Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Ha jól gondolom melyik kapcsolásról van szó, akkor ott az áramkör eleve tartalmazza a szükséges osztótagokat, amik 200 mV-os alapműszerre vannak kiszámolva.
Hello! Tekintve hogy itt a söntön eső referencia feszültséget kell előállítani, nem szükséges varázsolni. Két egyforma értékű potival, és egy-egy ellenállás cserével/beépítésével könnyen kiegészíthető a kapcsolás a finom szabályozással.
Olyan helyekre mint pl. a szóban forgó táp áram potija, ahol nem gond hogy fele lesz a potik eredő ellenállása, mert ezáltal nem terhelődik dupla árammal a referencia, ez a párhuzamos potis a legjobb megoldás.
A HEstore oldalán fent lévő pdf csak hasonlít a műszer dobozában találhatóra. Ráadásul az francia és német nyelvű leírás. Csodás.
Igen, köszi, én is így értelmeztem, és ennek megfelelően kötöttem be. Kb 3 mp-ig mutatott értéket a kijelző, aztán megbolondult. Az a fura, hogy a tápegység panelján mértem a műszer csatlakozópontját multiméterrel, és a fesz-műszernél szépen jönnek a millivoltok ahogy kell, de az áram műszernél mérve a multiméter is össze vissza ugrál. A frissen vásárolt két panelműszer közül az egyik szerintem már nem működik. És a másikkal sem jutottam előrébb. Pedig a fiamnak akartam adni a készüléket karácsonyra, de így necces lesz.
Hogyan vannak a panelmérők táplálva? Mindegyiknek független tápellátása van? Független egymástól és a táptól is?
Van egy nagy toroid ami viszi a kimenetet. Van egy külön kis trafó, 2x15Vos ami táplálja a tápegység műveleti erősítőit. A kis trafó egyik ~15V-os ágáról külön egyenirányítással, puffereléssel, 12V-os stabbal előállított feszről mennek az LCD-k (panelmérők)
Ez így nem jó.
A műszer tápja nem lehet közös a tápegységgel, és a két műszeré sem lehet közös egymással. A rajzon ezt igyekeztem világosan berajzolni. Ennek oka, hogy ezeknél a műszereknél a tápfeszültség és mérendő feszültség között galvanikus kapcsolat van. Az LCD kijelzők olyan keveset fogyasztanak, hogy akár elemes táplálásuk is lehet (általában elég a 9V). De ekkor is mindkét műszernek külön-külön elem kell.
OMG Akkor tegyek egy harmadik trafót is a dobozba?
És elpusztult egy műszer. Hogy szerzek másikat karácsonyig? (sehogy) Köszi a segítséget. Majd csinálok valamit.
Lehet külön trafó, de ügyelj, hogy azon két független tekercs legyen, ne pedig középleágazásos.
De az elemes táplálás is teljesen életképes, mert ugyan nem néztem utána, de jellemzően 1-2 mA áramfogyasztásra tippelek műszerenként, amit akár évekig is szolgáltathat a 9V-os elem. A műszer egy csomó helyen vehető, akár itt a HEStore-ban is. Ha indokolt, akkor itt is beszerezheted. Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Dec 11, 2018
Célszerűbb lett volna olyan labortápot építened ami nem jár ennyi hercehurcával, meg nem kell neki ennyi segédtáp, vagy éppen semennyi. Kapásból van 3 olyan (723-as, EM-1, LPSU) amelyeknek egyáltalán nem kell segédtáp egy bizonyos feszültségig.
Kijelzésnek meg némi kompromisszummal én ilyet vettem volna, ennek sem kell külön segldtáp, a főtápról működhet, az a lényeg, hogy stab IC működteti, tehát semmiképpen nem kaphat 35V-nál magasabb feszt, azt csökkenteni kell neki zénerrel vagy akármivel.
Szép munka, külsőleg nagyon jól néz ki.
Biztosan meg fogod oldani a problémád, ha ilyen "dobozt" össze tudtál rakni. A gyerek is örül majd neki, akkor is ha kicsit később lesz teljesen kész. Ami a leírást illeti: a műszaki rajzok minden nyelven egyformák. Egy ellenállás osztó kínaiul is úgy néz ki, mint franciául. Én másféle tápot építettem, azért bátorkodtam javasolni a méréshatár váltást. Nálad nem az lesz a gond, hanem ahogy Alkotó írta a galvanikus kapcsolat a tápok és a műszerek közt. Első körben próbáld meg 2db. 9V -os elemmel, nagyon sokáig fogja bírni. Ha működik, gondolkodhatsz a trafós megoldáson. Ha úgy jó
Köszönöm mindenkinek a segítséget.
Mivel teljesen biztos, hogy meghalt az egyik kijelző, (bár képet ad, de csak "-1" és "low bat" feliratot) ezért valamit ki kell találnom. A HEStore-os beszerzéssel az a baj, hogy lassú mint a csiga. Angliából előbb ideérnek az alkatrészek. De valószínűleg ez lesz. Ge Lee által ajánlott műszer van itthon 4db, de azért nem az került bele, mert nagyon kicsi.
4 nap az 5 napon már hozta a futár .jó nagy gázzal az simán belefér karácsonyig.
Ha -1 és Low bat. -ot mutat a műszer, az jó, mert még nem halt meg. Nagyobb a gond, ha egy fordított "E" vagy kis "h" -t mutat. Akkor már kakukk. Próbáld meg elemről és ellenőrizd a vezetékeket, nincs véletlenül fordítva bekötve. Sokan poénkodtak rajtam is, mikor színes szalagkábelt kerestem, hasonló megfontolásból. Ha Pesten laksz és ma megrendeled a műszert, holnap már mehetsz érte a világ végére, a Ciráki útra. Viszont Karácsonyra elkészül. Ha nem Pesten laksz, nos úgy már húzósabb, de nagy gázzal még belefér ...
Pedig az a fajta műszer amit linkeltem minden tekintetben jobb. Az igaz hogy kisebb, de az is simán látszik még 3-4 méterről is, nem gondolnám hogy annál messzebbről szeretné valaki nézegetni. Az ára a fele, illetve a negyede annak amit beépítettél, mert ugye ez egyben méri a feszt és az áramot is, tehát csak 1 kell belőle. Helyben is feleannyit foglal az előlapon, nem kellenek osztók sem mert ezek is benne vannak a műszerben.
És most jutott eszembe hogy igazából kompromisszumot sem kell kötni vele, mivel 4 vezetékes a tápod, a műszer után kötöd össze a 4 vezetéket a banánhüvelynél, és máris benne van a mérőkörben, a műszer belső söntjén eső feszültséget is korrigálja a táp, nem lesz hiba a feszültségmérésben. Az áram kijelzésében lesz, mert a visszacsatolás áramát is mérni fogja, de az elenyésző, akkora mértékű hogy ki sem jelzi. A 90V-os bedobozolt EM-1-eseimbe én is ilyen műszert tettem, ugyanígy, kivettem a nyákról az átkötést és a műszer söntje után kötöttem. Mondjuk annak a tápnak a visszacsatoló ágában 0,2mA körüli áram folyik, ennyit csal az árammérés, de a trimmerével még akár ez is korrigálható. Ha én csinálnám a tápot biztos hogy csinálnék inkább rá egy másik előlapot, és azt a fajta dupla műszert tenném bele. Karácsonyig bőven elkészülne. Jut eszembe nem nagyon látok szellőzést a dobozon, csak bízom benne hogy az alját és a hátulját is rendesen kifurkáltad, ellenkező esetben nem tudom hogy fog távozni onnan az az esetleges 300W körüli hőmennyiség. Ha csak nincs a doboz hátulján kívül a borda. A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2018
Hestore tényleg katasztrófa, szegényes a kínálat, sok mindenük nincs, és valóban 3-5 munkanap mire méltóztatnak feladni azt a pár alkatrészt. Ja, és még csak nem is olcsó, egy 1206-os SMD ellenállás ami máshol 1,7Ft az náluk 4-6Ft, de mondhatnám a trafókat vagy bármi mást is. A farnell rendelése közvetlenül az angliai raktárból itt van másnap, fogalmam sincs hogy csinálják.
Most én is a kijelzők tápjával vívok . A -1 csak mérési hiba . A külön táptól megjavul(hat) . Nekem 4 műszer megy . Eddig az összes elektronikai boltban volt készlet ezekből a pontos , de nyűgös műszerekből . Most a főtranszformátorra tekerek 0.3 Cuz huzalból 4 x 7 V szekundereket .
Milyen a beépített toroid? A közepén átfűzhető még vezeték?
Ha igen, akkor tekerj rá 10 menetet, mérd meg az új tekercsen a feszültséget. A mért érték alapján kiszámolható, hogy hány menet kell egy 6 .. 7 V(AC effektív) eléréséhez. Tekerj rá két egymástól független tekercset. Kell még hozzá két egyenirányító és két szűrőkondenzátor. Egy-egy új tekercsre kapcsolt egyenirányítóról tápláld meg külön-külön a műszereket.
Tulajdon képpen leírtad, amit írni szándékozom: " csinálnék rá egy másik előlapot " - már ugye a másik műszerhez.
Ez nekem - akinek kb. 20kg alapanyagom van, közel méreten - és valószínűleg neked is van valamennyi, valamint megfelelő szerszámok - karos olló, satu, csiszoló stb.. nagyjából 1 napos munka, sörözés közben. A saját előlapom 3. -ra lett esztétikailag - nekem - elfogadható. Viszont, ha ott kell kezdeni a dolgot, hogy a színesfém kereskedőnél vegyél egy tábla lemezt ... ( Mert a sarki közértben nem árulnak ilyesmit. ) A többit már le sem írom. Szerintem, ha szükséges, az ugyan olyan műszer vásárlása a célszerű. A következő táphoz viszont én is az általad javasolt műszer nagy testvérét javaslom, ami 1 számmal többet tud kijelezni, ezálltal a pontossága is jobb.
Nem vagyunk egyformák, mindenki más szempontok alapján dönt, és igen, a háttér sem ugyanaz. Én az új előlapot úgy gondoltam, hogy egy akkora lemez, rögzítve a már meglévőre. Nekem a kinézete is szokatlan, mert én pont fordítva építkezem, úgy ahogy általában a gyári dolgok is kinéznek. Szemből nézve bal oldalon van a hálózati kapcsoló, mögötte a trafó, minden más a jobb oldalon vagy éppen középen.
A legelső dolgaim nekem is azokkal a 200mA-es hagyományos műszerekkel vagy analóggal készültek, de ha már akkoriban lett volna ebay, meg ilyen kis egyben műszerek akkor kizárólag olyat vettem volna. És van hogy az idő is nagy úr. Össze kellett raknom ezt a 320V-os labortápot, de az analóg műszerhez magas doboz kellene, így azt mondtam hogy LED kijelzős műszer lesz benne. De ugye, az itthon kaphatóak csak 30 vagy 100V-ig mérnek, az nekem nem jó, mert a 330V-ot is ki kell jelezni. Így szétbontottam egy ehhez hasonló (konverteren lévő) egyben műszert, aminek az árammérő része tudott 5A-t, tehát 500 a maximálisan kijelezhető értéke. A feszültségjelző LED kijelzőt leforrasztottam róla, az árammérő részén kicseréltem nagyobbra a mérősöntöt, így kaptam egy 500V-ig, 1V-os lépésekben mérő műszert ami éppen tökéletes ehhez a táphoz. És ennél külön van a két kijelző, nem egy házban, így csak az egyiknek kell kivágni az előlapot, nem látszik hogy a műszer szét van belül barbarizálva. De még az olcsó kézi műszerek is jobb vétel szerintem, itthon is 1800Ft körül van, kintről biztos még olcsóbb, és mér feszt, áramot, mindent, akár 1000V-ig. Persze azt nem egyszerű dobozba építeni farigcsálás nélkül.
Jó elgondolás és járható is. Többen is csinálják, helyesen. Némi kézügyesség türelem és nem kell 3 trafó egy műszerdobozba. Egyetlen hátulütője a dolognak, ha a színesfém kereskedésnél kell kezdeni a mutatványt, mert nincs otthon a sufniban 12m, 0.5mm vastag kétszer lakkozott rézhuzal ...
Ha csak a műszerek tápáram igényéről van szó, a 0.5 mm -es Wire-Wrap huzal is megteszi. És még a különböző tekercsek különböző színnel is tekerhetők. Még többszálas bekötő huzalból is készülhetnek.
A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2018
A kép lemaradt reggel, szóval így néz ki az áramból feszültségmérővé átalakított műszer. Az árammérőjének meg muszáj analógnak lenni mert zömében kapcsolóüzemű tápok élesztésére, mérésére használják, ott meg látni kell a változó áramfelvételt, a digitális kijelző nem tudja visszaadni csak összevissza ugrál. Arra viszont van kisebb is, elkerülhető a magas doboz.
Adtál egy jó ötletet ! Köszi !!!
Tekercselésnél mindig mujáskodni kellett bontott trafókról letekert drót egyengetésével, majd ujra feltekerésével. Ott, azonban ahol nem kell tartani a vezeték melegedésétől, oda kiválóan megfelel ez a Wire-Wrap a PVC szigetelésével. Pedig már láttam én is ezt a Hestore oldalán, de eszembe nem jutott volna ilyen irányú felhasználása.
Szia,
Ilyen célra még az UTP kábelből bontott 1 eres vezetékek is jók.
Ha van UTP kábeled ...
Sajnos nem támad fel elemről sem. Csak -1 et ír.
Most szétkaptam egy Ilyen dupla műszert és kivezettem a digitek kábeljeit egy nagyobb 7szegmensre. Működik, de kicsi a fényerő. Tegnap teljesen véletlen megtaláltam a fent említett panelműszer kapcsrajzát, itt a HE-n valaki linkelte, de most nem lelem. Van vajon ezen a műszeren (biztos van) előtét ellenállás a 7szegmens ledjei előtt? Ha kicserélném, akár jó is lehetne a fényerő. Egyébként megrendeltem a Store-ból az új LCD-t a halott helyett, és egy 2x9V-os trafót. Ha időben megjön az lesz beépítve, ha nem akkor az amit most mókerolok.
Vagy a mostani kisáramú szekunderedre rakhatsz két ilyen galvanikusan leválasztott DC-DC konvertert is: Bővebben: Link
Van másféle feszültségekkel is: Bővebben: Link Ehhez nem kell másik trafót elhelyezni a dobozban... ha nem zavar, hogy ez kapcsolóüzemű... meg, hogy nem rövidzárvédett a kimenete az adatlap tanulsága szerint: Bővebben: Link Viszont cserébe kisméretű, könnyen elfér akár légszerelve is... A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2018
|
Bejelentkezés
Hirdetés |