nézd!
Ok.Köszi a segítségeteket.Eddigi eredmény az,hogy ahol bemegy a két vezeték a ny.á.k -ba ott még megvan az elem 4,23 voltja, de azután nem találtam ennyit, hanem több helyen csak 0,450 V-t.És az IC több lábán is megtaláltam ezt a feszültséget, vagyis a 0,450 voltot....
Nekem az új, most kibontott ellenállások is szakadást mutatnak,tehát nem sipol a multiméter, dehát nem ez a normális?Ellenálláson tudok mérni ellenállást, de az egyik vége és a másik vége között nem mérhetek vezetést.
Vezetősáv visszafejtésének lépései:
1. Fogsz egy papírt. 2. Rajzolsz a szélére egy csatlakozót. 3. A multiméteren szakadásvizsgálat módba kapcsolsz. 4. A NYÁKon a csatlakozóhoz (piros vezék csatlakozása a NYÁKhoz) illeszted a multiméter fekete mérőcsúcsát. 5. A NYÁKon a multiméter piros mérőcsúcsával megkeresed, hogy hol sípol. Ez valószínűleg először valami passzív komponens lesz, mint ellenállás, dióda, kondenzátor, biztosíték, stb. 6. A papírodon húzol egy vonalat (vezetősávot jelképezi), majd felrajzolod a megtalált alkatrészt. 7. Felemeled a multiméter piros mérőcsúcsát, és ÁTHELYEZED a megtalált alkatrész MÁSIK oldalára. 8. Visszamész az 5. pontra egészen addig, míg meg nem találod a processzort. (Iteráció.) 9. Felírod, hogy a processzor melyik lábár csatlakozik be a vezeték. Érdemes először beazonosítanod, hogy melyik az egyes lába, és merre növekszik a számozás.
Úgy tettem, ahogy mondtad.De a harmadik alkatrésznél tovább nem jutottam.Tehát nem találtam semmiképp vezetést ez alkatrész és valamelyik bármely alkatrész lába között.Ez az alkatrész amelyiknél nem jutottam tovább egy apró valami, 103-at ír rajta.De annyira apró,hogy szerintem azt kicserélni nem tudom hogy lehet.Lehet, hogy ez meg van szakadva?
Viszont a processzor mégis kap a megfelelő lábára valamennyi feszültséget mert a motort egyből indítja.Csak nem tudom honnan kapja. Próbáltam egy olyant is,hogy a jel vezetékre 4,2 voltot kapcsoltam egy külső akuról, hogy nem-e fog nagyobb sebességet adni a rotornak, de nem, semmi nem változott... A hozzászólás módosítva: Szept 4, 2018
Hülyeséget írtam.Ez a bizonyos 103 számú alkatrész nincs megszakadva,hanem a másik lábától nem találtam vezetést egyetlen alkatrészhez sem...
Tehát itt megszakad a vezetés további alkatrészek s így a proci megfelelő lába felé...De mégis kap az a láb feszültséget, mert a motort indítja... A hozzászólás módosítva: Szept 4, 2018
Egy ny.á.k.-ben ki lehet mérni az elemek épségét,anélkül,hogy kiforrasztgatnánk őket belőle?
A hozzászólás módosítva: Szept 4, 2018
|
Bejelentkezés
Hirdetés |