Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Indukciós hevítő készítése
Bármelyik. A mosógéptengely spiáterből van (emiatt törik viszonylag könnyen. Amelyik nem spiáter, az nem törik. ). A spiáter egyik jellemzője, hogy melegítésre nem lágyul, hanem hirtelen egyszerre összerottyan. De ha neked ez kell...
Ha nekem ez kell? Én még nem is hallottam spiáterről, egyszer se láttam egyik mosógép tulajdonságainál válogatva sem, hogy spiáteres, és nem dönthettem el, hogy nem ez kellett-e. Amúgy meg senkinek nem olyan kell ami eltörik, szóval nem is gyártanának ilyet, ha számítana, hogy mi kell. Akkor pálcával jobb hegeszteni, vagy cellux? Gondoltam az indukciós hevítő a legjobb, mert a közepét is megolvaszthatja, és jobban tart.
Szia!
Sajnos már nem nyílik a link, amelyben a kapcsolási rajzot közölted. Légyszíves segíts, hogy valamilyen formában újra láthassam! Köszi!!! Zsolt
A téma képei közt megtalálhatod. Ha nem is azt, de hasonlókat. A legrégebbiek közt keress.
A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2020
Sziasztok,
Szépen csendben én is építem a Pimi féle hevítőt. Rengeteget olvastam a fórumot, kicsiben működött is. Ezt a verziót kicsit brutálisabbra csinálom. 20x8mm es vörösréz anyagbol van, a FET-ek alatt megfurva a vízhűtésnek. 28uH fijtótekercsek 45 szal 0,4mm es litzeből. Oldalanként 2-2 Db IRFPS43N50K FET-ek. Még van vele melo, de egyszer elkészül
Szia. A harmadik képed alapján úgy vélem felfedezni, hogy a leendő dobozán belűl mintha látnék a rézcsöveken egy-egy menetet a munkatekercsig. Ha így van, akkor azt szüntesd meg, a kondibank (amit még a képeiden nem is látok) amit majd kialakítasz az a fetes royer oszcillátor és a munkatekercs közt kell, hogy elhelyezkedjen. A kondik és a munkatekercs között igyekezni kell a lehető legrövidebb út és minél egyenesebb áram út elérésére. Ha a kondibank és a munkatekercs között csinálsz egy kanyart, akár fél menetnyit is a réz csővel, akkor számíts rá, hogy az már jócskán bele fog szólni a dologba és az is részt vesz a rezonáns körben (az is melengetni fogja a körötte lévő fémeket, legyen az bármi)
Ezt csak hirtelen írtam neked észrevételként. Most még tudsz könnyen alakítani rajta. Én az enyémet tíz éve csinálta, vagyis kettőt is. Skoda fogaskerék ablakmosó szivattyú kergette a vizet, a kondibankkal sokat szöszmötöltem, mire kihangoltam hogy jól melegítsen, meg szuper jó impulzustűrő kondikat kellett arany áron beszerezzek, mert pillanatok alatt elszáll nem oda illővel. Egész jól üzemeltek, kénytelen voltaam inverteres hegesztőről üzemeltetni, mert nehezen, vagy alíg tudtam mással előállítani azt az irdatlan mennyiségű áramot, amit felvesz. 60A-t 50V-al simán megeszik és ekkor még a 16-os vas még csak kezd izzani. Nekem nem jött be a kék színű gyűrű, nagyon meleg volt és kilöktem. Ilyen kicsiből az enyémbe legalább kettőt kettőt kell összefogni és talán akkor jó lenne. Enyémben nagyfrekit tűrő trafó toroid magok váltak be, de régi sorkimenő U patkó is jó lehet (már amelyiké) De majd meglátod. /Nekem a kondibank rengeteg 100nF-os MKP-ből lett kialakítva, Nagyobb értékű kondi képes kiforrasztani magát a nagyfrekis áramok miatt./ Nagy vasdarabokat óvatosan dugjál bele, mert nagyon leterhelik és iszonyat áramot vesz fel hirtelen. Enyém volt,hogy 80a-t is felvett. Sok sikert hozzá. A hozzászólás módosítva: Nov 3, 2020
Arra gondolnék, hogy zoly15 a kondibankot oda szeretné felforrasztani. És azért is van már a két hosszú szár már beónozva.
Szerintem neked van igazad abban a vonatkozásban, hogy jobb a rövidebb, és egyenes út... Még talán jól el is férne, kacskaringó nélkül is. Ha valaki nagyon nekibuzdulna, akkor tudok adni rézcsövet. Rájöttem hogy nem akarok hevitőtt csinálni, mert mi a bánatra használnám.
Én IRFP4668 -akkal csináltam meg IRF540z-talán ami előttük van a royerben. Gabi. A munkatekercs és kondibank közt még egyszer hangsúlyozom, a lehető leg rövidebb út és minél egyenesebb út kell, hogy legyen. Máskülönben nem fog tökéletesen üzemelni és az a kunkor is indukciósan melengetni fog mindent ami körülötte van, ezzáltal le is terhelve az egész kihangolt rezgőkört. /500kHz felett is ketyeghet jóval akár, ha úgy hangolják ki/. Anak idején jócskán kitapasztaltam mindent ezzel, de a marha nagy energia fogyasztás végett később letettem róla. Legutóbb már egy 3kW-os toroidot tekertem tápnak hozzá, mert az inverteres hegesztő is nyögögött vele és sajnáltam, hogy kimúlikNyugodtan megépítheted, vagy ha erre jársz a nagy kukma után /COVID helyzet/ akkor odaadom neked az enyémet aztán Kálmánnal még rezet is olvaszthattok, ha elég jól meg tudjátok kergetni tápilag.
Legalább el szórakoztok vele. A hozzászólás módosítva: Nov 3, 2020
Szia,
Köszi a választ! A fő áramút a 20x8mm es réz tömbökön megy, a FET-ektől a munkatekercsig, az a kunkor amit látsz muszáj volt, mert nem tudok máshogy a fetek alá hűtést vinni. Úgy, hogy párhuzamos a hurok, a fő áramúttal, úgy is beleszólhat a frekibe? Az ónozott réz csövön lesznek a kondik. A hozzászólás módosítva: Nov 3, 2020
Idézet: „az a kunkor amit látsz muszáj volt, mert nem tudok máshogy a fetek alá hűtést vinni.” Ha csak úgy nem.
Hát emeld feljebb a fet pakkot és akkor nem kell "bele kanyarodni, hanem egyenesen át" vagy legyen külön ágon annak a hűtőkör.
Kipróbáltam ezt a "hutkot" kicsiben, nem melegít az a hurok fémet, picit a srót melegszik, de cdak 1,5mm2 es, tehat vékony oda.
Ha a kis modellrn, rendes 1 menetes tekercset csinalok, tenyleg melegit a hurok!
Koszonom, hogy felhivtad ra a figyelmemet. Arra gondoltam, hogy elvagom a rez csovet, es kumicsovel kotom össze a vizkort, akkor nincs femes kapcsolat, ez gondolom megoldana a problemat...
Bele, nagyon is. Azok a kunkurjás kunkorok is munkatekercsnek tekinthetők. Ráadásúl isznyatos magas freki ketyyeg. Ami a leglényegesebb dolog az, hogy rettenetes szórása, mágneses mezeje van, legalább két méterre tegyél el tőle minden érzékeny műszert, elektronikát mielőtt meglepetések sora ér. Mint Gaflynak is írtam, tehát minél rövidebb áramutak és minél egyenesebb vezetékezéssel. Majd egy megáig is felszaladhat üresben(ha úgy van kihangolva) és hidd el mega körűli nagyfrekis mágneses mező,pláne jó nagy teljesítménnyel csudákat tud művelni rendesen. A fojtóid szerintem sec, perc alatt felforrnak és még a mad is kettécsattanhat. Nekem az ilyen kék nem bírta semeddig se, még az áramfelvétel is megugrott annyira fogta a royert, gondolom pillanatok alatt betelített. De még ha ne3ked be is válik, duplázd meg, mert kevés oda nagyon. Ha akár huszas átmérőnyi vasdarabokat is akarsz melengetni, akkor borzasztó nagy teljesítményekkel kel kalkuláljál. a vízhűtéssel is kb. úgy kalkulálj, hogy egy veder víz hamar igen igen meleg gőzölgő lesz, ha hosszú percekig fogod használni. A fojtón is a "házi litze huzalt" amit sodortál szerintem bontsd vissza és fele vékonyabb huzalokból dupla vastagabb keresztmetszetnyit sodorj és abból tekerd vissza a fojtóidat, meg nagyon összesodortad, nem szabad ennyire csavarni az elemi szálakat, mert ez sem jó, forró lesz. Van itt korábban pár kép, valaki egy álló PC házba építette be a ketyeréjét. Na az enyém hasonlít annak kiképzésére, csak nincs egyik se bedobozolva. Nézegesd meg, itt megleled.
Majd el felejtettem, nekem hiába oda való kondik vannak, majd ötven darab, meg vízhűtés, a kondibankot még így is ventilátorral kellett hűtenem. Ráadásúl elég jól fújó szerver tápokból kibelezett úgynevezett Jet ventilátorral. Jó hangos, de legalább hűtötte jó erősen. Neked is számolnod kell ezzel a ténnyel, pláne, ha huzamosabb munkára akarod használni. A hozzászólás módosítva: Nov 3, 2020
A gumicső még jó is lehet, de jól szoítsd a csőre bilincsekkel, hogy a forró rézcső le ne lazítsa és el kezdjen csepegni. Nekem két bilincs is volt rajta.
Ami még lényeges, hogy a munkatekercshez vezető két rézscső legyen nagyon közel egymáshoz. Gondolom, most a távolságukat inkább a kondik határozzák meg. Ez szintén egy nagy hurok, induktivitással, tedd sokkal közelebb egymáshoz a két rézcsövet, ezekre ferdén is ráforraszthatod a kondikat. A munkatekercs bevezetését meg lehet hajlítani, hogy a közel fekvő rézcsövekhez csatlakozni tudjál. ( vagy eleve így kiszobrászkodni a munkatekercset, meg a rézcsöveket egyben ) A lényeg az lenne, hogy minél kisebb méretben tudd megépíteni, annál jobb lesz. Ha vízhűtésű, akkor nagyon kicsi lehet.
Hi!
Az a rézcső a FET alatt elhelyezkedő réztőmb és a kivezető réz között pontosan egy rövidrezárt menetet képvisel, és mindkét oldalt megtalálható ez. Üdv. M.
Hali!
Az biztos, hogy a réz hasábon megy át az áram döntö része, de az "utolsó" kondik miatt lesz egy felesleges kis szórt térerő is, vele együtt veszteség is. A hűtés nem lett optimálisan megoldva, vele együtt ugye a villamos rész. "zoly15"...A fojtók nekem se tetszenek. Én légréses EE magokat használtam, más célra készült 2 tekercses rendszerből és könnyen tudtam méricskélni is.. ahogy közeledünk a puffer betáphoz, egyre inkább sima dc áramfolyik befelé és bizony könnyebben telítődhet a toroid ezáltal. Talán bizonygatni se kell, hogyan lesz a drainen lévő 150-200 voltos fél-színuszokból tkp. egyenes vonal az utolsó menetnél. Ekkora elvárt teljesítményhez dupla vas kéne legalább. A hozzászólás módosítva: Nov 4, 2020
Azokból a kis karikákból inkább még három is, ha el nem csattannak a forróságtól, mokor telítődik.
A fetek a "telítődés miatti pár uH-s fojtók" ( tkp. nincs vas.. ) miatt >> rezgés nincs, áram, ami belefér..
Igen. Telitődésnél mint ha nem is lennének, ekkor a nagyfreki, pláne ha mégy felugrik 900kHz-körűlire, a táppal is végez pillanatok alatt, mivel szépen szűrés hiánya, hibás működés végett rákerül a tápra.
(Nekem volt hogy 60V-on 80A-t vett fel mikor beledugtam egy 16-os csavart. Iszonyat áramok járnak. A munka tekercs kapcsain meg eközben biztos, hogy még majd 400V is lehetett.) A hozzászólás módosítva: Nov 4, 2020
Na, én ezért álltam át a "kispályás " cuccommal, kihagyva a dc tápot. Elég volt szórakozni sacc 700 W bemenő is, rezonáns "primer" és a szekunderről rögtön a rezgőkörre.
Mindenesetre ajánlatos a fémrács "álarc", mert a térerő hatalmas és ez egy hosszúhullámú adónak is felfogható. A fejnek nem tesz jót közelről..
Főleg a szemnek nem tesz jót, annak rossz a hűtése. Hallottam rádióamatőrről, aki konkrétan megvakult, mikor az árnyékolás nélküli adójában babrált. Bemattult a szemében az üvegtest.
Az biztos, hogy brutális és veszélyes. Az ember elsőre bele se gondol micsoda delejek járkálnak rajta, majd csak később jön rá. Annak idelyén egy ilyennel egy idősebb építő kicsinyke tégelyben rezet olvasztott a munkatekercsben. Na én ezt sehogy se tudtam elérni bármit tettem is vele, aztán nyolc éve szépen belöktem az egészet a műhelyszekrényem legaljára, hogy ne is kerűljön kezem ügyébe.
Igazán, én még nem jöttem rá, hogy a bánatnak kellene nekem bármi hasonló.
Hacsak nem szórakozás/nincs jobb dolgom (de van). A hozzászólás módosítva: Nov 4, 2020
Idézet: „Főleg a szemnek nem tesz jót, annak rossz a hűtése.” Nem onnan van az a mondás, hogy "soha ne nézz bele a csőtápvonalba!"? "Miért, hiszen nem látok semmit? És még most sem..." A hozzászólás módosítva: Nov 4, 2020
Próbáld meg a FET -ek hűtését külön hűtőkörrel megoldani. Kicsit bonyolultabb lesz a hűtés, de elektromos oldalon sokat nyerhetsz. A hűtőfolyadék ( víz ) hőmérséklete semmilyen körülmények közt ne menjen 40 °C fölé.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |