Fórum témák
» Több friss téma |
Addig nem is gondolkodtam előerősítőn, amig rá nem jöttem hogy fázist forgat a végfok.
Átnéztem mégegyszer az erősítőt, és szerintem jól építettem meg.
Nemtom hanyszor irtam mar le: ez a 10W-os A osztalyu JLH erosito NEM forgat fazist! A bemeneten levo tranyo viszont foldelt emitteres kapcsolasban mukodik ezert fazist forgat! Innentol kezdve rossz a rajzod.
Szia!
Tegnap meg ma DU összedobtam egy nyékrajzot az A21 se2-höz, mert nekem is szimpi. Előre bocsájtom, hogy a nyáktervezés nem az erősségem, és csak kevés nyákot terveztem teljesen előről magamtól. Nos a nyák finom szólva hagy kivánnivalót maga után, ez csak ilyen v1.1-es verzió, szóval az alkatrész elhelyezés és a helykihasználás nem lett szinkronba valahogy. Abszolút lehet még csökkenteni nyák méretet, csak ide oda kell tologatni az alkatrészeket, amihez már nem volt kedvem. Most egyet ebből így megépítek, és ha beválik, akkor készül egy szép nyák is. Ja! a tápot is ráterveztem a nyákra. és a kondik azért olyan nagyon rajta, mert ilyen van itthon, nagy ELKO-nek mindenhol 4700µF-os terveztem, de nekem az a lapos vastag fajta van, így 3 egymás mellett máris 106-108mm, ahogy számoljuk. Így ennyi lett a nyák szélesség. És hozzá még egy multisim file, amiben lerajzoltam sallangmentesen újra definiálva a pozíciószámokat. majd lesz ez még jobb is, ha lesz kedvem hozzá. Valszeg most a héten kipróbálom ezt a cuccot.
Hali!
Újra nekiáltam a JLh erősítő project-nek,csináltam új NYÁK-ot neki,összeraktam,de sajna így se megy. Rákötöm a szabályozható stabilizált tápegységre,és amint bekapcsolom,38-40v-ra ugrik a feszültség. Sokszor átnéztem a NYÁK-ot,de sajnos nem tudok rájönni a hibára. Remélem ti tudtok segíteni. Felteszek 2 képet róla: Idézet: „csináltam új NYÁK-ot neki” Ne haragudj, de ez nem tul szep. Igy nehez lesz a hibajavitas mert nagyon nem latszik mi van jol es kevesbe jol forrasztva, stb. stb. Mindegy, tegyuk fel hogy jok a forrasztasok... Idézet: „amint bekapcsolom,38-40v-ra ugrik a feszültség.” Hol? A tapfeszultseg ugrik fel? A kimeneten ugrik fel? Mekkora fesz.-rol ugrik fel 38-40V-ra? Csatoltam en is egy kepet amin bejeloltem 2 GND pontot illetve a + tapfesz pontot is es egy altalam hibasnak velt helyet is a NYAKon. Ez utobbit a piros kör jeloli. A 2 GND pont a folia oldalon nincs galvanikus kapcsolatban, azonban nem latszik a masik kepen, hogy az alkatresz oldalon ossze vannak-e kotve, mert pont azt a helyet takarja el a legnagyobb bumszli elko. Illetve nem tudom milyen tipusu tranyot hasznalsz a bemeneten, de nekem ugy tunik, hogy az emitter es a kollektor fel van cserelve. Nezd at meg 1x az egeszet jo alaposan! Idézet: „Hol? A tapfeszultseg ugrik fel? A kimeneten ugrik fel? Mekkora fesz.-rol ugrik fel 38-40V-ra?” Amikor csatlakoztatom a szabályozható tápegységre (amely le van tekerve 1-2V-ra) a JLH átveszi az irányítást,és 38-40V-ra megy fel. Idézet: „A 2 GND pont a folia oldalon nincs galvanikus kapcsolatban, azonban nem latszik a masik kepen, hogy az alkatresz oldalon ossze vannak-e kotve, mert pont azt a helyet takarja el a legnagyobb bumszli elko.” A 2 GND pont el van választva galvanikusan egymástól, ez biztos. Idézet: „Illetve nem tudom milyen tipusu tranyot hasznalsz a bemeneten, de nekem ugy tunik, hogy az emitter es a kollektor fel van cserelve.” A bemeneten BC560 típusú tranyó van. Teszek fel pár képet,hogy jobban lásd a helyzetet: Idézet: „A 2 GND pont el van választva galvanikusan egymástól, ez biztos” Miert? Egy erositon belul 1 GND pont legyen, ne ketto! Az mar szinte biztos, hogy a BC560 emittere es kollektora fel van cserelve. Illetve az a nagy 2200µF-os kondi oda felesleges, mert eleg csak 220µF is. A kicsatolo kondi viszont hianyzik, annak kellene min. 2200µF-nak lennie, de lehet akar 4700µF is. Nagy hirtelen ennyit vettem eszre, ettol tobbet mar csak akkor tudnek mondani, ha a kezemben tartanam az erositot. Olyat viszont meg nem lattam, hogy egy 1-2V-ra leszabalyzott tapegyseg kapocsfeszultsege felugrik kb. 38V-ot annak hatasara hogy terhelest raksz ra. Mondjuk ki tudja mit csinal az erosito ha rosszul van bekotve, de nekem ez akkoris furcsa
A bc560-at valóban fordítva kötötted be.
