Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » UV-s NYÁK levilágító készítése
Lapozás: OK   20 / 136
(#) Imi23 válasza vicsys hozzászólására (») Máj 17, 2008 /
 
Értem. Köszönöm
(#) vicsys válasza JZoli hozzászólására (») Máj 17, 2008 /
 
(#) JZoli válasza vicsys hozzászólására (») Máj 17, 2008 /
 
Igen erre gondoltam, ez egy nagyon jól használható kis áramkör, nekem bejött.
(#) kyrk hozzászólása Máj 25, 2008 /
 
Elkeszitettem az UV-s nyaklevilagitomat. A neten fellelhető megoldások közül a scannerre épülőt választottam.

Egy regi szkennert kibeleztem es tettem bele 4db CREE UV-ledet amit a chipcadben vettem. Ehhez vettem ott 2db panelt is amelyre 3 db CREE led rafer, illetve egy step-down-os aramgeneratort is. A ledeket egy minisutovel forrasztottam be. A panelen a padekre tettem egy kis folyekony forrasztoont, majd belehelyeztem a LED-eket. A minisutoben (elozoleg probalkoztam mar azert hasonloval), beforrasztottam a LED-eket. Nagyjabol 10 perc alatt megvolt az egesz menet. A paneleket ezek utan felvagtam. Maradt hely meg ket LED-nek amit szinten be fogok majd epiteni de egyenlore csak ennyire futotta.

A scannerre tettem egy papirlapot es kimertem, hogy mekkora kort kepes megvilagitani 1db led nagyjabol azonos intenzitassal. Ez nyilvan adatlapbol is szamolhato, de a puding probaja az eves. 350mA-re meghajtva nalam 12cm-es kort vilagitott meg azonos fenyerovel a papirlapon. Igy a LED-eket 10cm-re helyeztem egymastol a scannerben. Igy 6db ledre lenne szukseg az egeszhez. Sajnos, mint mar irtam, 4db-ra futotta eddig.

Az idozito: Szerencsere volt egy PIC-es panelem LCD-vel es relevel. Eredetileg egy GSM modem is volt benne tavoli bekapcsolasra, de mostanaban csak szimpla orakent szolgal (kalendariummal). Ennek a programjat gyorsan atirtam, hogy allithato idozito legyen belole. Igy mar konnyen meg lehet ismetelni a levilagitasi ciklusokat.

Hatra van meg a bemeres, amikor is kimerem, hogy hany masodpercig kell levilagitani a panelt. Illetve meg tervezem, hogy a sima uveget tejuvegre cserelem. Ezen kivul a panel lefujast is szeretnem automatizalni, hogy a vastagsag ne okozzon valtoztast a minosegben.
(#) Kovidivi válasza kyrk hozzászólására (») Máj 25, 2008 /
 
Szia!
Led meghajtó áramkört is vettél? Ha jól emlékszem, elég borsos volt az ára. nem?
Mennyivel jobb egy ilyen meghajtó, egy sima LM317-es áramgenerátoros kapcsolásnál?
Képet majd láthatunk?
Köszi!
(#) kyrk válasza Kovidivi hozzászólására (») Máj 26, 2008 /
 
Kepek: Hamarosan csinalok, igerem. Kapcsirajzot es a programot is megosztom ha erdekel valakit (idozito).

Igen vettem atalakitot. Valoban eleg borsos, de ha en akartam volna megepiteni ugyan azt akkor nem jottem volna ki olcsobban szerintem. Persze ha a meret nem lenyeg akkor talan olcsobb lett volna, illetve ha nem szamolom a raforditott idot. De megerte mert pici es nem ad le hőt. Tovabba - ha jol emlekszem - akkor 35V max bemeneti feszultseget is bir. És van PWM bemenet lába, amivel a kimeneti áramot lehet tiltani/engedelyezni. Tehat akár dimmert is lehet csinálni belőle.
Magát a panelt ugy rogzitettem, hogy tettem ra egy szigeteloszag csikot es igy ragasztottam be a szkenner aljara horagasztopisztolyal. Igy ha masra kell a led meghajto konnyen ki lehet tepni.

Elvegeztem az elso mereseket. Egyenlore csak 260mA-rel meghajtott ledekkel. 30 masodpercenkent odebbhuztam a panel alá rakott árnyékolólemezt. 4*30s után egészen 7*30s(ezután elfogyott a panel) jó lett az exponálás. Marás után szintén hasonló volt az eredmény. Kovetkező méréskor már 350mA-rel próbálom és 10s-es időközzel.

Terveim a jövöre nézve: Készítek egy lefujó szekrezetet amivel a paneleket P20-as lakkal le lehet fujni. Erre azért van szükség, hogy ismételhető legyen a lefújás. Igy a panelre felvitt lakkréteg vastagsága beállítható és ismételhető lesz.
(#) kyrk válasza kyrk hozzászólására (») Jún 1, 2008 /
 
Kepek a levilagitorol:
http://kyrk.no-ip.org/uvlevilagito/
(#) Attis92 hozzászólása Jún 1, 2008 /
 
Sziasztok!

Én is szeretnék egy UV-s levilágítót csinálni, már megvan a Scenner, van egy 40W-os fojtóm, már csak a csövek meg a gyujtók hiányoznak, ja na meg persze egy egyszerű időzítő!! Körbejártam a boltokat a közelben és találtam 8W-os csövet "elfogadható áron", de ezek ilyen sötét lila színűek és azt mondta a tanárom hogy azt nem lehet erre a célra használni csak a fehér búrájú UV áteresztő csövet!! Erre a kérdésre szeretnék választ kapni!!
Előre is köszönöm!!
(#) DRoland válasza Attis92 hozzászólására (») Jún 2, 2008 /
 
Hello!

Én is lilás színűvel világítok le és jól működik 2 * 4 Wattal.
(#) Attis92 hozzászólása Jún 2, 2008 /
 
Köszi szépen a segítséget!!
(#) kaqkk válasza Attis92 hozzászólására (») Jún 2, 2008 /
 
Itt egy pár kép F8T5 BLB tipusú csövekkel
1.kép
2.kép
3.kép
4.kép
(#) Frankye válasza Attis92 hozzászólására (») Jún 2, 2008 /
 
Olvasd el ezt a cikkemet, abban leírom, hogyan készítettem, és a képekből jól látszik, hogy nekem is sötétlila (BLB) csövek vannak a levilágítómban.
(A tanárod meg ne beszéljen marhaságokat! )
(#) kyrk válasza Frankye hozzászólására (») Jún 2, 2008 /
 
Arra gondoltam, hogy keszithetnenk egy egyseges levilagito tesztet. Kitalalunk egy foliarajzot amivel specialisan fotozva lemerheto lenne a levilagito ideje es minosege.

A levilagitas soran mondjuk 30 secenkent (vagy surubben) a nyak elott odebb lenne tolva egy takarolemez. Ezzel merheto lenne a levilagitas ideje.

A foliarajz tulajdonkeppen vizszintes vonalakbol allhatna es nehany specialis ismetlodo alakzatbol. Ezzel le lehetne merni a nyomatatas, lefujas minoseget.

A kiertekeles nem valami bonyolult. Az idot viszonylag konnyen le lehet olvasni a kesz kimart panelrol. A legelso jol sikerult "cellahoz" tartozo ido. A minoseg pedig attol fugg, hogy maximum mennyi ideig lehet bent a levilagitoban ugy hogy a maras eredmenye meg tokeletes. Felteszem bizonyos ido utan a fedett reszek alatti lakkretegek is elegendo UV-t kapnak ahhoz, hogy leoldodjanak. Ez nyilvan fugg a vastagsagtol illetve a folian a festek fedesetol.

A mereseket ha tobben elvegezzuk akkor ossze tudjuk hasonlitani egymas levilagitojat. Eluto eredmenyekbol pedig kovetkeztetni lehet a hibara.

Velemenyek?
(#) mex válasza kyrk hozzászólására (») Jún 2, 2008 /
 
A fóliára egyből a megvilágitási időket irva még könnyebb lenne. PL:600-570-540-510-480......120.
(#) kyrk válasza mex hozzászólására (») Jún 2, 2008 /
 
Ez jo 5let szerintem. Annyit kellene eldonteni, hogy milyen idokozt kell valasztani.

Milyen levilagitasi idoket sikerült elérni?

Az időket akár dinamikusan is lehetne változtatni. Pl 0 másodperctől 3 percig lehet 10 másodperces az időköz. E felett pedig lehetne 20 másodpercenként vagy pedig 30 másodpercenként.

Nyilván a minél rövidebb levilágítási idő elérése a cél, tehát az alsó tartományban érdemes kisebb időközzel mérni. A hosszab időknél már nem olyan lényeges, ott elég lehet a picivel rosszabb pontosság.

UV csoves levilagitonal esetleg problemas lehet a bemelegedési idő. Ha jól tudom némelyik csőnél van ilyen. Nos ez az idő szerintem nem számít bele a mérésbe, tehát meleg csövekkel érdemes mérni.

(#) mex válasza kyrk hozzászólására (») Jún 2, 2008 /
 
Van egy ilyenem de még egyszer sem használtam..
80W-os letört búrájú HGL a levilágitóm már nagyon régóta. 10-10 perc mindig elég,pedig a lakkom is régi (nem gyártok sok nyákot). Ha a fólia tökéletesen fényzáró akkor csak a levilágitás alsó határát kell meghatározni.
(#) kaqkk válasza mex hozzászólására (») Jún 2, 2008 /
 
Én ezt próbáltam nekem 30 perc alatt sem sikerült vele
levilágítani a nyákot ! Lehet hogy az is baj hogy sokat használták mielőtt hozzám került?
(#) Attis92 válasza Frankye hozzászólására (») Jún 2, 2008 /
 
Köszi szépen!!
Pont ugyan ilyen Scennerem van!!
Már majd nem kész, ha kész lesz akkor felrakom!!

(#) Frankye válasza Attis92 hozzászólására (») Jún 3, 2008 /
 
Szívesen. Ha kell valami segítség, szólj. Nekem már van tapasztalatom.. (főleg rossz! )
(#) andpet hozzászólása Jún 4, 2008 /
 
Ahoy!
Vettem 2db 8W-os uv-s neont, egy 20W-os
fojtót hozzájuk, sorbakötöttem és melegszenek
a csövek a végüknél. Ez egészséges?
(#) még1MbR hozzászólása Jún 4, 2008 /
 
Minden fénycső melegszik, normális dolog, feltéve, hogy hozzávaló fojtót vettél hozzá.
(#) andpet hozzászólása Jún 4, 2008 /
 
20w-os a fojtó, és a két 8W-os cső sorba (16w) van kötve. Csak a széleinél melegszik a cucc.
(#) még1MbR hozzászólása Jún 4, 2008 /
 
Annak idején amikor a sajátomat készítettem, a holux katalógusában a 13W-os volt megadva a 2x8W-os fojtójaként. Megnéztük a bolti katalógusban is, mert hitetlenkedtem. Végül megvettem és jól működik azóta is.
(#) andpet hozzászólása Jún 4, 2008 /
 
De ez annyira melegszik, h. nem tudom 30 másodperc után megfogni a cső szélét. Ez is egészséges?
[Ezt
a kapcsolást használtam kondik nélkül, ezzel
a neonnal.
Ja igen. a fojtónak 2-2 csatlakozója van, az egyik fölé 0,5- a másik fölé 15° van írva. Mindegy h. melyiket használom?
üdv: andpet
(#) mex válasza andpet hozzászólására (») Jún 4, 2008 /
 
A csövek begyújtása után is látni az izzószálak vörös fényét? Takard le a csöveket,úgy hogy csak a legvégüket hagyd szabadon és napszemüvegbe nézd meg az izzószálakat fűtenek.e még (nem volna szabad). Bár nehezen tudom elképzelni. A gyújtópatronok milyen teljesitményűek?
(#) andpet hozzászólása Jún 4, 2008 /
 
A patronok 22W-osak. Megnéztem szemüvegbe a neont, a két széle erősebben világít egy csíkban (val.színü a fűtőszálak). Poén az, h. a patronok kivétele után is melegszik, és megy a fűtőszál (pedig az áramkör meg van szakítva)
PLEASE SEGÍTSETEK!
köszi
(#) mex válasza andpet hozzászólására (») Jún 4, 2008 /
 
Biztos,hogy jól kötötted be? Szerintem a fűtőszálakat direktbe kötötted... A patront meg rápárhuzamositottad mindkét csőnél. Kicsit hülyén fogalmazok,de remélem megérted.
Vedd ki a patronokat és a villásdugónál mérj ellenállást. Ha bármilyen értéket mutat szakadáson kivül akkor tutira el van kötve.
(#) andpet hozzászólása Jún 4, 2008 /
 
1000 Kohm-ot mutat a műszer. tudnál egy kapcsilást mutatmi, vagy jó EZ?
Köszi
(#) mex válasza andpet hozzászólására (») Jún 4, 2008 /
 
A kapcsolás teljesen jó. Ennél egészségesebb csak akkor lehetne,ha külön fojtó lenne mindkét csőnél. De ez egyrészt pazarlás másrészt azt sem tudom,lehet-e ilyen kis teljesitményre kapni.Ha a helytelen bekötést kizárjuk akkor már csak a fojtó marad. Valószinűleg nagyobb áram tud rajta kialakulni mint amit egyébként a csövek igényelnénék. Túl vannak hajtva,ettől melegedhetnek (de ez sem életszerű). Ha a csöveknek mind a két végük egyforma hőmérsékletű akkor kontakthiba sem lehet. Meg kellene próbálni kisebb fojtóval ahogy már irták.
Mégegyszer meg kellene figyelni a begyújtási folyamatot,letakart cső,napszemüveg: bekapcsoláskor azonnal nem keletkezik fény mivel a két patron közül egyik sem szakit meg,viszont a csőben levő izzószál fényét már lehet látni. Ezután a cső begyújt és az izzószálnak el kell sötétülnie-hiszen a patron megszakitotta az izzószálak soros körét.
(#) _JANI_ hozzászólása Jún 4, 2008 /
 
Idézet:
„De ez egyrészt pazarlás másrészt azt sem tudom,lehet-e ilyen kis teljesitményre kapni.”


Nem pazarlás! Érdemesebb külön folytót alkalmazni!
Mert üzembiztosab!
Mert a soroskapcsolású csövek ézékecsebbek az alkalmazott gyújóra. (Néha az új gyújtóval is csak kimlódtak a csövek, pedig minden rendben volt...)
Mert nem egyformán használódnak el a fűrőszálak, s csőcserénél ming a két csövez cserélni kell. ( Érdemes minketőőt ) kicserélni!
S igen! Lehet kapni 20W-os folytókat is! (Sőtt akár 8-10W-os csőhőz is van... -néha- )

Ill van egy hártánya mégiscsak!
A több folytó több helyet foglal el...

Következő: »»   20 / 136
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem