Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
Szia, kerregésmentes illesztés alatt mit értesz?
Labortápról elindítottam már egyszer az egészet erősítővel együtt. Úgy nem volt nagyobb problémám az FM rádióval sem. Elég stabil volt egy darab vezetékkel is. Műhelybe jó lesz. Hangszórót elfelejtettem korábban írni, hogy két 4Ohm-s13cm a régi kocsimból lecserélt hangszórót fog hajtani. Illetve a mélyláda egy 40W-os 4Ohm-os Dimarson 5,1-es házimozi ládája. Számomra erre tökéletes lesz.
A tápot illetően megfontolás tárgya lehet a panelba épített egyenirányító felszámolása, mert feleslegesen esik két diódányi feszültség.
A 230-as kábelekre húzhatsz akár zsugorcsövet is zsugorítás nélkül, az a lényeg, hogy két szigetelő réteg legyen a ház és a fémes vezető között. A végerősítő standby kapcsolásába nem fektetnék túl nagy munkát műhely erősítőnél, mert alapfelállás szerint a műhelyben mindig szól a háttérzene és a távozáskor pedig áramtalanítunk(!). A transzformátor szigetelési biztonsága a primer és a szekunder közé feltekert anyagon múlik, toroidnál ez nem látszik olyan nyilvánvalóan mit lemezes trafónál az osztott csévetest.
A bluetooth rendszerek csomag alapú kommunikációval "beszélgetnek". Néhány ms időegységenként egy-egy csomagot küldenek a vevő oldalra. Ez nem folyamatos jel, hanem számunkra össze-vissza adat. Ez megrángatja a tápot. Ha az erősítő és a vevő közös tápról megy, hallható a kerregés.
A panelba épített egyenirányítás nálam az erősítő fokozatnál nem lesz. Csak a toroid utáni egyenirányító.
Szerintem csinálok fotókat és akkor könnyebben tudtok segíteni, hogy esetleg hol kellene alakítani a dolgon, ha nem megfelelő a biztonság. Ezt a zsugorcsöves dolgot nem teljesen értem, hogy a tápkábelre hova és miért kellene. A toroid betáp és a házon belüli kábelekre gondolsz? Mert a sima tápkábelen így háromszoros szigetelés lenne. Az áramtalanítás természetes, de azért extraként tennék bele ilyen funkciót. Viszont, ahogy írtad, a háttérzene szolgáltatása a lényeg.
Azért azt bluetooth kommunikációt a táp pufferének el kellene simítania nem? Akkora áramfelvétele azért nincs szerintem. Legalábbis ilyen problémát nem tapasztaltam labortápról.
Szóval úgy szeretném megcsinálni, hogy az eső képen lévő gyárilag benne lévő nyákról a tápcsatlakozót átrakom majd az én táppanelemre.
A második képen szereplő gyári kábelt fogom használni és a billenőkapcsolója is megmarad a ház hátulján. A harmadik képen a toroid gumialátéte látható. Illetve, hogy milyen lefogatót csináltam neki. A lefogató és a toroid érintkezési pontjain szintén gumialátét lesz, hogy ne érintkezzenek egymással. A negyedi képen, az elvi elrendezését gondoltam az egésznek. A kép a készülék hátuljának irányából van fotózva, ezért a kép tetején az előlap van, csak nincs rápattintva. A két nagy pufferkondi csak illusztrációnak van ott, hogy oda csinálok egy méretben pont elférű nyákot az egyenirányításnak és a biztosítékoknak. A képen a végfokon még rajta van a gyári dióda híd, de ez a végleges verzióval lekerül. Illetve a táp és a végfok közötti szabad helyre gondoltam egy kis relés kapcsolást, ami a végfokot kapcsolná. Az ötödik képen az előlap egy része látható, aminek a gyári ajtaja mögé befaragtam a bluetooth panelt. A kijelzőt és az infra vevőt a doboz gyári azonos alkatrészei helyére rakom majd át. Az utolsó három kép, pedig a jelenleg itthon fellelhető toroid trafók. Ezekből úgy gondoltam, hogy a 100W-osat használom, mert abból kettő is van. Szóval a kettős szigetelés esetén az erősítőn mit kell esetleg módosítanom, hogy megfelelően biztonságos legyen? Még egy dolog eszembe jutott. Az egyenirányított 12V-os feszültség - ágát leköthetem árnyékolásnak a házhoz? Vagy ez pont nem szabad, vagy zavart okozhat?
A negyedik képen a leszorítót fejtetőn tettem rá véletlenül a toroidra fotózáskor. Amikor össze lesz csavarozva, akkor fordítva lesz a lemez, mint a hármas képen is látható.
Ha független tápról megy, akkor természetesen nem lehet probléma. Viszont akkor csak a jelföldön keresztül van összekötve a vevő, és az erősító gnd-je.
Ha összerakod a rendszert és csak előjön a zaj, természetesen szívesen segítek. Jó építést.
Ez a része nem teljesen tiszta, föld, jelföld.. De elkezdem összerakni és akkor szerintem kitisztul.
Mivel többször felvetődött a kínai végfok kapcsolási rajza, ezért előkerestem és lefotóztam. Hátha nekem a segítség kérésében, másnak az építésben is hasznos.
Valamint a csupasz nyákról is tettem fel képet, mert anno két projektet terveztem vele, de a második nem biztos, hogy meg fog valósulni. Nagyban függ ennek a sikerétől. Ezért azt eddig össze sem raktam. A másik projektem egy hiányos régi rádió restaurálása lesz modernebb belsővel. Sose újjítottam fel ilyet, ezért találtam ki, hogy kipróbálom.. Bár ettől a hagyományos rádió restaurálással foglalkozóknak biztos égnek állna a haja. A rajzhoz képest nálam annyi a változás, hogy a diódahidat elhagyom, mert nincs rá szükség. Illetve mág áprilisban amikor először elkezdtem foglalkozni vele (aztán jött a nyár, amikor minden elektronikát félre szoktam tenni a jó idő miatt), akkor még reloop tanácsolta, hogy a hetes lábon növeljem az ellenállás és a kondi méretét duplájára, mert az első teszteken a hangszórók bekapcsoláskor brummogtak picit. Így késleltetve az indulást. Ezért a hetes láb 10k és 10µF helyett mindkettőnek a duplájára lesz cserélve. Ha esetleg valakinek a kapcsolással lenne valamilyen észrevétele. Talál benne hibát, valamit lehetne rajta javítani, akkor azt is szívesen fogadom. Így a végeredmény is talán jobb lenne.
Ha találsz a bluetooth egységen távirányítóval vezérelhető 5V-ot, akkor a 2.1 erősítőd rajza szerinti R4 ellenállás tápra menő lábát arra kösd rá! A 10 k, 10 µF értékek pont ehhez vannak méretezve.
Akkor a relés dolog nem is kellene, amit korábban írtam?
Nem kell relé, ez a funkció direkt ezért van. Itt már említettem is.
Vezérelhető 5V nem igen van, de találtam megoldást a némításra. A kijelző vezérléséből lehet lopni. Telefonról nem, de PC-ről teszek fel rajzot ha van igény. Nekem TPA3116-ot vezérel.
A hozzászólás módosítva: Okt 14, 2018
Bocs, figyelmetlenül olvastam. Ott még nagyon kettős szigetelésre fókuszáltam.
Tehát az R4-et a Vcc-ről kössem át a kapcsolt 5V-ra, ha találok és akkor ha áram alá helyezem, akkor már a bluetooth panel által tudom vezérelni koppanásmentesen a végfokot is. Ez szuper lenne.
Szia! Bizonyára közérdeklődésre tarthat számot.
Nincs olyan drót aminek nincs ellenállása, nincs olyan kondenzátor ami ideális és végtelen kapacitású. Ezért csak elméletben létezik az, hogy föld. Gyakorlatilag minden testelendő pont egy ellenálláson keresztül kapcsolódik a földhöz. Ezeken az ellenállásokon néha akkora feszültségek keletkeznek, amik belehallatszanak a hasznos jelbe. Tiszta analóg erősítőnél ami elemről üzemel csak torzításként jelentkezik, de hálózati táplálásnál megjelenik a brumm. Biztosan hallottál már kazettás magnó hangjába beszűrődő motorzajt. Hát ezért kezelik külön a jel, és a táp földjét. Nekem egy hordozható cd játszó volt régen a kocsiban, és a fejmozgató motor hangja szépen átjött. Ideiglenesen elemmel használtam, majd kidolgoztam néhány eljárást ilyen esetekre.
