Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Szélgenerátor építési problémák
Lapozás: OK   30 / 507
(#) zsoltee0001 válasza bladzser2 hozzászólására (») Máj 28, 2008 /
 
hmm.... bonyolult voltam?
egy gyorsító áttétellel összekötöd a szivattyú tengelyét a szélkerékkel.
nem tom, hogy néz ki ez a szivattyú, szét lehet-e szedni?
van 1000 módszer. vagy szerzel egy autó vízpumpát és azt hajtod meg.
De a lényeg, hogy először hozz össze egy jó hatásfokú szélkereket, nézd meg milyen fordulatszámmal pörög, és ahhoz méretezd az áttétel nagyságát
ok?
(#) bladzser2 hozzászólása Máj 28, 2008 /
 
A szivattyú sajna nem szétszedhető! Nagy nyomásra van szükség mivel a tő közepén szökőkút van és ennek kell azért a nyomás. Ezért gondoltam hogy ugyanúgy árammal hajtanám meg csak nem hálózatról hanem generátorról. Tehát nekem ez a megoldás így nem nyerő amit leírsz. Autó vízpumpa meg kevés ilyen nyomáshoz. Tehát az elektromos módszert kéne valahogy összehozni.
Az autó generátor hány voltot termel? 13-14?
Ebből nem lehetne valahogy villard féle feszültségkétszerezővel kb 230V-ot nyerni?
Csak ugye az Ampert nem növeli
Ez így jó lenne elgondolásnak?
(#) SZIA hozzászólása Máj 28, 2008 /
 
Ki mit csinált a villám csapások miatt a gépezetén?

És télen mit csináltok a szélgenerátorral?
(#) deguss válasza bladzser2 hozzászólására (») Máj 28, 2008 /
 
Szia bladzser!

Talán pont jó, hogy észre vettelek, én is kerti tavas vagyok. Nem akarlak leszólni, de mi a búbánatnak kell 250W és miért kell 2 méter magas vízoszlop?

Nem akarok okosnak tűnni, de én már átgondoltam a problematikát egyszer-kétszer, talán többször is, mint Te.
A nagy vízcsobogó, szökőkút, vízesős, spriccelő, tusoló igen sok vizet párologtat el, és amit még jelentősebb, nyáron felmelegíti a vizet. Egy 250W-os pumpa összekeveri a vizet, így az egész tó annyira felmelegszik, hogy megdöglenek a halak nyáron, feltéve ha vannak.

Azért építeni egy 230V-os szélgenerátor, hogy üzemeltetni tudjál egy kondenzátor-, vagy egy 1-fázisú segédtekercses aszinkronmotort, kész pazarlás!

1. Úgy érné meg szélkereket építeni, ha a kerék tengelye mechanikus összeköttetésben lenne egy kézi pumpával. (azért írom így, hogy megértsd, és nehogy egy a centrifugális erőhatáson alapuló pumpára gondolj) Vízemelésre ez a leghatékonyabb megoldás, de ilyenkor, a víz áramlása nem folyamatos, fordulatonként egyszer szív, egyszer lenyom. Ahhoz, hogy ezt használni tudd, a vizet egy magasabban lévő tárolóban pufferelni kell.

2. Ha mindenképpen kell pumpa, és beéred akár 1000l/h-val is 1 méteren, nos, ahhoz kell 20W. Hogy honnan tudom? Nem is olyan régen készítettem egy ilyen teljesítményszámító űrlapot, ez több óra munkája, tehát szigorúan csak az eredeti formában adható tovább. Mellékeltem.
A megoldás egy kisfeszültségű pumpában rejtőzik, amit napelemről táplálunk. Amennyiben egyetértesz, gyere át a 3970-es topicba, mivel így már semmi köze a szélhez. Itt kitárgyalhatjuk.

Röviden ennyi. deguss
(#) zsoltee0001 válasza bladzser2 hozzászólására (») Máj 29, 2008 /
 
hali
mondhattad volna előbb is, hogy szökőkúthoz kell, de ettől függetlenül nem értem mi a gond az autó vízpumpával? az is centrifugál szivattyú ugyanúgy mint valszeg a te 250 W os szivattyúd, sőt a hidroforba is az van, márpedig 4-5 bárt lazán elérnek.
szóval nem akarlak lebeszélni de gondolj bele mennyi nehézség van a szélgenerátorba.
először is meg kell oldani a generátor gerjesztését, ehhez kell 1 akksi, aztán el kell dönteni, hogy mikor érdemes gerjeszteni, nyilván szélcsendben nincs értelme, meg még ráadásul le is merítené az aksit.
aztán az áttétel: mekkora ékszíjjtárcsa kell már hozzá itt rögtön elveszik az energi minimum 30%-a. legalább 1000es fordulatot el kell érned, hogy töltsön is valamit, de lehet, hogy keveset mondtam, aztán a generátor hatásfoka se 100%. Egyébként a gyárilag telepített szélgenerátorok nem alkalmaznak áttételt pont emmiatt (legalábbis az újjak nem).
aztán kell egy invertert ez további probléma + veszteség
+ ezt az egészet időjárás állóra kell csinálni.

szóval én még mindig azt mondom, kár agyalni... először csináld meg a szélkereket, és utánna gondolkozz milyen megoldást választassz
üdv
(#) bladzser2 hozzászólása Máj 29, 2008 /
 
köszi szépen mindenkinek gondolkodok még a dolgokon
(#) tamkov válasza bladzser2 hozzászólására (») Máj 29, 2008 /
 
(#) SZIA hozzászólása Máj 29, 2008 /
 
"Ki mit csinált a villám csapások miatt a gépezetén?

És télen mit csináltok a szélgenerátorral?"

Az indukált fesz. a fordulatszám fügvényében, hogy változik?

köszi
(#) lehar válasza SZIA hozzászólására (») Máj 30, 2008 /
 
Villám ellen böven elegendő,ha egy 10-12 méter hosszu galvanizált laposvasat (2x25mm),jó 1 méter mélyen a földbe ásol,és rákapcsolod a generátorod vas árbocára,8mm-es csavarral.Télen fent hagyod az árbocon,még erös hóviharban is vigan termeli az energiát.Természetesen minnél nagyobb a fordulat,ugy nő a leadott fesz is+az áram erösség is.Persze a fesz/áramerösség növekedése a fordulat fügvényében,a generátor tipusátol,ill szerkezetétöl függ.
(#) SZIA válasza lehar hozzászólására (») Máj 30, 2008 /
 
köszi!
De, nem szokott befagyni, pl a csapágy?
Nem kizárt a -15;-20°C-se!
(#) lehar válasza SZIA hozzászólására (») Máj 30, 2008 /
 
Ha rendesen kialakitott csapágyházakba vannak beépitve,és használsz szemeringeket is akkor semmi esetre se.Az enyém már átélt jó néhány telet,gond nélkül.Olyan viszont volt hogy a lapátok megrakodtak ráfagyott jéggel,de egy hosszu létrárol,seprűnyéllel leveregettem,ovatosan,amig ujra elingult:a többit a forgó lapátok ledobták magukrol.
(#) SZIA válasza lehar hozzászólására (») Máj 30, 2008 /
 
Jolvan, hát kíváncsi leszek az enyémre!
(#) Atis57 válasza lehar hozzászólására (») Máj 31, 2008 /
 
Sziasztok!
a villám elleni védelem : minden 6 métert meghaladó / a környezetéhez képest /fémépitményre kötelező .
többféle megoldás lehetséges:
az emlitett szalagföldelés: méretei min. 10m hossz 0,75m-nél mélyebben 6X20mm-es laposvasból --8mm-es köracélból ...
rúdföldelés: min. 2m 2"-s vastagfalú cső 0,75m-nél mélyebben 8mm -es köracéllal összeköfve
lemez földelő : oldalanként 1m2 meghaladó felület 0,75m-nél mélyebben anyagvastagság horganyozva 4mm -anélkül 6mm.
a földben a kötéseket hegesztéssel kell késziteni, levegőben lehet csavar kötés 2db 6mm-es vagy 1db 8mm-es csavarral
a földelési ellenállásnak min 10 Ohmnk kellene lennie...
ha valakit pontosabban érdekel
Msz 274 villámvédelmi szabvány.....
(#) lehar válasza Atis57 hozzászólására (») Máj 31, 2008 /
 
Más ország,más szabvány,erre Erdélyben igy érvényes,ahogy leirtam.A mélységet erre nagyon szokták ellenörizni,mivel a szárazabb talajban a maximális 4 ohm,maximális földelési érték, (ez az itteni szabványban meghatározott maximális érték),csak 1 méternél mélyebben lehet elérni.Köracél,és lemez földelést itt nem alkalmaznak.Kizárolag csak a galvanizált szalag acélt ismerik el.(valoszinüleg a nagyobb hosszúság és a talajban jobban elosztó képessége miatt).Egyébként,mivel a M.O.-i szabványokat nem ismerem,ezért nem is nagyon tudom minösiteni.
(#) SZIA hozzászólása Máj 31, 2008 /
 
Ki mit gondol a különböző hajtásokról?
bordás- ékszíj, lánc...
Ki milyet használ, és miért?
(#) lehar válasza SZIA hozzászólására (») Máj 31, 2008 /
 
Mivel a gépiparban sok féle erö,illetve forgatónyomaték átviteli eszköz,szerkezet van,ezért szinte kézenfekvönek tünik ezek alkalmazása a szélerőmüvekben is.De vegyük sorra néhányukat.Elsöként az ékszijat:autogenerátorok,és régebb a ventilátorok szinte kizárolagos meghajtója a gkocsikban.Mivel egy normálisan kifeszitett ékszij energia ,,,igénye,,, valahol kb. 3OO-4OO Watt körül mozog(kb. O,5-O,6 Le.),Ha most ezt az energiát levonjuk egy gkocsi motor összteljesitményéböl,kiderül hogy csak elenyészöen keveset fogyaszt.De ha ezt a teljesitményt levonod egy szélmotor 5OO-1OOOwatjábol,akkor az eredmény kissé ,,,gyászos,,, lessz.Ami a fogaskerekek,ill.a lánc áttételeket illeti itt is eléggé jelentösek lehetnek az átviteli veszteségek,noha jóval kissebbek az ékszijnál.Ezért érdemes ezek kiküszöbölése a kissebb szélgenerátorok esetében,ahol szinte eredendöen viszonylag kis,ill. korlátolt energia áll rendelkezésre.A nagyon nagy szélerömüvek esetében már ezek az áttételek a rendelkezésre álló energia csak kis hányadát emésztik fel,ezért itt alkalmazhatoak.
(#) SZIA hozzászólása Máj 31, 2008 /
 
Mellesleg azért kérdeztem, mert nekem most bordásszíj van felrakva, de kevésnek bizonyult az áttétel. Viszont autókban nem igen használnak ettől nagyobbat.
A fogazata pedig spec., mivel autóipar részére van gyártva. SKF-nél kerestem nagyobb tárcsát a szíjamhoz, de nem találtak ilyet a katalógusban.
A motor tengelyére meg már rátettem melegítéssel a tárcsát. Szóval vagy láncot használok, és mellé teszem, mert elférne, vagy maratok egy nagyobb fogasszíj tárcsát!
De vmi áttétel növelést mindenképp csinálok.
köszi
(#) zsoltee0001 válasza SZIA hozzászólására (») Jún 1, 2008 /
 
Hali
ahogy Lehar is írta az ékszíjj felejtős ezesetben.
vagy lánckerék, vagy ami még ennél is jobb fogaskerékhajtás lenne a legjobb.
sajna lánckerék ekkora méretben nem nagyon van, erre nincs ötletem, esetleg egy kettős áttételt lehetne alkalmazni, de akkor az már zabálja az energiát.
fogaskerék megoldásra lenne egy meredek ötletem
:
pl zsiguli fogaskoszorú + a hozzá tartozó önindítóból kiberhelt fogaskerék, ha ezt össze tudod építeni és a fogaskoszorút rá tudod valahogy gányolni a szélkerék tengelyére (kell csinálni egy kereket amelyre rápasszol a fogaskoszorú) minimum 1:10 arányú gyorsítóáttételt kapsz
üdv
(#) lehar válasza SZIA hozzászólására (») Jún 1, 2008 /
 
Végeredményben milyen generátorod van?Ha auto,akkor tényleg egy kicsitt macerás lessz a gyorsitó áttétel megvalositása.Itt szinte csak a fogaskerekű áttétel jöhet szoba.Esetleg probálj kerékpár láncot alkalmazni,pedálfogaskerékkel,és hátsokerék kissebbik fogaskerekével.+3lyuk a szélkerék tárcsába,és 3 csavarral ráfogod a pedálfogaskereket.+ 3 lyuk a generátor tárcsájába,és ráfogod három csavarral a kis fogaskereket.Ennél egyszerübben nehezebb.
(#) SZIA válasza lehar hozzászólására (») Jún 1, 2008 /
 
Én is gondoltam a bicikli lánc hajtásra, de ott is a legnagyobb áttétel ~3:1. Még az is kevés.
Ahogy zsoltee0001 mondta a kettős áttételezés meg már zabálja az energiát.
Igazából azt is jó lenne tudni, hogy mekkora az az áttétel, ami már jól megforgatja a generátort, de még nem túl nagy ahoz, hogy nehezen induljon.
Amúgy szervó motort használok generátornak.
Sajnos elfelejtettem lefényképezni, majd egyszer ha megint lent lessz lekapom.
(#) lehar válasza SZIA hozzászólására (») Jún 1, 2008 /
 
Ez a problémák egyike,amiért érdemes inkább egy állandómágneses(neodimest) generátort késziteni.Itt startbol feleslegessé válnak az áttételezési,gerjesztési,stb problémák.És ami a legfontosabb,nagyon tartosak,és rendkivül kevés karbantartást igényelnek,és a nagyon egyszerű szerkezetük is viszonylag könnyen megépithetövé teszik.
(#) SZIA válasza lehar hozzászólására (») Jún 1, 2008 /
 
Ez is állandó mágnesű, igaz nem neodym-es, és a gyorsítással nem több ezres fordulatot kellene elérjek, mivel a motor névleges fordulatszáma 1500 1/min, és ezen a fordulaton 1500 W-ra képes. Na most ha ez fordítva is igaz, akkor már az is jó, ha a felére feltudom gyorsítani.
Most azért sem tud annyira gyorsan forogni, mivel sok lapátos rendszerem van, tehát "lassú" járású a cucc, viszont a nyomatékkal nem lenne gond.

Nem tudsz vmi egyszerű módszert arra, hogy megtudjam mennyivel forog a kerék, de úgy hogy nem kell felszereljek rá semmit. (egyenlőre) xd

köszi
(#) lehar válasza SZIA hozzászólására (») Jún 1, 2008 /
 
Ahogy irtad, a sok lapátu keréknek alacsony fordulata van,nagyobb nyomatékkal.Neked viszont nagy fordulatra van szükséged.Ezért inkább készits magadnak egy kb.1,5m lapáthoszuságu,3m rotor átméröjű szélkereket: 3lapátosat.Köztudott hogy a legnagyobb hatásfoka a 3 lapátos szkerekeknek van.Mivel ezek a szkerekek kb 2OO-5OO fordulaton pörögnek,ezért egy 3-4 szeres gyorsitó áttételt viszonylag könnyű lesz rá szerkeszteni.
(#) zsoltee0001 válasza SZIA hozzászólására (») Jún 1, 2008 /
 
"mivel sok lapátos rendszerem van, tehát "lassú" járású a cucc"
hát ezt most komolyan nem értem, mi köze van a lapátok számának a fordulatszám nagysághoz, ráadásul fordított arányba?
(#) lehar válasza SZIA hozzászólására (») Jún 1, 2008 /
 
Mivel a fordulat mérönek valamilyen kapcsolatban kell áljon a mérendő tárgyal,ezért valamilyen eszköz használata elkerülhetetlen,nagyon alacsony fordulaton persze ,,,mérhetsz,,, közvetlen számolási modszerrel:pl.egy percen át számlálod egyik ,más szinüre festett lapát ,teljes fordulatszámát.Igy ha nagyon ügyes vagy , akár 1OO-12O ford per perecnkénti fordulatot is ,,,mérhetsz,,, ,viszonylag elég pontosan.Ennél nagyobb fordulatra, már szükség lessz valamilyen eszközre.Optikai,vagy valamilyen egyébb közvetlen kapcslatban állora a tengellyel.Esetleg ha pontosan tudod a generátor polusszámát,akkor levezethetsz egy egyenirányitatlan szálat a generátorrol és méred annak a frekvenciáját,amiböl már könnyű kikövetkeztetni a fordulatot is.
(#) SZIA válasza zsoltee0001 hozzászólására (») Jún 1, 2008 /
 
Mivel a lapátok sűrűn vannak, nagyobb sebességen a lapátok okozta turbulencia, rontja a teljesítő képességet.
Ezért halhattad azt (ha hallottad), hogy elméletileg az egy lapátos a legjobb hatásfokkal dolgozó rotor. Mivel ott nagyon nagy sebességen kavarna be saját magának, az önamga által gerjesztett turbulencia. Csak ott a kiegyensúlyozás meg az esztétika... hogy néz az ki...
remélem értehető voltam
(#) SZIA válasza lehar hozzászólására (») Jún 1, 2008 /
 
No igen, nem tudom a póluszámot, erre én is gondoltam már. Amúgy a 3 fázis van levezetve, tehát még jó is lenne.

Megnézem, hogy a szervó motorokat általában hány póluspárral készítik...
(#) SZIA válasza lehar hozzászólására (») Jún 1, 2008 /
 
Az eredeti célom a 3 lapátos volt, meg is fogom csinálni, de az időszűke miatt ezt választottam, mert itt nem anyira számít a lapát aerodinamikai kialakítása.
Addig meg jó lenne, ha termelne vmi komolyabb energia mennyiséget.
(#) lehar válasza SZIA hozzászólására (») Jún 1, 2008 /
 
Ne haragudj,de erösen kétlem hogy valami számottevő eredményre jutsz a soklapátossal.Inkább startbol koncentrálj a három lapátosra,igy jóval hamarabb jutsz eredményre.Igy nem fecséreled el fölöslegesen az idödet a sok lapátossal való felesleges, meddő kisérletezgetéssel.
(#) lehar válasza SZIA hozzászólására (») Jún 1, 2008 /
 
A fordulat mérésre elegendö ha a fordulat fügvényében jelentkező frekit,,,,összehangolod ,,, a fordulatmérő kijelzöjével. Kb igy : mondjuk ha mérsz 1OO fordulaton 15OHz-et, akkor mondjuk a 3OO Hz 2OO fordulatnak felelne meg.Persze ezt csak kisérleti uton lehet megállapitani.
Következő: »»   30 / 507
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem