Fórum témák
» Több friss téma |
A fórumban és az oldalon is van több kotyogás gátló cucc...
Amúgy a lépésközt nem felvétlen a programból lehet állítani. a lépésközt a következő elemek együttese határozza meg: !léptetőmotor! lépés szöge + áttétel + meghajtott csigamenet tehát az a lényeg,h ha a léptetőmotor 1et lép akkor pl 0,0031mm-t mozdul el a maró fej. ezt pl elég nehéz behangolni,h X lépésből kijöjjön az 1mm haverom gyári gravír gépe asszem 0,00101mm pontossággal megy (az biztos,h 101 a vége)... és ez gyári gép... és még mindig nem 0,001 apró különbség de ez a profizmus
ja és alssú mozgásnál csökken a kottyanás...
alssú mozgás = lassú mozgás (G-Lex szakzsargon )
Ja ja..
Egyről beszélünk. A motor, közlőmű adottak, de a finomhangolást, az elmozdolás hosszából (a mért értékekből) lehet pontosan beállítani. Tehát a két végállás között megtett távolság osztva a motor által megtett lépések számával. A milyen minőségű és felületi megmunkálású anyagot az összes alkatrészre kell érteni, természetesen a kotyogásgátló szerkezetekre is. Nem elég a kotyogásgátló, vagy annak jó minősége, ha a szánvezető illesztése nem jó, (és fordítva) vagy csak időlegesen bírja a terhelést, de elég a marófej tizedes kilengése is. A lassú mozgásnál is majdnem ugyanakkora a kottyanás (legalább is az illesztéssekből adódó) csak térben (időben) nyújtott. Hogy ha egy lépés 0,0031mm, tehát 1 mm 322,58 lépésnek felel meg. Mivel nem sánta a gép ezért feltételezem, hogy egészet fog lépni. A kerekítéstől függően, mondjuk 323-at. Ez 1,0013mm. Basszus túllépett 13tízezred millimétert. Örülnék neki, ha csak annyi lenne a problémája a gépemnek. (ha lenne) Így van csak nagyon profi CNC géppel lehet profi CNC-t fabrikálni. Ezért írtam a tizedes pontosságot, mert szerintem sufni tuningban ne is álmodjunk ezred, század milliméterről.
Nekem végülis csak a progival meg a vezérléssel lenne bajom.Mert még maga a maró a csúszkák még-még elmennének de a vezérlés uhhhh.
Az nekem nem menne.
Vezérléshez két dolog kell... 1 PIC programozás, (avagy bármilyen mikrovezérlő, esetleg mikroprocesszor...) 2 Internet (rengeteg hobby CNC szabvány van, gugli az örök társ...)
nem kell feltétlenül PIC-et programozni... vannak tokozott cél ic-k is. Egyébként a legelterjettebb a step/dir rendszer.
cél IC-k Idézet: „Vezérléshez két dolog kell... 1 PIC programozás,” És mikor fogok odáig eljutni hogy megtudjam csinálni????
A fő hangsúly a "PC"-n vagy más gépen futó szoftveren van. Ez a progi a kész *MŰVET* leforditja bináris jelek sorozatává (vagy szabványos NC-CNC nyelvre), és a nyomtató porton ezt kiküldi. Az LPT-porton három motort lehet STEP-DIR vezérlésmóddal működtetni, + 2kimeneti bit a szerszámfogás - marómotor vezérlés (STB...). Eddig a PC-s cucc. A PC-ből a STEP-DIR stb. vezérlő jelet a PIC fogadja. A PIC FŐ feladata ennek a vezérlőjelnek a lekezelése, és dekódolása a léptetőmotorok számára, valamint a motorok PWM vezérlése a jobb nyomaték elérésére! Persze ha a picben van elég kakaó, akkor még egyéb feladatokat is elláthat, PLB: inteligens motorvezérlés, hibaszűrés és korrekció, szerszámot figyelő hardvar és szoftver egységek.
Persze sokunk *KÖZTÜK ÉN IS!* örülnék egy buta alapváltozatnak! Naggyából ennyi az elmélet... Idézet: „ja és alssú mozgásnál csökken a kottyanás...” Szerintem ezt Te sem gondoltad komolyan... A kotyogás a szánok, és orsók kialakításából adódik nem a mozgás sebességétől (az extrém esetektől eltekintve) Egyébként az orsóból adódó kotyogás sokféleképpen csökkenthető, pl bolygóműves anyával (házilag is kivitelezhető), vagy épp golyós orsóval. Szánok és sínek amatőr kivitelezésének problémáját hivatott kiküszöbölni az egyébként nem csak hobbi célra szánt készen kapható sínek, és a hozzájuk kapható kocsik. Méretválaszték nagyon széles, az ár meg csillagos... persze lehet jó vételeket csinálni. Ilyen cuccokat forgalmaz pl. az ISEL hungária, de az SKF-nek is van mégdrágábban, ill. van mégegy gyártó ami most nem jut eszembe Szóval minden csak a pénztárca vastagságától függ, így a pontosság is. A sínek kivitelezésének egyik legolcsóbb módja a precíziós fióksin (bár egy jobb minőségű darab 8ezer/pár körül van). Kis terhelésnél egész jól működik, bár a mérőórát itt biztos nem kell elővenni (ugyanis teljesen felesleges ). Még egy megoldás, ha jó minőségű rúdacélból (pl. hidraulika tengely) és csapágyakból magad állítd össze a sínt és a szánt (megjegyzem ez igényli a legtöbb munkát, és szakértelmet). Előnye az utólagos állíthatóság, akárcsak a gyári kocsiknál.
Cáfolok...
Nem csak 3 motor... egy porton 4db mehet, továbbá kiegészíthető egy második párhuzamos porttal. Végülis 5 tengellyel már bármilyen alakzat kimarható. Egy Step/Dir rendszer nem csinál mást, mint a Step vonalon küldi a lépéseket, ahol minden impulzus egy lépésnek felel meg, és a DIR vonalon a lépés irányát pl.: 0-szint jobbra, 1-szint balra. Minden mást a szoftver végez, pl. a szoftverben beálított 1 impulzushoz tartozó lineáris elmozdulást figyelembe véve határozza meg a mondjuk 10cm-hez tartozó impulzusok számát. Végülis egy rendkívül primitív rendszer (már egy fel/le léptető regiszterrel is megoldható), persze ez bővíthető (pl. PWM-es motor tuningal, vagy half step-el). Ami a szoftvereket illeti, én 3-at próbáltam ki ezek: Mach2 (van már 3-is), Turbo CNC, KCam. Ezek közül a Mach a legjobb.
Én nem arra a kotyogásra gondoltam amire Te
Ha pl kopott a szánod vagy nem megfelelő az illesztés akkor irányváltásnál billenik eggyet a cucc... Amúgy a sín a csapágy és hasonló dolgok valóban gyakran okoznak kotyogást, de nem csak irányváltásnál. Célszerű ezekből egy picit jobbat vásárolni mint amilyet otthon lehet faragni... Ja és az a 13 ezred mm valóban pici, de egy profi gép akár 1 század vagy 1 ezred miliméter pontossággal tud dolgozni... no meg 1mm már nem is kicsi táv vegyük azt,h 1 lépés 0,0031mm. 0,1mm megtételéhez 32,258 lépés kell 32 lépés még csak 0,0992 vagyis 8%-ot tévedett a gép. és ha pl bonyolult smd panelt maratunk vele akkor ez a kicsiny távolság vezethet ahhoz is,h esetleg 2 szál összeér... szóval azért profi a profi gép mert nagyon pontos nem kotyog szóval progi
Kotyogást okozhat a sínek és szánok, illetve az orsók nem megfelelő kivitelezése. A sínek és szánok kottyanása nem megengedett, más kérdés a sínek felületi egyenletessége (ez nem tartozik a kotyogás fogalmába, mellesleg egyszerűen korrigálható).
Az irányváltásból eredő kottyanás az orsókra és a rajtuk mozgó anyákra értelmezhető. Az ha a "cucc" billen az régen rossz... a billenés nem megengedett, mert akkor pl. egy maró szerszám eltolja a munkadarabot (pontatlan megmunkálást, vagy selejtet eredményezve). Az irányváltásokból eredő kottyanás kiküszöbölésére írtam a bolygóműves anyát, vagy a golyós anyát, de kivitelezhető és teljesen működőképes megoldás a fogazott szíjj használata is (mint a printereknél). Egyébként egy egyszerű spirálteszttel kimutatható a kottyanás mértéke. Idézet: „1 lépés 0,0031mm. 0,1mm megtételéhez 32,258 lépés kell 32 lépés még csak 0,0992 vagyis 8%-ot tévedett a gép.” Ez a tévedés csak akkor okoz komolyabb problémát, ha a folyamatokat egymásra építed. Nem árt időnként betenni a kódba egy referenciapont felvételt (referencia pontot a gépen kell kiépíteni, aminek jelét a szoftver fogadja). Másrészről viszont ez a probléma némileg kiküszöbölhető, ha az orsót, motort (gondolok itt az 1 impulzushoz tartozó elfordulásra), és az áttételezést megfelelően összecsiszolod, a kívánt pontosságra. Mint már azt írtam én építettem egy ilyen gépet (acélvázas)... igaz a Z tengely még nem üzemel, de X,Y irányban már tesztelgettem sokat, és egy bonyolult spirálteszt után sem volt gond. A százados, ezredes pontosságot, meg hagyjuk meg az ipari több milliós gépeknek. Itt egy hobbi, házilag kivitelezhető működképes gép készítése a cél, nem az ezredekkel való dobálózás.
A spirálozott részt hogy alakítottad ki?Menetes csavarral?Vagy esztergáltattál hozzá külön erre a célra?J és melyik a z tengely? Ami a marómotórt visze fel le?
A
Idézet: koordináta irányai: „jobbsodrású, derékszögű rendszerek” X = Munkadarab Szélessége (Jobbra +X; Balra -X mozgásirány) Y = Munkadarab Hossza (Előre +Y; Hátra -Y mozgásirány) Z = Munkadarab Mélysége (marószerszám Fel +Z; Le -Z) Idézet: ???? „A spirálozott részt hogy alakítottad ki?Menetes csavarral?Vagy esztergáltattál hozzá külön erre a célra?”
Olvasgattalak itt titeket, -mimást csinálhat az ember így vasárnap este - és azt vettem észre, hogy:
- a hobbycnc.hu-t én is csak ajánlani tudom. Még én is találtam néhány szellemes megoldást, pl kottyanásmentesítés bolygóműves-anya - viszont, eltértetek a témától erősen, már valahol az 5D nél tartotok. Pedig a nyákrajzoló kivitelezhető, sőt mi több a Rádiótechnika 1995 vagy 96 számaiban közöltek egy cikket, a RobSYS-ről ez egy filc-tollat használt mint szerszám, és nyákot rajzolt. Aztán Hobbielektronika 1999 "mi termelhető ki a PC-s meghajtókból" 3 v 4 részben foglalkozott a léptetőmotorok használatáról. - A mech meg baromi egyszerű: Szerintem nem kell egy asztakt mozgatni léptetőmotorokkal X - Y irányban, elég csak a szerszámot, ami egy pár grammos filc-toll ugyanis az azstal fix. az egyik szélén van mondjuk az X - menetesszár, és ez mozgatja a komplett Y - metetesszárat, ami már a toll mozgatását végzi. Ráadásul ha egy tapétavágóval a filc-toll hegyét úgy módosítjuk, hogy egy sorkihúzóhoz hasonlítson, akkor még a megrajzolt vonal vastagságát is tudjuk állítani, persze ekkor már nem egy egyszerű fix felfogatásra van szükség, hanem egy tollfordító mechra. alkatrészbánya: Én nem vennék csak azért egy léptető motort 5000 - 6000 HUFért, hogy kísérletezzem, tehát marad a használt cikk piac, a németországból /szekond-hend/ behozott "szemét" turkálása, vagy a lomtalanítás. Néha elég olcsón lehet jó cuccokhoz hozzájutni, úgymint: - nagy floppy meghajtó 100 - 200 HUF -nyomtató: 1000 - 2000 HUF Esetleg lézer /HP LaserJet XX, brother, stb/ 3000HUF - De azok a léptető motorok, amik ebben vannak, nem olyan precítek, mint amiket régi "duplamagas merevlemezekből" ki lehet szedni. Ez utóbbiak 100 - 200 HUF -Menetesszár barkácsáruházak és nem árt egy esztergájos ismerős sem Szerintem nem kell nagyban gondolkodni. elég kicsiben. Amit én leírtam, az 5000 - 6000 HUFból realizálható, de nem állítom hogy a legjobb. Viszont lesz egy viszonyítási alap. Ezen lehet megnézni, hogy mi a hiba? Hol vannak illeszésből adódó pontatlanságok, gondolok a szánra, vagy a menetes tengelyekre.
én már csináltam ilyesmi gépet, 1200Ft ért vettem hozzá új léptetőmotorokat, igaz nem a legjobbak, de használhatóak. kép..... (így 0,8/40 mm 1 lépés, pontos de lassú, nagyon)
(a jobb sarkában lévő doboznak, meg ami azon van,+ a baloldali egérnek nincs semmi köze hozzá ) Idézet: „A spirálozott részt hogy alakítottad ki?” Ha jól gondolom te a SPIRÁL TESZT-re gondolsz. Ez egy teszt sorozatból áll, aminek része az hogy egy meghatározott /véletlenszerű/ (spirális) páján kell a szerszámot végigvezetni, és pontosan a kiindulási pontra kell megérkeznie. Természetesen vannak egyszerűbb tesztek is a durva hibák kiszűrésére. PLD négyzet, kör, ék rajzolás. De erről itt többet megtudhatsz.
De azt hogy tudnám kiküszöbölni hogy ha sokmenetes kis lépéső motort használok hogy mindnen méret arányos legyen?Érted mire gondolok?Ne nyújtson de kicsinítsen az y tengely valamint az x z tengely?Vegy ezeket szoftverrel be lehet állítani?
Sziasztok.
Hol lehet menetes tengelyt kapni ami ide jó lenne?És síma tengelyt?
Menetes szárnak hívják és pl OBI vagy hasonló barkács bolt barkács áruház.
Alap esetben elég egy 8 vagy 10 mm átmérőjő is. A sima rudanak nem tudom, hogy mi a neve meg, hogy hol lehett kapni.
egy ilyen marógéphez szükséges cuccokat a legtöbb barkács áruházban megkapsz, kivéve a léptetőmotorokat és az elektronikát.
De ha nem akarok semmit gyári elektronikát venni akkor azt megtudom csinálni?Vagyis a tápot meg a vezérlőpanelt?
Meg. Csak elötte kicsit olvasgatni kell a neten. De már más is megcsinálta.
Sziasztok!
Arrol szertnék érdeklődni és akkor egyben ajánlani is hogy van az OBI-ban egy mini drill 135W a teljesítménye és 3.400 forint.Na én vettem 1-et és nagyon meg vagyok vele elégedve.Akkor az lenne a kérdésem hogy jó lehet-e a marógéphez?mert könnyű gyors stb. de egy kicsit kevés a W? Szerintetek? |
Bejelentkezés
Hirdetés |