Végül is neked írom, mert most neked aktuális. A vevő modulon nem találtam kapcsolt 5V-ot (lehet hogy van, csak én voltam figyelmetlen), ezért valahogy szerettem volna ha a vevő lekapcsolásakor a végfok is nyugalomba kerülne. Több lehetőség is felmerült, konkrétan először a vevő áramfelvételével akartam játszani. Megmértem mekkora áramot vesz fel a vevő (MP3 BT FM) különböző állapotokban. A legnagyobb áramfelvétel 110mA akkor, ha be van dugva egy TF kártya, egy pendrive, és FM vagy BT üzemmódban van. Legkisebb áramfelvétel 25mA, de ekkor nincs bent semmilyen médiaeszköz és ki van kapcsolva. Viszont ha benne van két flash eszköz és BT üzemmódból nem lépünk ki csak kikapcsoljuk a távval, akkor nagyobb az áramfelvétel mint egy darab TF kártyával MP3 módban bekapcsolva. Szóval nem lehet beállítani egy áramfelvétel értéket ami alatt egy komparátorral kaphatok egy mute jelet. Viszont a kijelző olyan szervezésű, hogy szemből a bal három lábra valami negatív tüskék mennek, a további négyre meg valami értelmetlen. Csak számomra az, mert ez nem mátrix vezérlés lehet, hanem valami egyéb. De nem is érdekes, hiszen a lényeg, hogy a bal három láb aktív állapotban lemegy 0,8V alá. Persze csak impulzus szerűen. Az első láb bizonyos karaktereknél nagyon kis ideig van "L" szinten, tehát nem tudunk támaszkodni erre a lábra biztosan. Eredetileg mind a három lábat be akartam vonni a jelformálásba, de az említett ok miatt maradt a második és a harmadik. Elég lett volna 100nF értékű kondenzátor is a jel szűréséhez, de ha hangszóró némítva gombot benyomjuk, akkor kb 1 másodperces ciklussal villog a kijelző, és a végerősítő mute / nem mute állapot között ugrál. Ez néhány végfoknál kattogást eredményez. Ezért megnöveltem az időzítést, hogy egy másodpercet késsen inkább a némítás, de ne kattogjon. Az így kapott "mute" jel 1,8V alá nem ment, így megfeleztem ellenállás osztóval. A TPA3116, meg sok más erősítő is TTL szintű jelet igényel a némításra. Most így ez teljesen jó. Egy új végfoknál érdemes megnézni hogy mekkora feszültségen kapcsol be a némítás, és szükség esetén ehhez módosítani lehet az áramkört.
Jó építést.
Köszönöm az instrukciókat. Megnézem a panelt és kipróbálom. Nálad ez a módosítás jól bevált?
Igen. Napi használatban van. 12V/3A lapostápról üzemel, egy TPA3116 a vége. Ez mondjuk 2.0, tehát sima sztereó, bár ez nem számít. Van a vevő és a vég között egy hangerő poti is, mert ha le van kapcsolva a tápról, utána mindig alapértelmezettként indul, tehát max hangerővel. Ezért jobbnak láttam tenni bele kézi hangerőt is.
Üdv.
Onkyo TX-7340 rádió erősítő olyat produkál,hogy nem tartja a memóriája a beállított rádió állomásokat. Egy-két nap után elfelejti. Magyarázza meg valaki merre lehet a gond. Szerintem valami elekók kiszáradhattak vagy hasonló. Megvan a komplett szerviz könyv. Nem elemes a memóriája.
Szerintem ott a megfejtés a szervizkönyv 3. oldalán az 5. pontban. Ha jól értem, a Power kapcsoló ki-be kapcsolásakor "tölti" a backup rendszert. Hetente-kéthetente ki- és be kell kapcsolni a főkapcsolót, különben felejt...
Ha valamit félreértettem, javítsatok ki.
Volt ki-be kapcsolva jó párszor. Mégis két nap múlva elfelejtett mindent.
Szia! Lehet, hogy már gyengélkedik benne a TC9147. Elsőként ellenőrizd a C712, 713, 717 tápszűrőket és legyen a NYÁK makulátlan tiszta az IC környezetében.
Rátapintottál a lényegre!
C712 kondenzátorból kiszivárogott a folyadék. Leforrasztva látszik. Ez okozhatta az amnéziát? A másik 2 kondi hibátlan. A hozzászólás módosítva: Okt 15, 2018
A kapacitásának 47000 µF-nak kéne lennie, minden bizonnyal ez tartaná feszültség alatt a RAM-ot.
Szerk.: Leolvasható, hogy hány voltos? Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Okt 15, 2018
Ez lenne az. 5,5 Voltos. 47000uF?
Aszt a mindenit.
Az alapos takarítás ne maradjon el! A kúszóáram meríti a kondit.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |