Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapunyitás gombnyomásra olcsón! - avagy automata kapu házilag
Témaindító: szabi83, idő: Feb 2, 2006
most már tudom és legközelebb jpg-be fogom felrakni a rajzot
A rajzot kicsit elrontottam és késöbb rájöttem h nem jó de ez a módszer jó lenne áramhatárolásra? a relé helyett mondjuk egy bistabil relét tennék be és ha megszorul a motor átkapcsol a relé a másik érintkezöre amit nem kötök be és a távirányitó ujboli lenyomásával indítható ujra a motor. szerintetek ez müködne igy?
Az is probléma lehet hogy a motor indításkor "rövidzárási " áramot vesz fel (be sem indul rendesen a védelem már leoldott.)
Ha csak megszorulásra akarod figyelni a motort akkor is kellene valami indításkésleltető (akár párhuzamos indítógomb). Hogy csak a tényleges túláramra húzzon be a relé. Szerintem elég nehéz lesz ilyen jelfogót találnod ,ezt általában reed csővel meg pár menettel szokták megoldani azzal pedig nem nagyon lehet motort kapcsolni. Ha 220/380 motor akkor inkább a gyári védelmet vedd meg. A régi gyári védelem két úton működik: 1 1-2 mp túlterhelésre még nem old le ,utána ha a motor áramfelvetele nem normalizálódik leold. 2 Hosszú idejű tartós terhellésre egy melegedő bimetál kireteszeli a mágneskapcsolót szintén leold.
köszi az ötleteket,tényleg igazad van az indításiárammal nem is számoltam és ha ennél a megoldásnán maradok az indítógomb is jó megoldás lehet!
És a reed csö is járható út lenne szerintem csak valahogy méretezni kéne. köszönöm a segítségedet sok lényeges problémára rájöttem.
Készíts inkább forgás érzékelőt!egy résoptó+egy fogazott korong amíg forog van jel (négyszög) a fotótranzisztoron .
ezzel a forgásérzékelös dologgal az a baj szerintem h nagyon pontosan kell beállitani és ha valami miatt megakad a kapu nem áll le magátol!
mondjuk ha ugy oldom meg ameddig az optokapu ad jelet addig a motor is menne de amint nincs jel egy relével megszakitom a motor áramkörét,inditáskor egy kis késleltetés alkalmazásával kiküszöbölném h még nincs jel. Szerintetek müködne?
Igen működne . de még ennél isvan egyszerűbb
megoldás! A motor csak a kellő ideig kap áramot (kb 30s) Ha megakad akkor sem ég le , legfeljebb nyitva marad. A véletlen rázáródást (az autóra-a gyerekre) infra érzékelővel akadályozhatod meg.(5eft ) a gyári kár házilag csinálni.Amúgy nézd meg a kimit építettben a 326 oldalon az én elekronikámat .
Azért a jó kuplungot nem spórolnám ki,egy törött kezű gyermek sírása eléggé kellemetlen.(ezt az áramkorlát sem nagyon oldja meg.)l
ha áramkorláttal oldom meg akkor azzal már a végálláskapcsolást is megoldottam,de az idöjárás miatti problémákra is gondolnom kell ami miatt a motornak több eröt kell kifejtenie.
A kuplung kivitelezése nehéz és bonyolult szerintem. inkább az infrás érzékelö jobb lenne mert ha valami akadály kerül az infrasugár utjába az azonnal leállitja a motort,ezzel elkerülöm azt is h az autómra záródjon a kapu és azt is h valakit beszorítson és még ott van az áramhatárolás is
Hát az infra csak egy ponton néz (vonórúd) .Nálunk a főmérnök addig nem engedett átadni egy kaput amíg kézzel le nem lehetett fogni.(szidták is rendesen, de igaza volt)
proba nak nagyon igaza van a mecanikus nyomatékkorlátozással, és az infra hibájával is !!
Egy dolgról még nem esett szó. egy (esetleg több mázsás) kapu ha megindul, a tehetetlensége miatt nem áll meg azonnal, hiába kapcsolod le a motort! A fékezéséről is gondoskodni kell! Legtöbbször ezt önzáró hajtással (csiga áttétel, csavarorsó) oldjákmeg. Ekkor viszont gondoskodni kell mechanikus szétkapcsolási lehetőségről hogy hiba, áramszünet, esetén ne csak dörömbölni tudj hogy "Vilma engedj be!" Ui: Egy nyomatékkuplung nem annyira bonyolult, de ha nem szeretnél foglalkozni vele, megfelelő lehet egy olcsó akkus fúrógép hajtómotornak, abban szinte minden benne van! (Sokszor lehet olcsón kapni motort hajtóművel. Tokmány, ház és egyéb kacatok nélkül.)
hát igen nem csak jól kell hogy müködjön a szerkezet de biztonságos is kell h legyen!
Amugy én tolókapura gondoltam és függőlegesen több helyre helyeznék infra adókat és vevöket.
Az infra elhelyezése a lényeges ! A kapu elé kell tenni
úgy hogy ne lehessen kikerülni és a kapu mindkét oldalára egyet egyet. Ha a nyitott kapu szárny előtt van az infra a gyerek belelép a sugárba annyira gyors nem lehet a záródás hogy a kapu fellökje a kicsit!!!! Nekem 2 szárnyú kapum van az egész 3m széles 30 s alatt záródik be ,enyi idő alatt 3* átszaladhat a gyerek minden védelem nélkül!! Tehát : az infra elhelyezése és a kapu sebessége a leglényegesebb kérdés!!
Igen ezért jó lenne ha lehetne szabályozni a motor fordulatszámát
De ez az infrás megoldás sztem jó lessz!!
Nem értem miért és milyen jel alapján akarod
szabályozni a fordulatszámot?
Egyszerő ,de sok kísérletezést igényelt Úgy csináltam nyomatékkorlátozást, hogy a kisfeszültségű talán 24V motornak jól megválasztott tápfeszültség meg egy soros izzólámpa volt az áramkorlát Ezt sikerült úgy beállítani (izzócsere) hogy a gyerekek hintáztak rajta és nem lett belőle baleset (igaz ez kétszárnyú kapu volt .Aztán az izzó kiégett a sok túláramtól meg a tulaj érdeklődése is megcsappant ,kellett másra az udvar).
Hi
ha jól értem egy Dc 24 v-os motor áramkorlátját kell megoldanod? miért nem használsz Reed relét?? Ha esetleg nem ismered leírhatom. viszont az indításkor képződő áramlöketet is érzékelni fogja, ezt egy egyszerű időzítővel (1 kondi pár ellenállás) ki lehet védeni. üdv
Hi
a fékezést a gyári (230V asszinkron motorú) kapunyitóknál úgy oldják meg, mivel ez 2 irányba forog, hogy kb 0,5 másodpercre kb 70-100voltot adnak a másik irányba is, ezáltal a motor szinte azonnal fékezi a kaput, ha ez a funkció nincs rajta bekapcsolva a forgórész tehetetlensége miatt még jópár centit engedi a kaput. Az is igaz, hogy a fékezés elég rendesen igénybe veszi a mechanikát, de hát..... valamit-valamiért
Köszönöm, én csak tanácsot szerettem volna adni nyomaték korlátozásra kuplung helyett skyline -nak.
ez csak egy ötlet volt hogy a kapu zárási sebességét tudjam állitani de nem szükséges csak bonyolitaná az egész rendszert!
köszi a tanácsot de szerintem a relés megoldást fogom kikísérletezni,vagy reed relével vagy sima relével azt még nem tudom.
a rázárodás elleni védelmet infrával fogom megoldani 10Cm enként infra a függölegesen persze amikor a kapu teljesen összezáródik ezeket az infrákat ki kell h kepcsolja valami elektronika! ha akadály kerül a kapu elé azt megállással vagy a motor polaritásváltásával oldanám meg!
hi kaqkk!
szerintem ha van végálláskapcsoló akkor kár ezen rágódni, azzal a legegyszerűbb megcsinálni. egyébként, most eszembejutott a Marantech Comfort, garázskapu nyitó vezérlése hasonló un. reed sensorok vannak benne, 1 szenzor érzékeli a motor fordulatszámát (terhelését). van egy másik ami a kapu helyzetét érzékeli, mégpedig úgy, hogy kapumozgató műanyag lánc közepén van egy mágnes, ez egy referenciapontot szolgáltat minden felnyíláskor a vezérlésnek, beüzemeléskor meg csak be kell tanítani, hogy a referenciaponthoz képest, mennyire van az alsó és felső holtpont. Szóval nem akarlak lebeszélni, de ha a forgórész forgását akarod számolni és csak erre akarsz támaszkodni, akkor nem lessz könnyű dolgod, a gyakorlatban még ilyen megoldást önmagába még nem láttam. üdv
Nekem már majdnem 1 éve működik a kapunyitóm
csak agyalok még hogyan lenne jobb!
ahogy gondolod, amúgy a gyári szárnyas kapunyitókba nincs is végálláskapcsoló, csak a kinyitott helyzetbe, becsukáskor, addig megy a motor amíg bír, elvileg bírnia kell, még sose láttam leégett állórésztekercset.
Bár én a mienkbe önszorgalomból raktam oda is végálláskapcsolót, mivel csak 1 szárnyú a kapunk, jó nagy és csumagázt kap (230V) végig, hogy minél gyorsabban kinyíljon. becsukáskor meg féltem, hogy nagyon elcsavarja a kaput. abba a parabolamozgatóba milyen áttétel van? le tudnál rajzolni egy vázlatot? érdekene. nem pont kapunyitáshoz.
Semmi nagy dologra ne gondolj .
a motor tengelyhez csatlakozik egy müanyag fogskerekes áttétel az hajt egy menetes orsót ami mozgatja a rudazatot ebben van egy műanyag anya .Az áttétel forgat egy bütyköt ami állitható és az nyomja meg a végállás kapcsolót ( egyenáramú nálam 36v os ) a motor Én kb 80v-ról működtetem igy 25 másodperc alatt nyit -zár.
Ez úgy működik, hogy kap egy jelet, elindul az időzítés, majd D tároló eldönti, hogy Nyít v. Zár. Végállást pedig oldalanként egy komparátor végzi, sünt-ön eső fesz-el megoldva.
Ha, túl gyors az 1-2 másodperces nyitás vagy a zárás, akkor berakok PWM-t is, bár eredetileg is úgy terveztem, hogy PWM-el szabályozom a sebességet, persze ezt is külön-külön oldalanként. Üdv
Én is próbáltam az ablaktörlő motort ,de nagy menetemelkedésű orsóval csak a végállást nem
tudtam precízen megoldani ezért cseréltem parabola tolómotorra . De a te megoldásod az áram figyelés nagyon tetszik, A kapcsolást a pic programját közzé teszed? A képek 2 éve készültek, mivel akkor álltam neki , azóta kicsit tanultam a dolgokat, így terveztem jómagam a vezérlést is. Nem menetes szárral oldom meg, mert az lassú. Az ablaktörlő tengelyére teszek egy kart, mint egy negyed fordulat lesz a nyitás vagy zárás, ezért lesz gyors.. Idézet: „A kapcsolást a pic programját közzé teszed?” Sajnos nem, mert nincs benne PIC Ezekkel oldottam meg: 1 DB 555 1 DB 4013 1 DB lm324 2 DB 4081 Üdv |
Bejelentkezés
Hirdetés |