Fórum témák
» Több friss téma |
Ez tetszik és logikus is
Majd figyelem így., bár már cz-s moci sem gyakori nem hogy pajzsos
Köszönöm Szépen! Nagyon örülök a segítőkészségnek. Sajnos még nem tekercseltem motort, de szívesen belevágnék, mert nagyon érdekel a téma. Általában én oldom meg a saját műszaki dolgaimat. De a tekercselésről még azért kell tanulnom. Ha kifejtenéd, hogyan kell értelmezni pl. a
"14m. 1-6" annak nagyon örülnék. (A 14 menet az tiszta )
Szívesen!
Idézet: „...hogyan kell értelmezni pl. a "14m. 1-6"...” Ez az ún. horonylépés értékét adja meg. Ha a tekercs egyik "lába" az első horonyba, a második "láb" ebben az esetben a 6. horonyba kerül. Másként fogalmazva a két "tekercsláb" között 4 horony marad ki. Idézet: „még nem tekercseltem motort, de szívesen belevágnék....a tekercselésről még azért kell tanulnom.” Azt javaslom, ne feltétlenül ezzel a motorral kezd el a tapasztalatszerzést. A sikeres munkához nagyon sok mindent kellene elsőre jól csinálnod. A teljesség igénye nélkül: Eltávolítani a régi tekercset úgy, hogy újra is lehessen tekercselni a motort. Célszerű speciális vágószerszámot készíte(tt)ni. A horonyszigetelést megfelelően méretezni, leszabni, majd a hornyokba hajtogatni. Meghatározni a tekercsek kerületének méreteit, a tekercsek közötti "méretemelkedés" mértékét. Elkészíteni a tekercseket. Ehhez megfelelő sablon kell. Ezt sem árulják sehol, magunknak kell elkészíte(tt)nünk. Belesodorni a tekercseket a megfelelő hornyokba. A hangsúly a megfelelőn van. Nem árt a tekercsek szétbontása előtt tisztázni, melyik tekercsláb melyik horonyban foglal helyet. A tekercsek közé elválasztó szigetelő lapokat elhelyezni. Összeválogatni a tekercsvégeket a belső összekötésekhez és a kivezetések elkészítéséhez. Összekötni a megfelelő végeket és elkészíteni a kivezetéseket, bekötve azokat a kapocsléc megfelelő pontjaira. Lefűzni a "tekercsfejeket". A hornyokba lenyomni a tekercseket a szigetelő "sapkával" együtt. Ehhez sem árt spéci szerszámot készíteni. Méréssel ellenőrizni az esetleges tekercs-, vagy testzárlatot. Nagy tekercsfej esetén a deknik és a tekercsfej közé szigetelőt leszabni és elhelyezni. "Szárazon", lakkozás előtt nem árt egy próbaüzemet elvégezni. Ha minden rendben, újból szétszedni a motort, lakkozás, száradás után véglegesen összerakhatjuk. Jöhet ismét egy próba. Akkor végeztünk, - akár csak Madáchnál -, amikor Idézet: „a gép forog, az alkotó pihen.” Csak vázlatosan írtam le a tekercselés menetét, - ami motoronként is kisebb-nagyobb mértékben változhat -, mégis hosszúra sikerült. Sajnos nem lehet egy "gyorstalpaló tanfolyammal" a szükséges ismereteket átadni. A szerszám-, anyag- és eszközparkigény egy motor esetében is meglehetősen sokféle lehet. Szép szakma, rengeteg buktatóval. A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2020
Bővebben: Link .... tőccsed le és kész, oszt jó van! Vágjál bele!
Köszönöm Szépen!
Megpróbálok vele boldogulni. Van is kedvem hozzá. Bár ha megtekercselné, akkor szívesen ki is fizetném. + adnék 5000 Ft-ot ha nézhetném is.
Hálás köszönet! Nagy segítsémere lesznek ezek a fájlok.
Szívesen!
Továbbra is fenntartom a véleményem, ne vágj bele! Főleg ne egyedül. Nem öncélúan mondom. Biztathatnálak, mivel úgyis a te zsebed bánná, de én ezt etikátlannak gondolom, és nem azért mondom, mert így akarok magamnak munkát szerezni. A szakmai ismereteket sem féltem másoktól, ám az elméleti ismeretek mellé legalább olyan fontos a gyakorlat, amit el kell lesni! A tekercselés díjának legalább a felét a manapság egyre drágább anyagköltség teszi ki. Kezdőként könnyen el lehet követni olyan hibát, ami miatt többe kerülhet a lé, mint a hús. Egyetlen balfogás, és már repkednek is az ablakon kifelé az ezresek. Példának a tekercsek fizikai méreteinek a meghatározását említeném. Itt (is) nagyon fontos a rutin. A motorod koncentrikus tekercsekkel készült. Ez azt jelenti, a legkisebb tekercs köré "jön" a következő, majd aköré a következő és így tovább. Lényeges dolog, hogy mennyire legyen nagyobb, (hosszabb) a soron következő tekercs a másiknál. Ha ez az érték túl kicsi, nem fér az előző köré az újabb. Ha túl nagy, a tekercsfej lesz túlságosan nagy, emiatt nem marad kellő hely a dekni és a tekercsfej között. Ha el tudod juttatni hozzám, szívesen megcsinálom a motorodat. Ha megoldható, akár jelen is lehetsz a tekercselésnél, szívesen látlak, és nem kell külön "inaspénz". Keress magánban, ott adok további elérhetőséget.
Sziasztok. Kérnék egy kis segítséget. Van egy IMI MA 90LB-2N 230V motorom. Jelenleg fűrészgépnek van használva későbbiekben talán néha betonkeverőt hajtana. Miha-C relé is benne van és egy 125-160µF-os indító kondenzátor. Még régebben egy vill.szerelő bácsi kötött be egy nyomógombot a fűrészgépre a kapcsoló mellé ami pár éve ki lett kötve, de most újra nyomógombosra szeretném a technikát megoldani de nem tudom már hogy lehetett bekötve. Relé maradna mindenképp, nem halt meg, tehát nem kiváltani szeretném a nyomógombbal. A motort bekötöttem az adattábla alapján, a nyomógombot csak emlékezetből de valami nem stimmt. Ha nyomom a gombot és indítok, beremeg, csikorgó hangja van, láthatóan szenved, néha kismegszaktó levágás is megesik. Mihelyst elengedem a gombot azonnal felpörög. Segíteni akarnék neki indításnál nem pedig lefojtatni a gombbal. Ha esetleg segítség: a motor kötődobozába két vezetéken is jön a hálózatból a fázis, egy a normál fekete vezeték, plusz amint a képeken látjátok a sötétbarna vezetéken de ebbe csak akkor ha nyomom a gombot. Tehát a kapcsoló után meg van csapolva a fázis, a fekete közvetlenül le a motorba, egy meg a nyomógombra, és a barna kábel meg erre. Én ezt barna (nyomom és 230V) vezetéket egy régi fényképről lesve hogyan is lehett anno, a W2-re kötöttem de biztos jó az ott? A kondi két lába értelemszerűen a jobb szélső tehát V2Z2-W1 lábakon. A motor ha csak simán kapcsolóval indítok, felpörög, jó irányba forog. Gombnyomásos indításnál vannak csak ezek a gondok hogy fogcsikorgató hanggal párosítva remegve szenved. Mit kötöttem rosszul és hova? Vagy ez így teljesen rossz? Tud valaki segíteni hogy kössem be helyesen a nyomógombot vagy hogy kössem át a motort hogy relé, plusz kondi, plusz gomb is legyen? Előre is köszönöm.
Nem teljesen értem az okát de ha ezt szeretnéd
Plusz nyomógombbal hogy akarsz segíteni? A mihádnak 500 lenne gyárilag (csak egy észrevétel)
Apámé a fűrészgép, azt tudom elmondani amit hallok. Már ő sem emlékszik teljesen de voltak vele régebben azt hiszem kondenzátor gondok 3 év alatt 3db csere. Mondjuk amilyen keveset használja nem is csodálom. Szóval akkor az öreg bácsika rakott egy gombot rá mint írtam és évekig ment utána gond nélkül, plusz azóta a gép váza is át lett alakítva és egy billenő szerkezettel meg lehet emelni a motort így szépen fokozatosan ráengedve a terhelést. Benyom, kapcsol, motor felpörög, gomb elenged, és fát vág. Kb 3 éve nem ment a gép most kicsit fel lett újítva apám szeretné újra használni de hát ahogyan kezeli az elektromosságot...... Én meg csak idáig jutottam, elfogyott a tudás. Öregszik is már azért, meg hát kényelmesebb gombbal neki indítani mint a karral megemelni a motort indulásnál. Igazából fogalmam sincs miért kell ennyi segítség egy ilyen motornak lehet az öreg szaki tudott valamit amit én nem veszek észre? Van relé, van kondi, motorbillentő bak hogy levedd a terhelést indulásnál, meg még egy nyomógomb. Én kipróbáltam egyáltalán nem érzem se gyengének se nehézkes indulásúnak nem tartom indokoltnak de hát ha nem is erőszakosan de pedzegeti az öreg hogy kéne a gomb. Szóval jogos a kérdésed én szerintem sem feltétlen szükséges. Akkor csak simán kössem ki? Egyáltalán miért rakhatott be anno a szaki nyomógombot ha amúgy is volt relé is, és kondi is. Dísznek csak nem, gondolom én. Az alatt mit értesz hogy "A mihádnak 500 lenne gyárilag?" Köszönöm amúgy a választ.
Szia! Az eredeti felállás ez volna és a nyomógombos pedig ez. A nyomógomb feltételezhetően a sikertelen indításkor hidalta át a relét avagy a relének a segédérintkező hibáját volt hivatott áthidalni. Kösd be a rajz szerint, ahogy tetszik de szerintem ne keverd össze a két indítási módot HA a relé biztonságosan indítja/kapcsolja a motort.
Vissza kell vonnom! Gyári a Miha!(most néztem saját gyári mocimat) A régi 1500 indítós imi mocik 50-53 amperesek.
Nekem mondjuk lesz egy 1100-es moci ami 1500nek a mihájával fog menni. Milyen fűrész? Sima körfűrészeket még a gyenge indítónyomatékú állandókondis mocik is elindítanak, így gondolom csak nem körfűrész lesz. A relé (ha jó) ugyan azt csinálja mint egy nyomógomb sőt ő még jobban is, meg túlterhelés esetén akár be is segít (ennek van jó oldala meg rossz is) Nyomógomb oka meg az lehet hogy lett amit VIM írt.
Valahogy így fog kinézni a bekötés.
Köszönöm szépen VIM! Így már érthetőbb a helyzet mi miért. Kikötöm inkább majd ha egyszer be mondja az unalmast a relé, lesz gomb. Az öreggel meg leharcolom hogy egyenlőre haggyuk a gombot. Amúgy igen így néz ki a bekötés ahogy küldted, de inkább maradok az eredeti felállás valamelyikénél. Köszönöm szépen mégegyszer!
Igen gyári a Miha. Ez egy sima asztali körfűrész és gyalugép. Amúgy mi a rossz és jó oldala? mármint relés mondatodra gondolok. Köszi neked is amúgy mndent.
Ha a körfűrészt megterheled nagyon, és leesik a fordulata akkor a miha relé behúz és rásegít. A segédfázis tekercsét vékonyabb huzalból tekercselik,hamarabb is melegszik. Emiatt le is tudja égetni a motort. Sajna én is így jártam annó. Nekem a tekercselős szaki mondta és azóta indítógombos a körfűrészem. Nincs is gond vele.
Köszi szépen, igen azt tudtam hogy hogyan segít a relé de azt hittem kicsivel okosabb szerkezet ez a relé és nem ad túl sok adrenalint a segédfázisra ha épp kell a motornak egy kis plussz nyomaték. Bár megmondom őszintén nem ismerem a reléket nem is jártam utána ennek se. Mindenesetre tanultam most is valami újat, köszönöm az infót.
Az biztos, hogy figyelni kell a motor hangjára ha nagyon nagy fogást adsz a fűrésznek akkor a relé "bebillenti" a kondenzátort, hogy rásegítsen a nyomatékra vagy annak fenntartására de ennek hosszú távon ára lesz. A relé bevezető tekercs rugója kimelegszik és legyengül aminek az lesz a következménye, hogy kisebb áramfelvételnél is meg fog húzni a relé ami nem tesz jót a segédfázis tekercsnek, mert kimelegíti, leégeti a tartósan, hosszan rákapcsolt kapacitás. Ha viszont nyomógombosra csinálod meg az indítást akkor a motor főkapcsolója kéznél kell legyen, mert ha túl nagy fogás miatt kibillen a nyomatékból a motor, nem lesz ami rásegítsen és le fog fulladni, leáll. Újra kellene indítani de a fogás (fűrészelés közben) miatt ez körülményes, hogy a nyomógombot megnyomni és a munkadarabot is fogni közben. Tehát mindenképpen körültekintően kell vele dolgozni és hosszasan fogja szolgálni a gazdáját az IMI motor.
Már válaszoltak a többiek. És így már értem is miért indítja nehezen. A gyalutengely elég nehéz tud lenni, plusz ugye ott van a fűrésztárcsa is hogy gondot okozzon a közvetlen indítás.
Köszönöm szépen mindenkinek! Relés verzióra lett kötve, tökéletesen működik. Kapott egy festést, új csapágyakat a gyalutengely házai, hézagolni is kellett sajna nem mai csirke ez se, gyaluhoz a késeket vissza se raktuk, ez is öreg már meg fater is. Kap új ékszíjakat, normális kapcsolót jobb lesz mint újkorában. Igen VIM, 34 éve hű társ, így is hosszasan szolgált már de talán van ebbe még jó pár év.
Számomra érdekességgel találkoztam. Imi varrógép motor 4 kivezetéssel az egyik 12 ohm körül másik 22 körül, tehát nem gyári tekercselésű (elméletben 380/220as). Ami furcsa (szétszedtem) hogy nincs leégve, de szálaira tudom szedni bárhol a rezet (hát ez elég nagy baj :/ ) Tünete amúgy az hogy elindul meg megy is de lassan... Kötözők itt-ott elpattogzódva. Nem teljesen értem a 4 kivezetést sem, 3ra vagy 6ra vártam. Sajnos összeraktam már, restellem, le kellett volna fotóznom a tekercselrendezést. De amit furcsállok az az impregnáló lakk hiánya.
Forgás irányt szeretnék változtatni.
Nyomógombos indítású. IMI 220v 1100w motor de nem biztos, elmosódott a tábla rajta.
Szia! A képen látható módon kell átkötni. Az áthidalást meg kell szüntetni, helyette újat kell csinálni MCu vezetékből (legalább 2.5mm2 keresztmetszetűből) mindkét végére szemet hajtva a csavar meghúzásának menetirányával egyezően (átmérője 5mm) és a szigetelést meg kell rajta hagyni csak a szemes vége lehet csupasz . A barna szálat át kell kötni a segédfázis tekercs másik kivezetésére és kész.
Nem akartam a dupla kötéseket megbontatni a kérdezővel, mert ha újra kell őket húzni már nem biztos, hogy a menet ki fogja bírni. Elég viharvert a kapocsléc és nem is gyári már a tekercsek végeinek az elhelyezkedése, hogy az általad berajzolt átfordítással lehessen irányt fordítani de persze úgy is jónak kell lennie.
Nem vagyok egy villanyászati zseni azért is kértem segítséget.
Nem szeretném leégetni a motort mert az elég húzós lenne ujra tekercseltetni. Azért is nem fogtam magamtól kókányolni.
Akkor a kettő közül meik a jó?
Mindkettő. Számolj rájuk, hogy ec pec kimehetsz .... amelyik számodra szimpatikus, vagy kézre esik. Jó lesz!
Köszi a segítséget!
Szép napot mindenkinek. Segítség, tanács kéne.
Egy meghalt családtagom által házilag, de masszívan megépített asztali tárcsafűrész felújításán dolgozom. Motorja IMI OFZ 90C-4ND (1f 220V 9,8A 1100W 0,72cosfi 50Hz IP44 1450n/min. Szigetelési osztály B max.130C fok, indító kondenzátor 120µF 400V és MIHA 100/285 indító relé. Tízzel osztva kapjuk a relé névleges/meghúzási áramát.) Csakhogy ilyen relét már sok éve nem gyártanak. Kereskedésben nem találtam, hiába van még a honlapjukon. Az IMI utódjánál nincs, helyettesítő típust sem tudnak ajánlani. Használtpiacon van még pár darab, de más értékűek. Van-e valakinek tudomása helyettesítő típusról, beszerzési lehetőségről? Villanyszerelő létemre az egyéb indítási módokról van ismeretem. Lehetne 40µF/400V üzemi kondenzátoros is, vagy indító kondenzátoros nyomógombbal, meg egyéb megoldások. Mégis, ha lehet, inkább helyreállítanám az eredeti állapotot. Talán kegyeletből. Köszönöm a segítséget. |
Bejelentkezés
Hirdetés |