Ezenkívül még lehet sokféle hiba. Saját tapasztalatból mondom, hogy ezeregy helyen el lehet téveszteni, főleg ha kevés gyakorlata van az embernek. A végtanzisztorok jók? Ha esetleg az elején valamit rosszúl kötöttél be és ráadtad a feszt a végtranyók könnyen elszállhatnak. Csak tapasztalatból mondom, mert az én erősítőm nyákján is volt egy hiba amit nem vettem észre és egyből meg is haltak a tranzisztoraim. egyébként személyes véleményem az, hogy egy ilyen A-osztályú erősítőnek, ami "kevés" alkatrészből áll nem feltétlen szükséges nyákra építeni. Ha újból kéne csinálnom az erősítőmet tuti nem vacakolnék nyákkal, hanem simán alkatrészlábakat felhasználva egy próbanyákra készíteném csak el (arra gondolok, amin sok kis lyuk van). Persze tudom, hogy nem egy szép elegáns megoldás, de sokszor egyszerűbb és hibakereséskor is előnyösebb. Vagy érdemes csinálni egy ilyet kísérleti modellnek, és ha minden frankó akkor jöhet a nyák (ami attól még persze lehet hibás is)
Igaza van Vendelkiralynak, erdemes eloszor probanyakra elkesziteni az erositot. Ez egy annyira egyszeru kapcsolas, hogy nem is fontos neki kulon NYAKot kesziteni. En is csak forrcsucsokat alakitottam ki a NYAK lemezen es egy rez foliacsik kivetelevel minden osszekottetest az alkatreszek labai ill. tomor rez vezetekek oldanak meg (lasd csatolt kep).
Sziasztok!
Tapasztalatokra vagy tanácsokra lennék kíváncsi, hogy az erősítő bedobozolásakor és összekábelezésekor tömör vagy sodrott rézdrótot érdemesebb használni, vagy teljesen mind1? Gondolok itt arra hogy pl. mikor lesz jobb a hangminőség? Köszi a válaszokat! Pári
Szerbusz.
Én most vagyok túl egy "bedobozoláson" Az én erősítőmbe CAT7-es nagytisztaságú rézvezetékeket használtam. Az "audiófil" körökben ez egy elég elterjedt vezeték, nekem ezt többen is ajánlották, elég egyszerű vele dolgozni. Persze ahol nagyobb áramok szaladgálnak, ott duplán, triplán vettem. Tudom még ajánlani a tűzálló kábelt. Ez egy elég nagy keresztmetszetű nagy tisztaságú rézkábel. Az a baj vele, hogy kis mennyiségbe (pár méter) elég nehéz hozzájutni, mert főleg csak nagy ipari méretekben árulják elég borsos áron). Jó még a CAT5-ös kábel is. Ez tulsajdonképpen a "pecs kábel" ezt bárhol tudsz kapni. Ez persze vékonyabb. Érdemes minél vastagabb kábeleket használni, ott ahol nagy áram folyik és még a hangszórókhoz kivezető kábel is nem árt ha vastag. Fő szabály, hogy törekedni kell a minél rövidebb kábelezésre. Sajnos nálam a tranzisztorok elhelyezkedése miatt lettek hosszab kábelelvezetések is, de szerencsére nem lett rosszabb tőle az erősítőm hangja. Nekem még azt is tanácsolták, hogy a zavarjelek összeszedésének elkerülése érdekében árnyékolt vezetéket használjak, főleg, ahol a jel megy. Egyébként mindenki másra esküszik. Valaki sok különbséget vesz észre kábel és kábel között. Én a CAT-7-et tudom ajánlani, azzal sokat nem árthatsz hangzásba. A bedobozolás egy külön művészet. Az erősítőm bedobozolása több időt vett igénybe, mint magának az erősítőnek az elkészítése, és még így se vagyok vele megelégedve.
Szia!
Köszi a jó tanácsokat, majd beszerzek valahol ilyen kábelt és kipróbálom Amúgy ha már a dobozlásnál tartunk, Te hol szoktad beszerezni a dobozokat, vagy saját magad készítesz egyedileg? Nekem az a bajom hogy itt Szombathelyen csak ronda műanyag dobozokat vagy azokat a fehér-fekete alu dobozokat lehet kapni :S Esetleg a neten tudnátok ajánlani olyan oldalt ahol szép dobozokat is lehet rendelni? Üdv: Pári
Hali!
Megcsináltam amit modtatok,megfordítottam a BC560-as tranyót,a 2200uf helyére került egy 220uf-os,kicsatoló kondi pedig a 2200µF-os lett. De sajna így se műxik .Beállítom a tápfeszültséget 31V-ra ekkor az egyik végtranyó ~8V-ot,a másik pedig 14V-ot kap. .A 2 végtranyó lollektorai között pedig 24V van.
Szia!
Ez volt életem első rendes dobozolása. Az én dobozom kasznia egy régi, rossz Philips CD-lejátszó/erősítő deck, amit úgy cseréltem el, ugyanis az üzletekbe kapható ronda műanyag dobozok vagy azok a fehér-fekete alu dobozok az én pénztárcámnak nem megengedhetőek. Így is túl sok pénzt vertem az erősítőbe, és holmi "puccos doboz" számomra nem megengedhető. Így kibeleztem a decket és beletettem az enyémet. Persze nagyon nem stimmelt semmi, ugyanis az egyébként erős fémdoboz tele van gyári kialakítású dudorokkal és csavarhelyekkel. Így szinte semmit se úgy tudtam elhelyezni, ahogy azt megálmodtam, örültem hogy valahogy beleférjen minden. Teszek fel képet róla. Ajánlom a vaterát, tesz-veszt néha kincseket talál az ember. Hátha ráakadsz valami formás kis dobozra. A kábelre visszatérve CAT 7-es kábelt is árulnak elektronikai üzletekbe, de ha érdekel majd megkérdem haveromat, ő a "kábelfelelős" meg tudja mondani, hogy honnan érdemes venni. Ha pedig nem szeretnél se CAT, se tűzálló kábelt, akkor tökéletes mondjuk egy rossz PC-táp sok-sok vezetéke. Ezek sodrott vastag kábelek, ha szerencséd van még rézből is vannak, de ha nem az se baj. A képen látható erősítő nem JLH, hanem DoZ, de az majdnem ugyan az. Készítettem egy előerősítőt is neki, ami persze csak tovább bonyolította a kábelezést. A végeredmény is látható. 14kg -ot nyomott a szobamérlegen. A tetején lévő két hűtőbordán majd sztéket fogok sütni Na jó annyira azért nem melegszik, de félnapi járatás után már nem igen tudom rajtahagyni a kezemet. A hangja visziont kárpotol minden nehézségért. Az is biztos hogy A-osztályú erősítőt többet nem kívánok építeni, csak hallgatni
Hűha szép nagy hűtőbordák Talán bírni fogják a hőterhelést nagy nyári melegekben is. Vaterán meg tesz-veszen gyorsan körül is nézek, mert szeretnék ennek a "remekműnek" egy szép dobozt. Köszi a válaszokat
Üdv: Pári
Nem teljesen értem a feszültségeket, amiket írtál.
Tehát a két végtarnzisztor kollektor-emitterén mért feszültség az egyiknél 8V a másikná a kollektor-emitteren 14V-ot mértél. "A 2 végtranyó kollektorai között pedig 24V van." Vsz. azt akartad írni, hogy a "felső" végtranyó kollektora és az "alsó" tranzisztor emittere között van 24V A trimmerpotin próbáltál állítani? Ott be lehet állítani a fél tápfeszültséget a végtanyók kollektor-emittere között. Írtad,hogy valamilyen állítható stabilizált tápegységet használsz. Ez a 24V már hihetőbb. Csak valamilyen feszültségesés történik, ami lehet a tápegységből származó dolog is. Az áram beállító poti állításakor, majd a tápfesz értéke is változhat. Áramfelvételt mértél? A tranzisztork melegedtek? A fémtokos kis tranzisztorod a képen nem látom milyen tipusú, azt ellenőrizd le, hogy jól kötötted e be, ill. mérj rá, hogy jó-e. illetve a végtranzisztorokra is mérj rá. Egyenlőre ennyi jutott eszembe, majd lamalas még biztos fog kérdezni, illetve tanácsokat adni. Ő jobban ért hozzá, én csak a saját tapasztalatokat tudom mondani. Ja még annyi, hogy próbára érdemes olcsó végtranzisztorokat berakni, ha valma baj van, akkor ne legyen túl nagy a "veszteség".
Idézet: „A trimmerpotin próbáltál állítani” Igen,1-2V különbség volt a tekerésnél. Idézet: „A tranzisztork melegedtek?” Nem,egyáltalán nem.Még a hűtőbordánál is hidegebbek. Idézet: „Vsz. azt akartad írni, hogy a "felső" végtranyó kollektora és az "alsó" tranzisztor emittere között van 24V” Nem.Az alsó tranyó kollektora és a felső tranyó kollektora között van 24V
A kapcsolási rajz alapján ha az alsó tranyó kollektora és a felső tranyó kollektora között van 24V, az ugyan az, mint a felső tranyó emitter-kollektor feszültségre, amire pedig azt írtad, hogy az egyiknél 14V ,a másiknál 8V Legalábbis én így értelmezem. Vagy te kötötted be az egyik végtranyódat rosszul, vagy én értek valamit rosszul.
Idézet: „akkor tökéletes mondjuk egy rossz PC-táp sok-sok vezetéke. Ezek sodrott vastag kábelek, ha szerencséd van még rézből is vannak, de ha nem az se baj.” Huuu, nekem meggyult a bajom ezekkel a kabelekkel, nagyon rossz oket forrasztani. Nem tudom pontosan milyen femszalakbol van sodorva de nem futja be olyan szepen az on mint a rez vezetekeket. CAT7-es kabel forras viszont engem is erdekelne!
Idézet: „A bedobozolás egy külön művészet. Az erősítőm bedobozolása több időt vett igénybe, mint magának az erősítőnek az elkészítése, és még így se vagyok vele megelégedve.” Igen, a dobozolassal nekem is mindig gondok voltak. En is most vettem a vaterarol egy Sony erositot. Elvileg tokletesen mukodik csak a bemenetvalasztoval van 1 kis problema. Nem baj, ugyis kihajitom az egesz belso reszt (na nem a szemetbe, csak szetszedem) es egy B5-os erosito kerul bele Idézet: „„A tranzisztork melegedtek?” Nem,egyáltalán nem.Még a hűtőbordánál is hidegebbek.” Ez 2 dolgot jelenthet: - nem nyitnak ki a vegtranzisztorok, mert nincs elegendo BE feszultseguk (bazisaramuk) - rosszak a vegtranzisztorok Tavolrol sajnos ettol tobbet nem tudok mondani. Az elektronikaban nagyon nehez a "tavgyogyitas" mert nagyon sok mulik a megfigyelesen, meresen, tehat ott kell lenni az aramkor mellett mukodes kozben es mericskelni, figyelni stb.
CAT7-es kábelt és tűzálló kábelt is a Mile kft-nél lehet kapni. Kőbányán van a cég. Ez a honlapja: Mile-kft
A CAT7-es kábel kb. 300-400 Ft/m A CAT7 8-eres. 4db külön árnyékolt érpár + 1 közös fém harisnyaárnyékolás + narancssárga műanyagborítás. Ha valakinek árnyékolt vezeték kell, arra is tökéletes, de ha vezetéknek kell, akkor le kell szedni a rétegeket róla. Jó hangszóróvezetéknek, interconnekteknek, meg szinte mindenre. A fajlagos ellenállása elég kicsi. Sima digiműszerrel nem is tudtam kimérni egy 2 m-es darab ellenállását. A tűzálló kábelt, pedig főleg hangszorókábelnek használják az audiofil megszállottak. Sima sodrott kábelt lecserélve tűzállóra, valóban lehet észrevenni külömbséget a hangzásban. Bár ez nagyon szubjektív dolog. Én elég bot fülü vagyok, de kis külömbséget én is tapasztaltam a tűzálló javára.
Kosz a tippet! Kis tetelben is lehet naluk vasarolni? Csak azert kerdezem, mert a honlap alapjan ugy tunik, hogy nagykerrol van szo.
A kérdés jogos.
Sajnos most nem tudok gyors megfelelő választ adni. Mihelyst találkozom haverommal megkérdezem tőle, de ha jól emlékszem ő se nagy tételbe szokta venni. Szrintem 10 métert vagy kevesebbet is adnak ha anyyi kell. De majd megérdeklődöm a részleteket. Esetleg érdemes nekik írni egy rövid emailt.
Sziasztok!
Ti hogy szoktátok azt megoldani hogy kikapcsolás után az erősítő ne működjön tovább a nagy puffer kondiról? Jól tudom, hogy lehet egy ellenállást a kondival párhuzamosan kötni és az kikapcsolás után kisüti a puffert? Ha igen akkor az az ellenállás hány ohmos és mekkora teljesítményű legyen? Köszi a válaszokat. Üdv: Pári
Szia!
Én egy 50kohm-os ellenállást kötöttem a 10.000µF-os kondenzátoraimra. Szerintem a teljesítménye ennél az értéknél nem olyan fontos, elég egy 1/4 W-os is. Az erősítőm még így is szól egy kis ideig kikapcsolás után, ha kisebb ellenállást kötsz rá, gyorsabban kisüti, de az meg lehet nem tesz jót a kondéroknak. Én már megszoktam a dolgot. Az ismerősök, meg ha hallják, mindig csondálkoznak egy sort. De biztos van valami jó megoldás. Gyári (bolti) erősítőknél ilyet még nem hallottam. Az is igaz, hogy azokból elég jól ki szokták spórolni a puffereket, meg gondolom ez a kapcsolástól is sokban függ.
Sziasztok!
milxen érdekes 30 év után ugxahott vagyunk? diákkoromban épitettem --monóban mert még alig volt sztereó adás. Nem zúg s alig torzit /II rendű Ip / A tűzálló kábelt meg riasztós cégnél hulladékként is lehet kérni --ingyen 5--10m !
Sziasztok
Szeretnék egy hozzáértőtől segítséget kérni. JLH2000 építésébe kezdtem és amikor venni akartam a boltba 2N3055-t akkor felmerült a gyanum, hogy hamis ST márkáju tranyot akarnak eladni nekem (túl olcsó/csiszolt tetejű), ezért kértem az eladot, hogy adjon más márkájut. Motorola 2N3772-t ajánlott, ez már jobban nézett ki. Néztem az adatlapját a két tranyónak, de gözöm sincs, hogy mit kéne néznem. Segítsetek pls, hogy jó lesz-e bele ez a 2N3772??? Mindenképpen odafigyelek, hogy lehetöleg jól sikerüljön ez a JLH, tehát ha csak egy picit is nem az igazi, akkor keresek másik beszerzőhelyet. A boltos azt mondta, hogy ez teljesen megfelel a 2N3055-nek, de kicsit bizalmatlan vagyok, főleg a valoszínüleg hamis ST 2N3055 után. Előre is köszönöm Üdv.: KP UI.: Amugy mi a különbség a két tranyó között???
Bocsi, még 1 kérdést engedjetek meg. Olvastam itt a forumon, hogy 4ohm-os hangfalakhoz valamilyen átalakítás szükséges. Nekem 6ohm falaim vannak, mi a helyzet ezekkel? Mit kéne csinálnom, vagy jó lesz 6ohm-ra ez a kapcsolás?
Nyugalmi áramot kicsit többre állítsam és kisebb tápfesszel??? Vagy hülyeséget gondolok? Esetleg az alkatrészek értékén is változtatni kell??? |
Bejelentkezés
Hirdetés |