Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Szia! Szép munka, nekem nagyon tetszik! Ha zavar a LED-ek szúrófénye, akkor megteheted, hogy csiszolópapírral megcsiszolod a LED felületét, így nem kifelé fog világítani a falra, hanem a LED-nek a felülete fog világítani. Én sokszor alkalmazom ezt a megoldást. Ha nincs a LED megcsiszolva, nem is látszik, ha világít, csak ahova világít. Egy előlapon ez pedig nem olyan jó.
A hozzászólás módosítva: Dec 20, 2018
Akkor mondom. Ha kiveszem a source ellenállásokat és direktben vannak párhuzamosan a fetek, akkor is ugyanez a helyzet, annyi hogy lesznek ilyen 2-3%-os eltérések ide oda, mivel eltűnik az ellenállások 5%-os eltérése.
Ráadásul, a múltkori mérést rövidzárban csináltam, tehát a fetek a lezárás közelében voltak, ahol sokkal jobban számított (volna) a nyitófeszültségbeli eltérés. Nem tranzisztorok ezek, ahol egy emitter ellenállás durva "negatív visszacsatolást" okoz a vezérlésében, mert jelentősen csökkenti a bázis feszültségét és áramát is. Van egy régi FET teszterem, ami áll egy 9V-os elemből, egy kapcsolóból, egy potiból meg néhány ledből. A LED áramát tudom mérni ha akarom, olyankor nem csak a LED fényéből következtetek a helyes nyitási és zárási működésre hanem össze is tudom őket hasonlítani. Egyszer kihúztam a csíkból találomra 7db fetet, megnéztem mekkora nyitófeszültségnél kezd pislákolni a LED, meg mekkoránál világít teljes fényerővel (az értékeket közben mértem is és azonosra állítottam), és ilyen 1-2 század V eltérések voltak a nyitófeszültségben. Hangsúlyozom, ezek azonos gyártó, azonos szériából való termékei. Minden probléma nélkül párhuzamosan lehet őket kötni, source ellenállás nélkül is.
Tulajdonképpen a kék led figyelmeztető jelzés és nem is baj, ha fényesebb. A másik kettő viszont zavaró - folyamatosan. Az biztosan cserélve lesz. Rengeteg ledem van itthon - bontott is, új is, viszont "kék" színű kéket én még nem láttam - boltban sem csak víztisztát.
Esetleg tud valaki "hagyományos" kinézetű kéket valahol ?
Ismeri valaki ezt ?
Csak ezt a képet kaptam róla.
Ne akarjuk már a ledeket is csiszolni. Jók ezek az új nagy fényerejű ledek, csak jóval kisebb árammal kell őket hajtani. Épp ezért szeretem, szebb is, meg negyede akkora árammal is nagyobb fényük van mint a régi diffúz ledeknek.
Azokat a kínai műszereket pedig én sem értem miért fordítva csinálják, lehet hogy a legelsőt fejtetőn adták oda a csajszinak, aztán így a többi is ilyenre sikerült. Úgy lett volna értelme, hogy a piros mutassa inkább az áramot. Egyébként ugyanaz a típusú kijelző van benne, meg lehet fordítani, és akkor a kék lesz a fesz, a piros pedig az áram. Egy dologra kell a műszernél vigyázni, nehogy fordított tápfeszt kapjon mert azonnal behal rajta a stab IC (sikerült egyet kinyírnom), ami ráadásul mivel nem is a szabvány IN-GND-OUT hanem GND-IN-OUT bekötésű és SOT89 tokozású, nem is egyszerű beszerezni. Olyat nem is találtam belőle ami 35V-ot bírna, a legjobb amit sikerült felkutatni az az ME6203 ami 30V-os, meg van még a HT7350-1 ami 28V max. bemenő feszt bír.
Ránézésre egy 350V-ig állítható labortáp. Tettem fel ilyet sokkal egyszerűbbet 1-2 oldallal ezelőtt, annak mondjuk vannak korlátai, mert sem a fesz sem az áram nem tekerhető le teljesen nulláig, meg a nyák kivitele bekorlátozza mind az eldisszipálható hőt (150-180W körül) mind a max feszültséget a 400V-os elkók miatt.
Azonban egy módosított nyáktervvel bármekkorára megépíthető, ha van 800V-os feted akkor akár akkora feszültségűre is. És csak egy szimpla segédfeszültség kell neki, amiről elműködik a 9V-os stab IC.
Érthető az átszínezés, valóban van ebben logika.
A tőlem kapott LED-ek mellé feltevésem szerint jól illeszkedne a LOMEX 34-03-59 számú kék színű diffúz LED-je. Ez méretben és elvárt fényerőben is kb. hasonló lenne a többihez, de nem próbáltam ki a dolgot. (A Lehel utca 17. térképem szerint közel van hozzád, rövid kis séta csupán. Az viszont érdekes, hogy sokszorosába kerül mint a másik három szín.) A "nulla feszültség" miatt egyáltalán ne aggódj, az csak egy elvi opció. Sok tápegység van ami nem megy le nullára, de nem baj az. A DC-OFF állásban mérd meg, az lesz a minimum.
Hozzám valóban közelebb van a Lomex, mint Hatvan -hoz, de 15 perc villamossal. Az a led 161 Ft - webes áron - ott a helyszínen még több lesz ... Azért veszek vagy 3-at - ilyet még nem láttam, képen sem ...
Ami a "0" V -ot illeti, gyakorlati jelentősége nincs. De ha letekerem a potit teljesen, mutasson már "0" -át !!! A napokban hozzájutottam pár gyári tápegységhez - nem teljesen hibátlanok - de ami működött belőle, annál a poti letekert állapotánál "0" -t mutatott a feszültség jelző.
Erről a "gyári" tápegységről jut eszembe ... Sok minden van, amit még nem láttam, de pl. ilyet sem: a feszültség állító potija. Belülről ( a dobozban ) úgy néz ki, mint egy sztereo poti, kettő egymás mögött - kívülről egy tengelyen lehet állítani a kettőt, külön-külön. Illetve az az 1 tengely 2, mert a külső egy "cső", amiben egy másik tengely elforgatható. Így külön-külön állítható a 2 potméter. A külső/első poti a durva állító, a belső/hátsó a finomhangoló. Praktikus megoldás, nem ?
Mi ennek a potinak a neve és hol lehet ilyet venni ?
Dual vagyis kettős potméter .
Bővebben: Link
Ilyen megoldású szabályozást szerettem volna mindig is a tápomba, de bevallom, sokallottam a kb 4x2kft árat értük... Így maradt a logaritmikus(kis feszültségnél nagyobb felbontás, nagynál durvább)
4 Euróért nem is drága, ide szállitva. Valami hazai forrást nem tudsz ?
Hol láttál ilyet ?
Mármint melyiket?
Amelyiknek sokalltad az árát ...
Elvétve találni itthon is csak kutatni kell meg ugye nehéz.történet mert kell az adott ellenállás érték és.az sem mellékes hogy A vagy B
Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Dec 20, 2018
Én már próbálkoztam ilyennel, és nem volt a dolog zökkenőmentes. Én csak olyan potmétert találtam aminek a két tárcsája egyforma értékű és karakterisztikájú volt. A durva-finom szabályozáshoz nem a legjobb kombináció, de azért lehet ügyeskedni.
Sokkal nagyobb kihívás a két tengely forgatását úgy megoldani, hogy ne zavarják egymást. Nem találtam hozzá gyárilag semmilyen ajánlást, ezért magam farigcsáltam a gombokat. Több kísérlet után az vált be, amikor a külső tengelyre egy nagyobb tárcsát tettem, a belsőre pedig egy jóval kisebbet. Ekkor tudtam a kettőt egymástól függetlenül állítani. Első körben a nagy volt a durva és a kicsi a finom, de utána megfordítottam mert az kényelmesebbnek tűnt. (Amennyire tudom, ma is használják azt a tápegységet.)
Áramszabályozásra nekem is tökéletesen bevált a logaritmikus szabályozás. Alul finoman állítható, följebb durvábban, ami éppen illeszkedik a gyakorlati igényeimhez.
Kék színű, hagyományos 3mm-es kék LED (nem víztiszta), 20-50mcd, 60° sugárzási szög:
KINGBRIGHT L-934MBDL
Az a baj ezekkel a "kisméretű" és értékes - legalább is nekünk - külföldről rendelt dolgokkal, hogy vagy megkapod vagy nem.
Ferihegyig mindíg eljut ... Rendeltem egyszerre 2*4 db. Helipotot, 1k és 2k. 2 csomag, egy helyről egy helyre ... A történet: Az egyik gyárilag csomagolva be volt dobva a 1. emeleti lengőfolyosóra - este 22:30 körül a sötétben majdnem ráléptem mikor munkából mentem haza. A másikat azóta is várom ... Kb. 1 hónappal később - mint ahogy az elsőt "kézbesítették" mentem reklamálni a postára. Röviden: Ha tudom igazolni, hogy az eladó ( Tajvani ) lemondott a tulajdon jogáról és én vagyok az árú jogos tulajdonosa bírósági úton érvény szerezhetek a panaszomnak. Idehaza drágábbak ezek a cuccok, de a pénztártól való távozás után már az ENYÉM. Rendeltem 3*2 féle műszert - mikênt azt korábban írtam már itt. Érdekes módon az 1. csomag 3 hétre megjött. A másik kettőre még várok ...
Én biztosan nem vennék, nem csak az ára hanem a körülményes használata miatt sem. Ha hozzányúlsz az egyikhez mindig belehúz a másikba is, semmi értelme a tettős potinak. Akkor sokkal inkább már a logos poti, vagy ez a megoldás amiről nemrég beszéltünk.
És ezt hol adják ? Egy linket, ha szabad kérnem ...
Olyan villamost keress ami arra megy, mert gyalog sem több idő.
Nem húz bele az semmi be se! Nekem volt ilyen rendszerű gyári tápom, és nagyon kényelmes volt a használata. Ha olcsóbban lehetne venni, nem is gondolkodnék egy pillanatig sem, hogy átvariáljam ilyenre a jelenlegi potmétert...
Nem vagy internet közelben?
L-934MBDL
Dehogynem. Nem is az húz bele hanem az ember keze. Használtam én is ilyet, a típusára már nem emlékszem, de csak a nyűg volt vele, pedig nekem nincs is seprűnyél vastagságú ujjam. Sokkal jobb megoldás a külön poti. Plusz ha abban csak az egyik csúszka lesz kontaktos, akkor is az egészet kell cserélni. Meg az értékek sincsenek megkötve mint a kettősnél, szóval én annak csak hátrányát látok. Persze ettől még vehetsz olyat, ha neked az jön be.
Dolgozom ... Ma utoljára ebben az évben. Majd megszakadok, veri a hátam a habot, nem látjátok, nem érzitek a szagát ??? Van nekem itt időm a net-en keresgélni ???
Az előbb is be kellett csuknom egy kétszárnyú ajtót, majd lefagyott a kezem ...
Kéz és kéz, poti és poti közt nagy különbség van ( lehet ).
Vettem én is - évekkel ezelőtt (még az Ezermester boltban ) - olyan mezei potit, amit otthon kombinált fogóval kellett bejáratnom. Ezeket, amiket belinkeltek így első ránézésre az olcsó vagy "gagyi" kategóriába sorolnék. Attól még lehetnek jók. Ezekhez képest a tápban lévők min. a felső-közép kategóriába tartoznak. Majd teszek fel róla képet - valamikor a hét végén. Én azért kipróbálnám ...
Nem tudom, az hogyan volt megoldva, amit te használtál, de annál, ami nekem volt semmi ilyen gond nem volt, pedig nem hímes tojásként nyúltam én sem hozzá!
Az általad felsorolt hátrányok mellett azért van előnye is, pl mechanikai jellegű, hogy adott helyre utólag is beépítheted, egy sima poti helyére, a finom szabályozás minden előnyével együtt! Valamint sokkal jobban is néz ki, mint egy rakat poti a pilótafülkében! Az én tápegységem egy mindössze 15x20x6 cm-es dobozban van, az előlapon hely sincs 8 db potinak... Tény, hogy drága, macerás a beszerzése, cseréje, miegymás...ebben egyetértünk. Ezért sem került rá eddig sor nálam...és nem is biztos hogy fog később sem. |
Bejelentkezés
Hirdetés |