Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Érdekességek
Van némi ellentmondás abban amit írsz. Ha nincsenek táblák, felfestett jelek, akkor az önvezető járműveken kívül rögtön kizártál mindenkit a városi közlekedésből, kerékpárosokat, gyalogosokat...azt sem fogja tudni, hogy lelépett az úttestre, hiszen nincsenek jelzések...
Érdekes még, hogy a helyi működés valahogy mindenhol más. Egy itteni fővárosi erős forgalmú napon szinte garantált a baleset, főleg, ha front, vagy kánikula van. Ehhez képest egy forgalmas indiai, vagy kínai kereszteződésben nem lehet leejteni egy papírpoharat a sok járműtől, a jelzéseket sem látni, lámpa nincs...elvileg mindenki megy, mint a mérgezett egér, mégis hosszú percekig nézheted a gyorsított videón, hogy senki még csak nem is koccan a másikkal. Vagy a dunai szerencsétlen hajóbaleset, ahol azt mondták, hogy túl nagy a forgalom. Erre megjelent egy videó egy olyan (talán holland) folyami részletről, ahol az előző közúti képhez hasonlóan a vizet kitakarva haladnak óceánjárók, tankerek, nagyobb hajók és csónakok egymás mellett minden gond nélkül. Persze ez utóbbi nem korrekt hasonlat, hiszen a dunai baleset éjjel volt.
Igen, ez egy jó elképzelés egy komplett és zárt rendszerre! Egy raktárban, amit eleve ilyenre terveztek (vagy ilyenné alakítottak át) működhet.
Azonban minden ember, aki abban a városban lakik, csak olyan járművel közlekedik, ami része a rendszernek. Az idegenek (turisták, rokonok, üzleti ügyben odaérkezők) pedig a város határában leteszik a járművüket, beszállnak egy bérelt helyi járműbe és azzal mennek tovább. Természetesen közben mindent átpakolnak az egyik járműből a másikba. Emiatt idegenek nem fognak odamenni, csak ha nagyon muszáj (turizmus, kereskedelem, személyes kapcsolatok erős csökkenése várható). Mondjuk Budapest határában mindenki, aki az agglomerációból érkezik leparkol, átcuccol egy ilyen közösségi autóba és azzal megy tovább, majd munka után ugyanez vissza. A dolog másik oldala, hogy ebben a városban lakók a saját rendszerükben működő járművel hogyan közlekednek azon kívül? Mivel itt tulajdonképpen egy gyerek is beszállhat egy ilyen autóba és egyedül eljuthat bárhová (városon belül), a helyiek hozzászoknak ahhoz, hogy így közlekednek. Amint elhagyják a biztonságos területet, rengeteg balesetet okoznának, gyakorlatilag a vezetői tapasztalat teljes hiánya miatt. Vagyis egy ilyen rendszer csak az adott város határain belül működőképes. Persze a lépték változhat: kerület, város, körzet, megye, ország, kontinens. De egy adott zárt egységben az összes járművet le kell cserélni egyidőben. Harmadik dolog az emberi szabadság. Kötelező lesz a városban mindenkinek ilyen járművet vennie, másmilyet nem vehet (vagy nem vesz semit sem). Ez egy erős korlátozása a személyi szabadságnak. És természetesen a rendszer mindenkiről tudni fogja, hogy adott pillanatban hol van éppen. A pozitív oldala, hogy csökken a bűnözés (vagy javul a bűnüldözés sikere). Mondjuk már ma is a legtöbb embernél ott az okostelefon, ami folyamatosan kommunikál a saját helyzetéről... Persze, tudom, hogy ezt sehol és senki nem használja fel... és nem tárolja... persze... A negyedik dolog az egyenlőség kérdése. Láttam valami filmet egy ilyen rendszerről, egy jövőképet. Mindegyik autó egyforma, a város tulajdonában van mindegyik, és bármikor bárki használhatja. Csak így senkinek sem lesz saját kocsija. Nem hagyhatom benne az ásványvizemet, mert holnap más használja. Nem vehetek bele egyedi üléshuzatot, ami nekem tetszik, mert ki tudja használom-e valaha ugyanazt a kocsit. Vagyis használat előtt/után mindent be-ki kell pakolnom, nem hagyhatok benne semmi személyeset. Ez erőteljesen a kommunizmusra hasonlít (nem arra, amit megpróbáltak néhány országban, hanem amit az eredeti idea jelentett volna). Viszont ha ez megvalósul, akkor teljesíti be az automobil az igazi jelentéstartalmát. Vagyis hogy "önmagától mozgó".
Miért zárnám ki a gyalogost és a kerékárost?
Megnyomja a gombot, megállnak az autók és átmegy az úttesten. Mint most. Csak figyelmetlenség miatt nem lesz elgázolva. Idézet: „A melósok egyen pólóban, szó szerint mint a biorobotok, mintha csak programozva lettek volna, már már zombik módjára tették a dolgukat.” Ennek másik biztos jele, hogy nem érdemes kérdezni. Senki nem tud semmit, csak az, amelyik ott ül a számítógép előtt a pultnál. Pontosabban az se, csak a számítógép.
Te valoban azt gondolod, hogy leszálltak valamilyen marslakok, akik megsugják a tervezöknek, hogy hogyan kell ilyet csinálni..Nem, ezek a rendszerek az eddigi rendszerek koncentrácioján, tapasztalatain meg a jelenlegi tudáson alapulnak. Ezek az önvezetös rendszerek már évtizedek ota ismertek mégha nem is földi autokban de pl. a hold meg marsjárgányokban is már benne voltak az akkori technologiával. Azt sem vezethette az ember, hiszen 2-3 perc mire lement egy adatcsere, azaz a gépnek kellett döntenie, hogy hogyan és merre megy - földi személyzet csak kb tudta meghatározni az irányt.
Amit a 40 év alatt föleg megtanultam, hogy az a rendszer müködött mindig jol/jobban, ami a korábbi tapasztalatokra támaszkodott, és több egetrengetö - modernebbnek beharangozott - szerkezet meg csak csöd volt. Én meg hullára röhögtem magam, amikor a gépjármüvekbe betört a számitogép - volt szerencsém egy ilyen kocsihoz, az index meg a féklámpa kb 1-2 másodperccel késöbb villant fel attol, hogy azokat bekapcsoltad. ( a mi berendezéseink már akkor nagyságrendekkel gyorsabbak voltak - vajon miért, nem azt használta az autoipar?).
Azért még vannak ebben a jo leirásban is dolgok, amit az ember jobban tud mint a technika. Az ember már elöre látja ( többnyire) mi fog történni, ha egy labda gurul (a gyerek meg még a bokor mögött van), vagy valaki enyhe deliriumban tántorog a járda körül, vagy a kismama a telefonál meg a gyerket igazgatja a kocsiban és közben már a zebra közeledik. Ezek még mind olyan kihivások, amire a gép nem tud reagálni, mert ahhoz tudnia kell, hogy a labdához esetleg egy gyerek is tartozik, a deliriumos gyalogos még az ember számára is gyakran kiszámithatatlan stb.
Várjuk ki, de nagyon félö, hogy annyi mindent figyelembe fog kellene venni, hogy minden kocsiban nagyobb computernek kell lenni, mint valamikor az Apollo ürhajon volt, ami a Holdra vitte az embereket. Ennek meg igen nagy az ára..
Leirtam hogy mit gondolok, éppúgy ahogy Te is.
Nyugodtan mondd el a véleményed, de a tényekkel,és az eddigi fejlesztésekkel felesleges vitázni. Tudom hogy mindenkinél mindent jobban tudsz, de engedtessék meg ha én másképp látom, gondolom a dolgokat.(Természetesen ezeket nem szeretném senkire ráerőltetni, sem befolyásolni vele senkit) A mai AS és önvezető auto elektronikák össze sem hasonlíthatók a "régi" elektronikákkal, egy részük a katonai fejlesztésekből lett átemelve, tehát nem az a lefagyós dolog. A számítógépek betörése az autoelektronikába megkerülhetetlen volt, ezt mindenki beláthatja. A sokasodó funkciók, elvárások, biztonsági,- multimédia stb. rendszerek ezt hozták. Erre volt,és van igény. A fejlesztések sikere is mutatja, hogy ez az út járható. (A "ti berendezésetek"-kel kapcsolatban nem tudok nyilatkozni, hogy miért sikeres/illetve sikertelen egy fejlesztés, projekt, ezt a kérdést saját magadnak kell feltenni. Mindennek oka van.Természetesen ezt nem vitaindítónak szánom, nem tudnák mit mondani ezzel kapcsolatban.)
Lehet, hogy amivel megírtad Te is meg én is ezt a hozzászólást (telefon), bőven elegendő lenne ezeket az adatokat feldolgozni. 4/8/16 mag, több GHz, rengeteg RAM, és olcsó...
A hozzászólás módosítva: Jún 17, 2019
Kicsit olyan érzésem van, mint amikor a géprombolók, annak idején megindultak. Ezzel az erővel, akkor soha ne fejlődjön semmi, mert megbízhatatlan, elbutulást okoz, emberek kerülnek utcára, stb.
Jelenleg is nagyon sok automatika, automatizàlàs van az életünkben, szerintem javítva az életminőséget. Azért, hogy a példànàl maradjak, ne mondja nekem senki, hogy egy kèt-három óràs vezetés utàn, (akár autópàlya, orszàgút, város) ugyanolyan fitten, nem lankadó figyelemmel, reakcióidővel érkezik meg. Inkàbb bíznàm egy "megbízható" automatikàra az életem, mint arra az 500-1000 "megbízhatatlan" emberi lényre, akikkel talàlkozom közben. Lehet példákat hozni, hogy néha leesik egy repülő, meghalnak 200-an, de vessük össze a közúti közlekedéssel. És egy autónál még könnyebb kézi vezérléssel "belenyúlni" vészhelyezet esetén. De ezzel az erővel nem szabad felülni egy mai repülőre, mert a repülést javarészt a robotpilóta intézi. Egy liftbe beszàllni, mert nyitott ajtóval elindul és kettvàg beszàllàs közben. A négyes metróra, mert nem vezeti senki. (Tudomásom szerint már a kettes vagy a hármas is képes volt/lenne rá, csak az építése idején félelmetes lett volna az utasok szàmàra, ezért inkább emberi vezérlésű.) Minden rendszer azért úgy épül fel, hogy megpróbáljàk kizárni/minimalizàlni a lehetséges hibàkat, vészhelyzeteket. Aki bután akarja èlni az életèt, az úgyis fogja, az okosabbak pedig majd értékelni fogjàk az így felszabaduló időt, energiát, stb. Ha 30-40 évet lehúzok egy szakterületen (automatizálás, fejlesztés, intelligens rendszerek), és nem látok fejlődést, vagy azt látom, hogy megbízhatatlan az egész, akkor szerintem nagyon elvesztegettem az időmet.
Azt írtad, hogy
Idézet: . Azt sem fogja tudni a gyalogos és a kerékpáros, ill. egyéb az automatikát nem használó jármű, hogy hol van az úttest, hova léphet, kinek van elsőbbsége...stb. „Nincs szükség táblákra, jelzőlámpákra, útburkolati jelekre stb.”
Rendben. Számomra azonnal egyértelmű lesz az önvezető autók feltétel nélküli befogadása, ha kikötözünk téged elé és 100-al elindítjuk feléd - feltételezve, hogy megáll majd előtted időben. Már ha bevállalod. Mindezt ködben, viharban, rossz látási viszonyok között, az 5G szakaszos túlterhelése esetén is. Hiszen fantasztikus a technológia! Én is igyekszem a mesterséges intelligencia irányába terelni a lakások automatizálását, amiken dolgozom. A technológia egyre több lehetőséget ad erre. Csak attól, amin dolgozom, nem függ emberek élete, maximum a kényelme. De még ez sem mindig megy gond és hiba nélkül. Ezért írtam, hogy szamárság pusztán a technológiában bízni. Főként mert biztosítóberendezéseken nevelkedtem és tudom mi fán terem emberek életének a biztosítása különböző technológiák alkalmazásával. Ahogy mondani szokták a biztosítóberendezések megbízhatóságát emberi életekkel írják. Ez ugyanígy igaz az önvezető járművekre is, csak sajnos mostanában a pénz és a marketing prioritással bír a józan ésszel szemben.
Értsd meg, egy okosház,és lakás automatizálás, akármennyire is szép feladat, nem vethető össze azt automotive technológiákkal.
Nézz utána az ADAS rendszereknek, az ST MICRO MobilEye, vagy a Texas TDA3 processzorainak, és egyből láthatod, hogy az elmúlt 30 éves tapasztalatodnak itt nincs jelentősége. Ez egy új dolog, amibe vagy benne vagy, vagy kimaradsz. Nem gondolom hogy egy Delphi, vagy Bosch, vagy Nippon Denso kiadna olyan dolgot a kezéből, amit nem teszteltek le alaposan. A hozzászólás módosítva: Jún 17, 2019
Idézet: „Számomra azonnal egyértelmű lesz az önvezető autók feltétel nélküli befogadása, ha kikötözünk téged elé és 100-al elindítjuk feléd - feltételezve, hogy megáll majd előtted időben. Már ha bevállalod. Mindezt ködben, viharban, rossz látási viszonyok között” És ugyanezt Te is megcsinálnád ugye humán sofőrrel, aki mondjuk ideges, fáradt, részeg, balf*sz, felelőtlen, a telefonját nyomkodja, vagánykodik, stb? Mert úgy fair az összehasonlítás... Just for the log: tavaly meghalt 500+ ember csak a magyar utakon, szinte kizárólag humán hibából, figyelmetlenségből, felelőtlenségből, stb. És volt még kb. 10x ennyi súlyos sérült abban a 17 ezer balesetben, ami bekerült a KSH statisztikába. Ez napi átlag 46 baleset, és biztosan volt sokszor ennyi olyan "nem baleset" is, ahol valakinek sikerült kivédeni a más által elkövetett hibát. Nyilván nem lesznek a gépek tökéletesek, lesznek hibái. Igen, emberek fognak meghalni a "gépek" hibájából. De ha ezzel kizárod a rengeteg emberi hibát, és sikerül mondjuk a balesetek (és az áldozatok) számár tizedére, vagy akár csak 80%-ára csökkenteni, akkor mit választanál? Idézet: „sikerül mondjuk a balesetek (és az áldozatok) számár tizedére, vagy akár csak 80%-ára csökkenteni, akkor mit választanál?” Azonnal mindenki az önvezető rendszerek azonnali megszüntetését követelné. Mert a géptől egy eset is sok. Erre nem érvényes a statisztika, ez lélektan.
Minden gyógyszeren ott vannak a mellékhatások, mégis beveszik az emberek...
Egy önvezető autótól szerintem nagyon távol áll egy relèhalmazból álló Domino biztber, de még egy ARM processzor is a mesterséges intelligenciától, lakásvezérlés esetén.
Ha vonatra szàllsz, kénytelen vagy megbízni a biztber (és egyéb) technológiàban. Akkor egy autónál miért nem tennéd? Hozzàtève, hogy általàban az összes vasúti balesetet, eme technológiák ellenére, emberi mulasztás okozza. Idézet: nincs ilyen az általam leírt rendszerben/semmi keresnivalója az úttesten. Nyilván nem tökéletes kb hat perc agyalás után írtam amit írtam. Persze hogy lehet találni benne hibát. Arra akartam rávilágítani hogy macerásabb az embert "másolni" vezetés terén, mint teljesen más rendszerben gondolkozni. Ennyi. „gyalogos és a kerékpáros, ill. egyébb az automatikát nem használó jármű”
Szerintem nem, mert nem tudnád meg, hogy egy gép okozta. Azok az események amik, pánikkeltők vagy valakiknek nagyon sértik az érdekeit, most sem tudod meg vagy nem úgy, ahogy valójában törtènt. De nézz meg egy tömegszerencsétlenséget, három napig beszélnek róla. Fél év múlva meg már Te sem emlékszel rà. Ez is lélektan.
Amit nagyon utálok, amikor mindenféle hurráoptimizmust terjesztenek anélkül, hogy a témárol valami mélyebb ismeretek vagy tapasztalatok lennének. Ott voltam a GSM bevezetésénél, meg a gyors internetnél is. Volt olyan fejlesztés, amit mire beszereltek már elavult volt (6 honap). Millio dollárok folytak el szerte a világban és több tonna drága elektronikai roncs maradt a központokban.
Sokan láttuk ezt elöre, kritizáltuk, elfolytották a kritikát és nyomni kellett a dolgot, majd 6 honap mulva eltüntek mit a sz.r a gyomban. Ez nem arrol, szol, hogy ki tud többet, hanem kik képesek szélesebb horizontban gondolkodni. Sajnos ez manapság nem divat és ez nem az én gondom. Elég csak megnézni az imént taglalt e-auto témáját, vagy az alternativ energia forrásokrol terjesztett maszlagot. A nagy nevek mögé bujkálni sem jo - mit is mondott ma a Boeing fönöke - elkurtuk, söt tudtuk, hogy rossz. Söt valoszinüleg hosszasan tesztelték is. ( Van töle nagyobb ember?) Hány ember hagyta ott a fogát? A hozzászólás módosítva: Jún 17, 2019
Az első mondatoddal egyetértek, főleg a második felével.
Azt kéne felfogni, hogy az ADAS, AS és egyéb automotive rendszerek nem egy Arduino modulból állnak, amivel reléket kuttyogtatnak. Ha ez megvan, talán más szemmel néznél az egészre. Az alternatív energiaforrásokra pedig égető szükség van, nem lesz a végtelenségig kőolaj. Vagy szerinted igen? Ha elfogy akkor mit csinálsz? Átalakítod gőzgép meghajtásra az audit, vagy befogsz elé két lovat? Tudni kell helyén kezelni, megérteni, és elfogadni a technológiákat, ennyi az egész. A régi szakik is sírva nosztalgiáztak az elektroncsövekről, meg a 30 év tapasztalatról, és csúnyán nézték az IC-ket, meg a 3055-öt Ahelyett hogy azzal is foglalkoztak volna... Most meg nézd meg hol jár az elektronika..
Ki beszélt itt relékröl meg Arduinorol?
Az alternativ energiaforrásokkal csak annyiban van igazad, hogy kellenek és azt nem vontam kétségbe. Csak azt, hogy nem egészen azt adják, amit megszoktunk a klasszikus energiaforrásoktol, és ráadásul egyre drágábban. A minap irta a kolléga az e-auto jeles definicioját, egy gözgép ami nem ott füstöl, ahol megy. Meg azt is megbeszéltük, hogy ahhoz, hogy megvehesd az e-autot már több szemetet engedtek ki valahol a környezetbe, mint egy modern dizelauto 7-8 év alatt tenne. Ezt nevezik egyesek környezetvédelemnek? Én nem nosztalgiázok a régi technologiákrol, csak azt irtam le , hogyan megy a fejlödés és ezt nem árt ha a szem elött tartanátok. Semmi nincs ingyen és semmi nem pottyan a levegöböl. Mindent az embernek kell megalkotnia, és ez sajnos egyre bonyolultabb, és átláthatatlanabb, ráadásul már többször megéltük, hogy egyet visszalépni jobb, mint kettöt elöre...
Úgy látom az elmúlt néhány oldal hozzászólásaiból, hogy két "pártra" szakadt a fórum népe, azokra akik hisznek az önvezetésben és azokra akik nem. Véleményem szerint fölösleges energiapazarlás a valamiben való hit, majd meglátjuk mi lesz. Jelenleg nincsen autonóm módon önvezető autó, sőt még a közelében sincs egyik autógyár sem (a Tesla van talán a legközelebb hozzá), tehát egy kialakulóban lévő rendszerről folyik a diskurzus. Kicsit olyan a helyzet, mint amikor valamikor a 90-es évek elején megjelent a mobiltelefon, először csak a vezérigazgató autójában volt, a tömege kb 10+ kg, a hordozhatósághoz kellett a jó fizikum, az ára pedig az egekben. Akkor egyáltalán nem látszott, hogy hova fog fejlődni ez a vonal, ma már nem telefonokat gyártanak, hanem számítógépeket, amin telefonálni is lehet. Az elektromos autó és az önvezetés témája is eléggé kezdetleges az elvárásokhoz képest, drága is, de várjunk csak 5-10 évet és kiderül hova jut. A következő linken elérhető híres - pesszimista - mondásokat olvasva, ki-ki eldöntheti, hogy sírva, vagy röhögve tudja jobban feldolgozni az "élményt".
Végül Bazsó Gábor, alias Karotta videóját ajánlom figyelmetekbe, az egész nagyon jó, de az önvezetésről 15:25-től kb. 25:00-ig sok érdekes információ hangzik el. Idézet: Ha ezt választod, ha nem, az emberiség erre rendezkedett be eddig és működik. Én nem egy balfék gyalogos életét mentettem meg reflexből. Kérdés, hogy a gépek erre valaha képesek lesznek-e? Az sem mellékes, hogy nem feltétlenül a sofőrön múlik sok baleset, sokszor éppen az áldozaton (gyalogos, biciklis). Az út kezelője, karbantartója is jelentős hibákat vét a rossz minőségű utakkal, hibás - ottfelejtett táblákkal. Ez így egyben egy egész. A késelős, agresszív népcsoportok sem fognak megváltozni a gépek alkalmazásától. A bűnesetek 10-11%-a származik közlekedési szabályok áthágása miatt. A maradék 90% sokkal több emberéletet követel. Ha már statisztikázunk. „És ugyanezt Te is megcsinálnád ugye humán sofőrrel, aki mondjuk ideges, fáradt, részeg, balf*sz, felelőtlen, a telefonját nyomkodja, vagánykodik, stb? Mert úgy fair az összehasonlítás...” A hozzászólás módosítva: Jún 17, 2019
Már sokadszorra indul el ugyan ez a téma, ugyan azokkal a résztvevőkkel, ugyan azokkal a pro és contra érvekkel, és mindezidáig valamennyi parttalan veszekedésbe torkollott.
Nagyon kérjük, hogy az ilyesfajta viták elkerülése érdekében ebben a témában tényleg csak az (elektronikához kötődő) érdekességekről essék szó, az ilyesfajta értékelést, felesleges szájtépést pedig mellőzzük!
Á, semmi új. Brit tudósok ezt már a '90-es években bebizonyították:
The Internet can make people horny...
Voltak durvább megoldások is... (láttam ilyen szintvonalösvényeket)
Idézet: „Szintezőkutya egy térképkészítésre használt (barbár) biokibernetikai módszer szenvedő alanya. A kutya fülében levő egyensúly-szervbe éles kő- vagy fémdarabot operálnak, ezért a kutyának egyszerűen fáj a magasságváltoztatás. Így amikor leteszik a terepen, magasságváltoztatás nélkül, szintben csörtet tova. A nyakörvére szerelt lámpa fényét vagy rádióadó jelét követve nagy pontossággal felrajzolható a szintvonal. Az akció után a kutyát 5 vagy 10 méterrel magasabbra helyezik, és elkezdődik a következő szintvonal kimérése. A módszer a hatvanas években, a természet leigázása gondolat jegyében született. Hatékonysága és gyorsasága ellenére hamarosan kiváltotta az állatvédő szervezetek tiltakozását. A nyolcvanas évek végén a TTK hallgatósága több tüntetést szervezett a Puskin utcai E épület előtt, ahonnan rendszeresen kihallatszott (és az egész Trefort-kertet betöltötte) az operáció után lábadozó szintezőkutyák bánatos vonítása. Információink szerint a számítógéppel feldolgozott légifelvételek viharos térhódítása következtében ma már egyre ritkábban használnak szintezőkutyákat, de a terepen még ma is gyakran találkozhatunk a szintezőkutyák taposta jellegzetes vízszintes, a szintvonalakkal együtt kanyargó csapásokkal. Nagyobb - sziklás vagy tüskebokorral fedett - csúcsok megkerülésekor érdemes követni e nyomokat. forrás ” |
Bejelentkezés
Hirdetés |