Fórum témák
» Több friss téma |
hmm.... bonyolult voltam?
egy gyorsító áttétellel összekötöd a szivattyú tengelyét a szélkerékkel. nem tom, hogy néz ki ez a szivattyú, szét lehet-e szedni? van 1000 módszer. vagy szerzel egy autó vízpumpát és azt hajtod meg. De a lényeg, hogy először hozz össze egy jó hatásfokú szélkereket, nézd meg milyen fordulatszámmal pörög, és ahhoz méretezd az áttétel nagyságát ok?
A szivattyú sajna nem szétszedhető! Nagy nyomásra van szükség mivel a tő közepén szökőkút van és ennek kell azért a nyomás. Ezért gondoltam hogy ugyanúgy árammal hajtanám meg csak nem hálózatról hanem generátorról. Tehát nekem ez a megoldás így nem nyerő amit leírsz. Autó vízpumpa meg kevés ilyen nyomáshoz. Tehát az elektromos módszert kéne valahogy összehozni.
Az autó generátor hány voltot termel? 13-14? Ebből nem lehetne valahogy villard féle feszültségkétszerezővel kb 230V-ot nyerni? Csak ugye az Ampert nem növeli Ez így jó lenne elgondolásnak?
Ki mit csinált a villám csapások miatt a gépezetén?
És télen mit csináltok a szélgenerátorral?
Szia bladzser!
Talán pont jó, hogy észre vettelek, én is kerti tavas vagyok. Nem akarlak leszólni, de mi a búbánatnak kell 250W és miért kell 2 méter magas vízoszlop? Nem akarok okosnak tűnni, de én már átgondoltam a problematikát egyszer-kétszer, talán többször is, mint Te. A nagy vízcsobogó, szökőkút, vízesős, spriccelő, tusoló igen sok vizet párologtat el, és amit még jelentősebb, nyáron felmelegíti a vizet. Egy 250W-os pumpa összekeveri a vizet, így az egész tó annyira felmelegszik, hogy megdöglenek a halak nyáron, feltéve ha vannak. Azért építeni egy 230V-os szélgenerátor, hogy üzemeltetni tudjál egy kondenzátor-, vagy egy 1-fázisú segédtekercses aszinkronmotort, kész pazarlás! 1. Úgy érné meg szélkereket építeni, ha a kerék tengelye mechanikus összeköttetésben lenne egy kézi pumpával. (azért írom így, hogy megértsd, és nehogy egy a centrifugális erőhatáson alapuló pumpára gondolj) Vízemelésre ez a leghatékonyabb megoldás, de ilyenkor, a víz áramlása nem folyamatos, fordulatonként egyszer szív, egyszer lenyom. Ahhoz, hogy ezt használni tudd, a vizet egy magasabban lévő tárolóban pufferelni kell. 2. Ha mindenképpen kell pumpa, és beéred akár 1000l/h-val is 1 méteren, nos, ahhoz kell 20W. Hogy honnan tudom? Nem is olyan régen készítettem egy ilyen teljesítményszámító űrlapot, ez több óra munkája, tehát szigorúan csak az eredeti formában adható tovább. Mellékeltem. A megoldás egy kisfeszültségű pumpában rejtőzik, amit napelemről táplálunk. Amennyiben egyetértesz, gyere át a 3970-es topicba, mivel így már semmi köze a szélhez. Itt kitárgyalhatjuk. Röviden ennyi. deguss
hali
mondhattad volna előbb is, hogy szökőkúthoz kell, de ettől függetlenül nem értem mi a gond az autó vízpumpával? az is centrifugál szivattyú ugyanúgy mint valszeg a te 250 W os szivattyúd, sőt a hidroforba is az van, márpedig 4-5 bárt lazán elérnek. szóval nem akarlak lebeszélni de gondolj bele mennyi nehézség van a szélgenerátorba. először is meg kell oldani a generátor gerjesztését, ehhez kell 1 akksi, aztán el kell dönteni, hogy mikor érdemes gerjeszteni, nyilván szélcsendben nincs értelme, meg még ráadásul le is merítené az aksit. aztán az áttétel: mekkora ékszíjjtárcsa kell már hozzá itt rögtön elveszik az energi minimum 30%-a. legalább 1000es fordulatot el kell érned, hogy töltsön is valamit, de lehet, hogy keveset mondtam, aztán a generátor hatásfoka se 100%. Egyébként a gyárilag telepített szélgenerátorok nem alkalmaznak áttételt pont emmiatt (legalábbis az újjak nem). aztán kell egy invertert ez további probléma + veszteség + ezt az egészet időjárás állóra kell csinálni. szóval én még mindig azt mondom, kár agyalni... először csináld meg a szélkereket, és utánna gondolkozz milyen megoldást választassz üdv
Egy érdekes megoldás
http://www.venturacountystar.com/photos/2007/aug/04/16670/
"Ki mit csinált a villám csapások miatt a gépezetén?
És télen mit csináltok a szélgenerátorral?" Az indukált fesz. a fordulatszám fügvényében, hogy változik? köszi
Villám ellen böven elegendő,ha egy 10-12 méter hosszu galvanizált laposvasat (2x25mm),jó 1 méter mélyen a földbe ásol,és rákapcsolod a generátorod vas árbocára,8mm-es csavarral.Télen fent hagyod az árbocon,még erös hóviharban is vigan termeli az energiát.Természetesen minnél nagyobb a fordulat,ugy nő a leadott fesz is+az áram erösség is.Persze a fesz/áramerösség növekedése a fordulat fügvényében,a generátor tipusátol,ill szerkezetétöl függ.
köszi!
De, nem szokott befagyni, pl a csapágy? Nem kizárt a -15;-20°C-se!
Ha rendesen kialakitott csapágyházakba vannak beépitve,és használsz szemeringeket is akkor semmi esetre se.Az enyém már átélt jó néhány telet,gond nélkül.Olyan viszont volt hogy a lapátok megrakodtak ráfagyott jéggel,de egy hosszu létrárol,seprűnyéllel leveregettem,ovatosan,amig ujra elingult:a többit a forgó lapátok ledobták magukrol.
Sziasztok!
a villám elleni védelem : minden 6 métert meghaladó / a környezetéhez képest /fémépitményre kötelező . többféle megoldás lehetséges: az emlitett szalagföldelés: méretei min. 10m hossz 0,75m-nél mélyebben 6X20mm-es laposvasból --8mm-es köracélból ... rúdföldelés: min. 2m 2"-s vastagfalú cső 0,75m-nél mélyebben 8mm -es köracéllal összeköfve lemez földelő : oldalanként 1m2 meghaladó felület 0,75m-nél mélyebben anyagvastagság horganyozva 4mm -anélkül 6mm. a földben a kötéseket hegesztéssel kell késziteni, levegőben lehet csavar kötés 2db 6mm-es vagy 1db 8mm-es csavarral a földelési ellenállásnak min 10 Ohmnk kellene lennie... ha valakit pontosabban érdekel Msz 274 villámvédelmi szabvány.....
Más ország,más szabvány,erre Erdélyben igy érvényes,ahogy leirtam.A mélységet erre nagyon szokták ellenörizni,mivel a szárazabb talajban a maximális 4 ohm,maximális földelési érték, (ez az itteni szabványban meghatározott maximális érték),csak 1 méternél mélyebben lehet elérni.Köracél,és lemez földelést itt nem alkalmaznak.Kizárolag csak a galvanizált szalag acélt ismerik el.(valoszinüleg a nagyobb hosszúság és a talajban jobban elosztó képessége miatt).Egyébként,mivel a M.O.-i szabványokat nem ismerem,ezért nem is nagyon tudom minösiteni.
Ki mit gondol a különböző hajtásokról?
bordás- ékszíj, lánc... Ki milyet használ, és miért?
Mivel a gépiparban sok féle erö,illetve forgatónyomaték átviteli eszköz,szerkezet van,ezért szinte kézenfekvönek tünik ezek alkalmazása a szélerőmüvekben is.De vegyük sorra néhányukat.Elsöként az ékszijat:autogenerátorok,és régebb a ventilátorok szinte kizárolagos meghajtója a gkocsikban.Mivel egy normálisan kifeszitett ékszij energia ,,,igénye,,, valahol kb. 3OO-4OO Watt körül mozog(kb. O,5-O,6 Le.),Ha most ezt az energiát levonjuk egy gkocsi motor összteljesitményéböl,kiderül hogy csak elenyészöen keveset fogyaszt.De ha ezt a teljesitményt levonod egy szélmotor 5OO-1OOOwatjábol,akkor az eredmény kissé ,,,gyászos,,, lessz.Ami a fogaskerekek,ill.a lánc áttételeket illeti itt is eléggé jelentösek lehetnek az átviteli veszteségek,noha jóval kissebbek az ékszijnál.Ezért érdemes ezek kiküszöbölése a kissebb szélgenerátorok esetében,ahol szinte eredendöen viszonylag kis,ill. korlátolt energia áll rendelkezésre.A nagyon nagy szélerömüvek esetében már ezek az áttételek a rendelkezésre álló energia csak kis hányadát emésztik fel,ezért itt alkalmazhatoak.
Mellesleg azért kérdeztem, mert nekem most bordásszíj van felrakva, de kevésnek bizonyult az áttétel. Viszont autókban nem igen használnak ettől nagyobbat.
A fogazata pedig spec., mivel autóipar részére van gyártva. SKF-nél kerestem nagyobb tárcsát a szíjamhoz, de nem találtak ilyet a katalógusban. A motor tengelyére meg már rátettem melegítéssel a tárcsát. Szóval vagy láncot használok, és mellé teszem, mert elférne, vagy maratok egy nagyobb fogasszíj tárcsát! De vmi áttétel növelést mindenképp csinálok. köszi
Hali
ahogy Lehar is írta az ékszíjj felejtős ezesetben. vagy lánckerék, vagy ami még ennél is jobb fogaskerékhajtás lenne a legjobb. sajna lánckerék ekkora méretben nem nagyon van, erre nincs ötletem, esetleg egy kettős áttételt lehetne alkalmazni, de akkor az már zabálja az energiát. fogaskerék megoldásra lenne egy meredek ötletem : pl zsiguli fogaskoszorú + a hozzá tartozó önindítóból kiberhelt fogaskerék, ha ezt össze tudod építeni és a fogaskoszorút rá tudod valahogy gányolni a szélkerék tengelyére (kell csinálni egy kereket amelyre rápasszol a fogaskoszorú) minimum 1:10 arányú gyorsítóáttételt kapsz üdv
Végeredményben milyen generátorod van?Ha auto,akkor tényleg egy kicsitt macerás lessz a gyorsitó áttétel megvalositása.Itt szinte csak a fogaskerekű áttétel jöhet szoba.Esetleg probálj kerékpár láncot alkalmazni,pedálfogaskerékkel,és hátsokerék kissebbik fogaskerekével.+3lyuk a szélkerék tárcsába,és 3 csavarral ráfogod a pedálfogaskereket.+ 3 lyuk a generátor tárcsájába,és ráfogod három csavarral a kis fogaskereket.Ennél egyszerübben nehezebb.
Én is gondoltam a bicikli lánc hajtásra, de ott is a legnagyobb áttétel ~3:1. Még az is kevés.
Ahogy zsoltee0001 mondta a kettős áttételezés meg már zabálja az energiát. Igazából azt is jó lenne tudni, hogy mekkora az az áttétel, ami már jól megforgatja a generátort, de még nem túl nagy ahoz, hogy nehezen induljon. Amúgy szervó motort használok generátornak. Sajnos elfelejtettem lefényképezni, majd egyszer ha megint lent lessz lekapom.
Ez a problémák egyike,amiért érdemes inkább egy állandómágneses(neodimest) generátort késziteni.Itt startbol feleslegessé válnak az áttételezési,gerjesztési,stb problémák.És ami a legfontosabb,nagyon tartosak,és rendkivül kevés karbantartást igényelnek,és a nagyon egyszerű szerkezetük is viszonylag könnyen megépithetövé teszik.
Ez is állandó mágnesű, igaz nem neodym-es, és a gyorsítással nem több ezres fordulatot kellene elérjek, mivel a motor névleges fordulatszáma 1500 1/min, és ezen a fordulaton 1500 W-ra képes. Na most ha ez fordítva is igaz, akkor már az is jó, ha a felére feltudom gyorsítani.
Most azért sem tud annyira gyorsan forogni, mivel sok lapátos rendszerem van, tehát "lassú" járású a cucc, viszont a nyomatékkal nem lenne gond. Nem tudsz vmi egyszerű módszert arra, hogy megtudjam mennyivel forog a kerék, de úgy hogy nem kell felszereljek rá semmit. (egyenlőre) xd köszi
Ahogy irtad, a sok lapátu keréknek alacsony fordulata van,nagyobb nyomatékkal.Neked viszont nagy fordulatra van szükséged.Ezért inkább készits magadnak egy kb.1,5m lapáthoszuságu,3m rotor átméröjű szélkereket: 3lapátosat.Köztudott hogy a legnagyobb hatásfoka a 3 lapátos szkerekeknek van.Mivel ezek a szkerekek kb 2OO-5OO fordulaton pörögnek,ezért egy 3-4 szeres gyorsitó áttételt viszonylag könnyű lesz rá szerkeszteni.
"mivel sok lapátos rendszerem van, tehát "lassú" járású a cucc"
hát ezt most komolyan nem értem, mi köze van a lapátok számának a fordulatszám nagysághoz, ráadásul fordított arányba?
Mivel a fordulat mérönek valamilyen kapcsolatban kell áljon a mérendő tárgyal,ezért valamilyen eszköz használata elkerülhetetlen,nagyon alacsony fordulaton persze ,,,mérhetsz,,, közvetlen számolási modszerrel:pl.egy percen át számlálod egyik ,más szinüre festett lapát ,teljes fordulatszámát.Igy ha nagyon ügyes vagy , akár 1OO-12O ford per perecnkénti fordulatot is ,,,mérhetsz,,, ,viszonylag elég pontosan.Ennél nagyobb fordulatra, már szükség lessz valamilyen eszközre.Optikai,vagy valamilyen egyébb közvetlen kapcslatban állora a tengellyel.Esetleg ha pontosan tudod a generátor polusszámát,akkor levezethetsz egy egyenirányitatlan szálat a generátorrol és méred annak a frekvenciáját,amiböl már könnyű kikövetkeztetni a fordulatot is.
Mivel a lapátok sűrűn vannak, nagyobb sebességen a lapátok okozta turbulencia, rontja a teljesítő képességet.
Ezért halhattad azt (ha hallottad), hogy elméletileg az egy lapátos a legjobb hatásfokkal dolgozó rotor. Mivel ott nagyon nagy sebességen kavarna be saját magának, az önamga által gerjesztett turbulencia. Csak ott a kiegyensúlyozás meg az esztétika... hogy néz az ki... remélem értehető voltam
No igen, nem tudom a póluszámot, erre én is gondoltam már. Amúgy a 3 fázis van levezetve, tehát még jó is lenne.
Megnézem, hogy a szervó motorokat általában hány póluspárral készítik...
Az eredeti célom a 3 lapátos volt, meg is fogom csinálni, de az időszűke miatt ezt választottam, mert itt nem anyira számít a lapát aerodinamikai kialakítása.
Addig meg jó lenne, ha termelne vmi komolyabb energia mennyiséget.
Ne haragudj,de erösen kétlem hogy valami számottevő eredményre jutsz a soklapátossal.Inkább startbol koncentrálj a három lapátosra,igy jóval hamarabb jutsz eredményre.Igy nem fecséreled el fölöslegesen az idödet a sok lapátossal való felesleges, meddő kisérletezgetéssel.
A fordulat mérésre elegendö ha a fordulat fügvényében jelentkező frekit,,,,összehangolod ,,, a fordulatmérő kijelzöjével. Kb igy : mondjuk ha mérsz 1OO fordulaton 15OHz-et, akkor mondjuk a 3OO Hz 2OO fordulatnak felelne meg.Persze ezt csak kisérleti uton lehet megállapitani.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |