Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » MIG/MAG/Co2 hegesztő készülékek házilag
Témaindító: electorkalandor, idő: Feb 19, 2009
Témakörök:
Sajnos nem tudta a 400A el is durrantak az igbt-k. Szerencsére van egy méretes 50hz-es trafóm a dobozt úgy méreteztem, hogy ez is beleférjen. Ezzel folytatom, amúgy köszi.
Amit én eddig rajzot láttam azok egyike sem tudta a 400A-t. Sőt még 200-at se, mert a kombó gépek amik átkapcsolhatók ugyanazzal a (3-as körüli) trafóáttétellel és 2x2db IGBT-vel mennek amikor elektróda üzemmódba van kapcsolva.
Hozzáteszem szerintem az a kéttranyós kapcsolás nem igazán jó a Co-hoz, eleve hiányzik az egyik ütem, fojtó ide vagy oda, inkább a híddal kellett volna próbálkozni. Meg lehet hogy nem árammódú (csúcsértékre) szabályozás kellene neki, hanem az áram átlagértékére szabályozó. De én azt mondom, inkább hagyományosan érdemesebb megcsinálni, azon utána az elkókon kívül semmi nem tud tönkremenni. Bírja a mostoha körülményeket, az inverternek nem tesz jót sem a por, sem a hideg-meleg, sem a nedvesség, és a vaspor, meg a korongszemcsék sem. Szerzel egy brutális toroidot, megtekered, na az nem nagyon fogja ejteni a feszültségét. Csak lágyindító kell hozzá, már az én hiperszilemhez is, pedig majdnem elfér a két tenyeremben. A hozzászólás módosítva: Jún 14, 2019
Néhány napot kísérleteztem vele, nálam gyengének bizonyult. Magas varratokat tudtam kihozni belőle még vékony lemeznél is, tehát kevés volt az áram. Most ,hogy elszállt a végfok befejeztem áttérek a nagyobb trafóra, szoros csatolás stb. Egy kérdés az inverterbe való nagyfrekis. diódák jó lesznek ugye 50hz-re is?
A hozzászólás módosítva: Jún 14, 2019
Nem, azok nem 50Hz-re valók.
Köszönöm szépen !Akkor szerzek be még 2.2 tekercs drótot és áttekerem.
Nem kell oda 2,2 mm-es huzal. A legerősebb részre elég a 2mm-es, a fokozatokhoz 1,6mm. Szekundert sorosan kell a két oszlopra. Felesleges nagyobb keresztmetszetet választani mert a vasmag keresztmetszete nem alkalmas nagyobb teljesítmény átvitelére.
Szia!Köszönöm a választ!Azért írtam 2.2-est mert eredetileg azzal van tekerve az egész primer.A szekundert azt én is sorosra gondoltam eredetileg is úgy volt,na meg mint írtad a vasmag keresztmetszet meghatározza a max. teljesítményt.
Az alap primer tekercset ennek alapján 2 X 140 menetre terveztem ez 2-es huzalból lessz! Most is ennyi van áltlagosan bekapcsolva most ezzel a trafó üresjárati árama fokozattól függően: 0.6 A - 1 A.A szekunder 2 X 20 menet lesz ami a legnagyobb állásban 32.8 V számított feszültséget jelent.Erre az alap primerre jön még rá 2X (6X20) menet ,tehát oldalanként még 120 menet 1,6-os drótból.A számított fokozatfeszültségek így a következők: a legnagyobb mint már írtam :32.8V a többi: 28,7 V,25,5 V,23 V,20,9 V,19 V,17,69 V.Jó-e így ez az elgondolás illetve a fokozatok?
Ezek a feszültségek jók, de ehhez hozzá kell adni a diódákon eső kb.1,5V-ot. Tehát a szekundert ennek megfelelően kell méretezni.Még talán annyit tennék hozzá, hogy a 140 menetes primer részt a fokozatoktól elszigetelve tekerd fel mindkét oldalon. Ez azért jó megoldás,mert ha véletlenül a kész tekercset rossz helyzetben lemezeled be, a végek cseréje könnyen megoldható, nem kell szétszedni a kész trafót.
A hozzászólás módosítva: Jún 15, 2019
Ha meg lesz a drót akkor ezek alapján tekerem meg.Van egy nagyon kis fordulatú áttételes motorom 10 f/ min a csévéhez csinálok fa belsőrészt és ezt fogatom a motor hajtó műve tengelyére egy lábkapcsolóval vezérlem a motort .Remélem ez segít az egyenletesebb tekercselésben!Kisebb trafót már tekertem többet főleg tanuló koromban azután meg különféle erősítőkhöz párat .Hegesztő trafót eddig csak egyet kb.30 éve unokatestvéremnek a leégett primerű trafóját tekertük újra eredetileg a primer 3 összefogott 1mm huzal volt 2mm -el tekertrük újra teljesen kézzel.Még jó,remélem ez is sikerül!Ha elkészül és a hozzávaló graetz is amit párhuzamosan kötött generátor diódákból tervezek akkor kereslek a továbbiakkal kapcsolatban!Még egyszer köszönöm a tanácsokat!Üdv.
Ilyen kis menetszámnál és vastag huzalnál jobban jársz, ha kézzel tekered.
Generátor diódát csak akkor használj ha azonos típusokból tudod összeállítani a szükséges mennyiséget.
Lehet úgy lesz csak agyal az ember, hogy lenne kónnyebb!
Úgy igyekszem hogy egyformák legyenek!, ha lehet mind, de legalább azok amiket egymással párhuzamosan kötök!
Tökéletesen alkalmas a kéttranyós kapcsolás CO-hoz, az enyém nem tud zárlatban 400-at csak 250-et jelenleg, de viszi a 0,8-as drótot szépen, áram szabályzás meg csak arra kell co üzemmódban hogy az igbt-k ne robbanjanak fel, alapvetően feszültségre kell szabályozni
Nem mondod.
![]() És ha már itt tartunk, mindkettő sokkal jobban, és biztonságosabban megvalósítható ellenütemben mint együtemben. Hiszen, benne van a nevükben is, az egyikből hiányzik az egyik ütem, aminek a hiányát a fojtó fogja korrigálni úgy ahogy. Számold már ki, hogy mekkora primer áramcsúcsot fog kapcsolgatni az IGBT abban az esetben ha 3,3 a trafó áttétele, és mennyit ha 7.
Igazad is van meg nincs is. Abban igazad van hogy az ellenütemű vagy a rezonáns megoldás sokkal jobb, nem kíván különleges megoldásokat. De a Fronius készített 500A-es multigépet nyitóüzemű megoldással bipoláris tranyókkal, igaz a vezérlés nem egy PWM IC-ből állt. Ez volt a Transarc 500, nem tudok róla hogy ne elégített volna ki minden igényt akkor amikor piacra dobták a '80-as években.
Azért megnézném azt a kéttranyós megoldást, ahol a 2db 12A-es fettel hegesztesz. Mert a híddal simán 4db ilyen fettel. Nekem van ilyen is meg olyan is, a hídnak még a hangja is teljesen más, ugyanakkora áramerősségre beállítva is.
Szó nem volt arról,hogy 2 db 12A-es FET a kapcsolótranzisztor, csupán kapcsolástechnikai megoldásokról irogatunk. Mint ahogy írtam, a hídkapcsolású végfok jobb megoldás, nem véletlenül alkalmazza a legtöbb gyártó ezt a kapcsolástechnikát a gépeiben. De nem ritka a félhíd, és a nyitóüzem sem, egészen komoly teljesítményeknél.
60A körül van a primer csúcsáramom, volt vagy 10 dollár hozzá a 4db igbt, persze híddal ez fele ennyi lenne, de nem okoz problémát csak erre kell méretezni, cserébe egyszerűbb a vezérlés, nem kell slope compensation (mi ennek a magyar neve?), egyszerűbb a panel.
A hozzászólás módosítva: Jún 20, 2019
A vezérlése semmivel sem egyszerűbb, pont ugyanolyan. Mondjuk nem lehet összehasonlítani mert más metodika szerint készültek, de nekem a hidam gyakorlatilag feleakkora nyákon van mint a kéttranyós. Slope compensation meg a hídba sem kell, az enyémben sincs. A konkrét kapcsolás és a konkrét kivitel (nem kívánt járulékos szerelési dolgok) döntik el hogy kell-e, ha nem kell nem kell, ha meg kell akkor az együteműbe is kell. Hiszen az az elvét és a vezérlését illetően tök ugyanaz a kapcsolás, ugyanolyan árammeredekség (slope) billenti a komparátort, csak egy teljes ütem alatt nem kettő van belőle hanem csak egy. És ha torz az áramjel akkor a meredekségéhez (slope) hozzá kell adni az órajelből, úgymond fel kell vele javítani. Sokkal simább árammal dolgozik a híd.
Sziasztok! Azt gondolom, hogy a tolómotort azért kell elszigetelni a burkolattól, mert ha a hegesztendő anyag (rajta a testcsipesszel) villamos kapcsolatban van a védőföldeléssel/ nullával, akkor hegesztéskor a falban lévő védővezetőn keresztül fog záródni a hegesztőáram indításkor. Ezen kívül van más oka?
Egyrészt az általad leírt ok miatt,-jónéhány gép tápkábel védővezetője égett porrá ilyen figyelmetlenség miatt- másrészt a hegesztőgépekre vonatkozó szabvány előírja a hegesztőáramkör elszigetelését a gép fém vázszerkezetétől.
Szia!Elkészültem a trafó tekercselésével soronként lakkoztam szigeteltem,még halkabb lett mint eredetileg volt.Az üresjárati áram felvétele fokozattól függően 0.3-1,2A ,az üresjárati feszültségek pár tized volt eltéréssel a tervezettek: 18V -32V,a 2 oszlopon teljesen szimetrikus.Örülök,hogy hallgattam rád és nem vettem 2.2 drótot hozzá mert azzal nem fért volna rá a szükséges menetszám mert az eredeti 380 menet hellyett most 520 menet van rajta 2X140 menet alap primer ami maradt az eredeti 2.2 drót az egyik oszlopon csak lekellett tekerjek az eredeti primerből 60menetet és kész is lett az alap ,a másikon kicsit bonyolultabb volt a helyzet ott a fenn lévő 80menethez még 60-at tekertem 2.2-ből így lett meg a 140 menet.A fokozatokat 2 X(6X20) 1.6 –ból tekertem annyi trükk így is kellett hogy a szekunderhez 2X20 menet kellett viszont 1 sorba csak 16 menet fér és 2X2 sor szekunder már nem fért volna rá mert még összesen +1 sornak maradt hely.Így egy kis trükköt csináltam és a második sor szekundert a második oszlopon eltoltam úgy a csévén felfelé hogy hogy az első csévén levő szekunder második sora után essen így 2X1.5 sor szekunderem van .Szerencsém van és az eredeti Hetra fokozat kapcsolóját is fel tudom használni mert az át kötések ezen kívűl voltak annyit vesztek vele,hogy így csak 5 fokozatom lesz a 6. a ki állás ,egyet nem kötök be,hogy melyiket majd eldől lehet a legnagyobbat!
Szia! Kipróbáltad a trafót, jó lett?
Szia!Egyelőre csak méregettem az alapján jó és üresben járattam hosszabb ideig nem melegszik nem zúg.A héten jön meg a huzaltoló és néhány más alkatrész.A következő lépés most már az elrendezés kisakkozása és a doboz készítés lesz !
Sziasztok! Most már az elrendezést kell kitaláljam a géphez.Főleg azon gondolkodom,hogy a huzaltoló a trafó + egyébb alkatrészek mellett legyen vagy esetleg felette na meg ,hogy ha felette akkor a huzaldobb vízszintes vagy függőleges tengelyű legyen... Hajlok az alacsonyabb ,de szélesebb kivitelre ,minél a toló az egyébb elektronikák mellett van és a dob vízszintes tengelyű!Persze még agyalok rajta és tanácsot örömmel veszek!
Örülök hogy sikerült a tekerés. Ne aggódj, nem lesz gond az élesztéssel, csak oda kell figyelni a kötésekre, valamint a fojtó elkészítésének minősége is egy fontos kérdés, bármennyire is bagatell dolognak tűnik.
Fojtónak vagy egy 24 négyzet centis EI vagy egy 16 négyzet centis hiperszil magom van nagy I vas sajnos nincs. Drótnak a Hetra szekunderéből maradt 3X7. Annyi, hogy mindenképpen több sorosra kell telerjem a fojtót mert egy sorba csak 8 menet fér. Az EI vas légréssel jó lessz hozzá?
Képzeletben kettéválasztod a dobozt jobb és bal oldalra, az egyik oldalra teszed a mechanikát és a huzaldobot, minden más mehet a másik oldalra. Mivel ugye a mechanikát a doboztól szigetelten kell szerelni, ezt úgy a legegyszerűbb, ha a doboz aljába teszed mondjuk egy bakelit lapra, de az enyém pl. egy gyalult és lakkozott akácdeszka darabra lett csavarozva.
Az alsó kábelelhelyezést én azért tartom jobbnak a felsőnél, mert így eleve egyel kevesebb helyen törik (ívelődik) a munkakábel, mert a talaj egyből megvezeti. De nyilván úgy csinálod ahogy akarod. |
Bejelentkezés
Hirdetés |